Vliegmachines

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Vliegmaschines

Bericht door Harry G. Hogeboom »

toen hij beroepsmatig ging vliegen, zijn zweefvliegbrevet laten verlopen, maar de herinnering telt.
En niet alleen de herinnering maar ...je weet maar nooit.....soms komen die zweefvliegkunsten TOCH donders handig, zoals vrij recent met die kist op de Hudson River bij New York.
Minder recent, maar voor een variatie van redenen in mijn geheugen gegrift is:
" The Gimli Glider"
ONLY in Canada :lol: .....23 Juli 1983......

http://en.wikipedia.org/wiki/Gimli_Glider

PS.
Dit hierboven "schoot me te binnen" en daardoor zocht ik het boek " Freefall" over dit bakkie even op. Achterin staat -ter leeringhe ende vermaek- een summiere samenvatting betreffende het 199 blz. Inquiry rapport dat in 1984 werd gepubliceerd.Met dit soort bakkies is het veelal de gewoonte van " grote kluppies" om Jantje met de korte achternaam de schuld te geven en "we gaan weer vrolijk verder"....in de luchtvaart bisnis heet dat dan " pilot error"......het makkelijkste is dat als die beste brave man dood is en dus niet terug kan ouwehoeren. Zo OOK in dit geval.......maaaar de piloot was dus niet dood en liet het er niet bij zitten, vandaar die Inquiry.
Hieronder de kleine samenvatting uit dit hierboven genoemde boek.

Die Co-piloot had vroegaah gevaaarn en was goed in snuitjeswerk....hij hield er een verkering met de Executive Direktor van de Commissie van Inquiry aan over :lol:
Bijlagen
Gimli-Glider.jpg
Gimli-Glider.jpg (147.16 KiB) 2612 keer bekeken
GimlyGlider-report.jpg
GimlyGlider-report.jpg (280.16 KiB) 2608 keer bekeken
GimlyGlider-report1.jpg
GimlyGlider-report1.jpg (142.03 KiB) 2608 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vliegmaschines

Bericht door rspeur »

Prachtig dit soort aanvullingen, Harry!
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Vliegmaschines

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Prachtig dit soort aanvullingen
Nou Rene, daaaar zijn de meningen over verdeeld :lol: Gimli was een oud en niet meer als vliegveld in gebruik " oorlogsvliegveld" als ik me goed herinner en " the locals" hadden er net een gezellige BBQ met een plaatselijke autorace..........ze namen net weer een koud pilsje toen die kist "suizend" uit de lucht neerklapte....er staat me vaag een foto bij van een knakkertje die "als een speer" moest wegrennen voor het aanstormende vliegtuig zonder enige remmen. :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vliegmaschines

Bericht door rspeur »

Harry,
Ik ga nog even door met gliders. Ik wilde de plaatjes voor later bewaren, maar nu passen ze na het hierboven besprokene.
In 2009 heb ik een week in Normandië gebivakkeerd en de nodige foto's gemaakt. Onder meer bij Bénouville/Ranvil, waar de gliders van o.m. major John Howard neerkwamen (Pégasus).
René
Bijlagen
0806 (79) Bij Bénouville-Ranville (Pégasus).jpg
0806 (79) Bij Bénouville-Ranville (Pégasus).jpg (323.84 KiB) 2572 keer bekeken
0806 (80).jpg
0806 (80).jpg (286.48 KiB) 2572 keer bekeken
0806 (81).jpg
0806 (81).jpg (306.04 KiB) 2572 keer bekeken
0806 (82).jpg
0806 (82).jpg (375.55 KiB) 2572 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3368
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Re: Vliegmaschines

Bericht door Gerrit »

Groetjes Gerrit.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vliegmaschines

Bericht door rspeur »

Als ik in de buurt ben mag ik graag even kijken op de Noordzeeweg/Rozenburg bij de modelvliegers, maar dit slaat alles. Prachtig.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Vliegmaschines

Bericht door Hannes »

Mooie plaatjes van die zweefvliegtuigen René, daar komen weer herinneringen boven water.
In 2000 mocht ik ook eens een vlucht achter in zo'n toestel meemaken.
Het was een iets ander vliegtuig, als ik mij goed herinner een Grob 103, helaas heb ik daar zelf geen foto's van.
Grob 103.jpg
Grob 103.jpg (431.73 KiB) 2410 keer bekeken
Ik heb toen met een vriend, een voormalig zweefvlieger die ook zijn brevet heeft laten verlopen, het vliegveld Rostrup bij Bad Zwischenahn eens bezocht.
Nu ben ik niet zo'n held in vliegtuigen, en al helemaal niet in zweefvliegtuigen, maar toch heb ik mij toen door mijn vriend over laten halen om eens een rondvluchtje mee te maken.
Mijn vriend kent daar nogal wat mensen dus die heeft mij even aangemeld.
Na mijn aanmelding moesten we nog een tijdje wachten en bleken er nog een paar meer gegadigden te zijn en beleefd zoals ik ben heb ik die uiteraard voor gelaten.
Het bleken zo vliegrondjes van ongeveer 10-15 minuten te zijn zodat ik op een gegeven moment toch aan de beurt kwam.
Eerst kreeg ik een parachute op de rug gebonden, daarna moesten we nog wat oefeningen doen en kregen instructies voor het geval dat er iets mis ging.
Ik had toen eigenlijk al genoeg gevlogen maar tien minuten echt vliegen kan geen kwaad.
We werden met een lier naar boven getrokken tot een hoogte van 100 m, onderweg kreeg men nog allerlij instructies en daarna ging het draaiend steeds hoger.
Dat vliegtuig was volgens mij ook lek, tochten deed het behoorlijk en fluiten ook.
We zaten vrij vlot op 1000 meter hoogte en ik denk "nu gaat het wel weer naar beneden".
Integendeel, die kerel ging steeds hoger tot 2000 meter wat helemaal mijn bedoeling niet was, die 10 minuten waren al lang voorbij.
Daarna hebben we nog even een rondvlucht gemaakt, ik heb ongeveer een uur in de lucht achter in dat toestel mogen vertoefen.
De kosten vielen mij mee, iets van 40 toenmalige Duitse Marken, ik had jaren eerder (1990) in Mariensiel al eens 50 Mark voor een kwatiertje vliegen in een vier persoons Piper betaald.

Toch was het wel interessant, we hadden een prima zicht.
We konden ongeveer tot achter Eemshaven, de Eilanden en Bremerhaven/Bremen kijken.
Voor mij zat een soort dashbord met allerlij klokkies zoals hoogtemeter, snelheidsmeter, aantal meters stijgen of dalen, een kompas, etc.
Ondanks mijn vliegangst zit ik na het bekijken van de foto's van René toch te denken om nog eens een rondvlucht met een zweefvliegtuig te maken en dan het fototoestel even meenemen.

Groeten, Hans.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vliegmaschines

Bericht door rspeur »

Ja Hans, zou ik nu nog een keer mee naar boven gaan dan gaat er een geladen camera mee.
Ik doe er toch nog even een plaatje uit 1992 van dat joch van me bij, dan is mijn zweefwerk op.
Van de week doe ik nog wat Fairford, ik heb nog een paar plaatjes Normandië 2009 en De Prins uit 1910 geeft ook nog wat.
René
Bijlagen
img077 Zweefvliegkamp 1992.jpg
img077 Zweefvliegkamp 1992.jpg (118.08 KiB) 2407 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Vliegmaschines

Bericht door Harry G. Hogeboom »

er staat me vaag een foto bij van een knakkertje die "als een speer" moest wegrennen voor het aanstormende vliegtuig zonder enige remmen
Hier is een van die "original Gimli bicycle boys"....30 jaar later.....
http://www.youtube.com/watch?v=OFBX-IdA ... e=youtu.be

en nou we het toch over die jochies op de fiets hebben :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=4yvUi7OAOL4
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vliegmaschines

Bericht door rspeur »

Zoals beloofd nu weer wat anders.
Eerst wat Fairford 1996. Namen van kisten en eventueel de clubs waar ze bij horen onder de foto's, onbenoemde volgnummers slaan op vorige plaatjes.
René
Bijlagen
035F Panavia Tornado Duitsland.jpg
035F Panavia Tornado Duitsland.jpg (22.42 KiB) 2345 keer bekeken
036F.jpg
036F.jpg (27.09 KiB) 2345 keer bekeken
037F Patrouille Suisse, Northrop F5E.jpg
037F Patrouille Suisse, Northrop F5E.jpg (21.22 KiB) 2345 keer bekeken
038F.jpg
038F.jpg (24.62 KiB) 2345 keer bekeken
039F.jpg
039F.jpg (33.76 KiB) 2345 keer bekeken
040F.jpg
040F.jpg (35.25 KiB) 2345 keer bekeken
041F RAF, BAe Harrier GR7.jpg
041F RAF, BAe Harrier GR7.jpg (25.56 KiB) 2345 keer bekeken
042F.jpg
042F.jpg (26.6 KiB) 2345 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape


Plaats reactie