Bosbranden Griekenland

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Plaats reactie
Theo Horsten (R.I.P.)

Bosbranden Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Alle mensen die mij hebben gemaild met de vraag of ik daar in de buurt woon, hartelijk dank voor het medeleven. Dat doet een mens goed.

Nee, wij lopen hier geen gevaar. Ik woon helemaal in het noorden, tegen de grens met het voormalige Joegoslavië aan. Een goeie 100 km wnw van Thessaloniki en 25 km benoorden Edessa. We hebben hier gelukkig geen dennebossen. Het is een vlakte die in lang vervlogen tijden een grote baai is geweest , een inham van de Aegeïsche Zee. Het is het grootste perzikengebied van Europa, dus plenty bomen, maar weinig of geen brandgevaar.

Afbeelding

Het is een verschrikkelijke toestand. In Holland zie je zo nu en dan iets op de televisie, hier zie je op minstens zes kanalen niets anders. Er zijn nu ruim 70 doden, maar dat gaan er nog veel meer worden want er zijn verschillende dorpen volledig ingesloten door het vuur. Mensen willen hun huizen niet uit omdat ze geen brandweer of leger zien om te blussen. Anderen wonen van god en allemensen verlaten en hebben geen electriciteit, geen televisie of radio en weten helemaal niet wat er loos is tot het te laat is.
In verzekeringen hebben Grieken erg weinig vertrouwen, dus de meeste huizen die worden verwoest, zijn niet verzekerd. Het is een nationale ramp van ongekende omvang.

Nogmaals bedankt voor alle belangstelling.

Theo Horsten

Joke

Bericht door Joke »

Blij te lezen dat jij veilig zit Theo.

Het is inderdaad vreselijk wat er daar allemaal gaande is. Verschrikkelijk om te zien. :(
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jos Linders »

Hallo Theo,

na de bosbranden nu overstromingen en stroom uitval in het Macodonische deel van Griekenland het gebied waar jij woont, ik hoop dat je noodsetjes goed gewerkt hebben.

Groetjes Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nou... ik heb nog steeds geen noodgenerator gekocht. :shock:
Tot op heden valt het hier dik mee: geen wind, klein beetje regenachtig en nu nog 14 graden.
We zullen het beste er maar van hopen.
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik zal toch eens gaan kijken waar ik eigenlijk woon...
Zware neerslag heeft in delen van Griekenland voor overlast gezorgd. Verschillende dorpen moesten worden geëvacueerd.

In Macedonië, in het noorden van het land, viel de electriciteit uit en veel wegen zijn onbegaanbaar geworden. Delen van provinciale wegen zijn weggespoeld.

De weg tussen Athene en de havenstad Kalamata werd gesloten na aardverschuivingen op twee plaatsen.

Vooral in het noorden van het land, aan de Turkse grens, is de overlast groot. Tenminste 300 huizen zijn ondergelopen na zware regenbuien.

Vanaf dinsdag wordt er beter weer verwacht. De lokale overheid roept mensen op zoveel mogelijk binnen te blijven.
Naar mijn beste weten wonen we toch écht in Macedonië.
Gisteren een prachtige dag: windstil en zonnig. Ik had nog een schilderklusje buiten, dus dat heb ik snel even gedaan. We hadden een heldere nacht met een fraaie sterrenhemel en ook nu, maandagmorgen 6 uur, is het nog steeds helder en windstil, 10° Celsius.

Van mij mag het zo blijven tot Nieuwjaar en dan langzaam beter worden. :)


Plaats reactie