Pikheet in de ALGARVE

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

Kreukelzones en kleine autootjes.

Hier staat een overjarige Zweedse hippie met een machtige U.S. of A. camper, erachter hangt een tandemas-aanhanger.
In de aanhanger vervoert hij een Zbee made in Sweden. Het ding kan drie personen vervoeren en heeft een soort trike aandrijving en is elektrisch aangedreven. De maximum snelheid is 45 km/uur en het bereik 100 km met een acculading. Je stuurt het enige voorwiel met een motorfietsstuur, ik vind het een mooi ding maar zou er niet graag hier de weg mee op willen. Het ding wordt al verkocht in Azië en moet in Zweden euro 10.000,= kosten. Goed idee maar te duur, dus gaan ze nu in Azië produceren.

De Zweden hebben een prachtige kunststof body gemaakt met rolbeugel en kreukelzones, ik vrees echter dat dat slechts is om de verkoop te bevorderen. Met drie volwassen personen in dat ding een pittig bochtje draaien lijkt mij nog wel spannend.
In ieder geval mooi dat er zulke ideeën zijn, nu nog betere accu's en laadsystemen.

De katten hebben onze gastvrijheid weer ontdekt en bezit van de stoelen genomen, in de stoel ligt ma met drie kittens.
DSC04399amerikaanse camper.JPG
DSC04399amerikaanse camper.JPG (395.59 KiB) 2161 keer bekeken
IMG-20151230-WA0009zbee zweden.JPG
IMG-20151230-WA0009zbee zweden.JPG (324.5 KiB) 2161 keer bekeken
DSC04400nestje katten.JPG
DSC04400nestje katten.JPG (273.47 KiB) 2161 keer bekeken

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door gerard tenerife »

Jan ik heb het heele verhaal weer even ingehaald en lezen weer dagelijks mee, het word vast spannend met die Twizy :wink: daar kan je een boek over schrijven.
Goed weer toegewenst, hier nog 25 C overdag en droog, wat verbazend is na een vacantie in Engeland.
goeten Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

Ook in de Algarve kan het allerbarstens regenen, het resultaat zijn hebben we bekeken bij Falesia waarvan ik eerder foto's plaatste vorig jaar. Door de recente buien is de trap naar het strand ondermijnd door een rivier die spontaan ontstaan is.
De Portugezen spannen dan een rood wit lint boven aan de trap, opdat je niet verongelukt. Zoiets is hier aan niemand besteed, je loopt het eerste stuk over het duin en waar de trap er weer betrouwbaar uitziet, klim je over de afzetting en loopt naar beneden.
Ze kunnen hier wel een beetje boerenverstand van die jongens uit de Drechtsteden gebruiken, dat water moet gewoon een beetje geleid worden. Even verderop, bij een hotel, hebben ze onder en naast de trap zoiets gemaakt d.m.v. een beschoeiing, die trap staat er nog.
Verder mooi weer met af en toe een buitje, we houden het wel vol.
IMG-20151229-WA0004de verwoeste trap bij falesia.JPG
IMG-20151229-WA0004de verwoeste trap bij falesia.JPG (312.56 KiB) 2040 keer bekeken
IMG-20151229-WA0005de duinen bij Falesia.JPG
IMG-20151229-WA0005de duinen bij Falesia.JPG (275.74 KiB) 2040 keer bekeken
IMG-20151229-WA0007oude man een de zee.JPG
IMG-20151229-WA0007oude man een de zee.JPG (218.42 KiB) 2040 keer bekeken
IMG-20151229-WA0008kwal.JPG
IMG-20151229-WA0008kwal.JPG (345.95 KiB) 2040 keer bekeken
Kwallen hebben ze hier ook genoeg, zelfs echte uit de zee :(
Jos Komen (R.I.P)

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

oude man en de zee
Prachtfoto, Jan! :)
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Old man and the sea :lol:
Ja Jos, die hoffotograaf van Jan hep nog geen brilletje nodig! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door Eric »

Ha die Jan,
Heb ook even de achterstand in het leeswerk ingehaald.
Las o.a. in jouw verslag van mei dat je wel de Elektronische tol genomen hebt, maar niet betaald hebt.
Heb je daar geen gelazer mee gekregen?
En deze reis wel?

Ik deel jouw ervaringen met die SCUT wegen, maar toen ik in oktober voor het eerst in lange tijd weer met eigen auto naar PT reed, en de grens overstak bij Vilar Formoso (in het pikkedonker en stromende regen) wist ik dat ik op zoek moest naar een "Bem-Vindos point".
Niets te zien natuurlijk, dat zal je wel begrijpen.
Alleen maar bordjes met "Foreign cars"met een pijl, en voordat ik het wist zat ik alsnog op de snelweg.
Tja.....schouders ophalen en karren maar.
Maar verdomd.....na een tiental kilometer kwam er een afslag naar een tankstation, met ook weer dat bordje voor Foreign cars en daar was waarachtig een soort van tolstation.
Instructies daar zijn duidelijk en simpel. Creditcard in de automaat steken, en je krijgt vervolgens je kaart, en een bonnetje terug.
Ondertussen is je kenteken gescand en die kan je ook lezen op dat bonnetje. Die moet je goed bewaren, dient als bewijsmateriaal bij een eventuele verkeerscontrole.
Nu is je creditcard gekoppeld aan jouw kenteken en wordt e.e.a. netjes afgeschreven.

Mocht je onderweg nog in Lagoa de Sto André komen (Alentejo boven Sines) doe ze dan in bar Fragateira maar de groeten van mij.

Veel plezier daar,

Até breve,

Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

Eric ,ik heb ook nu bij binnenkomst in de Algarve geen tol betaald. Ik ben eigenlijk wel klaar met al die overheden die geld willen innen maar er geen enkele moeite voor willen doen, een meerderheid van de Portugezen denkt er overigens net zo over. In Frankrijk betaal je tol en ook in Spanje kost dat geen enkele moeite. Je stopt je kaartje in een machine of geeft het aan een medemens achter een loketje, moeilijker moet het niet worden. Overigens heb ik er nooit wat van gehoord en als ze de moeite nemen om mij op te sporen en het alsnog trachten te innen zal ik het sportief betalen en uitleggen waarom ik het niet tot nu toe niet deed. Er is nu een discussie aan de gang hier om de tolgelden te halveren, de reden is dat de autochtonen de tolwegen mijden als de pest en menige buitenlander doet of zijn neus bloedt. Soms is een beetje ongehoorzaam zijn wel goed om iets veranderd te krijgen :wink:

Het wordt tijd dat we de mensen weer eens werk bezorgen en dan kan natuurlijk prachtig met tolgaarders in een hokkie!
Ooit, in Zwitserland, had ik mijn Jeep ergens op een stoep geparkeerd omdat ik nergens een geschikt plekje zag.
Een koddebeier had een papiertje onder de ruitenwisser gedrukt, ik heb het vrolijk weg gemikt.
Maanden later leverde twee agenten in een prachtige witte V.W. met zwaailichten een navordering af bij ons bedrijf, kijk dan krijg je nog eens waar voor je geld en dus met plezier betaald. :-D

Enfin, we hebben niets te klagen in Portugal doen ze niet zo moeilijk.
Als je met de Twizy op de 125 rijdt is het net een kermis, het is er barstens druk en iedereen klooit maar wat aan.
Wij vermaken ons hier altijd prima tussen al die geduldige en vriendelijke mensen :)
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Soms is een beetje ongehoorzaam zijn wel goed om iets veranderd te krijgen
De geschiedenis leert dat dit vrijwel de enige werkende methode is Jan!! :roll: Soms is het spijtig genoeg nodig om EN ongehoorzaam te zijn en er een knuppeltje bij te halen :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

In de Algarve hebben we nu Engels weer maar dan met een temperatuur van 18 tot 20 graden, enfin goed voor de boeren moeten we maar denken. Ik heb nog geen weg gevonden om vlak bij of op de werf te komen, ze zijn aan het bouwen en alles is min of meer afgezet, Vanaf het Oostelijke havenhoofd waar we met de fiets op kunnen komen schoten we een paar plaatjes.
Op de werf zijn ze een houten scheepje aan het repareren, dat zou mooi zijn om van dichtbij te kunnen zien. We bedenken wel iets.
Er komen meer en meer Franzosen hier, omdat ze niet naar Marokko willen of durven. Volgens de berichten worden de campers daar met stenen bekogeld, nou ja spuit en uitdeukwerk is daar erg goedkoop :wink:
DSC04407quarteira.JPG
DSC04407quarteira.JPG (211.61 KiB) 1821 keer bekeken
DSC04409quarteira.JPG
DSC04409quarteira.JPG (293.85 KiB) 1821 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Op de werf zijn ze een houten scheepje aan het repareren
Lijkt heel interessant Jan, ik hoop dat je er dichterbij kunt komen. WAT zou zo'n 2e hands vissers-scheepie daar pak weg moeten kosten??? ( in goede en vaarklare staat)- b.v. van de grootte die er naast staat met de witte boorden??
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie