Nieuw vaarbewijs per juli 2009

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DennisV
Berichten: 604
Lid geworden op: 29 mei 2006 15:07

Nieuw vaarbewijs per juli 2009

Bericht door DennisV »

Vermoedelijk per 1 juli 2009 treed er een nieuwe wet in werking die het voor de watersporters met vaarbewijs flink gaat verzieken.

Het is al eens eerder aanbode gekomen.

Huidige situatie is alle schepen ongeacht lengte en tonnage mogen nu met het kleinvaarbewijs door particulieren gevaren worden.

Nieuwe situatie.

Alleen schepen tot 25 meter mogen met een kleinvaarbewijs gevaren worden door particulieren, boven de 25 meter moet er een nieuw vaarbewijs gehaald worden met praktijk lessen, en praktijk examens!!! STERVENS DUUR DUS!!!

Er is een overgangsregeling, waarmee het mogelijk is om hem zo te krijgen.

De regeling post ik hier onder.


In het kort komt het erop neer dat ik hem zo kan krijgen, als een vereniging met een boot van meer dan 25 meter lengte kan, verklaren dat ik er mee gevaren heb! (De vraagprijs voor deze taak kunt u per pb sturen! :)


Hier de officiele tekst!

Overgangsregeling Groot Pleziervaartbewijs
Er komt een overgangsregeling (verwachte ingangsdatum 1 juli 2009) voor personen die nu reeds met pleziervaartuigen van 25 meter of langer varen. De overgangsregeling loopt waarschijnlijk minimaal tot 1 juli 2011. Personen die denken aanspraak te kunnen maken op de overgangsregeling dienen het aanmeldingsformulier dat naar verwachting medio juli 2009 beschikbaar gesteld gaat worden via onze website, ingevuld en vergezeld van de benodigde gegevens naar VAMEX te sturen.

Voor de overgangsregeling komen in aanmerking (let op, dit is onder voorbehoud):

■Eigenaren en hun gezinsleden van pleziervaartuigen van 25 meter of langer (ook langer dan 40 meter) die in het bezit zijn van een Klein Vaarbewijs;
■Leden van verenigingen en stichtingen die in het bezit zijn van een verklaring afgegeven door die vereniging of stichting, dat zij op de peildatum in het bezit zijn van een Klein Vaarbewijs en gerechtigd zijn om met een schip van 25 meter of langer (ook langer dan 40 meter) van de vereniging of de stichting te varen.

Deze aanvragen worden beoordeeld door VAMEX en na een positief resultaat wordt het pasje Groot Pleziervaartbewijs (met een aparte aantekening “40 meter +” of “tot 40 meter”) afgegeven. Afhankelijk van het bezit van Klein Vaarbewijs I (rivieren, kanalen en meren) of Klein Vaarbewijs II (alle binnenwateren) wordt het groot pleziervaartbewijs afgegeven voor rivieren, kanalen en meren of voor alle binnenwateren.

Na de einddatum overgangsregeling (2 jaar na inwerkingtreding van de nieuwe wet) kan het Groot Pleziervaartbewijs uitsluitend nog via het theorie- en praktijkexamen CWO Groot Motorschip bij VAMEX behaald worden.

Te verwachten is dat er met de inwerkingtreding van de Binnenvaartwet voor de nieuwe categorie grote motorschepen een overgangstermijn van een aantal maanden zal zijn waarbinnen nog niet bekeurd zal worden op basis van de nieuwe regels. U kunt ook nog geen aanvragen bij ons indienen voor het Groot Pleziervaartbewijs en/of voor een examen CWO Groot Motorschip. Wij wachten eerst af tot de regeling definitief is vastgesteld en zullen eerst dan de benodigde formulieren en informatie via onze website beschikbaar stellen.

Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Nieuw vaarbewijs per juli 2009

Bericht door Jan Sprong »

Hallo Kombuizenaars,

Er is ook nog een voordeeltje voor mensen welke bij 65 jaar het VB moeten verlengen,dat hoeft pas bij 70 jaar.(afgelopen november pas vernieuwd,dus voor mij geen voordeel ,alleen nu is het 5 jaar geldig en geen 3 jaar.)

Groeten,

Jan
ronny

Re: Nieuw vaarbewijs per juli 2009

Bericht door ronny »

Zo,en nu nog afwachten waarneer ze ook een papiertje moeten hebben om op zee te varen.
De meeste hebben dat niet en dat is te merken.
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Nieuw vaarbewijs per juli 2009

Bericht door Jan Sprong »

Hallo Ronny,

Heeft ook te maken met de electronische kaarten,GPS en nog meer electronica wat men tegenwoordig voor handen heeft.
Want wie van de watersporters gebruikt nog een zeekaart in zijn kaartenkamer met een passer om van te voren te bepalen hoeveel mijl de reis zal zijn?

Groeten,

Jan
ronny

Re: Nieuw vaarbewijs per juli 2009

Bericht door ronny »

Het gaat mij om het regelemente paket waqar ze geen hol van gesnopen hebben en ons het leven een beetje zuur maken. :evil:
Jan Vos

Re: Nieuw vaarbewijs per juli 2009

Bericht door Jan Vos »

Ronny moet je op wacht maar uit je doppen kijken moesten we vroeger ook.
Zo'n klere zeilboot die het kanaal oversteekt zonder verlichting als je er vlak bij bent dan schijnt die gast met een zaklantaarn is zijn zeil.
O ja radarreflector was ook niet nodig bij deze boot, houten boot zie je niet op de radar.
Dit was in 1966.
ronny

Re: Nieuw vaarbewijs per juli 2009

Bericht door ronny »

Jan.
Ik heb het niet over zijlbootjes en schepen maar die motormuisen die denken dat ze alles mogen.
klaas mulder (RIP)

Re: Nieuw vaarbewijs per juli 2009

Bericht door klaas mulder (RIP) »

Jan, Ronny,

Jullie hebben allebei gelijk met je opmerkingen.
Ik ben alleen bang dat je mentaliteit niet veranderd met regelgeving.

En helaas, daar zijn ook sommige beroeps debet aan. die vaak niet weten of willen weten, dat wanneer je met een jachie een sluis binnenkomt en er nog rustig eentje zijn schroef in het werk heeft, dat dat dan een heel onplezierige situatie is.

Moest het ff kwijt. :)

En om eerlijk te blijven gebeurt dat met echt grote schepen niet, tenminste nooit meegemaakt. Wel eens Nedloyd die heel dichtbij kwam in het Kanaal omdat hij gewoon wilde weten of alles ok was bij ons aan boord.
Dat was goed bedoeld, dus daar mauw ik over hoor. Was klasse!
groet, Klaas


Plaats reactie