Pagina 1 van 1

Volvo Penta MD2 gesloten koelsysteem

Geplaatst: 25 apr 2016 23:08
door tsjadus
Beste mensen,

Ik heb een mooi stalen grachtenbootje met een Volvo Penta MD2 (ik meen uit begin jaren 70). Toen we zo'n anderhalf jaar geleden het bootje kochten was het koelsysteem al omgebouwd tot een gesloten koelsysteem (koelvloeistof stroomt door een buis onder het schip). Op de grachten vond ik dat wel een prettig idee.

Als we lang gingen varen ging het lampje van de temperatuur branden. Inmiddels hebben we er een thermometer tussen gebouwd om de motortemperatuur beter in de gaten te kunnen houden. Impeller heb ik vervangen, evenals het (flink ingesleten) dekseltje van het pomphuis. Ook de thermostaat hebben we vervangen. De temperatuur loopt nu langzaam op tot zo'n 90 graden en valt dan terug naar zo'n 50 graden, maar loopt heel vlug weer op tot 90 en zo gaat ie flink heen en weer, maar na wat langer lopen wordt ie te heet.

In dit gesloten systeem is er geen punt om koelvloeistof bij te vullen. We hebben een t-stuk toegevoegd en op een hoog punt een bijvulpunt gemaakt. Onze theorie is momenteel dat er een air lock in het koelsysteem zit en dat we een ontluchtingsventiel willen hebben om dit te voorkomen. Waar kunnen we dit ventiel het beste plaatsen bij deze MD2? Alle tips zijn welkom! We denken er nu over om hem te ontluchten op het uitlaatspruitstuk.

Groet, Maarten

Re: Volvo Penta MD2 gesloten koelsysteem

Geplaatst: 26 apr 2016 20:42
door Henk van der Moolen
Dit lijkt op een thermostaat probleem. Haal de thermostaat er uit en ga een end varen.
Als de temp niet meer slingert weet je waar het aan ligt. Varen zonder thermostaat kan gerust een tijdje.

mvg Henk

Re: Volvo Penta MD2 gesloten koelsysteem

Geplaatst: 27 apr 2016 01:27
door K.Brouwer
Stel je vraag anders ook op het www.zeilersforum.nl onder de rubriek motoren. Er zit daar heel veel kennis waaronder een dieselmonteur. Alle zaken worden daar praktisch altijd opgelost.

Groeten, K.Brouwer

Re: Volvo Penta MD2 gesloten koelsysteem

Geplaatst: 02 mei 2016 16:48
door jdbvos
Haal de thermostaat en de pomp-impellor er ff uit en sluit een (tuin)slang aan op de waterinlaat. Zet er druk van de kraan op, en kijk naar de doorstroming.
Als die er niet is, dan in omgekeerde richting aansluiten, en proberen goed door te spoelen.
Die MD-tjes willen langs de voeringen wel eens verstoppen door bezinksel.....
Let daarna wel op je carter: als dat bezinksel weg is, kun je lekkage van koelwater verwachten. Die drab zorgt nl wél voor afdichting, maar veroorzaakt ook verpotloden van het gietijzeren cilinderblok.....
Blaas daarna op eenzelfde wijze de koeler(pijp) door. Maak daar eventueel een prop-aansluiting aan om mbv een stuk (pvc-ommantelde) E-kabel eventueel de koelbuis door te steken.
Draait de impellor wel op de motor, of is het asje op de platte kantjes beschadigd ? En vooral geen dikke pakking op het pompdeksel: een ouwe zeekaart, eventueel ingesmeerd met een beetje vloeibare pakking, is ruim voldoende.
Om slangen en aansluitingen op elkaar te laten passen gewoon wat creatief met verschillende fitwerk-verloopstukken en slangenklemmen omgaan....

Re: Volvo Penta MD2 gesloten koelsysteem

Geplaatst: 08 mei 2016 12:07
door Ber Boendermaker
Hallo Maarten, het gebeurde nogal eens dat er een schoepje van de impeller
afbrak en in het koelsysteem verdween. Kijk al die dunne buisjes even goed na.

Groeten Ber Boendermaker.