Navigatiesystemen (Tom Tom, garmin, enz.)

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
DennisV
Berichten: 604
Lid geworden op: 29 mei 2006 15:07

Navigatiesystemen (Tom Tom, garmin, enz.)

Bericht door DennisV »

Ik was net bezig met een nieuwe versie van West en Centraal Europa op mijn Tom Tom one te installeren, en toen dacht ik :idea: ....... zouden er ook kombuizers met een navigatiesysteem zijn?

Zo ja, vertel!

Welke kaarten gebruiken jullie, welk merk, werkt het altijd goed? problemen?

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Navigatiesystemen (Tom Tom, garmin, enz.)

Bericht door leo-shof »

hoi, ik ben van beroepvrachtwagenchauffeuren ik heb al een paar jaar een mio 629,met heel europa op 1 kaart, werkt goed maar het is nooit zalig makend want het loop net als een atlas altijd achter , en zeker met de vrachtwagen kom je wel eens verrassingen tegen , zoals tunneltjes die te laag zijn of kleine dorpjes met smalle straatjes , maar dat kn je op een straten kaart ook niet zien

gr leo 748
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo,

Zelf heb ik in de auto al 7 jaar een VDO Dayton 5000. Toen een dure jongen maar nu al achterhaald. De wet van de remmende voorsprong zeg maar. Want CD's als kaartmedium zij al lang ingehaald door de toegenomen capaciteit van SD, CF en al die andere datadragers. Het is nu al een probleem om aan recent kaartmateriaal op CD te komen.
Over het algemeen is de nauwkeurigheid ok maar af en toe laat het systeem toch nog wel een steekje vallen. Rijdend over de Javakade in Amsterdam gaf het scherm keurig aan dat ik midden in het IJ reed :shock: . Ben toen gestopt en uitgestapt maar bleef toch droog :roll: . Tevens is in mijn huidige auto de ontvanger verhuisd van bovenop het dashboard naar de 'vensterbank' van het achterruitje in de bagageruimte. De vóórruit is gelamineerd en geeft absoluut géén ontvangst voor de conventionele ontvangers. De laatste generatie met Sirf Star III processor trekt zich daar geen barst van aan en ontvangt wél. Ik heb dat proefondervindelijk kunnen vaststellen aangezien ik beide soorten heb.
Voor mijn werk gebruik ik een handheld GPS om peilingen van objecten (waypoints) af te lezen. Hiervoor heb ik een Garmin 60CS ('oud') en een Garmin 60CX (Sirf Star III) en het is echt een verschil van dag en nacht. De CX doet het zelfs nog binnen in het stuurhuis of zelfs in een hut nabij het raam.

Verder heb ik nog een HP Ipaq met TomTom (semi-officieel :roll: ) en een Blue-Tooth Sirf Star III ontvanger. Deze had ik op een zeereis in mijn hut op tafel liggen om de positie te 'controleren' met de ontvanger in de poortenbak. Perfect.

Een jaartje geleden moest ik eens in Bremen zijn en had ik zowel TomTom als VDO bijstaan om eens te vergelijken. Toevallig moest ik in een nogal lastige hoek zijn met straten die parallel en vlak naast elkaar liepen. Dáár stuurde de VDO mij de mist in maar de TomTom zette mij voor de deur af. Ik denk dankzij de grotere nauwkeurigheid van Sirf StarIII.

Groeten,
Bert de Boer
Gebruikersavatar
janvanduin
Berichten: 709
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:47
Locatie: noordwijk
Contacteer:

Bericht door janvanduin »

Ja ik heb een Garmin zumo voor op de motor,
kan ik met mapsource zelf toerroutes uitzetten, werkt perfekt.
grts jan.
delano

ruim 7

Bericht door delano »

ik werk alweer een poosje met car trek doet voor niemand onder werkt prima
komt bij blokker vandaan en scheelt enorm in prijs
groetjes delano
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Wij hebben ook zo'n ding in de auto.
Bep Klep. :lol:
Verrekte handig in Friesland en Groningen, als je via lokale polderwegen je bestemming in een of ander klein dorpje wilt bereiken.
MIO C510E heet ze officieel.
:wink: All the best
Jos
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo Bokkum »

De vlaamse dame die in ViaMichelin zit, wijst ons via de laptop meestal wel de goede weg.
Maar met een touringcar blijft het eigen verstand onmisbaar, want ze wil me nog wel eens krikkemikken insturen waar je nog geen scootmobiel doorheen krijgt.. :?
Nou jah, ze was gratis, en dan mag ze een steekje laten vallen toch?

Sinds de SirfIII er aan hangt, is ze alvast een heel stuk sneller geworden.
Best wel makkelijk als de volgende afslag nog 10km te gaan is, want soms leek ze net mijn vriendin: "Je had hier moeten afslaan"... :roll:


Mvg, Leo.:-D
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is
Bob

Bericht door Bob »

Zag laatst een touringcar over een doodlopende weg bij ons in het dorp rijden. Waarschijnlijk een allang achterhaalde kaart in z'n Tom-Tommetje.
Gewoon een beetje opletten, op veel plaatsen staan borden en er lopen vaak inboorlingen om even te vragen. Kan je meteen je talen oefenen als je in het buitenland ben. (Onder buitenland valt ook alles na de Afsluitdijk, gezien van het Westen)

Bob
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Bericht door Vaerderij »

februari 2006
Bob schreef:Hallo Vaerderij,

Natuurlijk versta ik niet alles van het Oost-Gronings, maar ik voel dondersgoed aan wat Staal bedoelt in z'n liedjes. Dat is dacht ik de bedoeling.
Het West-Fries is een mooi dialect. Heel veel typische woorden. Ik spreek het zelf niet maar versta het wel. Ofschoon vandaag hoorde ik iemand zeggen "een puur windje om", en dat kende ik nog niet. Zullen we dit in de groep gooien? Wie weet het? Noordhollanders van boven het Y mogen niet mee doen. Jammer voor Bram en Stavenuiter.
Bob
Hi Bob,
Al een beetje geïntegreerd en hoe is het inmiddels met je Westfries? Kun je je nog een beetje redden met die puur pittige maidjes?
Moi,
Anne
Bob

Bericht door Bob »

Hallo Anne,

Ik moet nog heel wat studeren voordat ik goed West Fries kan spreken. Ik weet wel dat ik het accent heb en dat ik er toch zo nu en dan westfriese woorden tussendoor gooi. Zo af en toe staan de bezoekers van het Broeker Museum raar te kijken als ik dan een woord gebruik wat zij niet kennen in hun taal gebied. (Ik ben rondleider in het museum).
Ik denk niet dat ik er een serieuze studie van ga maken. Ik heb veel te veel te doen. Ik ben wat ze noemen een poesterig manje. Rondleiden, assisteren bij de aankleding voor nieuwe tentoonstellingen, filmen, redacteur van het clubblaadje, getrouwd, kleinkinderen, Kombuispraat, vakantie houden.
Ik zie geen mogelijkheden verder meer.
mvg
Bob


Plaats reactie