medische keuring klein vaarbewijs 1

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
asprientje

medische keuring klein vaarbewijs 1

Bericht door asprientje »

Hallo,

ik kan het eigenlijk nergens duidelijk vinden. Ik zit met het volgende probleem.
ik wil graag mijn klein vaarbewijs 1 halen. Echer heb ik een half gezichtsveld. Wel heb ik mijn rijbewijs voor de auto gehaald en ben ik door die keuringen heen gekomen. Ik vraag mij nu af omdat een keuring algauw 150 euro kost of dit zin heeft, in hoeverre zijn ze streng bij het keuren voor het vaarbewijs? nergens kan ik eisen vinden via google. In het heorieboekje staat beschreven dat ze gelijkwaardig zijn aan die van het vrachtwagen of autobus. Echter gaat het vaarverkeer toch een stuk minder snel dan het vrachtverkeer dus zie ik in die zin niet de overeenkomsten.

Ruud (R.I.P.)

Re: medische keuring klein vaarbewijs 1

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy,
Hier staan de eisen voor het verkrijgen van het vaarbewijs m.b.t het gezichtsvermogen:
http://www.ivw.nl/Images/Keuringseisen% ... 206756.pdf
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: medische keuring klein vaarbewijs 1

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat begrijp ik niet dat je dat niet kunt vinden. In twee klikken weet je alles wat er te weten is.
Je moet voldoen aan de keuringseisen voor de binnenvaart.
Klik om te beginnen HIER

Je kunt dan onderaan doorklikken naar de keuringseisen, maar bij ons is de klant koning, dusook die link zal ik je geven.
Klik HIER voor 7 PDF-pagina's met informatie.

Succes met de keuring!

Kijk eens aan: Ruud was me al voor.
Maar, beter te veel dan te weinig info
. :wink:


Ach zo zie je maar Theo, wat teamwork kan betekenen. :-D
asprientje

Re: medische keuring klein vaarbewijs 1

Bericht door asprientje »

bedankt.
asprientje

Re: medische keuring klein vaarbewijs 1

Bericht door asprientje »

daarop heb ik nog een vraag. Worden er n.a.v. de eisen geen uitzonderingen gemaakt net als bij de auto?
Hansk

Re: medische keuring klein vaarbewijs 1

Bericht door Hansk »

Ik krijg hoofdpijn van dit soort vragen, zou bijna om een aspirientje vragen.
asprientje

Re: medische keuring klein vaarbewijs 1

Bericht door asprientje »

Ik heb het document al wel 3x doorgelezen en stel deze vraag niet voor niks. Het is mij namelijk nog onduidelijk. Wellicht dat ik dingen verkeerd heb gezien en ik wil graag zekerheid hebben.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: medische keuring klein vaarbewijs 1

Bericht door v+d »

Weet je wel zeker , dat je een vaarbewijs nodig hebt?
Jan en alleman vaart met schepen tot 15 meter( geen snelle schepen)zonder vaarbewijs .
Het is natuurlijk wel noodzakelijk de regels te kennen , maar dat kan ook zonder vaarbewijs.
Als je het beroepsmatig nodig hebt , lijkt half zicht een flinke beperking , dus moet dat beter gedefinieerd worden , daarna kan je met behulp van de regelgeving vaststellen wat je kansen zijn.
Meten is weten.

Groet v+d.
asprientje

Re: medische keuring klein vaarbewijs 1

Bericht door asprientje »

het heet een hemiaopsie, ik wil hem halen zodat ik in een motorboot kan varen die harder gaat dan 20km p/uur. gewoon een rubberbootje eerst met wat meer pk dan standaard mag. Is puur voor het plezier. Daarnaast vind ik het intressant en leuk om het papiertje ook te hebben.
wil51
Berichten: 81
Lid geworden op: 20 jan 2010 11:56

Re: medische keuring klein vaarbewijs 1

Bericht door wil51 »

. Gezichtsveld:
afwijkingen in het gezichtsveld van het oog met de beste gezichtsscherpte
zijn niet toegestaan. In geval van twijfel dient perimetrisch onderzoek
verricht te worden;

Je moet voor advies naar een oogarts. Zonde als je slaagt voor examen en je krijgt toch je vaarbewijs niet.

Voor een snelle motorboot lijkt het mij toch wel handig een volledig gezichtsveld te hebben. Je wilt toch niet iemand overvaren omdat hij buiten je gezichstveld valt.


Plaats reactie