Een paar PC-vragen ...

Problemen met foto's plaatsen? Of met andere PC problemen? Stel dan hier je vraag.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Een abonnement op Office Online heb ik overwogen - en ik denk er nog steeds over na. Voor 99 euro per jaar weet je alles. Maar voor 139 euro koop ik een Office versie die voor mij voldoende is. Ik moet er nog eens goed over nadenken.

Ik heb al wel een poosje een abonnement op de Grote Van Dale online waarbij ik dan ook gelijk de Engelse vertaalwoordenboeken heb. Dat bevalt heel goed. Ik moet altijd de nieuwste Van Dale hebben. Bij aankoop van de papieren Grote Van Dale kreeg je een jaarabonnement op de Van Dale online cadeau. De vorige editie van de papieren Van Dale heb ik vrijwel nooit ingekeken. Daar kreeg je toen een cd-r bij en die heb ik altijd gebruikt. Dat is nu afgelopen; je kunt hem alleen online krijgen. Ik heb de papieren Van Dale aan mijn zoon en zijn gezin cadeau gegeven - die werd gratis bij hem thuisbezorgd - en zelf het online abonnement genomen. Zo is iedereen blij en tevreden.

Tja, dat bedoel ik: wat is er eigenlijk nieuw aan een nieuwe pc? Helemaal niks, dacht ik.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door jdbvos »

Maar als je hoofdzakelijk aan tekstverwerking doet, hoe belangrijk is dan de 'ingebakken opties' ?
Wordpad is een simpele tekstverwerker (van Microsoft), die ook nog als Word oogt.....
Het is een standaard-onderdeel in Windows, en ik ken (zowat...) hele volksstammen die dát gebruiken als tekstverwerker...
Is die gratis optie niks ?
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Omdat ik momenteel andere prioriteiten heb ben ik de laatste tijd, net als vele anderen, alleen maar koekeloerder op Kombuispraat. :wink:
Maar ik zit met dezelfde vraag als Theo, vandaar dat ik dit topic met belangstelling volg.
Ik heb een 8 jaar oude desktop die ze bij een computerwinkeltje in Winsum zelf in elkaar geflanst hebben en wil deze na de verhuizing toch maar gaan vervangen.
Na 8 jaar en 3 verhuizingen zal de hardware binnenkort wel zeggen: "Doe het zelf maar" :wink:
En een nieuwe desktop waar standaard W10 op staat schijnt probleemloos te werken.
De W10 problemen die ik na de upgrade van W7 heb zijn dan waarschijnlijk ook verdwenen.
Bijna dagelijks stopt de handel er even mee met de melding: Video TDR Failure. Dit ligt aan de Intel Graphics Accelerator Drivers en voor mijn 32-bit OS is daar geen oplossing voor.
Ook blijft de desktop om onverklaarbare wijze opeens hangen en moet dan opnieuw opgestart worden.
Ik heb ook een laptoppie (Toshiba) als reserve waar ik eerst alles op uitprobeer.
Deze laptop heb ik voor 100 euro in Warffum gekocht van iemand die achter zijn huiskamer een werkplaatsje heeft waar hij computers repareert.
Van diverse afgeschreven laptoppen heeft hij de defecte onderdelen verwijderd en die vervangen door onderdelen die wel werkten en het resultaat draait hier nog steeds. :-D
Na de verhuizing koop ik dus een nieuwe stofvrije desktop met W10 bij een computerwinkel in de buurt zodat ik daar altijd terecht kan als er problemen zijn. :wink:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door jdbvos »

Hallo Jos !
Installeer dat programmaatje (Pirisoft) Specci, en noteer (print) welke pc-onderdelen er in zitten, en zoek dan op de sites van de makers naar de Win10-drivers. Kan een slok op een borrel schelen. Vooral voor het moederbord en grafische onderdelen....sommige sites hebben zelfs een scan-functie voor de juiste versies....
Nog beter: download de USB Win10 (juiste bit-versie) bootable disk. Microsoft heeft daarvoor een programmaatje om die bootable USB te maken (Media-creator) én de software te downloaden en op die USB te branden. Start op vanaf die USB, en doe een compleet nieuwe installatie: in het programma-onderdeel waarin je dan komt kun je alle partities van je harddisk stuk-voor-stuk wissen, waardoor opnieuw wordt geformatteerd en Win10 zelf op zoek gaat naar de juiste drivers, ipv klakkeloos de reeds geinstalleerde drivers te hergebruiken bij de 'upgrade'-wijze.... Scheelt ook al. Alles weer mooi nieuw, moet je maar denken.
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Bedankt voor de tip, Jan. :wink:
Maar zoals gezegd heb ik momenteel even andere prioriteiten.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nee, Wordpad is voor mij niet voldoende. Zoals ik al eerder zei, verlangen negen van de tien uitgevers Word en niets anders. Dat hoeft niet de nieuwste versie te zijn, maar wel .docx en geen .doc meer.
Ben je niet gebonden, dan is Open Office ideaal en nog gratis ook. Met exact dezelfde mogelijkheden als MS Office.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door jdbvos »

Docx is in Wordpad (Win10-versie) ook mogelijk...
Naamloos3.jpg
Naamloos3.jpg (87.4 KiB) 3334 keer bekeken
Maar in vergelijking met Word altijd 'extra handelingen'; je kunt de opslagmogelijkheid in docx niet standaard maken...helemaal niks standaardiseren trouwens....
Ikzelf gebruik het ook alleen maar ipv Kladblok met txt-files, omdat de regels daarin wél worden afgebroken, en je niet van links-naar-rechts hoeft te scrollen als een gek ventje, zoals in Kladblok.
Ik wens je wijsheid in je beslissing. Mocht je toch een Mac nemen, die heeft een eigen tekstverwerker. Ik weet niet of die die gewenste docx-mogelijkheid heeft...
Open Office, en de vele andere Linux-gebaseerde toepassingen (ook voor tekstverwerking zijn meer mogelijkheden dan OpenOffice), wél ! Dat weet ik zeker, want ik red oude ingestortte pc'tjes nog wel eens mbv Ubuntu of Xubuntu.
Office 365 bevalt mij prima. En ik denk dat de mogelijkheden (oa een uitgebreide versie van OneNote) jou ook wel zullen aanspreken...
€99 p/j blijft echter €99 pj.....5 pc's, dat dan weer wél....
...dus 1tje op zolder, 1tje in de keuken, 1tje in je kantoor....enz ! :-D


En voor Jos:
Ik snap je drukke wzh'n....
Iig heel veel sterkte bij de verhuizing en alle rompslomp daaromheen !
...en tóch mag ik dat graag zien: een stuurman aan het werk ! :mrgreen:
Maar doe kalmpjes aan: de tijd dat we ons zodanig in het zweet konden werken dat je aan de plassen vocht op de plaat kon zien waar je even hebt staan overleggen, ligt echt al een pikheetje achter ons !
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Open Office kan alles aan en kan alles converteren, maar daar gaat het allemaal niet om. Als ik klaar ben met een vertaling, begint de verwerking bij de uitgeverij en uiteindelijk bij de drukker. Ergens maakt iemand er een pdf van, maar dat is dan nog een pdf waarop de grenzen van de pagina's exact aangegeven staan, dus nog niet de pdf voor de drukker.
Voor de drukker - ook voor de POD-drukker - is Word slechts een tussenstation. Word lijkt misschien WYSIWYG te zijn, maar is dat voor een drukker niet. In Word zoals wij dat gebruiken en waarmee we allerlei mooie dingen kunnen doen, zitten allerlei coderingen waar een drukker niets mee kan. Dat geeft niet, zolang hij nu maar weet waar die zitten en zolang jij als vertaler of schrijver nu maar niet probeert om een manuscript mooi "op te maken". Wat bij Word opmaak lijkt, is helemaal geen opmaak zoals die in een gedrukt boek moet komen. Dat zijn kunstgrepen van Microsoft waar wij als gebruiker geen last en alleen maar gemak van hebben, maar waarmee een moderne drukker helemaal niets kan.

Vandaar dat ik van een uitgever exacte instructies krijg hoe ze het willen hebben en hoe ik een en ander moet aangeven. Voor Word betekent dat dat je alle automatische opmaak en alle autocorrectie moet afzetten. Vroeger mocht je niet cursiveren en ook niet centreren; dat moest je met speciale codes aangeven. Nu mag dat wél. Dat mag een kleinigheid lijken, maar op een hele vertaling scheelt het toch een hoop. Maar dat is ook zo ongeveer alles. Ja, voor inspringen bij een nieuwe alinea mag ik tegenwoordig gewoon "Tab" gebruiken. Dus een harde return en dan tab Vroeger was dat een harde return en dan > om aan te geven dat daar een nieuwe alinea begon. Maar wordt er in het boek om andere redenen ingesprongen, dan mag je dat niet met een tab doen, maar met de codering \ins\ en \xins\.

Maar dat alles verschilt dus per uitgever. Wat vroeger in Nederland Harlequin was, is nu Harper Collins Holland. Ik heb lang geleden Harlequins voor ze vertaald en toen was het al een strak georganiseerde fabriek, maar nu is dat nog veel strakker geworden. Ik vind dat wel prettig. Hun "Technische eisen" en hun "Stijlboek" laten aan duidelijkheid niets te wensen over en er wordt - terecht - van je verwacht dat je je daar strikt aan houdt.

Afbeelding...Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zit nu te vertalen van een Canadese pdf van Harper Collins Canada en de coderingen die daarin voorkomen, zijn voor mij volkomen vreemd. Dat geeft niet: ik heb alleen met de tekst te maken.

Afbeelding

Voor mij wordt dat dan zoals hieronder. Niks te centreren, geen witregels tussen de hoofdstukkop. de tussenkop en de eerste zin en die eerste zin niet met een tab inspringen. Zo willen ze het hebben en de klant is koning, dus doe ik het zo. :wink:

Afbeelding

Maar zo gaat dat er dus in de vertaalkeuken aan toe. Er komen twee schepen in dit boek voor: een superyacht en een research vessel. De schrijver heeft de ballen verstand van schepen, dat is overduidelijk. Nu weet het merendeel van de lezeres er ook geen bliksem van, maar toch tracht ik het wat bij te schaven. Ach, het komt allemaal best wel weer goed. :-D
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door ferryvaneeuwen »

Theo schreef:Ik lees nooit meer iets over nieuwe, snellere, belangrijk betere processors zoals je dat enige jaren geleden nog regelmatig in de verschillende computertijdschriften tegenkwam.
Dat klopt, sinds ongeveer 2006 zit er de klad in. Tot die tijd ging de processorsnelheid telkens met sprongen omhoog maar toen kwam het probleem van de Power Wall in beeld. Steeds meer transistoren op hetzelfde kleine oppervlak van pak weg 2 bij 2,5 cm gingen steeds sneller schakelen en produceerden hiermee steeds meer hitte waarop de zaak uiteindelijk stuk loopt door 'thermal runaway' die schade zal veroorzaken. Behalve de Power Wall zijn er nog andere Walls waarop de ontwikkeling van steeds snellere processors stukloopt of op zijn minst bemoeilijkt wordt maar daar ga ik hier niet op in omdat de Power Wall momenteel de belangrijkste is. De Power Wall heeft ervoor gezorgd dat sinds 2006 praktisch gesproken de processorsnelheid is gelimiteerd tot 4 GHz.

De wet of liever de trend van Moore werkt nog wel, er wordt nog steeds iedere twee jaar of nauwkeuriger iedere 1.8 jaar het aantal transistoren op een chip verdubbeld. In 1971 waren er dat 8300 en nu is er Intel's 22-core Xeon Broadwell-EP met liefst 7.2 biljoen transistoren op één chip. Er bestaat uit die tijd ook de zogenaamde Dennard scaling factor die grofweg zegt dat als transistoren kleiner worden de genodigde spanning en stroom maar ook de processorsnelheid allemaal met dezelfde factor kleiner worden. Als de spanning 2 maal kleiner wordt dan neemt het gedissipeerde vermogen met het kwadraat van V af dus wordt viermaal kleiner, dat is dus gunstig. Het gevolg was dat naarmate de transistoren kleiner werden ze in feite beter, sneller werden maar begrensd werden door de warmteontwikkeling.

Dennard had geen rekening gehouden met de lekstroom die als de spanning erg klein wordt een niet te verwaarlozen factor wordt die de transistor nog eens extra verhit. De spanning om een transistor in geleiding te brengen was al teruggebracht tot 0.3V en kon niet lager worden omdat de transistoren dan niet meer goed schakelen dus daar ook daar was de rek eruit en liep men tegen weer een natuurlijke barrière op. De oude bekend processor 8086 uit de beginperiode van de PC verbruikte ongeveer 1.84 Watt en de Pentium 3 had 33 Watt nodig. De CPU power consumptie nam dus met een factor 17,9 toe maar de CPU frequentie verbeterde intussen wel met een factor 125! Door veel warmte loopt ook de transistor schakeltijd weer terug.

Het is te vergelijken met de stoommachines van vroeger. Je kan het vuur hoger en hoger opstoken maar op enig moment komt er toch geen stoom meer uit en volgt er uiteindelijk een thermal runaway........boem!
image.jpg
image.jpg (21.23 KiB) 3323 keer bekeken
Het gevolg is dat de ontwikkeling van nieuwe CPU's met een bijna verdubbeling van het aantal transistoren nog onverdroten doorgaat maar dat de frequentie al lang niet meer met sprongen vooruit gaat maar meer gradueel verloopt. Wat je als gevolg hiervan wel ziet is dat er overal decentraal processors, die kosten nog maar weinig, worden ingezet om zo het totale proces te versnellen. Ook de trend van de toepassing van meerder cores was hiervan een logisch gevolg.

Koeling van grote (super)computers en vooral ook servers is wereldwijd een enorm probleem, ook voor het milieu. De top 10 supercomputers verbruiken samen 4.3 MegaWatt aan energie waarvan het meeste in warmte vrijkomt. Het koelen met Freon of anderszins kost ook weer enrgie, alles bij elkaar vele procenten van het nationale verbruik van een ontwikkeld land. Het Zwitserse nationale computer centrum pompt bijvoorbeeld uit het meer van Lugano van een diepte van 45 meter met drie pompen 7000 gallons water per minuut van 6 graden Celsius om de zaak warmtetechnisch binnen de grenzen te houden.

Het web heeft zich op een erg gecentraliseerde manier ontwikkeld: Veruit het grootste deel van al het internetverkeer gaat via de servers van slechts een handjevol grote spelers, zoals Facebook, Google, Amazon of Paypal. Er zijn ook slimme oplossingen zoals delen van een server onder te brengen bij particulieren die de warmte gebruiken om hun huis mee te verwarmen. Het electriciteitsverbruik wordt dan netjes afgerekend met behulp van een electriciteitsmeter. De host die dit uitbesteedt kan hierdoor concurrerender worden omdat de prijs van zijn producten omlaag kan.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Kijk zo leren wij nog eens iets.
Nee, wij hebben gewoon spanning, hoor. Niks in de weg. Rustig weer en ook weinig arbeidsonrust bij het elektriciteitsbedrijf. Als daar ellende is, zetten ze zo nu en dan een paar uur de stroom af, maar dan wel per regio. Heden ik en morgen gij.
Van dat front zelfs goed nieuws: mensen die altijd keurig hun rekening betalen, krijgen vanaf 1 juli een korting van 15 procent. Dat is toch bepaald niet slecht. Hoe ze dat kunnen doen met 40 miljoen schuld, weet ik ook niet.

In mijn kamer is het nu 29 graden
De temperatuur van de CPU schommelt tussen de 50 en de 54 graden.
Het moederbord is 46 graden en de twee HDD's respectievelijk 41 en 42 graden.
Allemaal aanvaardbare cijfers, zou ik denken.


Plaats reactie