Het spoor

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

Als een autoriteit als N.J. van Wijck Jurriaanse dat aangeeft dan moet die samenstelling van jou wel juist.
Naar Den Helder reden wel 22/2300 in combinatie met een Stoof. Veel foto's heb ik er niet van.
Een jaar of 4 terug heb ik van Roy Helleman eens een plaatje gehad van de 2272 op de Koegrasbrug met daarachter een Stoof en deze geplaatst op pagina 44 van dit topic. Hier nog maar een keer.

Koegrasbrug-1.jpg
Koegrasbrug-1.jpg (50.84 KiB) 4401 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 201
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Het spoor

Bericht door pe7eb »

Deze foto kende ik ook Paul, staat al heel lang ergens op de schijf tussen andere foto's van 2200'n.
Er zijn mij vooralsnog geen foto's bekend van de 2200'n in de winterdienst met gehuurde Duitse stoven, maar het aantal foto's van 2200'n is de Noord-Hollandse reizigersdienst zijn sowieso behoorlijk zeldzaam, bij de NVBS staan een paar mooie in de beeldbank, dat dan weer wel.
73 es gud dx de pe7eb eric k
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

Die foto's van de NVBS betreffen geen van allen, voorzover ik kan zien, het getrokken bedrijf in Noord Holland tussen februari 1957 en juni 1958.
Er komt t.z.t. vast nog wel wat boven water over die periode in de treindienst. :)
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 201
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Het spoor

Bericht door pe7eb »

Klopt,maar er staan wel 3 mooie foto's van een 2200 in de dienst Alkmaar-Hoorn in '55 tussen :-D
73 es gud dx de pe7eb eric k
Vinnie
Berichten: 85
Lid geworden op: 25 mei 2015 16:53
Locatie: Westfriesland

Re: Het spoor

Bericht door Vinnie »

Is dit een foto uit het boek "de trein terug" Het bewogen verleden van de spoorlijn Alkmaar - den Helder?
Daarin staat nog een foto van een 2200.
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Het spoor

Bericht door Breeze »

Ergens halverwege de vijftiger jaren heb ik voor het eerst (en voor het laatst) in een trein met stoomloc gezeten. Dat was op weg naar de vakantie in Tessel, tussen A'dam (Alkmaar?) en Den Helder, dus waarschijnlijk een serie 3700. Herinner me nog goed de stank en de roetdeeltjes, want we hadden op mijn verzoek een wagon zo dicht mogelijk bij de loc uitgekozen.

Adri
Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 201
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Het spoor

Bericht door pe7eb »

@Vinnie: Klopt, die afbeelding is op pag. 130 van het door jou genoemde boek ook te zien.
Ook op pagina 28-29 staat een mooie foto uit de collectie van Peter Collet van een 2200 met zo te zien 2 x C 6400, 1 x AB 7400 en een D 6061. Helaas ontbreekt verdere informatie bij die foto, dus het is niet duidelijk of dit een trein tussen Alkmaar (Amr) en Den Helder( Hdr), dan wel Amr en Hoorn (Hn) is.
Op pag 30 staat dan nog een NS 2000 op de draaibrug in Alkmaar.

@Breeze: Dat zou heel goed kunnen, hoewel Amsterdam (Asd)-Amr al in 1931 onder de draad was gekomen (Amr-Hdr 1958, Amr-Hn 1974), reden er in de jaren '50 ook nog doorgaande treinen Asd-Hdr met stoomtractie.

@Paul/all: Het blijkt zelfs dat mijn winterdienst treinsamenstelling nog één rijtuig te kort is, er moet nog een D 6061 tussen :)
De informatie van N.J. van Wijck Jurriaanse had ik tot de dag van vandaag uit citaten die weer door anderen waren gedaan, maar blijkbaar niet geheel volledig waren. Vandaag op Rail 2018 in Houten, Deel 8 uit de serie spoorwegen in Nederland, "De stalen getrokken rijtuigen der Nederlandse Spoorwegen" van eerder genoemde NJvWJ aangeschaft. Daarin schrijft hij op pag 109:
Met de jaarwisselling 1954/1955 kwamen de eerste 2200en. Voor instructie tractiepersoneel of anderzins, althans nog niet in dienst van NS, maakten deze eerstelingen een aantal slagen Alkmaar – Hoorn met stalen materieel bestaande uit een verwarmingswagen van de DB, D 6061, AB 7400, C 6400. 1 september 1955 werd het stoomdepot Alkmaar opgeheven. De Hoornse dienst werd sindsdien theoretisch door de diesel-elektrische locomotieven uit depot Watergraafsmeer ( in bedrijf sinds 28.2.66) verzorgd. In de praktijk reden er echter reeds vele maanden 2200en, sinds de zomerdienst 1955 met de treinsamenstelling RD van 1955, C 6400. De winterdienst 1955/1956 bracht weer de vorige samenstelling. Met ingang van 3 juni 1956 verdwenen de DE-loc’n met hun stalen rijtuigen. Zij werden vervangen door blauwe engelen.
Uit de appendix van "Stoomlocomotieven serie SS 1201-1240 (NS-serie 6000)" van Paul Henken valt te concluderen dat de laatste 2 6000'n die in Amr in depot waren, op 13-06-1955 weer zijn ingeschreven in depot Asd. Met enige zekerheid kunnen we dus aannemen dat de 2200'n vanaf zondag 12-06-1955 de treindienst tussen Amr en Hn op zich hebben genomen.

Dus dat wordt weer struinen op Marktplaats en beurzen voor een D 6061 van Artitec in de blauwe tijdperk III (zoals dat in de modelspoor wereld wordt genoemd) uitvoering :-D
73 es gud dx de pe7eb eric k
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

Dat heb je allemaal mooi uitgezocht Erik. :-D
Met enige zekerheid kunnen we dus aannemen dat de 2200'n vanaf zondag 12-06-1955 de treindienst tussen Amr en Hn op zich hebben genomen.
Uit de datering van de NVBS-foto's m.b.t. Alkmaar-Hoorn blijkt dat ook wel.
Maar helaas daar ook geen foto in wintersamenstelling.
Wat opvalt is dat er op die foto's nooit een lok achterop staat.
Dat betekende dus steeds omrijden van de locomotief in Alkmaar en Hoorn. Of was dit later anders toen er meer 2200'n beschikbaar kwamen?
Ik neem echter aan dat de trein in jouw ontwerp rondjes rijdt, anders moet je er nog een omloopspoortje bij aanleggen. :-D
Succes met het project.
Groet, Paul G
Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 201
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Het spoor

Bericht door pe7eb »

Je waarneming klopt Paul.
De 2200'n liepen zowel in Alkmaar als Hoorn om naar de voorzijde van de trein.
Ook de stoomlocomotieven deden dit, het plaatsen van een tweetal 6000'n in Amr was dan ook een flinke besparende maatregel voor d.e NS. ;)
6000'n hoefden niet op de draaischijf gedraaid te worden alvorens de terugreis te kunnen aanvaarden, de 17-, 21- en 3700'n moesten dat wel.
Echter aangezien het depot van Hn en daarmee ook de draaischijf aan de zuidkant van het emplacement lag (waar nu de Connexxion garage staat) moesten er veel rangeerbewegingen tussen het overige treinverkeer door gemaakt worden om dit te werk te stellen. Hiervoor ontbrak gewoon de tijd, waardoor elke loc dus 2 uur overstond te Hoorn, alvorens terug te rijden naar Alkmaar.
73 es gud dx de pe7eb eric k
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8104
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Het spoor

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

De diesel-electrische trein, de zgn. "Blauwe Engel" Ook wel de rode duivel genoemd.
Op 24 oktober 1953 maakte deze op het traject Groningen - Roodeschool de eerste proefrit.
Op de foto bij aankomst Usquert op de spoorwegovergang komende van Uithuizen.
blauwe engel.jpg
blauwe engel.jpg (49 KiB) 4611 keer bekeken
img102.jpg
img102.jpg (123.06 KiB) 4611 keer bekeken
Op 15 augustus 1982 werd dit type vervangen door de diesel-hydraulische trein.
Hier vertrekt de trein voor één van zijn laatste reizen op die dag van het station van Usquert
op weg naar Uithuizen.


Plaats reactie