verse broodjes

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

verse broodjes

Bericht door dita »

Joop,

Je assortiment luxe broodjes zien er heerlijk uit.
(zie foto op SMN topic).
Zelf ben ik ook een fervent hobby bakker. Bij mij komt geen winkelbrood in huis. Zelf kneden en bakken dan weet je tenminste wat je eet. Ben overigens begonnen met een houtbroodoven te metselen in de tuin. Hij is nog niet helemaal klaar maar er begint al vorm in te komen. Nog een weekje dan moet het karwei achter de rug zijn en vervolgens nog een week of vijf misschien zes, nagels bijten totdat de oven goed gedroogd is om er heel voorzichtig een vuurtje in te stoken.
groeten
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs

Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door Brazuca »

Martin,
Leuk oventje.
Wist je dat ze hier suiker door het cement mengen, om het vuurvast te maken ?
Dick
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door ferryvaneeuwen »

Dit ziet er heel goed uit. Een nijdige pizza bakken zal hiermee ook wel lukken. Uiteraard kan je er ook grote stukken vlees in bereiden. Brood heeft grote hitte nodig en die temperatuur (300 - 400 graden?) kun je in onze gewone oventjes thuis nooit bereiken. Als het beschikbaar is het deeg met harde tarwe maken zoals rond de Middellandse Zee gebeurt. Veel lekkerder. Dat brood is hier bijj de Turkse en Marokkaanse bakkers te krijgen. Harde tarwebloem is hier moeilijk verkrijgbaar.

Een voorzichtig vraagje: Waar zit het rookkanaal? Is dit een eigen ontwerp of iets van het internet?

Als je van vis houdt en je de ruimte hebt moet het volgende project een rookoven worden.... :P

Ferry
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door dita »

Ferry en Dick,
Dat van de suiker wist ik niet. Ik heb vuurvaste cement gebruikt het is net lammetjespap maar dan gelig van kleur. Er boven op komt nog een soort koepel met daartussen enige rookkanalen. De vervangende aanvoerlucht komt via gaatjes in de ovendeur en de rook gaat vlak achter de deur naar boven en vervolgens naar achteren waar nog een schoorsteen(tje) moet komen.
Enige maanden geleden stond er een artikel van een broodoven in de Helsingin Sanomat. Hout gestookte broodovens vind je in elk huis in ieder geval op het Finse platteland. Met dit verschil dat ze binnen in huis staan en niet buiten.
Afijn de mijne komt dus buiten in de tuin. Alleen hoe de oven de winter uitkomt is natuurlijk een groot vraagteken.
Gaat 'is scheuren in het voorjaar na de vorst? Afwachten maar!
Tekeningen van de bouw ervan vond ik op het net op de site van Marcel Wauters uit België. Hij heeft er ook een boek over geschreven en daarvan heb ik dus dankbaar gebruik van gemaakt.
Zijn websites hier onder:
http://www.houtoven.op-het-web.be
http://www.onwww.be
http://www.op-het-web.be
Het is wel heel wat werk maar ik was in ieder geval weer enige weken zoet.
Brood bak ik al zeker een 20 jaar en op een van mijn laatste schepen werd ik dan ook "Bakketein" genoemd, dit daar ik practisch elke dag de verse broodjes voor bij de soep maakte.
groeten vanuit Finland
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: verse broodjes

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Martin,
Je hebt me op een idee gebracht :lol: :lol:
Ben zeer benieuwd hoe het verder gaat met je oven en zou graag een "verslagje" hier zien verschijnen, ik zie trouwens geen tekeningen op die website van die Belgische broodbakker? Zijn broden zien er uit om van te watertanden :lol:

Dick, gaarne wat meer informatie over die "suiker in de cement"........is dat een listige manier om de cement vuurvast te maken??? hoeveel???etc. etc.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door dita »

Harry,

In wezen heeft Marcel geen tekekningen gemaakt maar een soort verslag in foto's.
Zelf heb ik ook steeds foto's gemaakt van de vordringen en ik denk dat ik as maandag het hele geval klaar heb.
Een verslag zal ik dan gelijk maken en meer informatie komt dan.
Ik denk wel dat zo'n oven in het Canadese land wel tot zijn recht zou komen.
Op bijgevoegde foto de broodjes van vandaag doch gewoon gebakken in de electrische oven.

Hier onder een echt Fins recept : de Kalakukko. (Misschien ook in Canada bekend)
Is vrij gemakkelijk te maken en wordt nog steeds in een houtoven bereid. Voornamelijk voor boswerkers (de houthakkers).

recept is als volgt:
Deeg:
6 dl water
4 theelepels zout
1½ dl gesmolten boter (dus geen mararine)
8 dl tarwe
6 ½ dl roggemeel
1½ dl grove roggemeel

Vulsel:
700 gr gefileerde vis (In Finland is dit zalm, maar andere vis kan ook)
150 gr varkensvlees in blokjes
150 gr beacon
2 theelepeltjes zout
½ theelepel zwarte peper

Eerst een stevig deeg maken. Plat uitrollen tot in een cirkelvorm van circa 1½ cm dik. (Mag in het midden iets dikker zijn.)
Oven opwarmen tot 225 graden.
Het deeg eerst bestrooien met roggemeel en dan het vulsel er opleggen afwisselend : de vis en de vleesblokjes en de beacon.
Ook het zout en de peper er tussen strooien.

Daarna de randen beetpakken en in het midden aan de bovenkant aan elkaar plakken met wat water.
Dus van het geheel een soort pakketje maken en goed bestrijken met water zodat alles lekker glad is-
Vervolgens het geheel de oven in. De temperatuur van de oven gedurende een uur op 225 graden en daarna de temperatuur laten dalen tot 150 graden gedurende de volgende 3 uur.

Het kan zijn dat de korst iets taaig is. Gegeten wordt het door de bovenkant van de korst er af te snijden.

All the best
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door Brazuca »

@Harry,
Als je geen vuurvaste cement kunt krijgen (zoals als hier op de meeste plaatsen niet te krijgen is), wordt er hier (riet)suiker met gewone cement aangemaakt.
Er gaat behoorlijk wat suiker in (zeker een 5 kilo) om een oventje of churrasqueiro (grill) te metselen.
De suiker schijnt de specie beter bestand te maken tegen de hitte, en voorkomt het scheuren van de oven / grill.

ik heb eens op het internet gekeken, maar (nog) geen wetenschappelijke verklaring voor het feit gevonden, maar ik kan je garanderen dat het wel werkt.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: verse broodjes

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Martin,

Nou dat zijn hele mooie broodjes met die " vulling"; ik ben benieuwd naar je verdere "broodoven" ervaringen. Ik ben vroeger "min of meer" in de bakkerij van de buurman opgegroeid en kan nog steeds goed broood bakken, d.w.z. ik ken alle handelingen "van haver tot gort" ECHTER geen recepten, DIE had Buurman Herman S. ( R.I.P.) allemaal in z'n hoofd en dat ging van " Boom ga jij eens even abc kg krenten wassen" of " Boom gooi eens 2 zakkies meel in de menger en een halve emmer lauw water er bij en een " half pakkien gist" :lol: " NOU dan deed ik dat...........Herman stak dan af en toe een vinger in het deeg in die knijter van een mixer en dan op een gegeven moment kwam het "verdict" en zie ie " Haal ut t'r mah uut Boom, t'is noe goed".
Witbrood- Bruin brood-Roggebrood-Grijs brood- Tarvo- Eierbrood- Melbrood- Duutser's- Krentenbrood- Rozijnenbrood-Kerststollen-Kadetjes-Krentebollen-Paasbroden-Paashaantjes-etc............ :lol:
Ik schoof ze de oven in en uit met een "schieter"..welke OOk handig was om mee te peddelen in de kano als m'n vader de echte peddels "op slot had gezet" om te voorkomen dat "dat snotjong" alleen op de Ijssel ging peddelen toen ie nog maar 5 of 6 was.......... :roll:

Ik zal d'r eens weer werk van maken..........

Bedankt Dick, ik denk dat ik hier wel vuurvast cement kan kopen, maar het is goed om te weten.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door dita »

Hi Harry G,
Je gaf een goede beschrijving van je "bakkers verleden". Zelf als bakkerszoon heb ik het precies eender meegemaakt. Als kleuter van een jaar of vier werd ik dan vroeg in de ochtend in de bakkerij op een stapel meelzakken gezet en mocht ik kijken naar het brood kneden en opmaken. Krenten wassen is ook erg bekend alleen dat werd 'smiddags gedaan na het brood bezorgen dus na je wijklopen.
Afijn ik had destijds geen zin om het spul voort te zetten maar eigenaardig genoeg mijn eigen broodjes bak ik al jaren. Dus mijn vader heeft ergens zijn zin gekregen.
Maar nu het oven bouwen.
De oven is zo goed als klaar is. Zou eigenlijk vandaag geheel af geweest zijn als het maar niet geregend had en dan is metselen er niet bij. Dus gisteren een regentent opgetuigd en kon vandaag weer verder. Het enige wat nu nog ontbreekt is de schoorsteen en de brandvrije koek geheel boven op. Heel voorzichtig heb ik vandaag een stukje papier verbrand om te kijken of de schoorsteen, tenminste het gat ervan natuurlijk, wel trok. En ja hoor er kwam rook uit. Een hele geruststelling
Ik heb een fotoserie gemaakt en de link er naar toe vind je hieronder. De eigenlijke bakvloer is ca 80 x 80 cm. Genoeg voor een 8 tot 10 broodbollen. Panbrood dacht ik wel dat er een stuk of 15 tot 20 in kunnen.
En verder natuurlijk pizza's of de ham met de kerst. Of je luxe broodjes.

http://picasaweb.google.fi/lh/sredir?un ... feat=email

Het aantal bakstenen : 200 stuks , vuurvaste stenen: 100 stuks , verder natuurlijk vuurvast cement , gewone cement en dan nog die cement massa. Dit laatste is niet zo noodzakelijk daar goed fijn en droog zand hetzelfde resultaat geeft.
Brandvrije isolatiemateriaal 2 platen (60 x 120 cm) van 5 cm dik en hetzelfde ook 2 platen van 1 cm.
Dat was het geloof ik. Hoop dat ik je geholpen heb met je verdere plannen. En als er vragen zijn je vind me op kombuispraat.
Groeten uit Hamina
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door Hannes »

Hallo Martin,

Ik heb die fotoserie vol belangstelling bekeken, die oven ziet er goed uit, ook de broodjes.
Het geeft een goed beeld hoe men zo'n oven kan bouwen.
Echter duiken bij mij nog een paar vraagjes op.

De schoorsteen, hoe gaat dat in zijn werk.

1.Is dat een schoorsteen die dichtgemaakt kan worden na dat de oven op temperatuur is?
Vermoedelijk gaat door de schoorsteen veel warmte verloren.
Of Houden de vuurvaste stenen een bepaalde tijd voldoende hitte tot het brood of de broodjes goed zijn?

2.De doorsnede van de schoorsteen lijkt mij wat klein, af en toe moet die ook geveegd worden, vooral als het brandhout een wat hoger vochtgehalte heeft.

3.De lucht toevoer.
Hoe zit het met de lucht toevoer?
Wat ik uit de foto's opmaak, zit de rookuitgang vrijwel boven de deur en gaat de rook via een rookkanaal achter naar de schoorsteen.
De toevoer van lucht zal dus door de deur moeten geschieden, botst dat niet?
Zit achter in de oven nog een beluchting om de verbranding te verbeteren?

4.Rechts van de deur zag ik een listig ingebouwd buisje, heeft dat iets met de luchttoevoer te doen, of is dat voor een thermometer bedoeld?

Ik was ook eens van plan om een broodbakoven te metselen, ik heb mij er niet aan gewaagd wegens bovenstaande vragen.
Dit topic heeft mij een eind op weg geholpen.
Ben benieuwd naar de resultaten.


Groeten, Hans.


Plaats reactie