verse broodjes

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: verse broodjes

Bericht door Cor Leliard »

Het zijn gewone broodjes maar het deeg wordt 's morgens gezegend door de pastoor.
Heb er weer 6 besteld voor morgen vroeg.
groeten uit het Bredaose
Cor
Bijlagen
hupke
hupke
hupke.jpg (28.42 KiB) 6201 keer bekeken
hond en hupke
hond en hupke
hond krijgt een hupke.jpg (25.6 KiB) 6200 keer bekeken
Il parle Il a parle

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door jdbvos »

Dus dáár komt het vandaan....dat hert met het lichtend kruis (tussen het gewei, dan)
Maar hoe komt dat dan zo bekend in Duitsland ? Denk hierbij aan Jägermeister, En ook de rest van de wereld zie je in jachtkringen dat "logo". Toch niet door een akkefietje in Brabant, toch ?
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: verse broodjes

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nee, Jan, dat zie je ook verkeerd. Dat akkefietje in Brabant kwam pas veel later.
Huibert was een beetje van God los, maar toen kwam hij ergens in de bossen van de Ardennen - want daar komt hij vandaan - een hert tegen met een lichtend kruis tussen de horens en toen hoorde hij een stem die zei: "Huib, als je je niet als de sodemieterij bekeert, ga je naar de hel!" Nou ja en toen deed hij dat maar, hè? Dat is wereldwijd bekend geworden.

Afbeelding

Vroeger probeerde men hondsdolheid te genezen door het uitbranden van de beetwond. Als ze daar nou maar vlug genoeg bij waren, dan lukte dat soms. Dan werd het virus door de hitte gedood en genas de patiënt. Dat uitbranden deden ze met een roodgloeiend gestookte spijker. Hubertus schijnt dat kunstje als een van de eersten te hebben geflikt, maar die gebruikte geen spijker maar een sleutel. Zodoende werd er gesproken van het genezen van hondsdolheid met de Hubertussleutel. Dat was de sleutel van de Sint Pieter in Rome die hij bij zijn bisschopswijding van de paus had gekregen en die had een speciale vorm. Die spijkers die ze altijd klaar hadden liggen om iemand die door een dolle hond was gebeten te helpen, waren in diezelfde vorm gesmeed. In het Universiteitsmuseum in Leiden zijn dergelijke sleutels nog te zien.

Maar, het is een mooie traditie met de jagers en die broodjes. Er zit nog veel meer aan vast dat veel te ver van Martin's verse broodjes voert. Hubertus wordt namelijk nergens in de oude geschriften als beschermheilige van de jagers genoemd. Hij werd, lang geleden, verward met een ander die dat hert met een lichtend kruis had gezien, maar dat was 700 jaar voor Hubertus. Voert hier veel te ver. Het is een heel mooie traditie en daar gaat het maar om.

Afbeelding
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door dita »

@ Hubertus fans.

Ik bekeek die hupke foto en dat zag er werkelijk zeer smakelijk uit en wel zo dat ik het wel eens wil bakken in eigen oven, de eerste Finse Hubertus broodjes dan.
Het broodje zag er erg wit uit, vraag: wat voor meel?. En er is waarschijnlijk ook een ei gebruikt en melk zoaan de kleur van de korst te zien. Heb je een recept?
Het wijden van de hupkes zal ik hier maar achterwege laten. Dat begrijpen de Lutheranen hier toch niet en zo ook de jagers. Van beide zijn er hier erg veel. Ik dacht een 90 % van de bevolking.
Maar ongewijdt zullen ze er ook wel invallen, dacht ik.
Groeten
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: verse broodjes

Bericht door Bob R.I.P. »

Hoe kan dat met dat lichtend kruis? Er waren toen toch nog geen batterijen? Maar we dwalen af. Het gaat over broodjes en dergelijke. Ik had al eens gevraagd hoe het kwam dat in Nederland geen lekker stokbrood gebakken wordt. Daar kwam antwoord op. Precies dezelfde vraag over de z.g. harde broodjes uit Duitsland. Zelf spreken ze van frische Brötchen. En dan er een paar plakjes goede, let wel goede Fleischwurst er op. Trouwens een Kaiserbrötchen is ook niet gek.
Ik mocht als we bij mijn schoonzuster in Duitsland logeerden, altijd 's ochtends de "frische Brötchen" halen. De bakker had ook een eigen soort broodjes. De beste man heette Kraai. Dus voor ons waren het "Kräenbrötchen". Je begrijpt wel, op zeker ogenblik vroeg ik om "Kräenbrötchen". De vraagtekens stonden boven de hoofden van het winkelpersoneel. Ze konden er niet eens om lachen!

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: verse broodjes

Bericht door Cor Leliard »

Hallo Martin,
Heb zojuist een gepensioneerde bakker an de lijn gehad en hij zou het recept morgenavond voor me meebrengen.Hij had eerst al een recept gegeven maar dat was schijnbaar niet het juiste.Je hebt er zoals ze in bakkers termen zeggen een " fijn deegje "voor nodig.
Dus vrijdag heb je het recept.
Mijn bakker had vanmorgen om 11.00 uur al zijn broodjes al verkocht (2500).
Er hing een foto in de zaak waarin je zag dat de geestelijke het deeg zegende.
groetjes uit Breda
Cor
Il parle Il a parle
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door dita »

Hi Cor,

Dat is geen kleine business, 2500 gewijde broodjes verkopen in enige uren tijd. Ze moeten dan ook wel bijzonder gezond zijn, daar je twee vliegen in een klap slaat. De geestelijke kant als ook de fysische zijde krijgt de juiste voeding.
Hier zijn erg veel jagers, eervorige week is de jacht op elanden geopend. Er mogen er dit seizoen iets meer als 100.000 afgelegd worden. Pastoors zijn er heel wat minder, misschien zes in het gehele land. Maar ja zoveel hebben we er ook niet nodig daar de jachtleden allemaal Luthers zijn. Maar stel je eens voor 1 gezegend broodje per eland maakt heel wat troggen meel. Ik zal het geval eens voorleggen aan de local dominee. Misschien ziet hij er wat in om volgend jaar ook zo´n wijdingsactie te ondernemen.

Ik wacht tot vrijdag op je recept en doe je bakker daar in Breda de groeten uit Hamina. Bij voorbaat dank.

All the best
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: verse broodjes

Bericht door Cor Leliard »

Hallo Martin,
Ik dacht dat hij het deeg zou zegenen,Maar de geestelijke zegent de broodjes als ze gebakken zijn.Moet anders te vroeg opstaan denk ik.

gr uit Breda Cor
Bijlagen
Dit artikel stond vanmorhgen in de krant
Dit artikel stond vanmorhgen in de krant
hupkes.jpg (145.5 KiB) 6150 keer bekeken
Il parle Il a parle
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door dita »

Goeden avond Cor,
Dat was een mooi artikel in die krant. Nu ben ik wat wijzer geworden van de tradities in het Brabantse.
En die moeten hoog gehouden worden. De pastoor heeft wel een full time job op de derde november. En natuurlijk moet hij al die bakkerijen bezocht hebben voor negen uur als de winkeldeur open gaat.
In de hubkes zitten ook krenten en rozijnen las ik. Dus een stevige krentenbol is het uiteindelijk.
Groeten maar weer
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: verse broodjes

Bericht door Cor Leliard »

Hallo Martin,
Hier het recept voor de hupkes.
1. 500 gram witte bloem 2. 50 gram gist 3. 10 gram zout 4 10 gram basterd suiker
5. ongeveer 65%= 300ml a 350 ml melk afhankelijk van de stijfheid,het deeg moet soepel aanvoeel.geen koude melk maar zo'n beetje kamer temperatuur.
6. 50 gram reuzel (daar zit geen water in ) of boter of margarine(daar zit wel water in)
7. een eitje voor de kleur maar is niet noodzakelijk
200 gram krenten en 300 gram rozijnen ,voor gewassen en niet te nat.
Deeg maken met 1 t/m 7,op bank laten liggen en overdekken
de vruchten na ongevever 20 minuten door het deeg mengen.
Daarna rusten van 30 tot 45 minuten en bolletjes maken van 30 gram.
Goed laten rijzen.afbakken 250 graden in 10 a 15 minuten
o.s denk om de deeg temperatuur 26 graden.
Succes Martin en ik hoor nog wel of het te eten was.
groeten uit een miezerig Breda
Cor
Il parle Il a parle


Plaats reactie