MWM 2 cilinder diesel 41pk uit 1955

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
Plaats reactie
Eduard

MWM 2 cilinder diesel 41pk uit 1955

Bericht door Eduard »

Ik ben op zoek naar informatie en gegevens over een MWM (Motoren Werke Mannheim A.G.), motortype RHS 518 Z, bouwjaar 1955,capaciteit PK 41, Omwentelingen/min: 1000 2 cilinder diesel, met een Rijsdijk OK 4 keerkoppeling. Iemand een idee waar ik voor info terecht kan?

ed ijzendoorn
Berichten: 136
Lid geworden op: 02 nov 2008 15:15

Re: MWM 2 cilinder diesel 41pk uit 1955

Bericht door ed ijzendoorn »

Eduard,

Probeer het eens bij de bieb van het zee&haven museum in IJmuiden. Tevens is er een bedrijf die handeld in mwm onderdelen. www.vimo.nl dit bedrijf zit in Werkendam. het is niet goedkoop maar het moet raar lopen willen zij geen onderdelen hebben mocht je deze nodig hebben.

prettig uiteinde.

gr Ed
Eduard

Re: MWM 2 cilinder diesel 41pk uit 1955

Bericht door Eduard »

Dank je wel, Ed, voor je antwoord. Zal zeker snel in de bieb gaan kijken. Op de site van Vimo gekeken en de MWM motoren die ze daar hadden waren toch wel een stuk jonger dan van 1955. Er waren een stuk of vijf MWM type RHS 518 motoren maar niet met de letter Z aan het eind. Overigens heb ik ergens in kombuispraat iets gelezen over het smeren van de motor, vòòr het starten, door met de hand ofzo olie rond te pompen. Ik kan nergens meer vinden waar ik dat nou gelezen heb en wil graag weten hoe dat dan moet/kan.
Groet, Eduard.
ed ijzendoorn
Berichten: 136
Lid geworden op: 02 nov 2008 15:15

Re: MWM 2 cilinder diesel 41pk uit 1955

Bericht door ed ijzendoorn »

Eduard,

Ergens bij de motor zit een vleugelpomp met een 3 weg kraan. deze zuigt uit het carter de smo op en perst het weer door naar de div onderdelen die voorsmering nodig hebben. Vaak doe je dit als een motor een tijdje stil gestaan heeft. De modernere motoren hebben een automatiche voorsmeer pomp die op gezette tijden smeert. Het is het behoud van je lagers en motor als je dit doet voor het starten Dus resume, voor het starten eerst voorsmeren, dan de lonten of indicateurkranen openen, motor tornen, kranen of startlonthouders weer terug plaatsen, weer voorsmeren en starten maar.

gr Ed
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: MWM 2 cilinder diesel 41pk uit 1955

Bericht door Gert Schouwstra »

De laatste letter duidt bij MWM altijd het aantal cylinders aan: in dit geval dus Z(wei).
Het motortype is 518, en in Werkendam kunnen ze je vast helpen.
Vroeger zat MWM bij Gosau in Rotterdam.

Het typenummer is zo opgebouwd:
R = Reihenmotor (lijnmotor)
H = ?
S = ?
518 = het basistype, nummer is samengesteld uit boring x slag
Z = aantal cylinders, A is dus acht cylinders, de S staat voor zes, en dan heb je nog F, V, D, Z en E.
U = umsteuerbar (direct omkeerbaar)
Gert
- Varen is Leven -


Plaats reactie