Motorfietsenhoekie

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Motorfietsenhoekie

Bericht door Da Silva »

Adri was me net voor. Niet gezien tijdens het typen.

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Motorfietsenhoekie

Bericht door Breeze »

Heel goed Mario, hier de historie van Kaptein: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kaptein
Als ik me goed herinner (maar het is ook al weer 55 jaar geleden) had die van mijn vader een soort variomatic versnelling. Je kon er niet mee stoppen en wegrijden, dus geen centrifugaalkoppeling, die de latere EEG Mobylettes wel hadden.
Dit alles IIRC.

Adri
Lupo
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jul 2017 12:56

Re: Motorfietsenhoekie

Bericht door Lupo »

:-D Ik reed vroeger ook op een mobylette. Je had twee modellen. Met ketting-aandrijving en met spanrol-aandrijving. Het type met ketting had inderdaad twee kettingen. Eén van de twee kettingen was nodig om de motor aan te kunnen fietsen, waarbij je de kleppenlichter in de cilinderkop met een handeltje moest openen om de compressie op te heffen. Als de motor aansloeg liet je het handeltje los, waarbij met voldoende gas de centrifugaalkoppeling de brommer vooruit stuwde. Bij het twee-kettingen model zorgde een schijf, waaraan een tandwiel van de ketting zat en een V-snaar tussen de koppeling en de schijf voor de aandrijving. Als je stopte bleef de motor langzaam doordraaien, zonder de koppeling inwerking trad. Bij gas geven greep de koppeling weer aan en ging je weer vooruit.
Bij de spanrol-aandrijving was de schijf met ketting, vervangen door een spanrol. Als je aan een handel trok, duwde je de rol tegen de achterband. De rol werd aangedreven door een V-snaar tussen de rol en de koppeling. De grap was dat de motor linksom draaide, daar moest je bij het eventueel afstellen van het ontstekingspunt wel rekening mee houden, want anders reed je achteruit.Voor het overige was de werking gelijk aan het kettingmodel, later het bekende EEG brommertje.
Naast de Ural rijd ik ook nog een andere motor. Die staat momenteel bepakt klaar om dit Paasweekend mee naar Texel te rijden.
Bijlagen
yamaha.jpg
yamaha.jpg (122.18 KiB) 5356 keer bekeken
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Motorfietsenhoekie

Bericht door Jacob Bothof »

volgens mij staat er nog een dikke naast ook :wink:
Lupo
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jul 2017 12:56

Re: Motorfietsenhoekie

Bericht door Lupo »

:-D Die "dikke" is een antieke BMW R100 EML uitvoering, dus met zijspanbak. Een leuke bijkomstigheid is (net als Ural) dat er een achteruitversnelling op zit. Eén van de vorige eigenaren heeft de versnellingsbak ooit laten aanpassen. (kostte toen een bom duiten)
Deze motor is inmiddels een Oldtimer.
Bijlagen
BMW.jpg
BMW.jpg (185.55 KiB) 5335 keer bekeken
Lupo
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jul 2017 12:56

Re: Motorfietsenhoekie

Bericht door Lupo »

Allemaal een:
Bijlagen
image-2018-03-28.jpg
image-2018-03-28.jpg (51.85 KiB) 5295 keer bekeken
Lupo
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jul 2017 12:56

Re: Motorfietsenhoekie

Bericht door Lupo »

Afgelopen maand met deze fiets /Yamaha XVS 650/ 14 dagen wezen toeren. Duitsland, Tsjechië, Slowakije, Oostenrijk, Hongarije en Polen.
Met volle bepakking, bleek toch wat vermogen in de bergen te missen, maar was niet echt hinderlijk.
Bijlagen
Yamaha.jpg
Yamaha.jpg (174.51 KiB) 4606 keer bekeken
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Motorfietsenhoekie

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

TT van Assen wie durft?
Iemand met info over deze racer?
+
tt.jpg
tt.jpg (50.16 KiB) 2484 keer bekeken
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Motorfietsenhoekie

Bericht door Allen »

Harley Davidson Crotch Rocket
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Motorfietsenhoekie

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Bedankt voor de informatie Allen


Plaats reactie