Volvo Penta MD2 40 jaar oud. Instellingen. Wie kan adviseren

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
Plaats reactie
Vrijbuiter

Volvo Penta MD2 40 jaar oud. Instellingen. Wie kan adviseren

Bericht door Vrijbuiter »

In mijn Krammer staat een 25 pk Volvo Penta MD2. Er zit alleen een laadstroomlampje, oliedruklampje en een thermometer op het dashboard.
Bij een hoger toerental loopt de temperatuur op en gaat de uitlaat roken. Je kunt aan de thermometer zien dat de thermostaatklep opengaat als de wijzer van de thermometer in het rode vlak komt. De impeller is oke. Er komt op het moment dat de motor goed warm is zowat stoom uit de uitlaat. Het koelwater laat zich dan nauwelijks waarnemen. Ik wil met een betrouwbare motor willen varen en wil dus graag deze zaak in orde hebben.
Daarnaast kan ik het toerental niet goed regelen. Op het moment dat ik het toerental opschroef zodat de motor voor het gehoor lekker loopt, draait deze naar mijn zin te hard. Ga ik het toerental terugdraaien dan gaat de motor staan bonken. Ik heb dan alleen met de stelschroef in de kabel afgesteld. Draai ik de klep in de motor, waaraan de gas/ en smoorkabel zijn verbonden, naar het goede toerental dan kan ik de motor met de stopkabel niet meer stoppen. Ik ben geen techneut maar heb gbv. Wie kan mij helpen?

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Volvo Penta MD2 40 jaar oud. Instellingen. Wie kan advis

Bericht door v+d »

Om advies te kunnen geven moet je wat meer over de installatie vertellen , zoals:
-wordt direkt gekoeld of via een interkoeler?
- als via interkoeler , is deze schoon( vrij van zand ,aanslag , ketelsteen)
-als direkt gekoeld , dan koelruimtes schoonmaken of laten maken .
- het koelwater mag gerust dampen echter stoomvorming duidt op te weinig koeling.
-de goede staat van de impeller heeft niets met de hoeveelheid doortsromend koelwater te maken als er ergens knikken in slangen zitten of verstoppingen in de koeler of mantels.
-uit je vraagstelling lijkt het of de motor met benzine gestookt wordt immers een diesel heeft geen luchtklep maar een brandstofpomp bediening.
-als het een benzine motor is die ingebouwd is in je schip zou ik er niet te veel geld aan uitgeven en een diesel in (laten) bouwen , veel veiliger!!

Groet v+d.
Vrijbuiter

Re: Volvo Penta MD2 40 jaar oud. Instellingen. Wie kan advis

Bericht door Vrijbuiter »

Bedankt voor je reactie v+d.
De koeling is direct. Ik dacht ook aan de koelkanalen. Maar hoe maak je die schoon? Kan dat met azijn of ontkalker of moet er dan gedemonteerd worden en waar? We praten over een 2 cylinder diesel.

Op deze MD2 zit een regelklep waarmee de hoeveelheid brandstof wordt geregeld en die, als de motor moet stoppen met een stopkabel naar de andere kant wordt getrokken. Volgens mij sluit die inderdaad de brandstoftoevoer af. Weet je een andere methode om het toerental op ideaal af te stemmen?
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Volvo Penta MD2 40 jaar oud. Instellingen. Wie kan advis

Bericht door Gert Schouwstra »

Een mooi motortje, echt een Zweeds werkpaard. Ze stonden veel in kajuitzeiljachten, sloepen en Albin motorjachten. Ik heb er vroeger een aantal in de verhuur gehad.

De Volvo Penta MD2B is 25pk bij 3000 rpm en gebouwd tussen 1970 en 1975.
Boring x slag = 88,9 x 90 mm. Die motortjes hadden altijd wel wat toeren nodig om iets te kunnen doen en waren kleine lawaaischoppertjes. Bij 2500 rpm leverden ze nog maar 15 pk. Ik vond nog een MANUAL van de MD2 op het net. Dat was hetzelfde ontwerp, alleen met iets kleinere boring en met een dynastart.

Als je zegt dat je motor gaat roken, bedoel je dan stoom? Of echte rook? Stoom kan duiden op water tekort, maar in mijn herinnering stoomden deze motoren altijd behoorlijk bij vol vermogen. Zwart roken duidt op overbelasting.
Omdat de motor directe koeling heeft, (dat hebben ze bijna allemaal) kan het zijn dat het systeem na 40 jaar is vervuild met bijv. ketelsteen. Dan krijg je te weinig water bij de uitlaat. In principe stuurt de thermostaat het water zo lang mogelijk rond door het blok tot het op temperatuur is en dan gaat het via de kop eruit. Daar is het dan ook het warmst en daar treedt meestal vervuiling op. Als het water boven de 60 graden komt krijg je ketelsteen in je koppen en slibt hij op lange termijn dicht. Dus de vraag is: wat geeft je thermometr aan als hij rood is, want die zat er volgens mij origineel niet op. Alleen voor motoren met interkoeling mag het 90 graden zijn, daardoor heb je dan een betere verbranding en slijt je motor minder.

Wat betreft de afstelling van de start/stopkabels. Ik heb dat ook bij de hand gehad, maar ik ben vergeten hoe het ook maar weer zat. Ik adviseer je eens te bellen met een ervaren Volvo dealer, bijvoorbeeld Middelzee motoren in Sneek, die hebben heel wat MD2-tjes door de handen gehad.

Mocht je onderdelen nodig hebben, dan staan die op Deze site, inclusief de vervangers voor onderdelen die niet meer leverbaar zijn.
Gert
- Varen is Leven -
Vrijbuiter

Re: Volvo Penta MD2 40 jaar oud. Instellingen. Wie kan advis

Bericht door Vrijbuiter »

Beste Gert, Je hebt gelijk, het is een prima motortje. Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Het stelt me in ieder geval gerust en bevestigt de indruk dat de stoom ligt aan het dichtslibben van de koelsparingen. Want het is witte rook die uit de uitlaat komt. De thermometer zit inderdaad boven het originele Volvo dashboard. De temperatuur heb ik al eens eerder met een richtthermometer gemeten en zie dan op diverse plaatsen aan de motor verschillende temperaturen.
De vraag is nu hoe ik gemakkelijk en effectief de ketelsteen of kalk of hoe het ook mag heten, verwijderen kan. Ik hoeverre moet ik demonteren en wat? Heb ik pakkingen nodig om weer te kunnen monteren? Zijn er dan zaken waar ik speciaal op moet letten?
Ik zal voor het toerental en start/ stop bellen met Middelzee in Sneek. Misschien hebben we wel een keer iemand in de buurt van Lelystad. De manual heb ik origineel. Die geeft echter geen oplossing voor het probleem weer. Ik hoor graag van je. BTW mooie site. Lijkt me leuk werk.


Plaats reactie