Pikheet in Noorwegen
Pikheet in Noorwegen
PIKHEET IN NOORWEGEN.
Van 20 mei tot 16 juni toerden wij met de camper naar de Lofoten en weer terug naar Warken(bij Zutphen).
Doel was eigenlijk Andenes om een walvissafari te maken,omdat wij nooit echt wat plannen ging het even anders, maar het was een prachtige reis.
Het gaat deze keer over veerboten,vissersschepen,bruggen ,tunnels,elanden,de oude Finnmarken, veel wind en sneeuw en ijs.
We zijn ook nog even wezen stappen in Kopenhagen en hebben gekeken bij een duitse zweefpont.
We reden ongeveer 7500 km totaal en brachten het er af met slechts een sterretje in de voorruit!
Door de matige snelheden in Noorwegen is de dieselconsumptie gemiddeld een liter op tien kilometer geweest plus een liter 10W40.
Verder is alles in Noorwegen echt duur vergeleken met Nederland.
We overnachtten altijd op campings , de prijzen van campings(buiten het seizoen) zijn laag en er is geen mens,soms zelfs geen beheerder.
Voor de verandering starten wij via een camping in Schonberg aan de Kielerbocht met uitzicht op de Kielerbocht.
Daarna nemen we de brug over de Fehmarnsund en de pont over de Fehmarnbelt van Puttgarden naar Rodbyhavn(dk).
De veerboot"Schleswig Holstein"is om door een ringetje te halen goed onderhouden en schoon!
Als we even onderweg zijn komt er een licht blauwe deen kort op kruisende koers,vroeger op rede van Takoradi werd er met die gasten noch wel eens een kroeg verbouwd, als we een sloepje konden ritselen.
We passeren een werkschip dat kennelijk iets zoekt.
Daarna passeren wij het zusterschip "Prinsesse Benedikte" uit Rodbyhavn .
Van 20 mei tot 16 juni toerden wij met de camper naar de Lofoten en weer terug naar Warken(bij Zutphen).
Doel was eigenlijk Andenes om een walvissafari te maken,omdat wij nooit echt wat plannen ging het even anders, maar het was een prachtige reis.
Het gaat deze keer over veerboten,vissersschepen,bruggen ,tunnels,elanden,de oude Finnmarken, veel wind en sneeuw en ijs.
We zijn ook nog even wezen stappen in Kopenhagen en hebben gekeken bij een duitse zweefpont.
We reden ongeveer 7500 km totaal en brachten het er af met slechts een sterretje in de voorruit!
Door de matige snelheden in Noorwegen is de dieselconsumptie gemiddeld een liter op tien kilometer geweest plus een liter 10W40.
Verder is alles in Noorwegen echt duur vergeleken met Nederland.
We overnachtten altijd op campings , de prijzen van campings(buiten het seizoen) zijn laag en er is geen mens,soms zelfs geen beheerder.
Voor de verandering starten wij via een camping in Schonberg aan de Kielerbocht met uitzicht op de Kielerbocht.
Daarna nemen we de brug over de Fehmarnsund en de pont over de Fehmarnbelt van Puttgarden naar Rodbyhavn(dk).
De veerboot"Schleswig Holstein"is om door een ringetje te halen goed onderhouden en schoon!
Als we even onderweg zijn komt er een licht blauwe deen kort op kruisende koers,vroeger op rede van Takoradi werd er met die gasten noch wel eens een kroeg verbouwd, als we een sloepje konden ritselen.
We passeren een werkschip dat kennelijk iets zoekt.
Daarna passeren wij het zusterschip "Prinsesse Benedikte" uit Rodbyhavn .
- Bijlagen
-
- DSC00045.JPG (352.47 KiB) 5560 keer bekeken
- gerard tenerife
- Berichten: 6491
- Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
- Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje
Re: PIKHEET IN NOORWEGEN
Kijk eens even aan een reisje naar de Lofoten, daar doen we even aan mee. Een beetje sneeuw en ijs, goed ik zit er klaar voor, zal een paar extra zokken en en jas klaar leggen laat maar komen V+D. Andenes, ben er eens geweest voor zaken in de visserij, vliegtuig, in en uit denk ik. Meen me te herinneren dat je daar de walvissen van het vliegveld kon zien.
mvg Gerard
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Re: PIKHEET IN NOORWEGEN
Van Helsingor nemen we de veerboot naar Helsingborg(S),niets gereserveerd,geen probleem plaats genoeg,kosten euro 98,= voor een uurtje varen.
Er staat een flinke rij vrachtauto's en de oprit naar de boot wordt bewaakt door een dame in hotpants,daar komt geen chauffeur voorbij!!
De Aurora of Helsingborg komt voor de steiger en als ze leeg is gaan de wachtenden met veel haast aan boord en is het spulletje binnen de kortste tijd weer onderweg.
Helsingor heeft een mooie haven en een separate haven voor jachten en visserij.
Uitvarend komen we langs de vesting die ooit voor verdediging diende.
Het ankerspil van de veerboot heeft een typische borging voor de ketting,zoiets zie je veel op jachtjes.
Voor de steiger van Helsingborg ziet het er allemaal wat benauwd uit,maar de schipper krijgt de veerboot zonder zelfs het kleinste stootje voor de wal.
Er staat een flinke rij vrachtauto's en de oprit naar de boot wordt bewaakt door een dame in hotpants,daar komt geen chauffeur voorbij!!
De Aurora of Helsingborg komt voor de steiger en als ze leeg is gaan de wachtenden met veel haast aan boord en is het spulletje binnen de kortste tijd weer onderweg.
Helsingor heeft een mooie haven en een separate haven voor jachten en visserij.
Uitvarend komen we langs de vesting die ooit voor verdediging diende.
Het ankerspil van de veerboot heeft een typische borging voor de ketting,zoiets zie je veel op jachtjes.
Voor de steiger van Helsingborg ziet het er allemaal wat benauwd uit,maar de schipper krijgt de veerboot zonder zelfs het kleinste stootje voor de wal.
Re: PIKHEET IN NOORWEGEN
Voor we naar Helsingor reden hebben we overnacht op een camping aan het Kattegat,we moesten wel een bos door om de schepen te zien(door de boomtoppen).
Over de Storstrommen ligt een prachtige stalen brug,waarvan het laswerk goed uitgevoerd is.
Door dat gedoe met oranje had ik dit even overgeslagen,morgen gaan we verder met wat foto's van Helsingborg.
Over de Storstrommen ligt een prachtige stalen brug,waarvan het laswerk goed uitgevoerd is.
Door dat gedoe met oranje had ik dit even overgeslagen,morgen gaan we verder met wat foto's van Helsingborg.
Re: PIKHEET IN NOORWEGEN
Bij aankomst te Helsingborg valt het grote aantal met koper beklede daken mij op,alles ziet er goed onderhouden en georganiseerd uit.
Er wonen 100.000 mensen en er staan een paar grote centrales. Het zusje van de Aurora. In de verte een schip van Sol Continent Lines. Een veerboot van HH Ferries. Het baken van Helsingborg en wellicht het bekendste gebouw? Wij willen vandaag op de snelste manier naar Halden in Noorwegen rijden en daar overnachten op en camping boven op de berg naast de vesting.
Morgen nemen we een rustdag om op ons gemak Halden en de vesting te bekijken.
Omdat we door willen naar Noorwegen moet Helsingborg wachten tot(ooit) een andere keer,we denken dat de meeste mensen Helsingborg slechts kennen van aankomst of vertrek.Er wonen 100.000 mensen en er staan een paar grote centrales. Het zusje van de Aurora. In de verte een schip van Sol Continent Lines. Een veerboot van HH Ferries. Het baken van Helsingborg en wellicht het bekendste gebouw? Wij willen vandaag op de snelste manier naar Halden in Noorwegen rijden en daar overnachten op en camping boven op de berg naast de vesting.
Morgen nemen we een rustdag om op ons gemak Halden en de vesting te bekijken.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14438
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: PIKHEET IN NOORWEGEN
Hallo V+D......hartelijk dank voor je klandizie op m'n veerboot ik hoop dat je tevreden was met de aangeboden service......ondertussen zal ik genieten van je verslag met foto's....ik beschouw dat als een " gratis tochtje naar Noorwegen".Een veerboot van HH Ferries.
Het is echt jammer dat we vroegaah niet samen hebben gevaren, want dan had ik je een fikse korting op m'n HH ferry kaartje kunnen geven.......DAT zijn nu eenmaal "de regels"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: PIKHEET IN NOORWEGEN
Harry,
Ik vind het een bijzonder bootje met twee deurtjes in de boeg,de noren doen dat met een grote klep die als een haaienbek open gaat.
Alles vergrendeld en beveiligd,bij de HH ferry ziet het toch een beetje gedateerd uit.
Was zeker een koopje?
Ik vind het een bijzonder bootje met twee deurtjes in de boeg,de noren doen dat met een grote klep die als een haaienbek open gaat.
Alles vergrendeld en beveiligd,bij de HH ferry ziet het toch een beetje gedateerd uit.
Was zeker een koopje?
Re: PIKHEET IN NOORWEGEN
Als surveyor heeft Harry dit schip waarschijnlijk aan de ketting laten leggen en heeft het toen voor een prikkie opgekocht.
Goeie business.
Maar het is weer een mooie reportage, Jan.
Goeie business.
Maar het is weer een mooie reportage, Jan.
Re: PIKHEET IN NOORWEGEN
Na veel gedoe met onze nieuwe Tom-Tom,speciaal voor campers,besluiten we het ding buitendienst te stellen.
We worden steeds via de kortste weg gestuurd i.p.v de snelste,met een camper is de kortste weg in het noorden niet altijd handig.
Smalle wegen en weinig uitwijkplaatsen,je moet elkaar vaak in "zeer langzaam vooruit"passeren en onze spiegels zijn moeilijk in te klappen.
Ik vrees,dat ik toch eerst de handleiding moet gaan lezen.
In een flinke kuil ,die ik niet kon ontwijken, is de tom-tom met bevestiging en alles tot achter in de camper gelanceerd.
De nieuwe magneetvoet kan niet tegen een beetje schokken blijkt nu,dus gaat het ding met tweezijdig kleefband op zijn plaats.
Er komt nog beeld op het scherm,maar verder komt er wartaal uit,waarschijnlijk het denkraam flink door elkaar geschud.
Dus volgen we de E6 wat we al eens eerder deden,door Gotenburg staat alles goed aangegeven,kind kan de was doen.
Eenmaal in Halden staat de camping goed aangegeven en na een steile klim parkeren wij de camper op het bovenste terras naast de vestig.
Uitzicht op de haven en uitzicht op de vesting mooier kan het haast niet.
De papierfabriek Norske Skog is in vol bedrijf maar maakt weinig geluid en afvoergassen zie je al helemaal niet.
De fabriek heeft vroeger het fjord en de rivier aardig vervuild,maar dat is veranderd,het water zit weer vol vis en is brandschoon.
Er staat bij Halden ook nog een kleine kernreactor voor wetenschappelijke doeleinden.
Vanaf Warken tot Halden heeft niemand ooit om onze paspoorten of autopapieren gevraagd,toch wel een verworvenheid van de Europese Unie.
Het voelt echt vrij,zoals vrijheid bedoeld is,gaan en staan waar je wilt!
Helaas hebben Zweden,Denemarken en Noorwegen ieder een eigen munt,maar zelfs in het kleinste winkeltje en op het kleinste pontje kan je met een creditkaart betalen.
Het gevaar daarvan is dat je teveel uitgeeft,dat is een ander probleem. Uitzicht vanaf de camping over het Iddefjord richting Zweden. De haven van Halden. De zon gaat al niet meer onder ,s'avonds 23.00 uur. Fredrikstenfort en jachthaven van Halden. Een mooie visser Een gepensioeneerde reddingsloep op de rivier.
We worden steeds via de kortste weg gestuurd i.p.v de snelste,met een camper is de kortste weg in het noorden niet altijd handig.
Smalle wegen en weinig uitwijkplaatsen,je moet elkaar vaak in "zeer langzaam vooruit"passeren en onze spiegels zijn moeilijk in te klappen.
Ik vrees,dat ik toch eerst de handleiding moet gaan lezen.
In een flinke kuil ,die ik niet kon ontwijken, is de tom-tom met bevestiging en alles tot achter in de camper gelanceerd.
De nieuwe magneetvoet kan niet tegen een beetje schokken blijkt nu,dus gaat het ding met tweezijdig kleefband op zijn plaats.
Er komt nog beeld op het scherm,maar verder komt er wartaal uit,waarschijnlijk het denkraam flink door elkaar geschud.
Dus volgen we de E6 wat we al eens eerder deden,door Gotenburg staat alles goed aangegeven,kind kan de was doen.
Eenmaal in Halden staat de camping goed aangegeven en na een steile klim parkeren wij de camper op het bovenste terras naast de vestig.
Uitzicht op de haven en uitzicht op de vesting mooier kan het haast niet.
De papierfabriek Norske Skog is in vol bedrijf maar maakt weinig geluid en afvoergassen zie je al helemaal niet.
De fabriek heeft vroeger het fjord en de rivier aardig vervuild,maar dat is veranderd,het water zit weer vol vis en is brandschoon.
Er staat bij Halden ook nog een kleine kernreactor voor wetenschappelijke doeleinden.
Vanaf Warken tot Halden heeft niemand ooit om onze paspoorten of autopapieren gevraagd,toch wel een verworvenheid van de Europese Unie.
Het voelt echt vrij,zoals vrijheid bedoeld is,gaan en staan waar je wilt!
Helaas hebben Zweden,Denemarken en Noorwegen ieder een eigen munt,maar zelfs in het kleinste winkeltje en op het kleinste pontje kan je met een creditkaart betalen.
Het gevaar daarvan is dat je teveel uitgeeft,dat is een ander probleem. Uitzicht vanaf de camping over het Iddefjord richting Zweden. De haven van Halden. De zon gaat al niet meer onder ,s'avonds 23.00 uur. Fredrikstenfort en jachthaven van Halden. Een mooie visser Een gepensioeneerde reddingsloep op de rivier.
Re: PIKHEET IN NOORWEGEN
V+D een mooie weergave van je camper tour door Noorwegen
Ik zie uit naar het vervolg van je foto sessies
Aad
Ik zie uit naar het vervolg van je foto sessies
Aad