Vliegmachines

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Vliegmachines

Bericht door Henk van der Moolen »

Hallo Mario,

Dat was de speeltuin Oud- Valkeveen die bestaat nog steeds.
Ik denk dat velen van ons daar wel eens geweest zijn met schoolreisje.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Vliegmachines

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Met betrekking tot luchtvaartbakens Bob schreef:Schepen gebruikten deze bakens weinig omdat ze vaak ver het binnenland in stonden. De afwijkingen waren dan te groot.
Ik gebruikte Spijkerboor altijd om met slecht of heel matig zicht - zonder radar - IJmuiden aan te lopen. De praktijk had me geleerd dat dit het radiobaken was dat de beste resultaten gaf, beter dan het radiobaken van IJmuiden zelf. Volgens mijn aantekeningen seinde Spijkerboor SPY. Het was een ideaal baken omdat hij een doorlopend en krachtig signaal gaf en je dus niet, zoals bij de gegroepeerde bakens, steeds moest wachten tot hij weer uitzond. Hij gaf een haarscherp minimum en de (eventuele) fout omdat hij wat verder naar binnen stond, was te verwaarlozen omdat je hem nooit onder een flauwe hoek met de kustlijn peilde, maar het baken uit de noord of zuid komen vooral gebruikte om na te gaan hoe ver je gevorderd was en het komend vanaf de Engelse kust vooral recht vooruit peilde.
      • Afbeelding
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Vliegmachines

Bericht door Da Silva »

Harry goeie morgen.
Fraaie beelden. Ik weet niet wat hier precies gebeurd. Maar bijzonder is het zeker. Normaal zag je dit alleen tijdens opstarten. Het zou kunnen, dt ze beide motoren hebben gestopt en daarna weer opstarten. Op youtube staat een filmpje ( probeer de link te acherhalen ), waarbij tijdens de vlucht drie van de vier motoren worden gestopt en daarna gestart. Een soort promotie film, om te bewijzen hoe veilig die toestellen wel water. Leuk filmpje, maar geen bedrijfsomstandigheden. Ze zetten eerst de pitch op nul en stoppen dan de motor. Het grootste gevaar was eigenlijk, dat als een motor tijdens een vlucht uit zichzelf stopte. En de bladen niet automatisch in de vaanstand gingen. Meestal zag die bwk dat wel aankomen, dan gebeurde er niets. Maar het is diverse keren fout gegaan met heel ernstige gevolgen. Bij de moderne props is dit allemaal geautomatiseerd. De Bomabrdier Dash-8 Q400 is een mooi voorbeeld van een moderne propellor machine.
Grt.

Mario
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Vliegmachines

Bericht door Da Silva »

Henk goeie morgen.

Inderdaad, dat is het. Dat dat nog bestaat is helemaal geweldig. Deze zomer komen de klein kinderen een paar weken over, we gaan hier zeker naartoe. Het is ruim zestig jaar geleden voor mij, er zal wel veel veranderd zijn.
Ik weet niet of je dat misschien ook weet, maar als de bus dan van Schiphol wegreed langs de ringvaart richting Aalmeerderbrug werd er nog een keer gestopt. Het is vaag hoor, maar volgens mij was het bij een tuinder ! Daar was in een schuur of kas een miniatuur bloemen/fruit corso nagebouwd. Die miniatuurwagens reden rond op een soort lopende band. Ik heb daar vorige jaar nog eens naar gezocht, maar niets gevonden. Zal wel niet meer bestaan .
Bedankt, ik ga daar zeker kijken.

Grt.

Mario
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Vliegmachines

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Mijn allereerste vlucht was in 1955, met een Super Constellation van de KLM, van Amsterdam naar Djakarta, dus dat was gelijk een mooi eindje vliegen. Daar deed je toen nog bijna drie dagen over. Eens kijken of ik de route nog weet: Amsterdam-Zurich-Bagdad-Damascus-Karachi-New Delhi-Bangkok-Djakarta. Ik meen dat het zo was. Aanvankelijk werd op die route in New Delhi in een hotel overnacht, maar toen ik dat vloog, waren ze daar intussen vanaf gestapt en werden we daar alleen maar naar een hotel gebracht om eens rustig aan een tafel uitgebreid te eten en je een tikkie op te frissen. In Bangkok ontbeten we 's morgen in het restaurant van het vliegveld terwijl de motoren een kleine servicebeurt kregen. Dat kon je vanachter je ontbijtbordje zien en ik weet nog dat mijn tafelgenoot toen wat bezorgd zei: "Zouden die kerels daar nou wel verstand van hebben?" :-D
Zo ging dat toen nog.

Maar wat die motoren betreft: al voor vertrek Amsterdam, of net na de start, dat kan ook, of misschien stond het ook in de handleiding voor luchtreizigers die je kreeg, werd je erop gewezen dat al dat vuur dat je in het donker uit die uitlaten zag komen, normaal was. Ook moest je vooral niet schrikken als, wanneer het toestel eenmaal op kruishoogte was gekomen, de motoren een voor een begonnen te stotteren en stil leken te vallen, want ook dát was normaal. Dat was het moment waarop de turbo's werden ingeschakeld om de motoren op die hoogte van voldoende zuurstof te voorzien. Toen was geluk heel gewoon en vliegen nog een beetje een avontuur. :-D

Ik vloog toen met de Super Constellation "Neutron" PH-LKT, het toestel dat later bij Biak verongelukte.
      • Afbeelding
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Vliegmachines

Bericht door Da Silva »

Het was een ideaal baken omdat hij een doorlopend en krachtig signaal gaf en je dus niet, zoals bij de gegroepeerde bakens, steeds moest wachten tot hij weer uitzond.
Goedemorgen Theo.

Ik heb een vraag over deze opmerking. Begrijp ik goed, dat er ook "luchtvaart bakens" zijn (waren), die niet een onafgebroken signaal uitzenden.
Ik sprak afgelopen weekend iemand, die had gewerkt op het lichtschip Noord-Hinder. Hij vertelde mij, dat het tijdstip waarop dat baken ging zenden, dagelijks gecontroleerd werd. Er kwam dan een signaal binnen over de radio (middengolf ?). Op dat moment werd het baken dan opnieuw gestart, zodat het op het juiste moment uitzond. Misschien een domme vraag, maar waarom was dit zo belangrijk. Heeft dit te maken met het feit, dat als alle bakens permanent en onafgebroken zenden, het niet mogelijk is ze goed te peilen. Of is er nog een andere reden. Je hebt ook van die VOR-DME bakens, waarmee je de afstand tot het baken kan bepalen. Ik hoop, dat ik het duidelijk heb geformuleerd. Ik weet weinig van deze materie, maar vind het wel erg interessant. Op de topic "Navigatie toen en nu", komen deze bakens ook aan de orde, maar ik stel de vaarg toch maar hier.

Grt.

Mario
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Vliegmachines

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

De scheepvaartbakens werkten in groepen en zonden in die groep om de beurt uit. Die groepen waren zo gekozen dat je een kruispeiling kon nemen. Zo zaten de lichtschepen Goeree en Noord Hinder in dezelfde groep met de Smiths Knoll, Dudgeon, Outer Gabbard en Cromer - ik haal dat nu uit de Brown's Almanac, want ik heb dat na een halve eeuw of zo niet meer in het hoofd, dat begrijp je. :-D
Maar die zonden dus met zijn allen als groep uit op 287,3, dus dan moest je telkens wachten tot de bakens die voor jou van belang waren weer aan de beurt waren.
Zo was het baken van IJmuiden YM gegroepeerd met Hoek van Holland HH en Eierland ER, met zijn drieën op 294,2. De luchtvaartbakens daarentegen zonden doorlopend uit omdat die door de vliegtuigen niet met de hand werden gepeild, maar automatisch en ook optisch.
Maar dat waren allemaal krachtige bakens die je prachtig kon peilen, dus in voorkomende gevallen maakte je daar dankbaar gebruik van.

Zo kwamen wij vooral in de winter met enige regelmaat in Riga. Dan kwam je de Golf van Riga binnen en moest je met soms niet al te goed zicht de haveningang van Riga zien te vinden. Daar lag een boei met een radiobaken, maar dat ding was zo zwak dat je hem soms nauwelijks hoorde en slecht kon peilen. Wel hoorde ik daar een keihard luchtvaartbaken dat volgens mijn peiling van Riga moest komen, maar dat we niet in de boeken hadden staan. Kwam je binnen en voer je de Dvina op, dan passeerde je aan stuurboord een klein vliegveld dat ik nu niet meer kan terugvinden, dus ik denk dat dat opgeheven is. Maar ik meende toen dat dat radiobaken daar moest staan en dus ben ik dat binnenkomend gaan peilen terwijl we er langs voeren - op koptelefoon terwijl de stuurman de loods aan de praat hield - tot ik wist waar het stond. Was ik bij die activiteiten betrapt, dan zou ik waarschijnlijk wegen spionage in de Goelach terecht zijn gekomen, maar ach, je was jong en je wilde wat. :-D
Ik heb daarna dat baken altijd gebruikt om Riga moeiteloos aan te lopen. Ergens in een van mijn boekjes moet ik die zelfbepaalde positie van dat baken nog wel hebben staan.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Vliegmachine

Bericht door ferryvaneeuwen »

Theo schreef:Amsterdam-Zurich-Bagdad-Damascus-Karachi-New Delhi-Bangkok-Djakarta
Volgens mij klopt er in de volgorde iets niet of is het een kwestie van nog meer Airmiles verzamelen........ :wink:

Eind februari 1956 vloog ik voor het eerst in een DC-6 met de roepletters PH-DPP, opgeleverd op 31-3-1954, naar Madrid en vandaar met de trein naar Cadiz waar de 'W. Alton Jones' op het einde van de dokperiode smachtend op mij wachtte. Een korte city hop vergeleken met zo'n rit naar Djakarta. Al wandelend naar het toestel nog even snel een foto genomen.

Afbeelding

Als je Spijkerboor haaks op de kust peilt is er niets loos. Het is toch 'homing' en dan kom je er altijd, ook met kusteffect. Je hebt dan alleen kans dat je een kromme route vaart. Dat was trouwens het linke om bij slecht zicht lichtschepen voorzien van een radiobaken steeds vooruit te blijven peilen, uiteindelijk knal je er dan gegarandeerd op.

Spijkerboor is inmiddels uit de lucht verdwenen. Ik heb nog even geluisterd en hoorde op mijn locatie de volgende luchtvaartbakens:

NV 332 kHz Nieuwkoop (Schiphol)
CH 388,5 kHz Sassenheim
RR 404.5 kHz Haastrecht
ROT 350,5 kHz Rotterdam (IJsselmonde)
PS 369 kHz Brielle
STD 386 kHz Stad aan het Haringvliet
ROT 350.5 kHz Rotterdam - IJsselmonde
ROT 350.5 kHz Rotterdam - IJsselmonde
image.jpeg (211.04 KiB) 5326 keer bekeken
ROT komt hier in Krimpen keihard door maar die staat dan ook net schuin aan de overkant van het water.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Vliegmachines

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nou ja, vooruit: Damascus - Bagdad. :?
uiteindelijk knal je er dan gegarandeerd op
Of je knalt bovenop de wal of op iets anders omdat hij niet recht vooruit zat, maar recht achteruit. Ook dat is gebeurd. :shock:
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Vliegmachines

Bericht door Da Silva »

Theo.

Ja dat ongeluk met de Neutron kan ik me nog wel herinneren. Tot op de dag van vandaag is daar nog "gedoe" over. Een groep van nabestaanden is van mening, dat de bemanning niet "bekwaam" (the day after the night before effect) was om te vliegen.

http://www.aviacrash.nl/paginas/neutron.htm

Toch nog even een reactie op de bakens op de lichtschepen. Heeftu enig idee waarom het zo belangrijk was, dat die bakens begonnen te zenden op het juiste tijdstip. Ik zou denken (ik ben simpel) wat maken 10 seconden nu uit.

Grt.

Mario


Plaats reactie