volvo penta md17 loopt op 2 poten

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
Quintw

volvo penta md17 loopt op 2 poten

Bericht door Quintw »

Beste lezers,

Hopelijk kan iemand mij helpen! Afgelopen weekend viel mijn toerental terug als ik boven de 1800 toeren kwam en op een gegeven moment hoorde ik op 1500 toeren iets ratelen. Ik stopte en tot mijn verbazing zoog 1 luchtfilter geen lucht meer aan dus ik neem aan dat hij op 2 cilinders vaart.

Waar moet ik als eerste naar kijken? of is er iemand die hetzelfde heeft gehad?

graag jullie reacties


mvg quint

paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: volvo penta md17 loopt op 2 poten

Bericht door paul »

Als er geen lucht meer aangezogen word dan gaat je zuiger niet meer op en neer,maar dan draait je motor ook niet meer.
Dus dat kunnen we wel uitsluiten.
Ik zou het kleppen deksel er eerst eens afhalen,je inlaatklep zal wel dichtblijven doordat er iets gebroken is.
gr Paul
koop een boot en heb plezier tot je dood
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: volvo penta md17 loopt op 2 poten

Bericht door Jan Sprong »

en wat zou het nou geweest zijn?
Quintw

Re: volvo penta md17 loopt op 2 poten

Bericht door Quintw »

het was een gebroken kleppenstoter. nu is deze vervangen en nu ben ik weer met een nieuw raadsel begonnen?... na een half uur varen hoor ik weer wat geratel en een hoop witte rook.... kleppendeksel los en mijn klepspeling was ruim 1,5 mm terwijl ze net warengesteld op ,0,30 om,0,35

wat kan dit nu weer zijn?
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: volvo penta md17 loopt op 2 poten

Bericht door K.Brouwer »

Heb een vraag, bij het vorige geval was toen je klepstoter gebroken of je tuimelaar?

Bij het geratel wat je deze keer hoorde denk ik dat je klep de bovenkant van je zuiger raakte.

Dat de klepafstelling zoveel verschilt is niet normaal. Wel goed geborgt toen het stellen klaar was?
Of mankeert er iets aan de schroefdraad waarmee je de zaak borgt?

Groeten,K.Brouwer
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: volvo penta md17 loopt op 2 poten

Bericht door v+d »

Vorige keer is de klepstoter of tuimelaar niet zo maar gebroken, meestal is daar een oorzaak voor.
Als de tuimelaar gebroken was kunnen er nu ook kromme klepstoters inzitten, daarmee zijn goede spellingen niet af te stellen.
Dus even kijken of het spul nog recht is.
Er kan ook wat verkeerd zijn met je nokkenasaandrijving, dus ook dat even controleren.
Overigens hoort witte rook en een te grote klepspeling niet erg bij elkaar.

Witte rook duidt op een lekke koppakking of een overmaat aan lucht of brandstof en dus slechte verbranding.

Bij een te grote klepspeling, maar nog wel goede stand van de nokken is het niet waarschijnlijk dat je kleppen de zuiger raken.
Zoiets gebeurt in hoofdzaak bij problemen met de nokkenasaandrijving.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: volvo penta md17 loopt op 2 poten

Bericht door jacko »

Witte rook duidt op een lekke koppakking of een overmaat aan lucht of brandstof en dus slechte verbranding.

Of een nieuwe Paus :lol: :lol:
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Quintw

Re: volvo penta md17 loopt op 2 poten

Bericht door Quintw »

de vorige keer was mijn stoterstang gebroken.Daarna zijn we gaan varen en na een half uur varen begon hij weer te ratelen en kwam er veel rook uit de uitlaat. ook zat er veels te veel olie in mijn blok het leek wel verdunt. vervolgens de kleppendeksels los gehaald en toen weer de kleppen gesteld. Daarna ben ik op 1000 toeren terug naar thuishaven gevaren maar dit hele zaakje stinkt want zo een stoterstang breekt niet zomaar.Ik neem aan dat mijn hele blok uit de boot moet om mijn nokkenas te controleren dus dit word een dure klus. Dit blok ligt nu een jaar in mijn boot en heeft altijd een hoop gebonk gegeven (zodra de as belast werd)


Heb het idee dat ik beter het blok eruit kan halen en een ander erin te plaatsen want een monteur is duurder dan een tweedehandss blok,
paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: volvo penta md17 loopt op 2 poten

Bericht door paul »

Denk zo op afstand dat je wel meer als een probleem hebt nu.
Je olie is verdund met gasolie neem ik aan?
Als er iets met de lagering van je nokkenas fout is ,gaat dat wel steeds sneller .
En een nokkenas met veel speling,er staat dan niets meer op tijd, en bonkt lekker.
Hoe liep je motor het afgelopen jaar?
En de gene van wie je hem kocht,weet waarschijnlijk van niets.
gr Paul
koop een boot en heb plezier tot je dood
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: volvo penta md17 loopt op 2 poten

Bericht door Jan Sprong »

Misschien tandwiel verschoven door loszittende bouten van de nokkenas?
Deze motor heeft denk ik geen tandriem of ketting tbv aandrijving nokkenas?

Gr.en succes met de reparatie,
Jan


Plaats reactie