Het spoor

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 201
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Het spoor

Bericht door pe7eb »

Dat is een plaatje met een maritieme connectie Jan, het betreft hier de Railklipper, die gevaren heeft tijdens Sail 2005 in Amsterdam.
73 es gud dx de pe7eb eric k

Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 201
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Het spoor

Bericht door pe7eb »

Een ander zowel spoor als maritiem getinte nieuwsfeit van de afgelopen maanden heb ik hier ook nog niet voorbij zien komen.
Dan heb ik het over de verwerving door de SGB van een Amerikaanse Withcomb locomotief van het type dat tijdens de wederopbouw bij de NS heeft dienstgedaan als Serie 600/2000.
De locomotief is onder gunstige condities door Spliethof, aan boord van MS Floragracht vanuit Milwaukee naar Antwerpen vervoerd, waarna het laatste stukje over de weg naar Goes werd afgelegd.
Het hele verhaal leest u hier.
Kijk hier om de loc in het ruim van de Floragracht te zien verdwijnen.
73 es gud dx de pe7eb eric k
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

In juli 2016 hebben we het op dit topic wel eens gehad over de aankoop van die lok door de SGB, maar toen was de financiering voor het transport nog niet rond. Mooi dat het nu gelukt is. Hopelijk is er van de originele onderdelen nog het e.e.a. bruikbaar; zal wel moeilijk zijn.

Met één van de eerste transporten over de voorlopig herstelde Moerdijkbrug kwam op 25 augustus 1946 een aantal van die locomotieven in slechte conditie bij de Werkplaats Haarlem aan voor een grote revisie.
Dit materieel heeft het niet erg lang volgehouden in de dienst. In 1958 werd al begonnen met de terzijdestelling en in 1961 werd de laatste gesloopt.

USATC-Locs aankomst Haarlem 25-8-1946.jpg
USATC-Locs aankomst Haarlem 25-8-1946.jpg (160.3 KiB) 4673 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 201
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Het spoor

Bericht door pe7eb »

Het is dus inderdaad gelukt en de rest gaat nu vast ook wel lukken :)

NS heeft destijds 20 machines aangekocht, 19 om inzetbaar te maken en 1 als onderdelen leverancier (plukloc)
Zoals ook in het artikel bij de SGB te lezen is waren de BUDA motoren geen lang leven beschoren, NS heeft deze begin jaren 50 vervangen voor Thomassen motoren.
Bekendste inzet van de serie is wel de "olieboot" geweest, de lange olietreinen van Schoonebeek richting Pernis. De diesel reden deze trein tot Zwolle, waarna een E-loc de trein overnam.

Zelf heb ik een messing bouwset in H0 liggen van de loc, met als doel deze ter zijner tijd samen met series 2200-2300/2400-2500 in te zetten op mijn jaren '50-'60 modelbaan.
73 es gud dx de pe7eb eric k
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

Met de DE-loccen 22/2300 en 24/2500 heb ik jarenlang bemoeienis gehad, zowel in de werkplaats Watergraafsmeer als in Zwolle.
Ik verheug me er op om van dat treintje inclusief de DE 2000 t.z.t. een plaatje van je te zien. :)
Heb je de loc 22/2300 met of zonder geluiddemper op het dak?
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 201
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Het spoor

Bericht door pe7eb »

Beide uitvoeringen Paul, zowel zonder als met demper dus.
Mijn modelbaan krijgt een heel gericht thema, namelijk het station van Obdam (mijn geboorteplaats) in de jaren '50 en '60.
Tot en met 11 juni 1955 werden de reizigerstreinen tussen Alkmaar en Hoorn nog met stoom gereden, laatste 2 jaar met de serie 6000, daarvoor met de series 3700, 2100 en 1700.
Op 12 juni werd de dienst overgenomen door gloednieuwe DE loc's serie 2200 met daarachter een of twee C 6400 (C12c) coupé rijtuig(en) en een eveneens gloednieuw plan E CKD restauratie rijtuig, waarvan de 3e klasse opgewaardeerd tot 2e klasse en de keuken buiten gebruik was.
De winterdienst 1955/1956 werd ook gereden met door een 2200 getrokken treinen, maar verwarmen van die rijtuigen met een voor de goederendienst bestemde diesellocomotief was natuurlijk een kleine uitdaging, daar deze geen stoom en 1500V hoogspanning konden leveren.
De oplossing werd gevonden in het huren van een aantal stoomverwarmingsrijtijgen bij de Deutsche Bundesbahn, die samen met een bolkop AB 7400 en een C 6400 de trein vormden.
Beide treinen heb ik in model compleet, alleen van de zomertrein heb ik nog geen foto gemaakt, omdat de aanpassingen aan het CKD rijtuig nog niet uitgevoerd zijn.
Van de wintertrein heb ik wel een foto, niet op de modelbaan (die is er nog niet), maar gewoon op een plank :)
DSC03514 bijgesneden_45.JPG
DSC03514 bijgesneden_45.JPG (51.09 KiB) 4510 keer bekeken
DSC03513 bijgesneden_50.JPG
DSC03513 bijgesneden_50.JPG (26.64 KiB) 4510 keer bekeken
(Locomotief Piko, verwarmingsrijtuig Heris, AB 7400 Roco en C 6400 Artitec)

Met ingang van de zomerdienst 1956 werden de 2200'n afgelost door de treinstellen plan X (blauwe engelen) die dat eigenlijk een jaar eerder al hadden moeten doen, maar toen waren er nog niet genoeg afgeleverd. Aangezien de toenmalig directeur van de NS, Ir Den Hollander de stoomlocomotief absoluut uit de reizigersdienst wilde hebben, is toen voor de oplossing met de 2200'n gekozen.
De blauwe engelen, werden op hun beurt weer afgelost door DE 5 treinstellen mat 40, die dit met een paar korte onderbrekingen, waarin weer plan X reed, hebben volgehouden tot ze eind jaren '60 definitief werden vervangen door de nieuwe DE 3 stellen plan U, die op hun beurt, na de elektrificatie in '74 werden verdrongen door plan V.

De 2000'n, waar het eigenlijk over ging, zijn het grootste deel van hun dienst bij de NS in Zwolle in depot geweest, in de tweede helft van de jaren '50 is de hele serie in de Watergraafsmeer in depot gekomen. Uit betrouwbare bron heb ik opgetekend dat de machines in die tijd ook zo nu en dan in Obdam verschenen. Iets wat niet altijd zonder problemen ging in verband met de vrij steile helling die vanuit Heerhugowaard moet worden genomen om via de brug over de ringvaart tussen de polders Heerhugowaard en Obdam, station Obdam te bereiken. Met een zware trein en natte rails (ook toen al) bleef er wel eens een trein steken op deze helling. (Iets wat ook in het stoomtijdperk wel gebeurde overigens.)
Normaal gesproken werden de goederentreinen door 2200'n gereden (inmiddels met uitlaatdemper), zowel de treinen van en naar Obdam, alsmede de stukgoedtreinen van Alkmaar-Enkhuizen vv.
73 es gud dx de pe7eb eric k
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

Erik,
Dat is een mooi overzicht en ziet er goed uit.
Maar heeft dit ook zo gereden in Noord-Holland; met een Duitse Heizwagen achter de lok?
Ik meen dat de 22/2300 alleen in combinatie met de in Nederland gebouwde Stoomverwarmingwagens (De Stoof) heeft gereden.
Groeten, Paul G.
Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 201
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Het spoor

Bericht door pe7eb »

Alle informatie die ik tot nu toe heb kunnen vinden, waaronder een geschrift van N.J. van Wijck Jurriaanse, geeft aan dat deze combinatie tussen Alkmaar en Hoorn ingezet is Paul.
Ik heb nergens iets kunnen vinden over de inzet van 2200'n met Nederlandse "warme stoven", wel in combinatie met 2400'n in het noordoosten van het land in '57 t/m '59.

Eric
73 es gud dx de pe7eb eric k
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

Als een autoriteit als N.J. van Wijck Jurriaanse dat aangeeft dan moet die samenstelling van jou wel juist.
Naar Den Helder reden wel 22/2300 in combinatie met een Stoof. Veel foto's heb ik er niet van.
Een jaar of 4 terug heb ik van Roy Helleman eens een plaatje gehad van de 2272 op de Koegrasbrug met daarachter een Stoof en deze geplaatst op pagina 44 van dit topic. Hier nog maar een keer.

Koegrasbrug-1.jpg
Koegrasbrug-1.jpg (50.84 KiB) 4404 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 201
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Het spoor

Bericht door pe7eb »

Deze foto kende ik ook Paul, staat al heel lang ergens op de schijf tussen andere foto's van 2200'n.
Er zijn mij vooralsnog geen foto's bekend van de 2200'n in de winterdienst met gehuurde Duitse stoven, maar het aantal foto's van 2200'n is de Noord-Hollandse reizigersdienst zijn sowieso behoorlijk zeldzaam, bij de NVBS staan een paar mooie in de beeldbank, dat dan weer wel.
73 es gud dx de pe7eb eric k


Plaats reactie