Copyright-perikelen!!!

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
ed ijzendoorn
Berichten: 136
Lid geworden op: 02 nov 2008 15:15

Re: Copyright-perikelen!!!

Bericht door ed ijzendoorn »

Ik weet niet waarom het zo moeilijk is om een naam bij iemand anders zijn werk te zetten. Zo moeilijk is het niet.

shipwis
Berichten: 602
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:19
Locatie: rotterdam

Re: Copyright-perikelen!!!

Bericht door shipwis »

en de verzamelaar :idea:

hij verzamelde voort :mrgreen:
greetinx, pete
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: Copyright-perikelen!!!

Bericht door Leo Bokkum »

Als iemand geld met mijn foto's verdient of er een prijs mee wint, zou ik ingrijpen.
Want eeuwige roem wil ik zelf wel en mijn portemonnee heeft constant last van anorexia. :(

Maar voor de rest?
Ik hoop dat anderen aan mijn foto's nét zo veel plezier beleven als ik aan de foto's van anderen.
Dan maak ik zo nu en dan tóch nog iemand blij.


Mvg, Leo.
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Copyright-perikelen!!!

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ed IJzendoorn schreef:jij maakt een foto, ik jat hem en laat hem op een kaartje drukken en verkoop het.
Afbeelding

Ja, dat gebeurt. Iemand stuurde me een kaart van bovenstaande foto die ik jaren geleden maakte en die al heel vaak is gepubliceerd.
Ze hadden zelfs mijn naam niet achterop gezet, laat staan om toestemming gevraagd terwijl al mijn foto's uit die tijd voorzien waren van een groot stempel "COPYRIGHT" met daarbij mijn naam en adres en gironummer.
Maar ja, het was voor een liefdadig doel en nog christelijk ook, dus ik hoop dan maar dat dat aan de goede kant van de weegschaal komt te liggen. Alle beetjes helpen en die heb ik mogelijk hard nodig. "Het oog omhoog en 't hart naar boven; hier beneden is het niet!" :roll:

Door het internet lijkt het me een vrij hopeloos gevecht om als niet-beroepsfotograaf je rechten te handhaven. Het kán natuurlijk wel, want je hebt die rechten en die heeft een ander maar te respecteren, maar dan moet je het wel goed aanpakken. Dan moet je om te beginnen zorgen dat niemand het feit kan missen dat het jouw foto is en dat jij de rechten hebt. Vroeger was dat makkelijk met zo'n stempel achterop; niemand kon ooit volhouden dat hij dat niet had gezien en zelfs al zou iemand dat beweren, dan hielp ook dat niet. Kwam je ergens een foto tegen die zonder toestemming - en dus zonder vergoeding - was geplaatst, dan stuurde je die partij simpelweg per aangetekende post een rekening en die hadden ze dan maar te betalen, zelfs als het bedrag dat je in rekening bracht veel hoger was dan gebruikelijk. Was een normaal honorarium voor een eenmalige plaatsing 50 gulden, en jij zette 150 gulden op de rekening, dan hadden ze maar te betalen. Dat was nu eenmaal jouw tarief an als ze dat niet lekker zat, dan hadden ze eerst moeten vragen. Die plaatsing was niet meer terug te draaien, dus betalen. Dat werkte uitstekend.

Niks aanklacht indienen of naar de rechter gaan; dat is allemaal veel te omslachtig en als je niet goed uitkijkt kan het je veel geld kosten. Als je écht iets wilt en het kan onmogelijk anders zijn dan dat de ander heeft geweten dat jij de rechten van die foto hebt, dan kan je ze nog steeds een rekening sturen. Niet mailen, maar printen en aangetekend versturen. Daar komt vast reactie op. En als je dán nog steeds verder wilt gaan, dan heb je het een en ander in handen.

Of je dat ook allemaal echt wilt doen, is een tweede. Als je veel foto's op het internet zet, zou je er wel eens dagwerk aan kunnen krijgen. Fei blijft dat je voorzichtig moet zijn met copyrights. Als je een indruk wilt hebben van wat iemand voor een foto van jou zou moeten betalen, kijk dan eens op sites zoals bijvoorbeeld die van het Imperial War Museum. Daar heb ik wel eens foto's van schepen uit de oorlog besteld. Ik betaal maar liever dan dat ik later problemen krijg..

Afbeelding

Voor de foto die op het omslag van "De Prijs" staat, heb ik in Amerika toestemming gevraagd en gekregen. Ik meende al dat hij in het publieke domein was, maar dat heb ik voor de goede orde toch nog maar even nagevraagd.

Afbeelding
Merchant ships en route to Britain
Collectie RNZN Navy Museum (T. Downs Photographer)

Deze foto gebruikte ik in een promotiefolder voor "De Prijs". Daar heb ik in Nieuw-Zeeland toestemming voor gevraagd en gekregen. Kleine moeite die gewaardeerd wordt en als je zegt waar het voor is, zullen ze over het algemeen geen vergoeding vragen. Maar op dergelijke sites kun je ook de officiële tarieven vinden, dus als je zelf iets wilt ondernemen, heb je daar mogelijk een beetje houvast aan. Toch lijkt het me in de gevallen die hierboven werden genoemd vrij hopeloos.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Copyright-perikelen!!!

Bericht door Brazuca »

Er zijn diverse manieren om je foto's te beschermen.
Er zijn professionele pakketten voor, maar hier heb ik twee links, zodat een beetje geoefende PC-gebruiker dit zelf kan doen:

1) Allereerst zou je de METADATA, die bij elke digitale foto wordt vastgelegd, kunnen aanpassen met je persoonlijke gegevens (naam, adres, copyright) klik hier

2) Je kunt een digitaal watermerk aanbrengen op je foto's.
klik hier
rinus

Re: Copyright-perikelen!!!

Bericht door rinus »

je kunt ook niet zeuren
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Copyright-perikelen!!!

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Rinus schreef:Je kunt ook niet zeuren.
Dat lijkt inderdaad nog de beste oplossing: niet zeuren. :-D
Waar ik over sprak, dat rekeningen sturen, dat was als je professioneel of semiprofessioneel bezig was,dus als je fotografeerde om daar geld mee te verdienen. Dan gaat iedere plaatsing zonder jouw toestemming en zonder vergoeding ten koste van je portemonnee. Als je foto's op het internet plaatst enkel en alleen om die aan anderen te tonen, dan word je daar geen cent wijzer van. Als anderen die dan overnemen, word je er dus ook geen cent minder van. Je foto's worden alleen door nog meer mensen gezien en dat wilde je immers? Het is wel netjes als ze dan je naam eronder zetten.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Copyright-perikelen!!!

Bericht door Brazuca »

@ Theo,

Ik dacht dat de niet zeuren opmerking voor mij bedoeld was :roll:
Maar in ieder geval heeft de amateur/liefhebber dan toch twee mogelijkheden om hun materiaal digitaal te kunnen markeren.

Afbeelding
Nerood-1

Re: Copyright-perikelen!!!

Bericht door Nerood-1 »

Tja, ook op dit forum gebeurd het... Zie: http://www.kombuispraat.com/viewtopic.php?f=1&t=3673
Op 13/12/2010 doet Petie hetzelfde..... :oops: zonder bronvermelding (dat zou toch het minste zijn)

Op "mijn" site staat bij ieder foto die "geleend" is de bron, en ik vraag altijd aan bron toestemming voor plaatsing, met vermelding van de bron....!

Trouwens,,,,, als er iemand "heengaat", waar blijven dan al die foto's?
De Webhost wordt door nabestaanden misschien wel opgezegd, en dan? Weg foto's, tenminste voor het internet.

Goede feestdagen!
Jos Komen (R.I.P)

Re: Copyright-perikelen!!!

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Tja, daar zijn we weer, ook op dit forum gebeurt het. :roll:
Hoe kan ik weten of iemand een foto van zichzelf plaatst dan wel een foto van iemand anders?
Bron: internet, ook een hele sterke.
Dat gezeur over copyright op foto's komt hier regelmatig terug, vaak bij volle maan. :)
Als je niet wilt dat jouw foto's op andere sites geplaatst worden, zet dan GEEN foto's op internet, dan zijn we overal van af.
Het is inmiddels zo ingeburgerd om foto's door te sturen en die dan op hyves, facebook en al dit soort andere sites te plaatsen, we moeten er maar mee leven.
De meeste gerenommeerde Nederlandse scheepvaart fotosites hebben hun verzameling te danken aan foto's die ze van derden hebben gekregen en die weten vaak ook niet waar ze die vandaan hebben.
Maar ik ben het wel met Willem Kruit eens, dat als je foto's van jezelf ziet en er staat vermeld: "Alle afbeeldingen zijn copyright@Boulevard-Bankert.nl" terwijl je daar niets vanaf weet, je daar wel even boos over kan zijn.
Overigens heb ik na bijna 10 jaar Kombuispraatbeheer nog nooit problemen gehad met copyright, wel een paar keer het verzoek om de naam van de fotograaf achteraf bij een foto te plaatsen, dat doe ik uiteraard meteen. :)
All the best
Jos


Plaats reactie