Het spoor
Re: Het spoor
Stoomloks hadden lekker veel handels en schuiven.
Dat was nog " werken" geblazen tijdens een ritje.
Ze waren maar wat blij toen het electrisch werd.......
Dat was nog " werken" geblazen tijdens een ritje.
Ze waren maar wat blij toen het electrisch werd.......
- Bijlagen
-
- Spoor 1.jpg (87 KiB) 4978 keer bekeken
-
- Spoor 2.jpg (112.38 KiB) 4978 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Re: Het spoor
Omdat ik horeca manager ben bij de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij moeten we eens een escursie plannen in Beekbergen waar 18 stoomloks zijn en ook 10 rijvaardege stoomloks staan.
En voor de liefhebbers onder ons hieronder!
Zondag de 7e juni gaan we met een volledige trein van Apeldoorn naar Hoorn om daar de collega's te gaan bezoeken.
Iedereen kan mee het kost enige euries (75) en je kan daarbij met extra kosten lunchen en dineren aan boord.
Maar een stoomrit met twee stoomloks via Amersfoort Amstedram Centraal Haarlem Velzertunnel Alkmaar en dan naar Hoorn en daar de treinen bekijken van Hoorn Medeblik en weer terug is ook leuk.(Tijden 10.00 Apeldoorn uit en 22.00 terug.)
Als men mee wil google VSM en Winkel.
Op de site staat nog Corus maar door beziunigingen daar gaat dit niet door dus door naar Hoorn!
Vriendeliijke groeten Feike.
En voor de liefhebbers onder ons hieronder!
Zondag de 7e juni gaan we met een volledige trein van Apeldoorn naar Hoorn om daar de collega's te gaan bezoeken.
Iedereen kan mee het kost enige euries (75) en je kan daarbij met extra kosten lunchen en dineren aan boord.
Maar een stoomrit met twee stoomloks via Amersfoort Amstedram Centraal Haarlem Velzertunnel Alkmaar en dan naar Hoorn en daar de treinen bekijken van Hoorn Medeblik en weer terug is ook leuk.(Tijden 10.00 Apeldoorn uit en 22.00 terug.)
Als men mee wil google VSM en Winkel.
Op de site staat nog Corus maar door beziunigingen daar gaat dit niet door dus door naar Hoorn!
Vriendeliijke groeten Feike.
- Jos Linders
- Berichten: 3419
- Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
- Locatie: Nijmegen
Re: Het spoor
Kreeg uit Canada de volgende foto toegestuurd.
Groetjes, Jos2.
Kicking Horse Pass Hij is mooi Harry, bedankt.Hallo Jos, zie Spoor!! uit Wikedia, DIT is nou een "Typisch Canadees Prentje" ik heb er vaak gestaan!!
mvg hh
Groetjes, Jos2.
- Arie Hazebroek
- Berichten: 2097
- Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14
Re: Het spoor
De "MERCHANT NAVY CLASS" is een serie locomotieven die allen een schild droegen van bekende scheepvaart maatschappijen.
Ook Nederlandse maatschappijen waren daarbij.
Ik zoek al tijden een kleurenfoto van de Rotterdamsche Lloyd locomotief.
Misschien heb ik op dit topic succes.
Gr. Arie.
35012 United States Lines and the SR Bullied “Merchant Navy” class 4-6-2 steam locomotives
The Fleet:
SR Number: BR Number: Name: Built: Rebuilt: Withdrawn: Preserved:
21C1 35001 Channel Packet Jun 1941 Aug 1959 Nov 1964
21C2 35002 Union Castle Jun 1941 May 1958 Feb 1964
21C3 35003 Royal Mail Sep 1941 Aug 1959 Jul 1967
21C4 35004 Cunard White Star Oct 1941 Jul 1958 Oct 1965
21C5 35005 Canadian Pacific Dec 1941 May 1959 Oct 1965 Yes
21C6 35006 Peninsular & Oriental S. N. Co. Dec 1941 Oct 1959 Aug 1964 Yes
21C7 35007 Aberdeen Commonwealth Dec 1941 May 1958 Jul 1967
21C8 35008 Orient Line Jun 1942 May 1957 Jul 1967
21C9 35009 Shaw Savill Jul 1942 Mar 1957 Jul 1964 Yes
21C10 35010 Blue Star Aug 1942 Jan 1957 Sep 1966 Yes
21C11 35011 General Steam Navigation Dec 1944 Jul 1959 Feb 1966 Yes
21C12 35012 United States Lines Dec 1944 Feb 1957 Apr 1967
21C13 35013 Blue Funnel Feb 1945 May 1956 Jul 1967
21C14 35014 Nederland Line Feb 1945 Jul 1956 Mar 1967
21C15 35015 Rotterdam Lloyd Mar 1945 Jun 1958 Feb 1964
21C16 35016 Elder Fyffes Mar 1945 Apr 1957 Feb 1964
21C17 35017 Belgian Marine Apr 1945 Mar 1957 Jul 1966
21C18 35018 British India Line May 1945 Feb 1956 Aug 1964 Yes
21C19 35019 French Line CGT Jun 1945 May 1959 Sep 1965
21C20 35020 Bibby Line Jun 1945 Apr 1956 Feb 1965
35021 New Zealand Line Sep 1948 Jul 1959 Aug 1965
35022 Holland America Line Sep 1948 Jun 1956 May 1966 Yes
35023 Holland Afrika Line Nov 1948 Feb 1957 Jul 1967
35024 East Asiatic Company Nov 1948 Apr 1959 Jan 1965
35025 Brocklebank Line Nov 1948 Dec 1956 Sep 1964 Yes
35026 Lamport & Holt Line Dec 1948 Jan 1957 Mar 1967
35027 Port Line Dec 1948 May 1957 Sep 1966 Yes
35028 Clan Line Dec 1948 Oct 1959 Jul 1967 Yes
35029 Ellerman Lines Feb 1949 Sep 1959 Sep 1966 Yes
35030 Elder Dempster Lines Apr 1949 Apr 1958 Jul 1967
Van onderstaand forum heb ik wat foto's geleend.
http://www.oceaniashippingforum.com/sho ... navy+class
Ook Nederlandse maatschappijen waren daarbij.
Ik zoek al tijden een kleurenfoto van de Rotterdamsche Lloyd locomotief.
Misschien heb ik op dit topic succes.
Gr. Arie.
35012 United States Lines and the SR Bullied “Merchant Navy” class 4-6-2 steam locomotives
The Fleet:
SR Number: BR Number: Name: Built: Rebuilt: Withdrawn: Preserved:
21C1 35001 Channel Packet Jun 1941 Aug 1959 Nov 1964
21C2 35002 Union Castle Jun 1941 May 1958 Feb 1964
21C3 35003 Royal Mail Sep 1941 Aug 1959 Jul 1967
21C4 35004 Cunard White Star Oct 1941 Jul 1958 Oct 1965
21C5 35005 Canadian Pacific Dec 1941 May 1959 Oct 1965 Yes
21C6 35006 Peninsular & Oriental S. N. Co. Dec 1941 Oct 1959 Aug 1964 Yes
21C7 35007 Aberdeen Commonwealth Dec 1941 May 1958 Jul 1967
21C8 35008 Orient Line Jun 1942 May 1957 Jul 1967
21C9 35009 Shaw Savill Jul 1942 Mar 1957 Jul 1964 Yes
21C10 35010 Blue Star Aug 1942 Jan 1957 Sep 1966 Yes
21C11 35011 General Steam Navigation Dec 1944 Jul 1959 Feb 1966 Yes
21C12 35012 United States Lines Dec 1944 Feb 1957 Apr 1967
21C13 35013 Blue Funnel Feb 1945 May 1956 Jul 1967
21C14 35014 Nederland Line Feb 1945 Jul 1956 Mar 1967
21C15 35015 Rotterdam Lloyd Mar 1945 Jun 1958 Feb 1964
21C16 35016 Elder Fyffes Mar 1945 Apr 1957 Feb 1964
21C17 35017 Belgian Marine Apr 1945 Mar 1957 Jul 1966
21C18 35018 British India Line May 1945 Feb 1956 Aug 1964 Yes
21C19 35019 French Line CGT Jun 1945 May 1959 Sep 1965
21C20 35020 Bibby Line Jun 1945 Apr 1956 Feb 1965
35021 New Zealand Line Sep 1948 Jul 1959 Aug 1965
35022 Holland America Line Sep 1948 Jun 1956 May 1966 Yes
35023 Holland Afrika Line Nov 1948 Feb 1957 Jul 1967
35024 East Asiatic Company Nov 1948 Apr 1959 Jan 1965
35025 Brocklebank Line Nov 1948 Dec 1956 Sep 1964 Yes
35026 Lamport & Holt Line Dec 1948 Jan 1957 Mar 1967
35027 Port Line Dec 1948 May 1957 Sep 1966 Yes
35028 Clan Line Dec 1948 Oct 1959 Jul 1967 Yes
35029 Ellerman Lines Feb 1949 Sep 1959 Sep 1966 Yes
35030 Elder Dempster Lines Apr 1949 Apr 1958 Jul 1967
Van onderstaand forum heb ik wat foto's geleend.
http://www.oceaniashippingforum.com/sho ... navy+class
-
- Berichten: 3818
- Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
- Locatie: Brasil
Re: Het spoor
Zeg Bob, kom maar op met die oorlogsjaren locs,enne ....wèèr wat geleerd, altijd gedacht dat de yanky sporen smaller waren.
Wat was er precies loos met de enige jaren geleden aangelegde veluwe lijn,of hoe die ook heette, die enige centimeters verschilde met de duitse aansluiting?Een milliarden foutje dus.
Wat was er precies loos met de enige jaren geleden aangelegde veluwe lijn,of hoe die ook heette, die enige centimeters verschilde met de duitse aansluiting?Een milliarden foutje dus.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Re: Het spoor
23-10-1930
21-06-1931
Zou er nog wochenschau nieuws zijn met bewegende beelden met wegwaaiende personen op het perron.
14-11-1931
19-12-1932
En nu anno 2009 duurt het 2 uur en 11 minuten zover ik in de dienstregeling heb kunnen vinden
-
- Berichten: 3142
- Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
- Locatie: Langedijk
Re: Het spoor
Kunst als de baan geheel vrij is van overig verkeer en er niet gestopt wordt.Jolly Sailor schreef:En nu anno 2009 duurt het 2 uur en 11 minuten zover ik in de dienstregeling heb kunnen vinden
Maar je hebt gelijk als je zegt tegenwoordig gaat het wat langzamer. Ergens moet bij mij nog een internationale dienstregeling zwerven van een trein naar Italie. De gehele reis werd met stoomtractie gereden. De huidige internationale treinen doen er net zo snel (langzaam) over als toen. Als ze al sneller zijn dan zijn het aantal haltetijden en stops minder.
mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Re: Het spoor
Alleen maar een tussenstop en dat is Berlin-Spandau met de Intercity-Express.Kunst als de baan geheel vrij is van overig verkeer en er niet gestopt wordt.
En dit was die trein de Flying Hamburger hier meer over die trein.
Toen ik nogal vaak in de trein kwam om van Groningen naar Rotterdam of Amsterdam te gaan reden ze aardig op tijd en er was ook wel altijd een zitplaats, de restauratie lukte ook wel alleen in de weekenden wat moeilijker vanwege het weekendverlof van de dienstplichtigen.
En wat ook leuk was je mocht nog roken in de trein.
Re: Het spoor
Hallo Jolly Sailor,
Toen er nog in de trein gerookt mocht worden kocht men een plaatsbewijs.
Men kon toen in de meeste gevallen ook een zitplaats krijgen.
Nu heet zo'n kaartje vervoersbewijs wat recht geeft op vervoer met of zonder zitplaats.
Een dik jaar geleden met de trein naar Amsterdam, voor de zekerheid een kaartje 1e klas gekocht om een zitplaats te bemachtigen.
We zijn in Assen ingestapt en daar heersten al Indiaase toestanden in de trein, zo vol.
Als er geen stroomdraad boven de trein gehangen had, hadden er waarschijnlijk ook nog reizigers op het dak gezeten.
Maar na enig zoeken, gelukkig toch noch een zitplaats eerste klas gekregen.
Wat mij overgens zeer positief opviel was dat veel jeugdigen in de tweede klas Coupe's ons hun zitplaats aanboden.
Waren de tijden van de naar gasolie ruikende Dieseltreinstellen toch beter. Deze treinstellen genaamd "Blauwe Engel", ronkten vroeger luidruchtig over de lijnen die niet onder de stroomdraad lagen.
Ze vervingen in de jaren 1953 en '54 de stoomlocomotieven in het personenverkeer.
Deze door Allan uit Rotterdam ontwikkelde treinstellen hadden de dieselmotoren onder de vloer.
De treinstellen van dit type wogen 83 ton, waren 44,70 m lang, een vermogen van 360 pk en beschikten over 133 zitplaatsen.
Groeten, Hans.
Toen er nog in de trein gerookt mocht worden kocht men een plaatsbewijs.
Men kon toen in de meeste gevallen ook een zitplaats krijgen.
Nu heet zo'n kaartje vervoersbewijs wat recht geeft op vervoer met of zonder zitplaats.
Een dik jaar geleden met de trein naar Amsterdam, voor de zekerheid een kaartje 1e klas gekocht om een zitplaats te bemachtigen.
We zijn in Assen ingestapt en daar heersten al Indiaase toestanden in de trein, zo vol.
Als er geen stroomdraad boven de trein gehangen had, hadden er waarschijnlijk ook nog reizigers op het dak gezeten.
Maar na enig zoeken, gelukkig toch noch een zitplaats eerste klas gekregen.
Wat mij overgens zeer positief opviel was dat veel jeugdigen in de tweede klas Coupe's ons hun zitplaats aanboden.
Waren de tijden van de naar gasolie ruikende Dieseltreinstellen toch beter. Deze treinstellen genaamd "Blauwe Engel", ronkten vroeger luidruchtig over de lijnen die niet onder de stroomdraad lagen.
Ze vervingen in de jaren 1953 en '54 de stoomlocomotieven in het personenverkeer.
Deze door Allan uit Rotterdam ontwikkelde treinstellen hadden de dieselmotoren onder de vloer.
De treinstellen van dit type wogen 83 ton, waren 44,70 m lang, een vermogen van 360 pk en beschikten over 133 zitplaatsen.
Groeten, Hans.
-
- Berichten: 3142
- Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
- Locatie: Langedijk
Re: Het spoor
Hallo Mart,
Hier zijn de beloofde foto's van de stoomlocomotieven, zoals ze geleverd zijn door de engelsen, na WO II.
Eigenlijk zijn er al een aantal eerder in gebruik genomen in het zuiden van Nederland toen dat al bevrijd was. Deze lokomotieven werden ook wel Austerities (soberheid) genoemd. De 4501, kreeg een hogere schoorsteen en een laddertje naast de ketel.
Van deze serie zijn er 237 gehuurd van het Wardepartment.
Zo zagen de loks er uit als ze de fabriek verlieten.
Lok 4462 te Amersfoort 1945
Ook dit waren Austerities loc's. Het verschil met de andere serie is een extra aandrijfas.
Mocht je meer willen weten zeg het maar.
Hier zijn de beloofde foto's van de stoomlocomotieven, zoals ze geleverd zijn door de engelsen, na WO II.
Eigenlijk zijn er al een aantal eerder in gebruik genomen in het zuiden van Nederland toen dat al bevrijd was. Deze lokomotieven werden ook wel Austerities (soberheid) genoemd. De 4501, kreeg een hogere schoorsteen en een laddertje naast de ketel.
Van deze serie zijn er 237 gehuurd van het Wardepartment.
Zo zagen de loks er uit als ze de fabriek verlieten.
Lok 4462 te Amersfoort 1945
Ook dit waren Austerities loc's. Het verschil met de andere serie is een extra aandrijfas.
Mocht je meer willen weten zeg het maar.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.