Het "oude" Boekenhoekie

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
DickG
Berichten: 111
Lid geworden op: 26 nov 2005 16:40
Locatie: Castricum

Re: Boekenhoekie

Bericht door DickG »

ZOJUIST VERSCHENEN:

NEDERLANDSE KOOPVAARDIJSCHEPEN IN BEELD delen 7 en 8

In de serie fotoboekjes van Uitgeverij De Alk over de naoorlogse Nederlandse koopvaardij verschenen tot dusverre zes delen en wel over Wilde vaart, Lijnvaart (2), Passagiersvaart, Tankvaart en Kleine Handelsvaart. Zojuist zijn de delen 7 en 8 uitgebracht en zullen binnenkort in de winkel liggen.

Deel 7 is het eerste van twee geplande uitgaven over de Koelvaart. In de internationale koel-/ vriesvaart heeft Nederland lange tijd een relatief bescheiden rol gespeeld, gezien de prominente plaats die gespecialiseerde rederijen in bijvoorbeeld Duitsland, Frankrijk en de Scandinavische landen altijd hebben ingenomen. Pas in de tachtiger jaren trad daarin verandering op vooral doordat het Scheepvaartkantoor ‘Groningen’ - sinds 1973 Seatrade Groningen - een grote vloot opbouwde, mede door schepen van andere, ook buitenlandse, reders in management te nemen.
De belangrijkste Nederlandse rederijen met koelschepen waren - naast Seatrade - Anthony Veder, Pinkster, Dammers & Van der Heide, Vroon en Jaczon. Ook enkele buitenlandse ondernemingen brachten meerdere schepen onder Nederlandse en Nederlands Antilliaanse vlag, zoals de Caraïbische Scheepvaart Maatschappij (United Fruit), Primlaks en de Italiaanse GF Group. In dit boekje komen de reders en rederijen in beeld die vanaf 1945 koelschepen in hun vloot hebben gehad, met uitzondering van Dammers & Van der Heide en Seatrade. Aan deze grote rederijen, die in 1989 samensmolten, zal te zijner tijd een speciale uitgave worden gewijd.

Deel 8 is het tweede dat is gewijd aan de Kleine Handelsvaart, en wel aan drie Friese rederijen. Na de Tweede Wereldoorlog en met name ook in de laatste decennia is een aantal Friese redersfamilies zich sterk gaan ontwikkelen. Veruit de grootste werd het Scheepvaartkantoor Holwerda dat vooral in de periode 1970-1986 fors expandeerde. Dat gebeurde deels in samenwerking met de Harlinger ondernemersfamilie Van der Schoot, die vanaf 1956 een vloot opbouwde waarvan 28 schepen deel hebben uitgemaakt, naast nog zeven schepen in gezamenlijk eigendom met Holwerda. Ook de familie De Jong van de Suikerwerkenfabriek ‘Frisia’ participeerde in enkele van hun schepen.
Het oudste Harlinger scheepvaartbedrijf, C. Kuhlman Jzn, begon medio vijftiger jaren een aantal coasters aan te schaffen, waarbij dezelfde familie De Jong ook een grote rol speelde.

Voor 2010 staan op het programma de delen 9 - Lijnvaart (3) en 10 - Wilde vaart (2). Lijnvaart (3) wordt het eerste deel dat is gewijd aan de korte lijnvaart, met de naoorlogse schepen van KNSM, KNSM-Kroonburgh, Hudig & Veder, Wm H. Müller & Co., P.A. van Es & Co., Havreboot en de Stoomvaart Maatschappij ‘Zeeland’. In Wilde vaart (2) komen de na de Tweede Wereldoorlog in de algemene vrachtvaart begonnen rederijen in beeld, zoals Reederij ‘Amsterdam’, HBT/Nedlloyd Bulk, Vroon, Joon, RKC, Invotra, KPM en vele andere.

Gerard

Re: Boekenhoekie

Bericht door Gerard »

Beste Kombuizers: Met toestemming van kaptein Jos: Ik wilde een berichtje plaatsen van een zeer humoristisch boekje, en vraag toestemming voor een promotiemailtje aan jullie persoonlijk te sturen door de uitgever, het is éénmalig. Stuur mij als je wilt een mailtje of pb-tje met toestemming. (Een ,,o.k." is genoeg :-D )

Beste Kombuizer: Dit is een algemeen berichtje, met een verzoek, vr. gr. Gerard.

Beste lezer: Ik heb een pocketboekje geschreven met waar gebeurde verhalen,
hoe dat mensen zich op een humoristische, en soms sluwe manier, verdedigd hebben
tegen plagende buren. De verhalen zijn waar gebeurd, en over een periode van ruim twintig jaar
opgetekend. De acties van de mensen die werden geplaagd (of beter gepest) zijn soms zeer origineel, humoristisch, en soms keihard, maar altijd goed afgelopen. Zeer leerzaam, en je leest het in één ruk uit!
Mag ik je toestemming vragen of je eenmalig een promotie mailtje wilt ontvangen van de uitgever?
Met vriendelijke groet: Gerard .

stuur een mailtje naar: Gerard. (P.s.: Zet wel even je emailadres er bij, het blijft privé en het is éénmalig)

(Bij voorbaat excuus als je dit mailtje per ongeluk dubbel ontvangt!)
Bram

Re: Boekenhoekie

Bericht door Bram »

voor de liefhebbers.

Hilarische verhalen Holland Amerika Lijn Door onze redactie cultuur - “Da kos je vijf dollar, dokter, da’s de stoel van de kaptein!! Daar heef niemand op te zitte! En as je da nie bevalt dan sodemieter je maar van de brug en dan kom je d’r de hele reis nie meer op…” Begin mei is bij Uitgeverij Trivium te Sneek de verhalenbundel “Het Blauwwitte Schuim” van Peter Hein verschenen.Na een carrière als gynaecoloog vult hij nu in zijn atelier met het prachtige uitzicht in Burgwerd zijn dagen met beeldhouwen, schilderen en schrijven. Een overvol bestaan.

In de tijd van Provo en Flower Power belandt de pas afgestudeerde hoofdpersoon bij toeval als scheepsarts op een schip van de Holland Amerika Lijn voor een reis door het Panamakanaal en langs de Amerikaanse westkust. Met veel oog voor details en intermenselijke verhoudingen aan boord van een kleine leefgemeenschap op de oneindigheid van de oceanen houdt hij een dagboek bij. Het blijkt een rijke bron te zijn van prachtige verhalen over een leven op zee zoals het nu waarschijnlijk deels nog steeds bestaat, maar ook veranderd zal zijn door alle moderne ontwikkelingen in efficiëntie, communicatie en containervervoer.
Met de overmoed van de jeugd verlaat hij de veilige kusten en is als arts op die oneindige zee volledig op zich zelf aangewezen. Zoals hij nu zelf zegt:”met alles wat ik nu, na een leven als arts, weet, zou ik nooit meer zo alleen, met zo weinig medische mogelijkheden, de oceaan opdurven. Zeker niet onder de omstandigheden van toen. Met 120 mensen onder mijn hoede en op het `point of no return’ zo’n anderhalve week varen verwijderd van iedere kust.
Tot zijn verbazing blijkt hij een van de hoogste officieren aan boord te zijn..
Vanuit die verbazing beschrijft hij de wonderlijke, hiërarchische wereld van zeelieden in de jaren zestig, hun levens in scherp contrast met die van de steenrijke excentrieke Amerikaanse passagiers en de ongelooflijke luxe die hen zelfs midden op de verlaten oceaan omringt.

Boven peilloos diepe ruimen verrichten de matrozen hun levensgevaarlijke werk. Echte wereldburgers zijn het, die zich overal thuis voelen en zich in Panama onbekommerd overgeven aan geile uitspattingen met prachtige hoeren.

Hilarisch zijn zijn aanvaringen met de onbehouwen kapitein over “De Stoel van de Kaptein” en over de zoon van de kapitein die, zeer tot ongenoegen van zijn vader, de Provobeweging aanhing. Beeldend schrijft hij over de alcoholische bakker, de stuurlieden, `Sparks’, de `Boots’, de `Baas’ en vele anderen. Over de amoureuze escapades van de kapitein met de puissant-rijke Amerikaanse weduwen op het schip, dat onverstoorbaar verdergaat over de wijde oceaan, met achter zich het blauwwitte schuim van het kielzog.

Juist de blik van de buitenstaander maakt het mogelijk direct door te dringen in die op zich zelfstaande wereld van zeelieden en passagiers. Hij schrijft over wonderlijke medische avonturen op zee, zoals zijn problemen met de smerige infectie die de chef-kok heeft en de dreigende voedselvergiftiging aan boord, zijn gevecht met een uitbrekende roodvonkepidemie en andere zaken. Maar vooral schrijft hij over het alledaagse leven aan boord van een eenzaam schip en de schoonheid van oceanen, eilanden en kusten.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Boekenhoekie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Bram,
Bedankt voor de tip, zal het boekje zeker aanschaffen. :-D
Maarre
“Da kos je vijf dollar, dokter, da’s de stoel van de kaptein!! Daar heef niemand op te zitte! En as je da nie bevalt dan sodemieter je maar van de brug en dan kom je d’r de hele reis nie meer op…”
Dit lijkt me niet echt een citaat van de exacte tekst gebezigd op de brug van een passagiersschip van de HAL. :) :roll:
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Boekenhoekie

Bericht door Jos Linders »

Met 120 mensen onder mijn hoede
Op een bootje met 120 man passagiers en bemanning samen, moet dat kunnen, in een tijd dat de bemanning nog uit echte Hollandse jongens bestond. :-D

Groetjes, Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Boekenhoekie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

“Da kos je vijf dollar, dokter, da’s de stoel van de kaptein!! Daar heef niemand op te zitte! En as je da nie bevalt dan sodemieter je maar van de brug en dan kom je d’r de hele reis nie meer op…
Hallo JossieUno,

Ik denk zomaar dat je die knakkers van de Lijn meer crediet geeft dan ze wellicht verdienen :lol: :lol:

Hallo Brammetje.
Lijkt een hele mooie tip en ik ga dit "hasta la pasta" bestellen. Uiteindelijk was het eerste zeeschip waar ik " OOIT" voet aan boord zette de " Dongedijk" van de Lijn!! ergens " in een vorig leven zo rond 1962-63" :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Boekenhoekie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

OUDE LIEFDE ROEST NIET!

Dit boek zat gisteren bij de post en daar ben ik blij mee.

Afbeelding . Afbeelding

Ik vraag me af of ik het lef nog zou hebben om daar op mijn eigen boekje met zeilaanwijzingen doorheen te gaan. Zorgen dat je op een beetje gunstig moment bij Duncansby Head bent en dan de Pentland strak in de ogen kijken - ongeveer zoals een stierenvechter dat met de stier doet - en dan erin, waarna er eigenlijk geen terug meer is. Tenzij het exact 6 uur voor hoogwater Dover is want dan is het een fluitje van een cent.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Van Oost naar West binnen Stroma door en dan recht op de branding aan, heel lang wachten, niet toegeven aan de drang om - te vroeg - stuurboord uit te gaan, maar wachten tot er iemand "O gottogottogot, nou gaan we naar de sodemieterij..." mompelt en dan hard stuurboord, negentig graden koers veranderen en wegwezen, het gat uit.

Ik weet het niet, ik weet het niet... Het zou natuurlijk erg slordig staan als je op het moment suprème van pure angst in je uniform zou schijten. :-D

Ze zeggen - en die "ze" zijn dan de bewoners van Stroma en visserlui - dat als middenin de Pentland je motor het afpikt en je aan de stroom bent overgeleverd, dat je dan vlak langs de stenen scheert, maar niks raakt. Dat wil zeggen: in redelijk goed weer. Ik weet het niet, hoor...

Toch zou ik het nog wel een keer willen avonturen, omdat oude liefde nu eenmaal niet roest... :)

Those were the days, my friends.
P.M. Noppeney
Berichten: 251
Lid geworden op: 18 dec 2006 21:00
Locatie: Den Helder

Re: Boekenhoekie

Bericht door P.M. Noppeney »

Tot mijn niet geringe verbazing heb ik nog geen reacties gelezen over het boek van Johan Karels ( varen is leuk, maar je moet wel in een haven liggen),Ik heb het boek gelezen en het is zeer de moeite waard. Vlot en met veel humor geschreven. Het riep herinneringen op aan veertig jaar terug toen ik als koksjongen naar zee ging.Denk dat veel kombuizers het met plezier zullen lezen. Nogmaals een aanrader.

Groeten uit een miezerig Nieuwediep

Peter Noppeney
Kennis is macht, karakter is meer.
Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Boekenhoekie

Bericht door RobertB »

Ik heb het ook zojuist in 2 dagen uitgelezen. Humoristisch geschreven in het taalgebruik van die tijd.
De verhalen brengen die mooie tijd weer helemaal terug. Wel typisch voor een sparks trouwens om dat heerlijke eten op RIL schepen alsmaar af te katten :lol:.
Ik kan het boek iedereen sterk aanraden. Het hoort in de boekenkast van iedere kombuizer!

Groeten,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Bram

Re: Boekenhoekie

Bericht door Bram »

Om toch maar even terug te komen over de novelle van " Het blauwwitte schuim ",wat ik hier dus ervaar, dat het boekwerkje zeer duidelijk de personages en toestanden weergeeft op het gebeuren uit de 50er en 60tigger jaren niet alleen bij de HAL maar ook bij de andere grote rederijen die passengiers en lading vervoerden of het nu over schepen ging met 12 passengiers,(zonder dokter) of schepen met meer dan 50 passagiers waar een dokter aan boord moest zijn.

de figuren die de toenmalige scheepsarts neerzet inclusief himzelf,zijn mooi en realistiesch weergegeven zonder al te veel opsmuk,zijn half jaar varen als scheepsarts,zet alle figuren neer(neutraal) zoals wij dat herkennen,zonder dat de functies en gouden bandjes teveel overbelicht worden(of te kakken wordt gezet)uitzonderingen daar gelaten),hier uit blijkt maar weer dat wij ook normale mensen zijn ,alleen met een voorliefde om onze werkzaamheden aan boord van een schip te verrichten.

Ook wil ik er even bij vermelden (inclusief mijzelf)dat er onder ons toch maar weinig zijn die tot aan hun pensioen of FUT zijn blijven varen,gelukkig zijn er nog jonge lui met 15 of meer dienstjaren die het nog vol blijven houden(ook de Jeugd met minder dienst jaren),helaas zijn de omstandigheden en de tijden veranderd,maar tegen de tijd dat zij met pensioen gaan of een of andere regeling,praten zij er net zo over als wij nu doen!

Hieronder een anecdote(uiteraard het verschil)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groets BRam :lol:


Gesloten