Het spoor

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Het spoor

Bericht door Hannes »

Hallo Jolly Sailor,

Toen er nog in de trein gerookt mocht worden kocht men een plaatsbewijs.
Men kon toen in de meeste gevallen ook een zitplaats krijgen.
Nu heet zo'n kaartje vervoersbewijs wat recht geeft op vervoer met of zonder zitplaats.

Een dik jaar geleden met de trein naar Amsterdam, voor de zekerheid een kaartje 1e klas gekocht om een zitplaats te bemachtigen.
We zijn in Assen ingestapt en daar heersten al Indiaase toestanden in de trein, zo vol.
Als er geen stroomdraad boven de trein gehangen had, hadden er waarschijnlijk ook nog reizigers op het dak gezeten.
Maar na enig zoeken, gelukkig toch noch een zitplaats eerste klas gekregen.

Wat mij overgens zeer positief opviel was dat veel jeugdigen in de tweede klas Coupe's ons hun zitplaats aanboden.
Waren de tijden van de naar gasolie ruikende Dieseltreinstellen toch beter.
DE-2 Blauwe Engel.jpg
DE-2 Blauwe Engel.jpg (476.46 KiB) 5415 keer bekeken
Deze treinstellen genaamd "Blauwe Engel", ronkten vroeger luidruchtig over de lijnen die niet onder de stroomdraad lagen.
Ze vervingen in de jaren 1953 en '54 de stoomlocomotieven in het personenverkeer.
Deze door Allan uit Rotterdam ontwikkelde treinstellen hadden de dieselmotoren onder de vloer.
De treinstellen van dit type wogen 83 ton, waren 44,70 m lang, een vermogen van 360 pk en beschikten over 133 zitplaatsen.

Groeten, Hans.

Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Het spoor

Bericht door Bob R.I.P. »

Hallo Mart,

Hier zijn de beloofde foto's van de stoomlocomotieven, zoals ze geleverd zijn door de engelsen, na WO II.
Eigenlijk zijn er al een aantal eerder in gebruik genomen in het zuiden van Nederland toen dat al bevrijd was. Deze lokomotieven werden ook wel Austerities (soberheid) genoemd.
4501.jpg
4501.jpg (77.85 KiB) 5375 keer bekeken
De 4501, kreeg een hogere schoorsteen en een laddertje naast de ketel.
Van deze serie zijn er 237 gehuurd van het Wardepartment.
Nieuw.jpg
Nieuw.jpg (34.86 KiB) 5374 keer bekeken
Zo zagen de loks er uit als ze de fabriek verlieten.
4462.jpg
4462.jpg (53.61 KiB) 5375 keer bekeken
Lok 4462 te Amersfoort 1945
5028.jpg
5028.jpg (35.9 KiB) 5373 keer bekeken
Ook dit waren Austerities loc's. Het verschil met de andere serie is een extra aandrijfas.

Mocht je meer willen weten zeg het maar.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Het spoor

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Bedankt Bob,wist niet dat het er zo veel waren.....dus dààr verbrande Pa zijn tengels aan :twisted:
Veel respect voor die limeys,dat ze ondanks de druk van een wereld oorlog zo'n grote voorraad locs konden leveren,want nederland was natuurlijk niet de enigste die zonder zat.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Het spoor

Bericht door Compass »

Hoe zit het ook weer met de type aanduiding? Heeft toch betrekking op het aantal assen en aandrijving ?

:?: :?:

Groeten,
Bert de Boer
Jolly Sailor

Re: Het spoor

Bericht door Jolly Sailor »

Hier een mooie opname van een stoomtrein en als de film is afgelopen tik dan ook even op de videoreactie krijg je nog een mooie film te zien, trouwens er staan nog veel meer films op YouTube over stoom.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Het spoor

Bericht door Bob R.I.P. »

Hallo Bert,

De as-aanduiding is als volgt. Het eerste getal geeft het aantal loopassen aan de voorkant aan. 0, 1 of 2. Dan wordt met een letter het aantal aangedreven assen aangeduid. B=2, C=3, D=4 etc. Dan volgt weer een getal wat aangeeft hoeveel loopassen na de aandrijfassen volgen. Dezelfde redenatie als voorop.
De 4462 is dus een 1D loc. (Er is geen loopas achterop.)
De 5058 is een 1E loc. (1 loopas en 5 aangedreven assen)

mvg

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Het spoor

Bericht door Bob R.I.P. »

Hallo Jolly,

Bedankt voor de tip. Nat kruis en stijve plasser :-D

Er zit daar ook een filmpje bij van de 3985. Dat is het kleinere zusje van de Big Boy die hier een paar reacties terug staat (met die enorme rookpluim).

mvg

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Het spoor

Bericht door Bob R.I.P. »

Hallo Bert,

http://www.ata-train.be/nederlands/ata_ ... Asindeling

Hier kan je ook de asindeling zien van niet-stoomlocomotieven en de amerikaanse aanduiding.
Er zullen ongetwijfeld meer sites zijn met deze info, maar dit kwam ik als eerste tegen.

mvg

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Het spoor

Bericht door Harry G. Hogeboom »

http://www.railpictures.net/
inderdaad zo'n warm gevoel in je kruis, zo'n loc
Hee van der Sluis, ik zou me maar op die Blauwe krullen concentreren als ik jou was :mrgreen:

M'n waarde neef en naamgenoot heeft een hoop "roeiboten" losgegooid met z'n "Spoor" :lol: het doet me weer denken aan de vele keren dat ik in de Rockies naar die Kneiters en Knoepers van treinen heb staan kijken EN luisteren toen ik in Alberta woonde.

Op bovengenoemde website zijn allerlei mooi plaatjes te bekijken van o.a. trienen in de Canadese Rockies, bijzonder indrukwekkend. Ik zal er een paar naar JossieDos sturen van o.a. Stoomloc C.P.R. 2023 welke in Calgary in het Heritage Park leuke rondjes rijdt.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Het spoor

Bericht door Jos Linders »

Hallo Jos,
een paar mooie treintjes, het " Drieluik" is van mezelf, de andere foto's zijn van het web.
mvg hh
CanadianPacific Railroad-2023-CalgaryHeritage.jpg
CanadianPacific Railroad-2023-CalgaryHeritage.jpg (72.86 KiB) 3472 keer bekeken
CanadianPacific Railroad-2023-CalgaryHeritage1.jpg
CanadianPacific Railroad-2023-CalgaryHeritage1.jpg (85.21 KiB) 3472 keer bekeken
CanadianPacific Railroad-2023-CalgaryHeritage2.jpg
CanadianPacific Railroad-2023-CalgaryHeritage2.jpg (108.54 KiB) 3472 keer bekeken
CanadianPacific Railroad-2023-CalgaryHeritage3.jpg
CanadianPacific Railroad-2023-CalgaryHeritage3.jpg (66.54 KiB) 3472 keer bekeken
En zo als Harry het noemt het drieluik.
CPR-2023-Calgary-Heritage-1983 (400 x 756).jpg
CPR-2023-Calgary-Heritage-1983 (400 x 756).jpg (68.62 KiB) 3472 keer bekeken
De rest komt morgen want ik had wat problemen bij het downloaden vanuit de mail naar mijn computer :oops: , maar het komt allemaal goed. :-D

Groetjes, Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/


Plaats reactie