Wat voor schip is dit?
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 04 mar 2018 16:53
Re: Wat voor schip is dit?
Hoe kan ik zien wat de staaldikte is van de romp?(het hele schip) Is dat te zien aan de spanten?
Groet,
Nick
Groet,
Nick
Re: Wat voor schip is dit?
Plaat dikte meter , iedere goede werf heeft er wel een.
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Wat voor schip is dit?
Een geklonken schip is meestal wat dikker dan een gelaste boot vanwege de bouwwijze...je hebt wel wat dikte nodig om aan elkaar te klinken.
Voor een boot als dit schat ik toch gauw 4 a 5 mm minimaal, bij de nieuwbouw.
Bij de klink-overlapping kun je de oorspronkelijke dikte wellicht meten (wel ff goed de verf wegkrabben) Maar gezien de leeftijd en je lekkage denk ik dat je vlak en je kimmen hooguit nog 2 a 3 mm is, en een beetje last heeft van pitting (putvormige corrosie)
Wel even oppassen bij verbouwingen: in Antwerpen is laatst een schipper verdronken bij het inbouwen van een kelder in z'n boot...
Voor een boot als dit schat ik toch gauw 4 a 5 mm minimaal, bij de nieuwbouw.
Bij de klink-overlapping kun je de oorspronkelijke dikte wellicht meten (wel ff goed de verf wegkrabben) Maar gezien de leeftijd en je lekkage denk ik dat je vlak en je kimmen hooguit nog 2 a 3 mm is, en een beetje last heeft van pitting (putvormige corrosie)
Wel even oppassen bij verbouwingen: in Antwerpen is laatst een schipper verdronken bij het inbouwen van een kelder in z'n boot...
Oost, west...ook best
Re: Wat voor schip is dit?
Nee, de plaatdikte meet je eenvoudig op bij een klinkverbinding. Wel even de verflaag weg halen. Maar maak je niet blij met een dooie mus, het zegt niets over de dikte van het vlak(bodem), door corrosie en slijtage kan dat zomaar veel dunner zijn.
Er zijn wat methoden om het vlak te onderzoeken, b.v. met een hamer maar dat zou ik niet aanbevelen tenzij je daar ervaring mee hebt. De dikte kan ook elektronisch bepaald worden, dat kan een werf voor je doen, maar ook een expertise bureau. Vaak vraagt de verzekering om een rapport betreffende het vlak.
Overigens kan het vlak van jouw boot eenvoudig gedubbeld worden indien en waar nodig.
Dat wordt dan gedaan d.m.v. lassen van platen aan de buitenzijde.
Als een klinknaad lekt wil die nog wel eens dicht te maken zijn met een hamer en een kookbeitel, je stuikt dan de plaatrand wat op tegen de achterliggende plaat. Cementkistjes zijn noodreparaties, niet vergeten te repareren op een latertijdstip.
Mooi scheepje, wat voor motor zit erin? Als je er op woont stook je ook, doe je dat met gas, olie , kolen of hout hang dan een rookmelder en een co melder in de kajuit.
Op die oude bootjes is vaak veel geprutst met elektra, met 12 volt kan je ook perfect een brandje door kortsluiting krijgen, dus loopt al dat spul even goed na en haal weg wat niet meer gebruikt wordt.
Nou ja als je al zonder problemen van Rotjeknor naar Groningen gevaren bent dan zal het nog wel gaan met jouw bootje.
Er zijn wat methoden om het vlak te onderzoeken, b.v. met een hamer maar dat zou ik niet aanbevelen tenzij je daar ervaring mee hebt. De dikte kan ook elektronisch bepaald worden, dat kan een werf voor je doen, maar ook een expertise bureau. Vaak vraagt de verzekering om een rapport betreffende het vlak.
Overigens kan het vlak van jouw boot eenvoudig gedubbeld worden indien en waar nodig.
Dat wordt dan gedaan d.m.v. lassen van platen aan de buitenzijde.
Als een klinknaad lekt wil die nog wel eens dicht te maken zijn met een hamer en een kookbeitel, je stuikt dan de plaatrand wat op tegen de achterliggende plaat. Cementkistjes zijn noodreparaties, niet vergeten te repareren op een latertijdstip.
Mooi scheepje, wat voor motor zit erin? Als je er op woont stook je ook, doe je dat met gas, olie , kolen of hout hang dan een rookmelder en een co melder in de kajuit.
Op die oude bootjes is vaak veel geprutst met elektra, met 12 volt kan je ook perfect een brandje door kortsluiting krijgen, dus loopt al dat spul even goed na en haal weg wat niet meer gebruikt wordt.
Nou ja als je al zonder problemen van Rotjeknor naar Groningen gevaren bent dan zal het nog wel gaan met jouw bootje.
-
- Berichten: 3142
- Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
- Locatie: Langedijk
Re: Wat voor schip is dit?
Hallo Nick,
Neem eens contact op met de heer Vader via onderstaande site. Hij heeft veel verstand van oude binnenschepen. https://schuitenhelling.wordpress.com/
groet
Bob
Neem eens contact op met de heer Vader via onderstaande site. Hij heeft veel verstand van oude binnenschepen. https://schuitenhelling.wordpress.com/
groet
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 04 mar 2018 16:53
Re: Wat voor schip is dit?
Ik ga ervan uit dat er op meerdere plekken gedubbeld wordt, dan kan het altijd meevallen. Ben blij om te horen dat het vlak bij mijn boot makkelijk te dubbelen valt. Kun je makkelijk trasseren waar plaatjes tegenaan moet worden gelast met blote oog of is het van belang dat elektronisch uit te sluiten? Schrok al van de prijzen van een vlak rapport. Zoals je zei, iemand die verstand heeft en met een hamer al kan horen waar nodig klinkt goedkoper in de oren.v+d schreef: ↑05 mar 2018 20:58 Nee, de plaatdikte meet je eenvoudig op bij een klinkverbinding. Wel even de verflaag weg halen. Maar maak je niet blij met een dooie mus, het zegt niets over de dikte van het vlak(bodem), door corrosie en slijtage kan dat zomaar veel dunner zijn.
Er zijn wat methoden om het vlak te onderzoeken, b.v. met een hamer maar dat zou ik niet aanbevelen tenzij je daar ervaring mee hebt. De dikte kan ook elektronisch bepaald worden, dat kan een werf voor je doen, maar ook een expertise bureau. Vaak vraagt de verzekering om een rapport betreffende het vlak.
Overigens kan het vlak van jouw boot eenvoudig gedubbeld worden indien en waar nodig.
Dat wordt dan gedaan d.m.v. lassen van platen aan de buitenzijde.
Als een klinknaad lekt wil die nog wel eens dicht te maken zijn met een hamer en een kookbeitel, je stuikt dan de plaatrand wat op tegen de achterliggende plaat. Cementkistjes zijn noodreparaties, niet vergeten te repareren op een latertijdstip.
Mooi scheepje, wat voor motor zit erin? Als je er op woont stook je ook, doe je dat met gas, olie , kolen of hout hang dan een rookmelder en een co melder in de kajuit.
Op die oude bootjes is vaak veel geprutst met elektra, met 12 volt kan je ook perfect een brandje door kortsluiting krijgen, dus loopt al dat spul even goed na en haal weg wat niet meer gebruikt wordt.
Nou ja als je al zonder problemen van Rotjeknor naar Groningen gevaren bent dan zal het nog wel gaan met jouw bootje.
Toen ik onder de vloer water wegpompte en daarom besloot overal luiken te maken voor het overzicht, haalde ik op sommige plekken wel een 1 cm roest weg. Poreus en door wat tikken met de achterkant van de staalborstel brak het zo af. Hoorde dat 1cm ongv 1 mm ijzer wegneemt? Snap niet dat iemand een vloer compleet dicht timmert, je moet toch altijd kunnen checken waar evt lekkage optreed of vocht zich verzameld.
(Wat nieuwe foto's toegevoegd van de luiken in de vloer, de noodreparatie en nog van de watershuttle boeg aandrijving toen ik de slaapkamer vooronder opnieuw isoleerde.)
- Bijlagen
-
- IMG_4940.JPG (42.89 KiB) 5369 keer bekeken
-
- IMG_4943.JPG (69.57 KiB) 5369 keer bekeken
-
- IMG_5092.JPG (58.79 KiB) 5369 keer bekeken
-
- IMG_5116.JPG (56.51 KiB) 5369 keer bekeken
-
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Wat voor schip is dit?
1 mm staal wordt ongeveer 7 - 10 mm roest.
Ik zou zeker niet te hard slaan of steken.
Ik zou zeker niet te hard slaan of steken.
Gert
- Varen is Leven -
- Varen is Leven -
Re: Wat voor schip is dit?
Dat is nu precies het probleem water op het vlak aan de binnenzijde, als het vlak goed in de lijnolie of verf staat is het niet direct een probleem maar bij een slecht onderhouden vlak slaat roest toe.
Pas als het schip op de wal staat kan een vakman met een hamertje de zwakke plekken voor je opsporen. Dat kan je zelf ook, maar iemand moet je dat even voor doen.
Ze zeggen wel eens dat onderin een goed schip water staat, in een jachtje hoort geen water op het vlak te staan. Droog maken en droog houden, je kan dan snel zien waar iets lekt en het direct verhelpen. Ik heb een 25 jaar oude vlet en er staat nooit water in, lekken wordt direct verholpen. Dat stukkie slang wat je laat zien, daar moet je iets aan doen.
Er lijken aan stuurboord twee slangenklemmen te zitten en zo hoort het, dus aan de andere zijde is het niet in orde. Voor alle slangen die onder de waterlijn zitten geldt twee klemmen op elke stomp. De slang zelf is ook niet de braafste, het is een zuigslang en geen persslang, als je schip droog staat even oplossen. Er zijn speciale slangen voor waterjets.
Zoals eerder gezegd, nu niet met een hamer op het vlak gaan slaan. Zelfs als je er maar een klein gaatje in zou slaan heb je direct een groot probleem. Gezien het stuk dat je gevaren hebt lijkt het niet aan te nemen dat het vlak ergens flinterdun is maar er kan zo maar ergens een dunne plek zitten waar je met een bikhamer wel een gaatje zou kunnen prikken.
Dus indien nodig borstelen en in de grondverf zetten, anders er maar mee wachten tot het vlak gecontroleerd is.
Pas als het schip op de wal staat kan een vakman met een hamertje de zwakke plekken voor je opsporen. Dat kan je zelf ook, maar iemand moet je dat even voor doen.
Ze zeggen wel eens dat onderin een goed schip water staat, in een jachtje hoort geen water op het vlak te staan. Droog maken en droog houden, je kan dan snel zien waar iets lekt en het direct verhelpen. Ik heb een 25 jaar oude vlet en er staat nooit water in, lekken wordt direct verholpen. Dat stukkie slang wat je laat zien, daar moet je iets aan doen.
Er lijken aan stuurboord twee slangenklemmen te zitten en zo hoort het, dus aan de andere zijde is het niet in orde. Voor alle slangen die onder de waterlijn zitten geldt twee klemmen op elke stomp. De slang zelf is ook niet de braafste, het is een zuigslang en geen persslang, als je schip droog staat even oplossen. Er zijn speciale slangen voor waterjets.
Zoals eerder gezegd, nu niet met een hamer op het vlak gaan slaan. Zelfs als je er maar een klein gaatje in zou slaan heb je direct een groot probleem. Gezien het stuk dat je gevaren hebt lijkt het niet aan te nemen dat het vlak ergens flinterdun is maar er kan zo maar ergens een dunne plek zitten waar je met een bikhamer wel een gaatje zou kunnen prikken.
Dus indien nodig borstelen en in de grondverf zetten, anders er maar mee wachten tot het vlak gecontroleerd is.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 04 mar 2018 16:53
Re: Wat voor schip is dit?
Ik kook via een gasaansluiting een aparte gas kist vanaf het achterdek. Via een koperen leiding komt dat naar binnen.v+d schreef: ↑05 mar 2018 20:58 Nee, de plaatdikte meet je eenvoudig op bij een klinkverbinding. Wel even de verflaag weg halen. Maar maak je niet blij met een dooie mus, het zegt niets over de dikte van het vlak(bodem), door corrosie en slijtage kan dat zomaar veel dunner zijn.
Er zijn wat methoden om het vlak te onderzoeken, b.v. met een hamer maar dat zou ik niet aanbevelen tenzij je daar ervaring mee hebt. De dikte kan ook elektronisch bepaald worden, dat kan een werf voor je doen, maar ook een expertise bureau. Vaak vraagt de verzekering om een rapport betreffende het vlak.
Overigens kan het vlak van jouw boot eenvoudig gedubbeld worden indien en waar nodig.
Dat wordt dan gedaan d.m.v. lassen van platen aan de buitenzijde.
Als een klinknaad lekt wil die nog wel eens dicht te maken zijn met een hamer en een kookbeitel, je stuikt dan de plaatrand wat op tegen de achterliggende plaat. Cementkistjes zijn noodreparaties, niet vergeten te repareren op een latertijdstip.
Mooi scheepje, wat voor motor zit erin? Als je er op woont stook je ook, doe je dat met gas, olie , kolen of hout hang dan een rookmelder en een co melder in de kajuit.
Op die oude bootjes is vaak veel geprutst met elektra, met 12 volt kan je ook perfect een brandje door kortsluiting krijgen, dus loopt al dat spul even goed na en haal weg wat niet meer gebruikt wordt.
Nou ja als je al zonder problemen van Rotjeknor naar Groningen gevaren bent dan zal het nog wel gaan met jouw bootje.
Op vloer hoogte zit een gas verklikker aangesloten op de twee travo accu’s, die nu onder druppellading staan en zomers doormidden van de zonnepanelen worden geladen. 12 volt is de spanning en heb een omvormer van 350 Watt. (Wil een 800’watt). Ook heb ik een 2500 Watt aggregaat die ik overal kan neerzetten, niet ingebouwd. Op de 12 volt aansluiting vanaf de accus zitten overal zekeringen tussen en kunnen niet doorbranden.
Re: Wat voor schip is dit?
Waar ligt dat ding in Grunn'n ?
Is die foto in de buurt van de Herman Colleniusbrug ?
Is die foto in de buurt van de Herman Colleniusbrug ?
Oost, west...ook best