Transport van zeiljacht vanuit Maleisië

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Transport van zeiljacht vanuit Maleisië

Bericht door Breeze »

Een vriend van een vriend van mij is op zoek naar betaalbare mogelijkheden om een zeiljacht vanuit Maleisië naar NL te transporteren.
Het betreft een zeiljacht van 15 m lengte en hij heeft de volgende vragen:
- Zijn er sowieso nog mogelijkheden om een dergelijke lading mee te geven met een vrachtschip?
- Zijn er geregelde diensten tussen het verre oosten en NL, of ben je afhankelijk van een toevallige lading die ook toevallig nog een plekje over heeft?
- Zijn er bureaus die bemiddelen in dergelijke transporten, of moet je zelf een rederij benaderen?
Als iemand een naam of de naam van een bedrijf/rederij heeft wordt dat bijzonder op prijs gesteld, eventueel via een Pb.

Adri

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Transport van zeiljacht vanuit Maleisië

Bericht door Breeze »

Helemaal niemand?

Adri
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Transport van zeiljacht vanuit Maleisië

Bericht door jdbvos »

Ik denk dat er buiten containervaart helemaal geen lijndiensten meer zijn... En die dozenboten kunnen zo'n boot niet meenemen, tenzij je de boot IN een container kunt stuffen....en 15m lengte is nét een brug te ver voor een 40-voeter, vrees ik....
Dus ik heb geen idee, Adri, en ik denk dat dat ook de reden is voor de oorverdovende stilte....
Een groep avonturiers die de boot hierheen varen...?? 9500 mijl, ongeveer....mijltje of 6 gemiddeld per uur...reisje van 3 maand, ongeveer...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Transport van zeiljacht vanuit Maleisië

Bericht door Breeze »

Dank je Jan. Dat het moeilijk is om zoiets te ritselen in deze doosjestijd is wel duidelijk.
Jouw suggestie had ik ook al voorgesteld.
Hij is geschikt voor een wereldreis, dus: ticket naar KL boeken, knappe radioset inbouwen. GPS met back-up aanschaffen, beurtje bij een lokale werf en gaan met die banaan richting NL.
Maar het schijnt dat de Indische Oceaan niet zo vriendelijk is voor jachtjes van 15 m.

Adri
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2207
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Transport van zeiljacht vanuit Maleisië

Bericht door Jinny »

Bertus Zijdenbos heeft het in de jaren '60 gedaan alleen met een jachtje van 9 meter.
Dus 15 meter met enkele mensen moet ook kunnen...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Transport van zeiljacht vanuit Maleisië

Bericht door jdbvos »

Klopt Adri, het kan daar aardig spoken...het is allemaal nét binnen de passaat.
Maar daar is met het seizoen weer een mouw aan te passen...
En vind je zo'n radio-installatie nog nodig ? Zelfs een noodbericht op de marifoon schijnt door satellieten te kunnen worden opgepikt...
Dus voor de communicatie een marifoon + een satelliet-telefoon, voor de navigatie een paar laptops ( 3 bemanningsleden moet genoeg zijn per vaargedeelte van een maand, en ieder 1 laptop met alle navigatie en kaarten er op, en een zootje zonnepanelen om dat allemaal van stroom te voorzien.... Zelfs watermakers op zonne-energie zijn er teugenswoordig, heb ik me aan laten leunen....
Duitsers moeten voor hun yacht-führerschein vaak "Mijlen machen", dus daar zitten misschien wel vrijwilligers voor zo'n tocht. Die maken er meteen een tv-documentaire van...
Maar wie weet ken je iemand die een bemanninkje van avonturiers weet samen te stellen voor het hele stuk. Maar uit ervaring weet ik dat men elkaar op zo'n bootje behoorlijk op de lip gaat zitten na een wat langere tijd....
De zee in de Indische is voor een beetje zeeman wel te doen, de pest is dat je niet te dicht bij SriLanka langs kunt: men vindt dergelijke boten heel leuk bij zichzelf passen.
Vaar je vanaf Malacca Straight onder Malé atolgroup langs, zit je net ten noorden van de evenaar, en kun je langs de Afrikaanse kust richting Rode Zee Je moet natuurlijk niet in de Doldrums gaan zitten: dan schiet het niet op met een zeilboot...
Het venijn zit eerder in die gebieden, tussen Somalie/Eritrea en Jemen, denk ik... Da's dankzij de Aracola's (want ze drinken geen bier) oorlogsgebied....nog afgezien van de gemakkelijke prooi voor een piraat vanaf Doverkant
Een andere mogelijkheid zou zijn tot Turkije, en hem dan op een dieplader (trein zelfs, misschien) zetten; dat scheelt zowat een maand varen.
In Marseille de masten platleggen, en binnendoor, kan ook....maar dan moet je er juist een maand bij optellen...

Maar zou er vanuit S'pore echt niet een schip naar ergens in Europa varen ?? Zoals gezegd: als ie naar bijv Marseille vaart en daarna door naar de USA of zo, heb je 'm binnen een maand in NL met een klein select groepje...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Transport van zeiljacht vanuit Maleisië

Bericht door Brazuca »

big lift.jpg
big lift.jpg (48.46 KiB) 7166 keer bekeken
Als bijlading met een zwaar lading schip.
er komen toch regelmatig zware ladingschepen uit Korea, China e.d. richting Europa...
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Transport van zeiljacht vanuit Maleisië

Bericht door Otter »

U
Bertus Zijdenbos heeft het in de jaren '60 gedaan alleen met een jachtje van 9 meter.
Dus 15 meter met enkele mensen moet ook kunnen...

De Santa Maria van Bertus Zijdenbos was langer dan 9 meter ik heb samen met Bertus verschillende zee reisjes gemaakt het was mijn eerste ervaring met zee zeilen begin jaren 60
Wie onder weg is, vorderd
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Transport van zeiljacht vanuit Maleisië

Bericht door Otter »

ik zie wel pakjes schepenzelf hele grote met boven op de lading een jacht staan ,dus ik zou Maerks maar eens bellen niet geschoten is altijd mis.
Met een stel avonturiers zou ik de andere kant op gaan via de zuid zee en vergeet de auto pilot niet!
Wie onder weg is, vorderd
Jancorjoh
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Re: Transport van zeiljacht vanuit Maleisië

Bericht door Jancorjoh »

dick/brazil schreef: 03 dec 2018 10:31 big lift.jpg

Als bijlading met een zwaar lading schip.
er komen toch regelmatig zware ladingschepen uit Korea, China e.d. richting Europa...
Spliethoff heeft ook een bedrijf wat jachten transporteert dus je zou contact op kunnen nemen.

https://www.sevenstar-yacht-transport.com/


Plaats reactie