Werkboot Bovenkerk

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
Gesloten
JanSr
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:21

Werkboot Bovenkerk

Bericht door JanSr »

In 1974 kwam ik na mijn afstuderen in Krimpen aan de Lek te wonen aan de rivier, pakweg 20 huizen van Sloepenwerf P. de Hoop. Mijn eerste baan was namelijk bij IHC Smit in Kinderdijk.
Bij De Hoop lag de motorwerkboot van de Bovenkerk op de wal, zij was op de Bovenkerk afgelost door een plastic horreur.
Na een spannende konkelpartij kreeg ik de kans de boot te kopen van de rederij voor het historische bedrag van Hfl 1.500,-, maar daar kwam wel BTW bij.

Nadat de boot was dichtgetrokken en achter mijn huis was afgemeerd ging ik naar mijn baas met de vraag of ik per boot naar mijn werk zou mogen.
"Dat moet je niet vragen, dat moet je gewoon doen", was het antwoord.
Kort daarna werd mij duidelijk dat mijn collega's opschepten "dat er bij ons een vent werkt die met zijn boot komt".

Nu, na 40 jaar, ik woon al lang niet meer in Krimpen, is de boot toe aan groot onderhoud. Ik heb een aantal gangen en spanten vernieuwd, er komt een nieuw schattig dieseltje in en het lakwerk glanst als nooit tevoren.
In Loosdrecht heb ik een overdekte ligplaats. Ik hoop er nog jaren plezier van te hebben.

Recentelijk stond het verhaal met foto's in Maasmond Clippings 052-21-02-2014a.

Ik zou erg blij zijn met wat anekdotes en misschien foto's uit de eerste jeugd van die prachtige boot.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Werkboot Bovenkerk

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Jan,
Ik heb dat verhaaltje van je sloep gelezen in Piet Sinke z'n nieuwsbrief. Ik denk zomaar dat lang niet iedereen hier dat leest. Ik zou je aanraden om het verhaaltje in beknopte " gegevens vorm" hier op Kombuis te plaatsen bij het juiste onderwerp " De V.N.S." en dan de gegevens van het m.s. " Bovenkerk" te samen met een foto er duidelijk bij. Alsmede de jaartallen en verdere gegevens van de sloep. DAN komt e.e.a. wat duidelijker uit de verf en stommel je - met een beetje mazzel- wie weet tegen iemand aan die op het m.s. " Bovenkerk" heeft gevaren en/of bekend is met de sloep uit die tijd. ( Als ik dat verhaaltje in Piet Sinke z'n nieuwsbrief niet had gelezen, dan had ik hier vrijwel zeker niet het een met het ander gekombineerd. Geluk er mee)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Werkboot Bovenkerk

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Jan,
je nieuw geopende topic over dit onderwerp is verplaatst naar het VNS-topic.
http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... &start=336
Als je hier iets wilt plaatsen, dan op Nieuw Antwoord klikken.
Dit topic wordt gesloten.


Gesloten