Het spoor

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Het spoor

Bericht door Bob R.I.P. »

De modelspoorclub op de 2e verdieping van winkelcentrum Broekerveiling te Broek op Langedijk is op 26 en 27 mei geopend voor belangstellenden. Ben je in de buurt kom gerust even langs. Neem je kleinkind gerust mee want voor de kleintjes is er een LGB baan. Dre toegang en het parkeren is gratis.
galery.jpg
galery.jpg (113.98 KiB) 5193 keer bekeken
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Het spoor

Bericht door Piet Bruijns »

Vanmiddag is de enige overgebleven "hondekop" uit de Benelux serie vanuit Belgïe naar Roosendaal gekomen.
Ik stond erbij en keek ernaar. :wink:
Toevallig had ik ook een schetsboekske bij en kom ik de oude dame nog even vastleggen.
Groet
Piet Bruijns
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (184.76 KiB) 5057 keer bekeken
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

Die Benelux waren mooie treinstellen maar door de meerspanningsvoorziening (1500/3000 volt) erg storinggevoelig. Vooral de Jeumont-Heidmann schakelwals was kwetsbaar, Maar ja, het was ook techniek van ver vóór de vermogenselektronica.
Werkplaats Amsterdam in de Zaanstraat had ze in onderhoud.
De Nederlandse stellen hebben na de buitenstelling nog een hele tijd in de Rietlanden achter het Lloydhotel gestaan, wachten op het ontdoen van asbest in de speciale loods in de werkplaats Haarlem. Een droeve aanblik indertijd; daarna zijn ze allemaal gesloopt.

Beneluxstellen Rietlanden 1988.jpg
Beneluxstellen Rietlanden 1988.jpg (162.21 KiB) 5128 keer bekeken
Mooi dat het overgebleven Belgische stel naar Nederland is gekomen.
Groet, Paul G.
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

De elektrificatie van het traject Zwolle-Kampen is in volle gang. In december moet het klaar zijn.
Daarmee is het laatste diesellijntje onder de draad en komt een einde aan het reizigersdieselbedrijf van NS.

Zwolle-Kampen 30-7-2017.jpg
Zwolle-Kampen 30-7-2017.jpg (103.54 KiB) 5015 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Het spoor

Bericht door gerard tenerife »

Nog eentje uit de oude doos;

Afbeelding

mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

En de pers om de verenpakketten te testen.

Controlepers ca1923.jpeg
Controlepers ca1923.jpeg (109.36 KiB) 4951 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Het spoor

Bericht door gerard tenerife »

Een pracht Paul, de foto is heel wat beter. Ik ben altijd onder de indruk van het smeden, in Engeland ben ik 25 jaar betrokken geweest bij een bedrijf waar Matrijs gestampt werd, een hoop hand werk bij mannen met spierballen :roll:

mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

Gerard,
Volgens mij zijn het foto's van een soort opdrachtkaartjes. Er zijn er meer van en helaas zijn ze niet beter.
Maar leuk om te zien zijn ze wél, vooral om de werk-/normtijden die er in honderdsten van uren op vermeld staan.
Zie ook deze over het schilderen van 20-tons wagens. Misschien gaven ze er ook rekentabelletjes bij. :-D

Schilderen Wagen.jpeg
Schilderen Wagen.jpeg (258.67 KiB) 4868 keer bekeken
Spuiten Wagen.jpeg
Spuiten Wagen.jpeg (234.69 KiB) 4868 keer bekeken
Groet, Paul G.
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

Voorlopers van de bekende Sikken NS200-300 waren de rangeerlokken NS 83 en 84, bouwjaar 1926. Als accu-lokken in dienst gesteld voor rangeerwerk in de werkplaats Leidschendam, maar in 1931 in Haarlem omgebouwd naar diesel-elektrische locomotieven. Er werden toen snellopende 8-cil Ganz-Jendrassik-motoren van Stork in geplaatst. De NS 83 werd in 1950 buitendienst gesteld. De NS 84, werd in WO2 naar Duitsland afgevoerd en is nooit teruggevonden.

Rangeerloc 83 Leidschendam 1931.jpg
Rangeerloc 83 Leidschendam 1931.jpg (88 KiB) 4718 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2409
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Het spoor

Bericht door peelander »

Van de techniek etc. weet ik niks, maar ik vind het leuk om de oude treinen te zien, zoals in het Jernebahn museum in Hamar.
03 07 2017 hamar (56).jpg
03 07 2017 hamar (56).jpg (303.63 KiB) 4628 keer bekeken
04 07 2017 hamar spoorwegmuseum(1).jpg
04 07 2017 hamar spoorwegmuseum(1).jpg (173.45 KiB) 4628 keer bekeken
04 07 2017 hamar spoorwegmuseum(2).jpg
04 07 2017 hamar spoorwegmuseum(2).jpg (198.5 KiB) 4628 keer bekeken
04 07 2017 hamar spoorwegmuseum(4).jpg
04 07 2017 hamar spoorwegmuseum(4).jpg (161.49 KiB) 4628 keer bekeken
04 07 2017 hamar spoorwegmuseum(6).jpg
04 07 2017 hamar spoorwegmuseum(6).jpg (117.34 KiB) 4628 keer bekeken
04 07 2017 hamar spoorwegmuseum(13).jpg
04 07 2017 hamar spoorwegmuseum(13).jpg (222.4 KiB) 4628 keer bekeken
04 07 2017 hamar spoorwegmuseum(14).jpg
04 07 2017 hamar spoorwegmuseum(14).jpg (149.28 KiB) 4628 keer bekeken
En sneeuwschuivers kwam ik meer tegen in Hamar.
groeten
Jan van der Pluijm


Plaats reactie