Vliegmachines

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24
Locatie: Tukkerlaand

Re: Vliegmachines

Bericht door Allen »

Merk en type laat ik aan de kenners over.
KLu001.jpg
KLu002.jpg
KLu003.jpg
KLu004.jpg
Grtn @Allen

Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door Hannes »

Hallo Allen,

Het vliegtuig op de eerste foto is een Lockheed C-130H Hercules.

Op de tweede foto een Boeing E-3A Sentry (AWACS-Airborne Warning and Control System).
In 1979 werd een serie van deze vliegtuigen aan de NAVO geleverd LX-N90442/LX-N90459.
De vliegtuigen hebben een NAVO kenning en een Luxemburgse registratie.

Op de derde foto links eveneens een Boeing E-3A, eventueel het zelfde vliegtuig of een uit de zelfde serie.
Het toestel wordt betankt door een Boeing KC-135R Stratotanker (rechts op de foto).
De beide vliegtuigen baseren op de Boeing 707 waarvan de produktie in 1978 eindigde.
707.jpg
707.jpg (282.03 KiB) 3897 keer bekeken
De helikopter op de vierde foto is een Boeing (Hughes) AH-64D Apache Longbow gevechtshelikopter.

In september zijn een aantal van deze Amerikaanse helikopters in Polen verdwaald, waarop ze bij het Poolse dorp Gruta een noodlanding maakten om bevolking naar de weg vragen.
Van de plaatselijke bevolking kregen ze een Engelstalige touristengids zodat ze de weg naar de basis terug konden vinden.
Het klinkt ongelofelijk, maar het stond in diverse kranten, hieronder een link:

http://www.spiegel.de/politik/ausland/n ... 91109.html

En een foto.
0001a.jpg
0001a.jpg (54.93 KiB) 3897 keer bekeken
Groeten, Hans.
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Vliegmachines

Bericht door v+d »

Hans, ze hebben zeker nog nooit van Tom-Tom gehoord :lol:
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door Hannes »

Ik zit er aan te denken dat de Amerikaanse Tom-Tom eventueel in Polen niet werkt, Jan.
Een week later vloog hier zo'n zelfde groep over richting Wilhelmshaven, drie gevechtshelicopters en een grote Chinook.
Waarschijnlijk hebben ze op het vliegveld van Mariensiel even naar de weg gevraagd.


Een Bell P-63A Kingcobra in Duxford, Juli 1999, het toestel draagt het serienr. 42-69097.
De Bell maakte sinds 1991 deel uit van de The Fighter Collection, Duxford, war het vliegtuig geheel gerestaureerd en weer vliegvaardig gemaakt werd.
Twee jaar na dat ik deze foto gemaakt heb, is het toestel op 2 juni 2001 tijdens een vliegshow in Biggin Hill neergestort, Total loss.
IMG_NEW.jpg
IMG_NEW.jpg (325.85 KiB) 3954 keer bekeken
De Bell P-63 was oorspronkelijk als opvolger voor de Bell P-39 Airacobra bedoeld, het model werd echter nooit door de Amerikaanse luchtmacht aan het front gebruikt.
Er werden in totaal 3303 vliegtuigen gebouwd waarvan de meesten in het kader van de Lend-Lease overeenkomst aan de Sowjetunie en de Vrije Franse luchtmacht geleverd werden.
Het is omstreden of de Russen dit type tegen de Duitsers gebruikt hebben, maar in ieder geval wel tegen Japan in augustus 1945.
Daarbij werden meerdere Japanse vliegtuigen neergeschoten, de enigste bevestigde overwinningen.
Hoewel de Russische vliegtuigen in 1948 buiten dienst gesteld werden, kregen ze van de NAVO toch nog de Codenaam "Fred".
De Franse vliegtuigen verschenen te laat ten tonele om nog actief aan WO 2 deel te nemen, ze werden met redelijk succes tot 1951 als jachtbommenwerper in Indochina gebruikt.


Een deel van de Amerikaanse vliegtuigen werd tot bemand doelvliegtuig omgebouwd met een oranje kleur.
Terwijl het vliegtuig met speciale grafiet- of loodmunitie beschoten werd, was de piloot beschermd door een 680 kg zware Duralumin bepantsering.
Als het vliegtuig geraakt werd, werd dat aangegeven door gekleurde lichten aan het toestel waardoor het de bijnaam „Pinball“ kreeg, omdat de lichten sterk aan een flipperkast deden denken.
Vanaf 1947 werden een aantal vliegtuigen omgebouwd tot racevliegtuig voor de populaire Air races.
p-63.jpg
p-63.jpg (256.13 KiB) 3954 keer bekeken
Technische gegevens:

Lengte: 9,96 m.
Spanwijdte: 11,68 m.
Hoogte: 3,84 m.
Vleugelopp: 23,04 m².
Gewicht: 2892 kg.
Startgewicht (max): 4763 kg.
Aandrijving: een 12 cilinder V-motor Allison V-1710-117-93 met een vermogen van 1344 Pk.
Snelheid: 660 km/h.
Kruissnelheid: 608 km/h.
Stijgen: 12,7 m/s.
Dienstplafond: 13.110 m.
Bereik met max. wapenlast en brandstof: 724 km.
Bereik met max. brandstof: 3541 km.
Bewapening: 1x 37 mm M4 kanon, 4x .50 (12,7 mm) M2 Browning maschinegeweren en een lading bommen tot 680 kg.


Groeten, Hans.
Gebruikersavatar
wil
Berichten: 297
Lid geworden op: 05 nov 2004 20:46
Locatie: tilburg

Re: Vliegmachines

Bericht door wil »

Da’s pas een vliegshowke!


http://vimeo.com/100670266
waar een wil is is een weg en wil wil wel
shipwis
Berichten: 602
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:19
Locatie: rotterdam

Re: Vliegmachines

Bericht door shipwis »

:arrow: in één woord, fantastisch :mrgreen: :lol: :mrgreen:
greetz
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Vliegmachines

Bericht door Sparkymul »

Vanwege toenemende E-commerce worden alternatieve vluchten ingelast. :) :) De pakjes moeten op tijd worden afgeleverd.

Sparkymul
Bijlagen
alternatief vervoer.JPG
alternatief vervoer.JPG (27.14 KiB) 3777 keer bekeken
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door Hannes »

Een Fokker F27-500 Friendship van Air France.
0a1.jpg
0a1.jpg (343.14 KiB) 3722 keer bekeken
De ontwikkelling van de Fokker F27 begon in de 50er jaren om de Douglas DC-3 te vervangen.
Het resultaat was een schouderdekker met twee Rolls-Royce Dart motoren en een drukcabine voor oorspronkelijk 28 passagiers.
Het eerste prototype vloog op 24 november 1955.
Het tweede prototype was ongeveer een meter langer omdat het eerste prototype staartlastig bleek te zijn en had plaats voor 32 passagiers.
Veel romp- en vleugeldelen van de Friendship werden vervaardigd uit verlijmde aluminium sandwich-constructies, er werden geen klinknagels gebruikt.
De ontwikkeling van het toestel kostte toentertijd 30 miljoen gulden, dat deels in de vorm van ontwikkelingskredieten aan Fokker werd geleend door de Nederlandse Staat.

Het eerste seriemodel de F27-100 bood plaats aan 44 passagiers en werd in september 1958 voor het eerst aan Aer Lingus geleverd.
De F-27-500 had een om 1,50 m verlengde romp en vloog voor het eerst in november 1967.
In 1956 sloot Fokker een contract met Fairchild om de Fokker F27 voor de Noord Amerikaanse markt in licentie te bouwen.
De eerste in Amerika gebouwde Fairchild F27 vloog op 12 april 1956.
Van de Friendship werden in totaal 786 exemplaren gebouwd (waarvan 206 door Fairchild).
In juli 2010 waren er nog 65 F27 bij 30 verschillende luchtvaart maatschappijen gerigistreerd.
In juli 2013 waren dat nog 25 toestellen bij 13 verschillende maatschappijen.

Technische gegevens Fokker F-27-200:

Lengte: 23,50 m.
Spanwijdte: 29,00 m.
Hoogte: 8,50 m.
Vleugelopp: 70,00m².
Startgewicht: 19.050 kg.
Kruissnelheid: 483 km/h.
Bereik: 1.468 km.
Dienstplafond: 9935 m.
Motoren: 2x Rolls-Royce Dart-Mk528-Turboprops.

Groeten, Hans.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door jdbvos »

Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14437
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Vliegmachines

Bericht door Harry G. Hogeboom »

NEVER in the history of mankind, did so MANY owe so much to so very few!
zei die ouwe sigaar rokende en whiskey drinkende Churchill met een meeer dan buitengewoon gevoel voor die uitzonderlijke mijlpaal in de geschiedenis van de mensheid!

Wij zijn deel van die " many".......een paar van die "few" liggen in mijn geboortedorp begraven al zo lang als ik leef!!! Ze kwamen vrijwillig van ver overzee als jonge jongens uit een dorpje in de Aussie Outback ver weg van al dat oorlogsgeweld.....Bless their souls!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie