Volvo Penta MD2 gesloten koelsysteem
Geplaatst: 25 apr 2016 23:08
Beste mensen,
Ik heb een mooi stalen grachtenbootje met een Volvo Penta MD2 (ik meen uit begin jaren 70). Toen we zo'n anderhalf jaar geleden het bootje kochten was het koelsysteem al omgebouwd tot een gesloten koelsysteem (koelvloeistof stroomt door een buis onder het schip). Op de grachten vond ik dat wel een prettig idee.
Als we lang gingen varen ging het lampje van de temperatuur branden. Inmiddels hebben we er een thermometer tussen gebouwd om de motortemperatuur beter in de gaten te kunnen houden. Impeller heb ik vervangen, evenals het (flink ingesleten) dekseltje van het pomphuis. Ook de thermostaat hebben we vervangen. De temperatuur loopt nu langzaam op tot zo'n 90 graden en valt dan terug naar zo'n 50 graden, maar loopt heel vlug weer op tot 90 en zo gaat ie flink heen en weer, maar na wat langer lopen wordt ie te heet.
In dit gesloten systeem is er geen punt om koelvloeistof bij te vullen. We hebben een t-stuk toegevoegd en op een hoog punt een bijvulpunt gemaakt. Onze theorie is momenteel dat er een air lock in het koelsysteem zit en dat we een ontluchtingsventiel willen hebben om dit te voorkomen. Waar kunnen we dit ventiel het beste plaatsen bij deze MD2? Alle tips zijn welkom! We denken er nu over om hem te ontluchten op het uitlaatspruitstuk.
Groet, Maarten
Ik heb een mooi stalen grachtenbootje met een Volvo Penta MD2 (ik meen uit begin jaren 70). Toen we zo'n anderhalf jaar geleden het bootje kochten was het koelsysteem al omgebouwd tot een gesloten koelsysteem (koelvloeistof stroomt door een buis onder het schip). Op de grachten vond ik dat wel een prettig idee.
Als we lang gingen varen ging het lampje van de temperatuur branden. Inmiddels hebben we er een thermometer tussen gebouwd om de motortemperatuur beter in de gaten te kunnen houden. Impeller heb ik vervangen, evenals het (flink ingesleten) dekseltje van het pomphuis. Ook de thermostaat hebben we vervangen. De temperatuur loopt nu langzaam op tot zo'n 90 graden en valt dan terug naar zo'n 50 graden, maar loopt heel vlug weer op tot 90 en zo gaat ie flink heen en weer, maar na wat langer lopen wordt ie te heet.
In dit gesloten systeem is er geen punt om koelvloeistof bij te vullen. We hebben een t-stuk toegevoegd en op een hoog punt een bijvulpunt gemaakt. Onze theorie is momenteel dat er een air lock in het koelsysteem zit en dat we een ontluchtingsventiel willen hebben om dit te voorkomen. Waar kunnen we dit ventiel het beste plaatsen bij deze MD2? Alle tips zijn welkom! We denken er nu over om hem te ontluchten op het uitlaatspruitstuk.
Groet, Maarten