Vliegmachines

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Hannes
Berichten: 1046
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Vliegmaschines

Bericht door Hannes » 09 feb 2014 22:31

Hallo @all,

Sorry dat ik wat laat reageer, ik heb helaas niet altijd de tijd.
Nu reageer ik niet op elk bericht maar ik kijk steeds en zal af en toe eens een duitje in de zak doen.

Prachtig wat voor mooie foto's en stukjes geschiedenis hier de laatste dagen getoond is.
De naam Jan Olieslagers was mij wel bekend, Clement van Maasdijk niet, dus weer wat geleerd.
Ik vermoedt dat een aantal van die Orion's die René op de vliegbasis Valkenburg gefotografeerd heeft tegenwoordig bij de Duitse Marine vliegt.
Mocht er een vliegerij enthousiast zijn die meer foto's van deze " Silver Dart" 2 wil hebben dan hoor ik het wel.
Er schijnt nog niet op gereageerd te zijn, maar ik ben toch wel nieuwschierig naar wat foto's van die Silver Dart, Harry.
Als men die constructie zo bekijkt, en leest hoe die eerste vliegmaschines gebouwd waren, moet men echt respect voor de eerste luchtvaartpioniers hebben.

Mooie plaatjes van de Uiver René.
Zo te zien heeft men dat vliegtuig flink opgeknapt.
In 2011 zag ik de Uiver in Oostwold, wat een verschil, daar zag het vliegtuig er blinkend gepoetst uit.
Wat moet dat een werk zijn om zo'n groot vliegtuig zo te laten glimmen.
Die 018F Fairy Swordfish.........is dat niet zo'n "armen en benen" kissie met een dikke sigaar er onder die toendertijd het roer van DE "Bismarck" mooi naar de galamiesjes hielp en vast pinde zodat ze niet meer weg kon komen nadat ze de "Hood" had opgeblazen??
Inderdaad Harry, en niet alleen dat, de Swordfish wist de Italiaanse marine in de nacht van 11-12 november 1940 in Tarente ook een gevoelige klap te geven.

Hieronder een link:

http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Taranto

Ondanks de successen werd in februari 1942 toch duidelijk dat het toestel verouderd was.
Tijdens de doortocht van de slagkruisers Scharnhorst, Gneisenau en de zware kruiser Prinz Eugen door het Kanaal, gingen tijdens een aanval op deze schepen alle Swordfish toestellen verloren zonder schade op de schepen aan te richten.
Toch bleef de Swordfish tijdens de oorlog een grote rol spelen en overleefde zelfs haar opvolger, de Fairey Albacore, ook wel "Applecore" genoemd.
In het verloop van de oorlog werd de Swordfish op o.a. escort carriers of Merchant Aircraft Carriers ter onderzeeboot bestrijding ingezet, daarbij werden 14 U-boten vernietigd.
Door de lage start- en landingssnelheid hoefde het vliegdekschip in de regel niet van koers te veranderen om gunstig in de wind te komen.
Was de wind gunstig, kon een Swordfish op een vliegdekschip dat voor anker lag starten en landen.
De laatste operationele acties met de Swordfish gingen tot ongeveer januari 1945 tegen de scheepvaart voor de Noorse kust.
De laatste operationele eenheid met de Swordfish werd op 21 mei 1945 buiten dienst gesteld, de laatste opleidingseeneid in de zomer van 1946.

Groeten, Hans.

Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 2933
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vliegmaschines

Bericht door rspeur » 09 feb 2014 23:02

AND NOW FOR SOMETHING COMPLETELY DIFFERENT....

Over zoemertjes en kunstvliegen, ofwel hoe zweefvliegtuigen soms op gemotoriseerde gevechtsvliegtuigen lijken.

Ik ben blij dat ook anderen genieten van mijn bijdragen, nu we toch op een nieuwe pagina zijn beland plaats ik wat zweefvliegwerk.
Wees gerust, ik heb ook nog wat Fairford en ander gemotoriseerd werk en ook nog wat plaatjes uit de Prins van 1910, maar het onderstaande wil ik jullie niet onthouden.

In 1992 maakte ik een weekje zomerkamp mee met de zweefvliegclub van mijn zoon. Paar keer mee naar boven geweest (met anderen, zoonlief mocht nog nét geen passagier meenemen), leuk.
In '95 vroeg hij of ik mee wilde naar Terlet. Dus tweepersoons kist ophalen van Valkenburg, op naar Terlet. Met de lier omhoog, thermiekbellen opzoeken, wat rondcirkelen. En dan krijg je de mededeling dat we een bel gaan verlaten en wat snelheid gaan ontwikkelen.
Dan laat meneer zich dus gewoon VALLEN uit zo'n bel en gaat naar 250 km/h met zo'n shaggie met vleugels! Adrenalinekick dus.
Een zoemertje noemen zweefvliegers dat. In de kist ervaar je de hoge snelheid intens in die kleine cockpit, op de grond HOOR je de actie: alsof er een straaljager aankomt.
Vervolgens een nieuwe actie: kunstvliegen. 't Kind opgehaald bij zijn moeder, onderweg kreeg ik te horen wat kunstvliegen inhoudt. Koprollen dus. Ik noemde dat stunten, maar dat was niet de juiste benaming. KUNST dus. Uit voorzorg een parachute aan het lijf, want je moest op het ergste voorbereid zijn. Er zou een vleugel kunnen afbreken. Lekker!!! Gelukkig had ik ooit gesprongen (ook al was dat een paar dagen terug, in 1968), ik liet me niet gek maken.
Omhoog: niet met de lier maar achter een sportkist, we moesten snel op hoogte zijn voor het "kunstwerk", de koprol dus. Ik heb het geweten. Foto's maken natuurlijk, maar je camera van zo'n 8 ons weegt voor je gevoel het tienvoudige als je die boven je hoofd houdt.... Aparte ervaring, dat wel.

Zoonlief heeft helaas, toen hij beroepsmatig ging vliegen, zijn zweefvliegbrevet laten verlopen, maar de herinnering telt.

Ik plaats twee sets foto's:
De eerste serie "gewoon" met als slot een foto van de snelheidsmetertjes (grondsnelheid denk ik) uit het papieren album, de tweede serie met een stukje Gelderland op zijn kop.

René
Bijlagen
Terlet 29.5 (1) Lastig rijden met zo'n bak.jpg
Terlet 29.5 (1) Lastig rijden met zo'n bak.jpg (46.93 KiB) 1136 keer bekeken
Terlet 29.5 (2) Beetje druk op 't veld.jpg
Terlet 29.5 (2) Beetje druk op 't veld.jpg (48.24 KiB) 1136 keer bekeken
Terlet 29.5 (3) Bijna klaar voor de lier.jpg
Terlet 29.5 (3) Bijna klaar voor de lier.jpg (41.92 KiB) 1136 keer bekeken
Terlet 29.5 (4) Wildviaduct A50.jpg
Terlet 29.5 (4) Wildviaduct A50.jpg (52.55 KiB) 1136 keer bekeken
Terlet 29.5 (5) In de thermiekbel.jpg
Terlet 29.5 (5) In de thermiekbel.jpg (33.42 KiB) 1136 keer bekeken
Terlet 29.5 (6) Mogelijk ergens bij De Steeg.jpg
Terlet 29.5 (6) Mogelijk ergens bij De Steeg.jpg (57.23 KiB) 1136 keer bekeken
Terlet 29.5 (7) Links de brug te ver.jpg
Terlet 29.5 (7) Links de brug te ver.jpg (64.81 KiB) 1136 keer bekeken
Terlet 29.5 (8) Indruk zoemertje uit plakalbum.jpg
Terlet 29.5 (8) Indruk zoemertje uit plakalbum.jpg (44.28 KiB) 1136 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape

Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 2933
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vliegmaschines

Bericht door rspeur » 09 feb 2014 23:05

Tweede actie.
Bijlagen
Terlet 2.6.95 (0) Thermiek check....jpg
Terlet 2.6.95 (0) Thermiek check....jpg (72.15 KiB) 1136 keer bekeken
Terlet 2.6.95 (1) Nog even een sopje.jpg
Terlet 2.6.95 (1) Nog even een sopje.jpg (50.5 KiB) 1136 keer bekeken
Terlet 2.6.95 (2) Omhoog.jpg
Terlet 2.6.95 (2) Omhoog.jpg (36.38 KiB) 1136 keer bekeken
Terlet 2.6.95 (3) Gelderland op zijn kop (3 x).jpg
Terlet 2.6.95 (3) Gelderland op zijn kop (3 x).jpg (39.66 KiB) 1136 keer bekeken
Terlet 2.6.95 (4).jpg
Terlet 2.6.95 (4).jpg (43.83 KiB) 1136 keer bekeken
Terlet 2.6.95 (5).jpg
Terlet 2.6.95 (5).jpg (40.1 KiB) 1136 keer bekeken
Terlet 2.6.95 (6) En zo is het weer normaal.jpg
Terlet 2.6.95 (6) En zo is het weer normaal.jpg (40.46 KiB) 1136 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape

Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 2933
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vliegmaschines

Bericht door rspeur » 10 feb 2014 00:01

Als tegenwicht voor de vorige inbreng wat échte straaljagers, Fairford 1996.
René
Bijlagen
029F Saab 105 Sweden.jpg
029F Saab 105 Sweden.jpg (35.6 KiB) 1128 keer bekeken
031F.jpg
031F.jpg (42.66 KiB) 1128 keer bekeken
032F Sepecat Jaguar Frankrijk.jpg
032F Sepecat Jaguar Frankrijk.jpg (31.6 KiB) 1128 keer bekeken
033F.jpg
033F.jpg (25.82 KiB) 1128 keer bekeken
034F.jpg
034F.jpg (25.92 KiB) 1128 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Vliegmaschines

Bericht door Harry G. Hogeboom » 10 feb 2014 03:16

toen hij beroepsmatig ging vliegen, zijn zweefvliegbrevet laten verlopen, maar de herinnering telt.
En niet alleen de herinnering maar ...je weet maar nooit.....soms komen die zweefvliegkunsten TOCH donders handig, zoals vrij recent met die kist op de Hudson River bij New York.
Minder recent, maar voor een variatie van redenen in mijn geheugen gegrift is:
" The Gimli Glider"
ONLY in Canada :lol: .....23 Juli 1983......

http://en.wikipedia.org/wiki/Gimli_Glider

PS.
Dit hierboven "schoot me te binnen" en daardoor zocht ik het boek " Freefall" over dit bakkie even op. Achterin staat -ter leeringhe ende vermaek- een summiere samenvatting betreffende het 199 blz. Inquiry rapport dat in 1984 werd gepubliceerd.Met dit soort bakkies is het veelal de gewoonte van " grote kluppies" om Jantje met de korte achternaam de schuld te geven en "we gaan weer vrolijk verder"....in de luchtvaart bisnis heet dat dan " pilot error"......het makkelijkste is dat als die beste brave man dood is en dus niet terug kan ouwehoeren. Zo OOK in dit geval.......maaaar de piloot was dus niet dood en liet het er niet bij zitten, vandaar die Inquiry.
Hieronder de kleine samenvatting uit dit hierboven genoemde boek.

Die Co-piloot had vroegaah gevaaarn en was goed in snuitjeswerk....hij hield er een verkering met de Executive Direktor van de Commissie van Inquiry aan over :lol:
Bijlagen
Gimli-Glider.jpg
Gimli-Glider.jpg (147.16 KiB) 1118 keer bekeken
GimlyGlider-report.jpg
GimlyGlider-report.jpg (280.16 KiB) 1114 keer bekeken
GimlyGlider-report1.jpg
GimlyGlider-report1.jpg (142.03 KiB) 1114 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 2933
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vliegmaschines

Bericht door rspeur » 10 feb 2014 09:21

Prachtig dit soort aanvullingen, Harry!
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Vliegmaschines

Bericht door Harry G. Hogeboom » 10 feb 2014 12:43

Prachtig dit soort aanvullingen
Nou Rene, daaaar zijn de meningen over verdeeld :lol: Gimli was een oud en niet meer als vliegveld in gebruik " oorlogsvliegveld" als ik me goed herinner en " the locals" hadden er net een gezellige BBQ met een plaatselijke autorace..........ze namen net weer een koud pilsje toen die kist "suizend" uit de lucht neerklapte....er staat me vaag een foto bij van een knakkertje die "als een speer" moest wegrennen voor het aanstormende vliegtuig zonder enige remmen. :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 2933
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vliegmaschines

Bericht door rspeur » 10 feb 2014 13:29

Harry,
Ik ga nog even door met gliders. Ik wilde de plaatjes voor later bewaren, maar nu passen ze na het hierboven besprokene.
In 2009 heb ik een week in Normandië gebivakkeerd en de nodige foto's gemaakt. Onder meer bij Bénouville/Ranvil, waar de gliders van o.m. major John Howard neerkwamen (Pégasus).
René
Bijlagen
0806 (79) Bij Bénouville-Ranville (Pégasus).jpg
0806 (79) Bij Bénouville-Ranville (Pégasus).jpg (323.84 KiB) 1074 keer bekeken
0806 (80).jpg
0806 (80).jpg (286.48 KiB) 1074 keer bekeken
0806 (81).jpg
0806 (81).jpg (306.04 KiB) 1074 keer bekeken
0806 (82).jpg
0806 (82).jpg (375.55 KiB) 1074 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape

Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3372
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Re: Vliegmaschines

Bericht door Gerrit » 10 feb 2014 17:14

Groetjes Gerrit.

Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 2933
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vliegmaschines

Bericht door rspeur » 10 feb 2014 17:37

Als ik in de buurt ben mag ik graag even kijken op de Noordzeeweg/Rozenburg bij de modelvliegers, maar dit slaat alles. Prachtig.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape

Hannes
Berichten: 1046
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Vliegmaschines

Bericht door Hannes » 10 feb 2014 19:12

Mooie plaatjes van die zweefvliegtuigen René, daar komen weer herinneringen boven water.
In 2000 mocht ik ook eens een vlucht achter in zo'n toestel meemaken.
Het was een iets ander vliegtuig, als ik mij goed herinner een Grob 103, helaas heb ik daar zelf geen foto's van.
Grob 103.jpg
Grob 103.jpg (431.73 KiB) 1042 keer bekeken
Ik heb toen met een vriend, een voormalig zweefvlieger die ook zijn brevet heeft laten verlopen, het vliegveld Rostrup bij Bad Zwischenahn eens bezocht.
Nu ben ik niet zo'n held in vliegtuigen, en al helemaal niet in zweefvliegtuigen, maar toch heb ik mij toen door mijn vriend over laten halen om eens een rondvluchtje mee te maken.
Mijn vriend kent daar nogal wat mensen dus die heeft mij even aangemeld.
Na mijn aanmelding moesten we nog een tijdje wachten en bleken er nog een paar meer gegadigden te zijn en beleefd zoals ik ben heb ik die uiteraard voor gelaten.
Het bleken zo vliegrondjes van ongeveer 10-15 minuten te zijn zodat ik op een gegeven moment toch aan de beurt kwam.
Eerst kreeg ik een parachute op de rug gebonden, daarna moesten we nog wat oefeningen doen en kregen instructies voor het geval dat er iets mis ging.
Ik had toen eigenlijk al genoeg gevlogen maar tien minuten echt vliegen kan geen kwaad.
We werden met een lier naar boven getrokken tot een hoogte van 100 m, onderweg kreeg men nog allerlij instructies en daarna ging het draaiend steeds hoger.
Dat vliegtuig was volgens mij ook lek, tochten deed het behoorlijk en fluiten ook.
We zaten vrij vlot op 1000 meter hoogte en ik denk "nu gaat het wel weer naar beneden".
Integendeel, die kerel ging steeds hoger tot 2000 meter wat helemaal mijn bedoeling niet was, die 10 minuten waren al lang voorbij.
Daarna hebben we nog even een rondvlucht gemaakt, ik heb ongeveer een uur in de lucht achter in dat toestel mogen vertoefen.
De kosten vielen mij mee, iets van 40 toenmalige Duitse Marken, ik had jaren eerder (1990) in Mariensiel al eens 50 Mark voor een kwatiertje vliegen in een vier persoons Piper betaald.

Toch was het wel interessant, we hadden een prima zicht.
We konden ongeveer tot achter Eemshaven, de Eilanden en Bremerhaven/Bremen kijken.
Voor mij zat een soort dashbord met allerlij klokkies zoals hoogtemeter, snelheidsmeter, aantal meters stijgen of dalen, een kompas, etc.
Ondanks mijn vliegangst zit ik na het bekijken van de foto's van René toch te denken om nog eens een rondvlucht met een zweefvliegtuig te maken en dan het fototoestel even meenemen.

Groeten, Hans.

Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 2933
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vliegmaschines

Bericht door rspeur » 10 feb 2014 19:34

Ja Hans, zou ik nu nog een keer mee naar boven gaan dan gaat er een geladen camera mee.
Ik doe er toch nog even een plaatje uit 1992 van dat joch van me bij, dan is mijn zweefwerk op.
Van de week doe ik nog wat Fairford, ik heb nog een paar plaatjes Normandië 2009 en De Prins uit 1910 geeft ook nog wat.
René
Bijlagen
img077 Zweefvliegkamp 1992.jpg
img077 Zweefvliegkamp 1992.jpg (118.08 KiB) 1036 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Vliegmaschines

Bericht door Harry G. Hogeboom » 10 feb 2014 23:29

er staat me vaag een foto bij van een knakkertje die "als een speer" moest wegrennen voor het aanstormende vliegtuig zonder enige remmen
Hier is een van die "original Gimli bicycle boys"....30 jaar later.....
http://www.youtube.com/watch?v=OFBX-IdA ... e=youtu.be

en nou we het toch over die jochies op de fiets hebben :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=4yvUi7OAOL4
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 2933
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vliegmaschines

Bericht door rspeur » 11 feb 2014 23:37

Zoals beloofd nu weer wat anders.
Eerst wat Fairford 1996. Namen van kisten en eventueel de clubs waar ze bij horen onder de foto's, onbenoemde volgnummers slaan op vorige plaatjes.
René
Bijlagen
035F Panavia Tornado Duitsland.jpg
035F Panavia Tornado Duitsland.jpg (22.42 KiB) 968 keer bekeken
036F.jpg
036F.jpg (27.09 KiB) 968 keer bekeken
037F Patrouille Suisse, Northrop F5E.jpg
037F Patrouille Suisse, Northrop F5E.jpg (21.22 KiB) 968 keer bekeken
038F.jpg
038F.jpg (24.62 KiB) 968 keer bekeken
039F.jpg
039F.jpg (33.76 KiB) 968 keer bekeken
040F.jpg
040F.jpg (35.25 KiB) 968 keer bekeken
041F RAF, BAe Harrier GR7.jpg
041F RAF, BAe Harrier GR7.jpg (25.56 KiB) 968 keer bekeken
042F.jpg
042F.jpg (26.6 KiB) 968 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape

Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 2933
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vliegmaschines

Bericht door rspeur » 11 feb 2014 23:43

Vervolg Fairford 1996.
Bijlagen
043F Chipmunk T.105 De Havilland Canada) klaar voor wereldreis.jpg
043F Chipmunk T.105 De Havilland Canada) klaar voor wereldreis.jpg (52.38 KiB) 966 keer bekeken
044F begeleider Chipmunks, geen idee wat voor kist.jpg
044F begeleider Chipmunks, geen idee wat voor kist.jpg (29.33 KiB) 966 keer bekeken
045F Army Air Corps, 4 x Westland Gazelle AH1 en 1 x Westland Lynx AH7.jpg
045F Army Air Corps, 4 x Westland Gazelle AH1 en 1 x Westland Lynx AH7.jpg (22.55 KiB) 966 keer bekeken
047F.jpg
047F.jpg (26.85 KiB) 966 keer bekeken
048F.jpg
048F.jpg (23.54 KiB) 966 keer bekeken
049F BAe Hawk T1.jpg
049F BAe Hawk T1.jpg (27.59 KiB) 966 keer bekeken
050F Concorde.jpg
050F Concorde.jpg (33.22 KiB) 966 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape

Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 2933
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vliegmaschines

Bericht door rspeur » 11 feb 2014 23:50

Na een portie Fairford 1996 even één plaatje van een andere luchthow. Uit 1910 dus, dit keer in Dresden.
René
Bijlagen
img208 De Prins 30.4.10.jpg
img208 De Prins 30.4.10.jpg (75.33 KiB) 964 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape

Plaats reactie