Het spoor
-
- Berichten: 478
- Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
- Locatie: Manila, Philippijnen
Re: Het spoor
Goeie Morgen Patru, dat schilderij van Nico Peeters is heel mooi, ik heb er heel lang naar zitten kijken en wanneer je "beweging" van een stoomlok vergelijkt met de nieuwe treinstellen is het een verschil van dag en nacht. Het confort is echter een ander verhaal. Toen ik pas in Italie woonde, vlak buiten Genua, ging ik vaak met de trein en negen van de tien keer was het met een stoomlok. In de zomer was dat wel aardig, maar in de winter minder, omdat de rijtuigen ook met stoom werden verwarmd. De machinist had de stoom nodig om de trein vooruit te krijgen dus als je in een van de laatste rijtuigen zat had je binnen tien minuten bevroren tenen. In Aosta, waar ik later ben gaan wonen, reden diesel loks met een aparte wagon met een stoomketel voor de verwarming.
Hier een foto van een SNCF diesel lok op de lijn Le havre-Parijs.
Cor
Hier een foto van een SNCF diesel lok op de lijn Le havre-Parijs.
Cor
- Bijlagen
-
- Een SNCF diesel BB 67054001.jpg (268.55 KiB) 3193 keer bekeken
-
- Berichten: 478
- Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
- Locatie: Manila, Philippijnen
Re: Het spoor
Nog tijdens de tweede wereldoorlog bestelde de Franse regering in ballingschap in de Verenigde Staten meer dan twee duizend locomotieven om het materiaal dat tijdens de oorlog was beschadigd of vernietigd te vervangen. Voor de oorlog had de SNCF 5uim 17,000 locomotieven, bijna 38,000 personen rijtuigen en 480.000 goederen wagons. Eind 1944 waren er nog 3.000 locomotieven, 7.500 personen rijtuigen en 172.000 goederen wagons bruikbaar. De rest van het wagenpark was vernietigd door sabotage, bombardementen of weggevoerd door de bezetter. Naast de locs die door de Duitsers als herstelbetaling in gebruik werden genomen en het materiaal dat door de geallieerden aan de SNCF werd overgedragen kwamen geleidelijk ook de R 141' ers in gebruik. Van de totale levering van de Mikado's zoals ze ook wel genoemd werden zijn 16 R141 nooit in Frankrijk aangekomen en liggen op de boden van de zee, samen met het s.s. "Belpamela", het schip waamee de locs naar Franrijk werden vervoerd. Er zijn totaal 1.323 locs afgeleverd. De R141 zijn gebouwd doorde Amerikaanse Lima, Alco, Baldwin en de Canadese Montreal Loco en Canadian Loco.
- Bijlagen
-
- Deze loc is gebouwd door de ALCO.
- Een SNCF R 141 001.jpg (472.24 KiB) 3146 keer bekeken
Re: Het spoor
In Nederland had je dat ook.cenaprints schreef: ↑18 nov 2018 04:23 In Aosta, waar ik later ben gaan wonen, reden diesel loks met een aparte wagon met een stoomketel voor de verwarming.
Vele rijtuigen waren alleen geschikt voor stoomverwarming, maar door het tekort aan stoomlocomotieven, de elektrificatie en de verdieseling moesten er voor de winter speciale stoomverwarmingswagens geplaatst worden tussen loc en rijtuigen.
NS kocht daarvoor de wagens 158951-158960. De eerste 3 werden gemaakt door de werkplaats Haarlem en daarna 7 door Werkspoor.
Hier de 158951 op proefrit met een Eloc van de serie 1000.
Groet, Paul G.
-
- Berichten: 478
- Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
- Locatie: Manila, Philippijnen
Re: Het spoor
Nu iets uit Zuid Afrika. Een Door Henschel gebouwde Garrett GMAM (2D1)(1D2) nr. 4051, gebouwd 1n 1954 voor de Zuid-Afrikaanse Spoorweg Maatschappij.
- Bijlagen
-
- ZASM Garratt 001.jpg (287.69 KiB) 5481 keer bekeken
-
- Berichten: 478
- Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
- Locatie: Manila, Philippijnen
Re: Het spoor
1D2 locomotief van de serie 24, Zuid-Afrikaanse Spoorweg Maatschappij.
- Bijlagen
-
- ZASM =klasse 24 loc 002.jpg (123.13 KiB) 5480 keer bekeken
-
- Berichten: 478
- Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
- Locatie: Manila, Philippijnen
Re: Het spoor
ZSAM loc serie 25 (2D2) met condenstender.
- Bijlagen
-
- ZASM klasse 25 003.jpg (123.54 KiB) 5477 keer bekeken
Re: Het spoor
Cor schreef:
En de trekkracht hoefde zo niet gedraaid te worden neem ik aan.
Even tussendoor een oeps-plaatje van de Santa Fé, Los Angeles 1948.
De machinist kon de rem niet vinden, maar het ging nog net goed.
Groet, Paul G.
Wel handig die Garratt-combinatie. Voor de lange afstanden daar moesten ze natuurlijk aardig wat tonnen aan kolen en water kunnen meenemen.Nu iets uit Zuid Afrika. Een Door Henschel gebouwde Garrett GMAM (2D1)(1D2) nr. 4051, gebouwd in 1954
En de trekkracht hoefde zo niet gedraaid te worden neem ik aan.
Even tussendoor een oeps-plaatje van de Santa Fé, Los Angeles 1948.
De machinist kon de rem niet vinden, maar het ging nog net goed.
Groet, Paul G.
-
- Berichten: 478
- Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
- Locatie: Manila, Philippijnen
Re: Het spoor
Van de Deutsche Bundesbahn een loc uit de serie 23, nr. 023 942. De foto is genomen in 1974 en ik geloof dat de laatste stoomlocs in Duitsland in 1975 aan de zijlijn werden gezet.
- Bijlagen
-
- serie 23 van de Deutsche Bundesbahn004.jpg (150.46 KiB) 5327 keer bekeken
-
- Berichten: 478
- Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
- Locatie: Manila, Philippijnen
Re: Het spoor
Van de B12 serie van de Great Eastern werden er 70 gebouwd. Persoonlijk vindt ik van alle stoomlocs de in Engeland gebouwde locomotieven het mooist, bijna schoon, omdat compressors, pompen dynamo's en wat nog meer op de loc behoort keurig zijn weggewerkt. Ook de Nederlandse locs volgden dat voorbeeld. Wel meer werk tijdens onderhoud maar het oog wil ook wat.
- Bijlagen
-
- Serie B 12 van de Great Eastern 005.jpg (124.9 KiB) 5324 keer bekeken
Re: Het spoor
Laatste Stoomritcenaprints schreef: ↑21 nov 2018 10:08 ik geloof dat de laatste stoomlocs in Duitsland in 1975 aan de zijlijn werden gezet.
Hier vind je wanneer de laatste stoomdienst rit was, 26 oktober 1977 dus.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?