Pikheet in de ALGARVE

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

We gingen eerst nog even bij de dam kijken waardoor het Barragem de Odivelas ontstaan is, aan het meer ligt de prachtige en rustige camping Markadia waar wij de hut een paar dagen neerzetten.
Met de fiets reden wij naar de dam, waarna het nog een hel klim en klauterpartij werd om een en ander goed te kunnen zien.
Er lijkt geen bewaking op de dam te zijn dus nieuwsgierige Achterhoekers werden op geen enkele manier gestopt en konden overal op en in komen.
De dam lijkt in 1972 te zijn gebouwd, althans er staat ergens een zuil met wat verweerde teksten die daar op zouden kunnen duiden.
Het internet weet alles maar ik geloof het wel :wink: . Iemand vertelde ons dat de dam aangelegd is om de cultuur van gewassen aantrekkelijker en makkelijker te maken en dat lijkt ook wel zo te zijn daar in de buurt.
De dam laat op een eenvoudige manier een constante en gecontroleerde stroom water door naar het irrigatiekanaal, dat gebeurd met behulp van een grote vlotter in een bak. Door een aantal handbediende schuiven wordt de uitlaatcapaciteit van de vlotterbak bepaald, de vlotter houdt simpelweg de vlotterbak vol en meer is het niet, geen ingewikkelde besturing en geen computer te zien.
Het werkt perfect, jammer dat de vlotter van staal is en een lullige geleiding heeft van ijzer op ijzer, het ding kermt het uit bij de minste beweging.
Slecht stukje ontwerp, in 1972 wisten we toch al wel beter. Op de vlotter lagen door de zon gedroogde visjes waar een vogeltje druk mee aan het eten was.
Het hele spul werkt een beetje zoals zo'n ouderwetse gietijzer stortbak die vroeger met een kettinkje bediend werd als de grote boodschap op pad gestuurd moest worden.
Voor noodgevallen als bij zware regen het meer te vol dreigt te raken zijn er twee vizierschuiven die het water afvoeren naar de oude rivierbedding.
Dat lijkt al jaren niet meer gebeurd te zijn ,de rivierbedding is volledig dichtgegroeid met kreupelhout en zelfs grotere bomen.
Mooie omgeving daar en leuk om eens uit te vissen hoe zo'n dam beheerd wordt.
Vandaag zitten we bij Siebo in Evora Monte om ons voor te bereiden op de thuisreis, we gaan nog even in Estremoz kijken morgen en dan huiswaarts.
DSC07132de dam bij markadia.JPG
DSC07132de dam bij markadia.JPG (65.86 KiB) 3159 keer bekeken
DSC07134de dam bij markadia.JPG
DSC07134de dam bij markadia.JPG (56.38 KiB) 3159 keer bekeken
DSC07135de dam bij markadia.JPG
DSC07135de dam bij markadia.JPG (131.08 KiB) 3159 keer bekeken
DSC07137de dam bij markadia.JPG
DSC07137de dam bij markadia.JPG (82.02 KiB) 3159 keer bekeken
DSC07138de dam bij markadia.JPG
DSC07138de dam bij markadia.JPG (95.15 KiB) 3159 keer bekeken
DSC07139de dam bij markadia.JPG
DSC07139de dam bij markadia.JPG (73.72 KiB) 3159 keer bekeken
DSC07140de dam bij markadia.JPG
DSC07140de dam bij markadia.JPG (63.81 KiB) 3159 keer bekeken
DSC07142de dam bij markadia.JPG
DSC07142de dam bij markadia.JPG (79.19 KiB) 3159 keer bekeken

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

DSC07143de dam bij markadia.JPG
DSC07143de dam bij markadia.JPG (55.03 KiB) 3159 keer bekeken
DSC07144de dam bij markadia.JPG
DSC07144de dam bij markadia.JPG (89.14 KiB) 3159 keer bekeken
DSC07152de dam bij markadia.JPG
DSC07152de dam bij markadia.JPG (123.26 KiB) 3159 keer bekeken
DSC07156de dam bij markadia.JPG
DSC07156de dam bij markadia.JPG (85.51 KiB) 3159 keer bekeken
DSC07157de dam bij markadia.JPG
DSC07157de dam bij markadia.JPG (50.9 KiB) 3159 keer bekeken
DSC07158de dam bij markadia.JPG
DSC07158de dam bij markadia.JPG (76.76 KiB) 3159 keer bekeken
DSC07159de dam bij markadia.JPG
DSC07159de dam bij markadia.JPG (86.07 KiB) 3159 keer bekeken
DSC07160de dam bij markadia.JPG
DSC07160de dam bij markadia.JPG (105.04 KiB) 3159 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

DSC07161de dam bij markadia.JPG
DSC07161de dam bij markadia.JPG (97.32 KiB) 3158 keer bekeken
DSC07162de dam bij markadia.JPG
DSC07162de dam bij markadia.JPG (74.42 KiB) 3158 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door jdbvos »

Het was deze winter weer een prachtreportage !
Heel erg bedankt, en een goeie thuisreis !
Als je opschiet ben je net op tijd thuis voor de Elfstedentocht: Frl heeft al een vaarverbod ingesteld, en dan zitten de rayonhoofden al standby naast de telefoon.
Duzzzz...dat wordt truien kopen. onderweg....en een bosje hooi voor in de klompen...
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

Jan, koud en mooi vriesweer heb ik geen probleem mee.
Als er ijs ligt bij terugkomst gaan wij nog wel even schaatsen, 1 april gaat het bootje weer varen dus de Elfstedentocht...? Ik hoop het voor de Friezen, anderzijds lijkt het mij een hoop gelazer geven met al die ongeduldige mensen van tegenwoordig.
We gaan het meemaken :-D :-D .
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door gerard tenerife »

jdbvos schreef:
Het was deze winter weer een prachtreportage !
Heel erg bedankt, en een goeie thuisreis !
En daar sluit ik me heelemaal bij aan, Jan ik heb er van genoten. Mogelijk een reportage van de Elfstedentocht??? :lol:
of komt die niet bij Vorden langs :wink: :lol:

Groetjes Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Het was deze winter weer een prachtreportage
!
Terwijl ik me geheel naadloos aansluit bij de lovende woorden van Jan uut Grunning'n en Gerard " from the Canariiees" :lol: vindt ik toch wel dat Jan en zijn hoffotograaf Marieke nog best wat langer daar in Zuid Portugal hadden kunnen rondhangen " ter leeringhe ende vermaack" van reportage fans zoals ik wat betreft " bootjes, waterdammen en andere trammelant" :lol:
Ik had....om nu maar een voorbeeld te noemen.... graag willen weten wie de fabrikant was van de tandwielkasten daar op die dam :lol: .....kun je niet eventjes terug rijden op je fietsie Jan??
Ik wens jullie smooth sailing with the winds on yer back op de terugreis naar de Achterhoek......" may yer big jib draw" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

Hoi Harry, op de terugreis hebben we in hoofdzaak tegenwind en die is nog koud ook :wink:
De tandwielkasten komen dacht ik uit Finland aan het model te zien(wij gebruikten die dingen ook wel) Ik zal het ooit even nazoeken.
Terug in de Achterhoek gaan we bij de sluis in Eefde kijken, daar moeten ze nu toch aardig druk mee zijn, of wellicht hebben ze vorstverlet :x
We melden ons weer als er nog iets bijzonders op ons pad komt.
Vanochtend stapte ik hier op de camping grijs onder de douche en na afloop en nu nog heb ik roestbruin haar. Er is altijd wel wat, als je maar schik hebt!
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door jdbvos »

:lol: :lol: Scheelt een kleurspoeling van, nou hoeveel ... €25 ???
vorstverlet
De koning en z'n gezin gaan vast-en-zeker op vakantie naar Lech of zo, dus is hier in NL idd 'vorstverlet', want hij's niet thuis...
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

Hoi Jan, geen idee het is de eerste kleurspoeling ooit. De boer die de camping beheert reageerde zeer snel: " Omdat je er jaren jonger uitziet moet je extra betalen voor de verjongingskuur". :-D.


Plaats reactie