schip of boot

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Adrie

schip of boot

Bericht door Adrie »

Beste mensen,
EEn jaar of 2 geleden kwam ik in gesprek met iemand die op een Rijnaak naar boven (duitsland Zwitserland ) voer. Ik had het stomme genoegen om over een boot te spreken , toen werd mij duidelijk gemaakt dat het geen boot maar een schip was. Nou ken ik wel het verschil tussen een roeiboot en bv. de Rotterdam ,maar hoe zit dat nou?

Ps. Sorry dit had denk ik op Kombuispraat moeten staan.




Ik ben maar een landrot oftewel rottin

Gr. Adrie :roll:

Ps. sorry dit had denk ik op Kombuispraat moeten staan. :?

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Adrie,
De schepen waar wij op gevaren hebben of nog steeds varen zijn Schepen.
Maar af en toe hebben we het ook wel eens over ons ouwe Bootje als we het over het schip hebben waar we op gevaren hebben.
Een roeischip dat is het niet echt hé?
Maar men heeft het wel over zeilboten en zeilschepen.
Wat ook wel gebruikt wordt is het woord Prauw.
Ik heb 13 maanden op die Pokkeprauw gevaren, dat hoor je ook wel eens.
Het komt er eigenlijk op neer dat een (ex)zeeman van alles mag zeggen over een bootje, maar een walslurp wordt meteen terecht gewezen.
Inderdaad, een vorm van discriminatie.
All the best
Jos
Adrie

Bericht door Adrie »

Hoi Jos,
zie je wel dat ik er de ballen verstand niet van heb.Ik noem mezelf een landrot en jij noemt mij een walslurp.HaHa,

gr. Adrie
Danny

Bericht door Danny »

ach zoals een oud leraar van mij ooit zei

een boot blijft een boot en wij varen op schepen :D :lol:


Gr

Danny
Ragnar
Berichten: 519
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Bericht door Ragnar »

boot is ouderwets denk maar aan stoomboot, motorboot.

schip/schepen is meer van tegenwoordig :wink:
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

"Ik heb 18 maanden op dat Grafjammer gevaren".
Ook een benaming van iemand die nu met heimwee naar deze mooie tijd terugkijkt.
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Pleurisbak en Zelfzinker niet te vergeten.

Bert de Boer
arij
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 jul 2004 15:02
Locatie: goudswaard

Bericht door arij »

Een walslurp zal het altijd over een landrot hebben, als hij/zij iemand bedoeld die zijn werkterrein op zee heeft. Zeelieden gebruiken zelden het woord 'landrot', maar hebben het over een 'Walslurp'als ze iemand van de wal bedoelen.Geen zeeman dus.
Een 'boot' is een klein open vaartuig, zoals een roeiboot, kajak, kano. Op deze Olympischespelen, die nu bezig zijn had men het ook over een boot, tijdens het wild watervaren.
In heel vroeger tijd heeft men wel een Bootschip gekend. Dat was een achttien eeuwse walvisvaarder, waren breder dan een fluit en dwars getuigd. De schepen hadden een vol driemasttuig met stengen en bramstengen en een kluifhout; een bezaanzeil aan een gaffel, zonder boom.
Verder kennen we natuurlijk allemaal de "Stoomboot". Die uitdrukking komt volgens mij van die oude zeelieden die op die mooie windjammers voeren. Uiteindeloijk moesten zij de strijd rondom stoom verliezen. Die windjammers waren prachtige schepen, en zij die daar op voeren vonden die stoomschepen maar niets. Maar die overgingen naar stoom hadden het natuurlijk niet over een stoomboot, maar over een stoomschip.
Uiteindelijk wonnen zij de strijd vandaar dat een vaartuig voortbewogen door een stoommachine s.s. voor zijn naam kreeg. Als er over het schip iets vermeld moest worden.
gr arij
H.C. Hogeboom (RIP)

Bericht door H.C. Hogeboom (RIP) »

Ik denk dat (ex) zeevarenden het woord schip gebruiken om nog iets van het imago van zeevarend overeind te houden.
Stel je voor zuiplappen en hoerenlopers en dan ook nog op een boot in plaats van een schip.

Arij geeft hierboven een uitleg, maar hoe zit het dan met onderzeeboot.
Die is bepaald niet open te noemen.

gr. Harry
arij
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 jul 2004 15:02
Locatie: goudswaard

Bericht door arij »

Dat is een goeie vraag Harry,

Een onderzeeboot, duikboot noemde we die toch vroeger.
een duikschip bestaat wel, dat is een vaartuig waarvan duikers te water gaan. Maar onderzeeers staan een beet onder en boven de (water)wet.
En met alle respect vor de jongens die bij de onderzee dienst werkzaam zijn. Een duikboot is nou eenmaal de grote vijand van een schip. Zij is nu eenmaal ontworpen om andere schepen naar de kelder te jagen. En dan kan je het moeilijk een 'schip' noemen. Vandaar naar mijn mening een boot.
gr arij


Plaats reactie