Vliegmachines

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Cbalk
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jul 2013 23:10

Re: Vliegmachines

Bericht door Cbalk »


Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Vliegmachines

Bericht door Breeze »

Dat is een extreem gevaarlijke, moedige, onverantwoordelijke landing. Naar keuze in te vullen. In de landing, met veel turbulentie, tegen de overtreksnelheid aan nog een bocht draaien ... brrr. De start is wat minder tricky, maar nog steeds niet zonder risico.
Wat me verbaast is de grondsnelheid van het schip, 9 kn. Zo'n schip moet toch sneller kunnen? en dat maakt het gelijk minder gevaarlijk.

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Vliegmachines

Bericht door Harry G. Hogeboom »

extreem gevaarlijke
Nu alweer een pikheetje geleden raakte ik ergens in Joe die nog Steeds Naait aan de praat met een gozer die bleek een Navy Pilot te zijn....hij zei iets van : " Er zijn piloten en dan zijn er piloten die op een postzegel op zee landen" :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Vliegmachines

Bericht door Allen »

En wat dacht u van de ''bush' piloten in onder andere het Yukon-gebied, die maken ook landingen,
starts en doorstarts, waar je met samengeknepen bilspiertjes naast de chauffeur van zo'n kissie zit. :shock: :mrgreen:
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door cor »

Het nieuws van de neergestorte ex Martin Air Charter toestel deed mij gelijk denken
aan de aflossing in Lissabon van MS Merwe LLoyd.
Rond 11 november 1966 werden we afgelost op de MS Merwe Lloyd welke voer
in de NLL Afrka A line.
We werden sávonds naar het vliegveld gereden en zouden rond 24.00 a 01.00 uur
naar schiphol vliegen met Martin Air Charter.
Helaas moesten we uren wachten eer een toestel van Martin Air er was.
In die tussen tijd hebben we met zijn allen aardig wat biertjes naar binnen gewerkt
het geen toch wel een geluk was achteraf.
Tussen 03.00 04.00 uur konden we in stappen in een convair 2 motorig propjet
van Martin Air Charter en op de startbaan bij het opstijgen deed het toestel
wel wat vreemd maar ja door de biertjes geen aandacht er voor de stuwardesse
wenste ons een goede reis enz.
Zij was net klaar toen de piloot melde dat we weer terug naar het vliegveld
in Lissabon gingen dat er een probleempje was.
We naderde het vliegveld en zagen bij de baan allemaal blauwe zwaailichtjes
maar het drong niet zo tot ons door.
Toen de landing ingezet werd moesten de gordels om en moesten we voorover
gaan zitten op de baan reden ambulances en brandweer mee.
Maar voor het toestel op de landingsbaan kwam en ook op de landingsbaan maakte
het hele rare schuivers alles wat in de bagage rekken zat slingerde er uit
bestek van de pantry vloog in het gangpad.
Na veel geslinger kwam het toestel tot stilstand en moesten we er uit wij hadden niet zo
haast maar de HWTK die aan de andere kant zat maande iedereen om op teschieten.
Die zat bij de vleugel waar het gebeurd was.
Toen we eenmaal buiten kwamen hadden we het pas in de gaten de bus die ons op zou
halen stond een heel eind van het toestel vandaan en wij moesten door een plas Kerosine lopen
eer we bij de bus waren .
De piloot had later verteld dat we toen door het oogje van de naald gegaan waren bij
het opstijgen waren rubbers van de wielen afgeslagen en door de vleugel heen en een motor heen
zodat we op een motor vlogen en landen.
We zijn toen weer het hotel ingegaan en zouden de andere ochtend vliegen maar er kwam
niets dat heeft vier dagen geduurd toen kwam er een Dakota van Martin Air Charter
met zeg maar bus stoelen er in normaal vervoerde dit toestel toen post je kon zien
waar de stutten van het rek gezeten hadden.
Vier uur vliegen en in Bordeaux bij tanken en weer vier uur vliegen naar Schiphol
Daar onze bagage in het andere toestel is blijven staan hadden we ons niet kunnen
scheren en leken we bij aankomst wel een stel zeerovers.
Hieraan moest ik dus denken toen ik gisteren las over het neerstorten van de Convair
van ex Martin Air Charter

Cor Boer
Bijlagen
Merwe Llloyd
Merwe Llloyd
Merwe Lloyd1a.jpg (82.77 KiB) 8261 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door jdbvos »

Mooi verhaal, Cor !
Zaljemaargebeuren….

Wanneer je het meemaakt is het een drama(atje), wanneer je erover leest, heet het ineens een avontuur... :-D
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Vliegmachines

Bericht door Breeze »

cor schreef: 11 jul 2018 23:37Het nieuws van de neergestorte ex Martin Air Charter
Het is geen ex-MAC kist, maar was aangekocht door het Aviodrome in Lelystad en is opgeknapt in Z.A. en overgespoten in MAC kleuren omdat die er vroeger mee heeft gevlogen.
Laatste nieuws is dat er nu 2 slachtoffers zijn en veel gewonden. Er waren ook 3 werknemers van het Aviodrome aan boord.

cor schreef: 11 jul 2018 23:37geen aandacht voor de stuwardesse.
Dat geeft een nieuwe invulling in de taken van een Air-Hostess.

cor schreef: 11 jul 2018 23:37De piloot had later verteld dat we toen door het oogje van de naald gegaan waren. Bij het opstijgen waren rubbers van de wielen afgeslagen en door de vleugel heen en een motor heen, zodat we op één motor vlogen en landen.
Dat oog van de naald kan je rustig stellen, want een Liner kan niet klimmen op één motor, iirc, dus als het in of kort na de de start was gebeurd was de kans groot dat het net zo was afgelopen als met de MAC-Liner.
En bij de crash van de Concorde in 2000 in Parijs was er bij de start ook rubber van een band door een brandstoftank gegaan en dat liep heel wat minder goed af.

Adri
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Vliegmachines

Bericht door Martinus »

Vreemd hoe je van een woord vervreemd.
Wij zeiden vroeger thuis altijd vliegmachine, dat was het normale woord.
Of zelfs straaljager tegen een burgerstraalvliegtuig.
Maar nu is het dus vliegtuig en denk je bij het woord
vliegmachine aan een onhandige wasmachine met kippenvleugels.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Vliegmachines

Bericht door Allen »

Naar aanleiding van vorenstaande een aflossing met een vliegmachine die wel goed ging. :-D

Aflossing.JPG
Aflossing.JPG (94.8 KiB) 8198 keer bekeken
Grtn @Allen
Patru (R.I.P)

Re: Vliegmachines

Bericht door Patru (R.I.P) »

De SMN/RL bezaten toen een aanzienlijk aandelenbelang in Martin's Air Charter.
De mensen van de Neder Ebro zaten in die beginjaren van de samenwerking dan nog redelijk comfortabel in een DC-7A.
Eind 1964 kwamen we op weg naar Malta voor een aflossing van de Raki-bemanning in zo'n oude Convair 340 terecht.
Volgens mij was het deze Pieter Breughel.

Convair 340 Pieter Breugel 1964.jpg
Convair 340 Pieter Breugel 1964.jpg (82.81 KiB) 8177 keer bekeken
Dat was ook een avontuur.
Op het SMN-topic is dat op pagina 307 ook wel aan de orde geweest, maar niet zo heftig als het verhaal van Cor.
http://kombuispraat.com/viewtopic.php?f ... ir#p262036
Groet, Paul G.


Plaats reactie