SPOTIFY ...
Ik begrijp iets niet zo goed.
Ik heb nu al enige jaren een gratis Spotify account, alleen maakte ik er tot voor kort nauwelijks gebruik van. Alle cd's en lp's en singles die ik nog uit mijn vorige leven had en waar mijn vrouw in 1983 nog eens een forse hoeveelheid aan toevoegde - Elvis Presley
geheel compleet op lp (zij woonde in Brooklyn, New York toen hij overleed en reisde naar Graceland) en daarbij een werkelijk zeer indrukwekkende hoeveelheid Griekse lp's en nog veel en veel meer Griekse 45-toeren plaatjes uit de zestiger en zeventiger jaren - heb ik een jaar of vijftien geleden niet alleen op de harde schijf gezet en backups gemaakt op twee verschillende externe harde schijven voor je-weet-maar-nooit, maar ik heb die ook ondergebracht in een database van eigen ontwerp waarin ik alles binnen seconden kan vinden. Zo goed als de software is om je boeken te catalogiseren, zo slecht, zo
waardeloos, zijn de verschillende programma's om je muziekcollectie in onder te brengen. Dat heb ik dus zelf opgelost.
Ik heb niet alles in iTunes ondergebracht, maar alleen de muziek die ik daar bij de hand wilde hebben en als ik daar naar wil luisteren kan ik 5 dagen, 19 uur, 47 minuten en 39 seconden vooruit. Continu en dat is een hele zit, hoor. Dat is dus muziek van eigen keuze en naar eigen smaak.
Waar heeft een mens dan Spotify eigenlijk nog voor nodig, zou je dan denken. Dat is natuurlijk niet helemaal waar en dat weet iedereen die de streamingdiensten kent. Maar voor een dagelijks stukkie muziek - een
ronzebonsje, zou mijn vader zeggen, een begrip waarvan de betekenis nu werkelijk heel snel begint te vervagen - is mijn muziekverzameling meer dan voldoende. Die strekt zich uit van de klassieken tot André Hazes en de Twee Pinten, van de Mattheus Passion tot Corry Konings en het dweilorkest "Het Zooi" uit Den Bosch, en van Kathleen Ferrier tot Dolly Parton, van Nelson Eddy tot Willy Nelson, van "Sally, queen of the alley" tot Madame Butterfly. Ik bedoel maar - zoals ik al opmerkte - waar heb je Spotify dan nog voor nodig?
Waarom zou je 7 euro per maand betalen? Om van de reclame af te zijn, zeggen ze bij Spotify. Maar ik luister nu al bijna een week vele uren per dag naar mijn gratis Spotify en ik moet de eerste reclame nog horen, en dat begrijp ik dus niet.
Afgelopen zaterdagavond vergeleken ze bij "Kassa" de verschillende streamingdiensten. Daar snapte ik ook al geen reet van. Een hoop geklets over gebruiksgemak en prijzen en vooral over de
geluidskwaliteit. Ik dacht: ben ik nou zo dom? Ik ben een groot muziekliefhebber met een zeer brede belangstelling, maar ik hoor echt geen verschil tussen al die diensten. Ik ben een groot voorstander van betalen voor werk van anderen waar ik dagelijks gebruik van maak. Ik koop nooit meer een cd, maar ik probeer ook niet om muziek gratis te downloaden. Als ik mijn muziekverzameling wil aanvullen, betaal ik daar bij iTunes graag 95 cent of zoiets voor. Voor die 7 euro per maand van Spotify kan ik dus zeven ronzebonsjes downloaden. Dat doe ik niet, Misschien tien per jaar, dan is het wel bekeken.
Hoe zit dat nou met Spotify, dat zou ik wel eens willen weten. Dat ik er nu al een week vele uren per dag naar luister, heeft een reden en een oorzaak. Dat ik even de tijd neem voor een stukkie als dit, is een pauze. Even weg van de vertaling, even de gedachten verzetten. Ik werk namelijk van 's morgens acht tot 's avonds elf - voor mij het begin van Nieuwsuur. Dat moet ik doen, wil ik de deadline van mijn vertaling halen. Ik zit exact op schema, maar dat is een verdomd krap schema. Ik heb graag een muziekje bij het werk, maar alle muziek is daar niet voor geschikt. Het mag niet afleiden. Ik heb zo mijn eigen playlists voor dat werk, maar ik merkte een week geleden dat Spotify werkelijk heel sterk is in dat soort dingen: exact de muziek uitzoeken die bij de gelegenheid past. Bovendien leert het programma al snel je smaak kennen en weet wat je zoekt. Zo luister ik nu naar "Gentle Classical: from Dawn to Dusk" een playlist van 9 uur van precies de muziek die ik zoek.
Maar ik heb nu al een week geen enkele reclame gehoord. Alles gratis voor niks. Hoe zit het dan eigenlijk met het verdienmodel van die muziekleveranciers? Ik begrijp het niet zo goed. Ik weet het, ik weet het: ik had erg lang nodig om tot mijn vraag te komen, maar niemand is volmaakt, of wel soms?
Kom ik pak een drankje met een schaaltje olijven en ga weer verder. Nog zeventig pagina's en dat is precies een week werk. Moedig voorwaarts op de tonen van
Lieder ohne Worte van Felix Mendelssohn, vertolkt door
JAVIER PERIANES. Mooi hoor. Persoonlijk ben ik nooit verder gekomen dan "De klok van Arnemuiden" en soortgelijke klassiekers op een Hohner Bravo. Klonk ook mooi, hoor. Het kon mezelf tot tranen toe roeren.