Autobussen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Autobussen

Bericht door Bob R.I.P. »

Zou best kunnen Piet. Ik weet het niet.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Autobussen

Bericht door Sparkymul »

Hallo Rob,

Volgens mij heb je gelijk. Ik heb nog even gegoogled en denk ook dat het de Vitrea is.

Sparkymul
Bijlagen
vitrea.jpg
vitrea.jpg (44.57 KiB) 7832 keer bekeken
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Autobussen

Bericht door leo-shof »

[quote="Piet Bruijns"]

Maar je ziet tegenwoordig wel een ronde sticker met een "L" op vrachtwagen en dat maakt mij ook uitermate nieuwsgierig
Toch niks met lesauto te maken?/quote]

Lärmarme Kraftfahrzeuge (Österreich)

Plakette für lärmarme Kraftfahrzeuge

LKW mit grüner „L“-Plakette
Als lärmarme Kraftfahrzeuge gelten in Österreich nach § 8b. KDV alle Kraftfahrzeuge mit einer bauartbedingten Geschwindigkeit von mehr als 50 km/h und einem maximal zulässigen Gesamtgewicht von mehr als 3,5 t, bei dem

1. der Schallpegel des Fahrgeräusches und des Motorbremsgeräusches
a) bei einer Motorleistung von unter 150 kW 78 dB nicht überschreitet
b) bei einer Motorleistung von über 150 kW 80 dB nicht überschreitet
2. der höchste Wert des Schallpegels des Druckluftgeräusches 72 dB nicht überschreitet.
Kraftfahrzeuge, die diese Voraussetzungen erfüllen, sind mit einer kreisrunden, grünen Tafel von mindestens 20 cm Durchmesser und der weißen Aufschrift „L“ zu kennzeichnen.
220px-LKW_L_Schild.svg.png
220px-LKW_L_Schild.svg.png (11.31 KiB) 7815 keer bekeken
Dan zit er een kortings premie op je voertuig
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Autobussen

Bericht door Sparkymul »

Nogmaals de B op de bus...

Volgens een ingewijde van de HTM betekent de B op de bus inderdaad... "Niet toegestaan op B-wegen. Het voertuig is te breed".

Sparkymul
Bijlagen
B-teken.jpg
B-teken.jpg (10.62 KiB) 7800 keer bekeken
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Autobussen

Bericht door Piet Bruijns »

Kijk, alle vragen zijn duidelijk beantwoord en is het bewijs toch weer geleverd dat dit forum een universele bron is van informatie.
En toch brandt me nog één vraag op de lippen en wel de volgende:
Wanneer ik inzoom op de foto van de bus die bij de Schelde gebouwd is zie ik duidelijk een "V".
Men zou kunnen denken dat deze V voor Verheul staat.
Zou het kunnen zijn dat de Schelde alleen het chassis bouwde en de carrosserie aan Verheul overliet?
Het jubileumboek van de bekende scheepswerf te Vlissingen is daar erg onduidelijk over.

Op de volgende foto zie ik ook een duidelijke, wat meer langgerekte "V" die waarschijnlijk ook die bekende carosseriebouwer symboliseerde?

Wellicht weet iemand daar een antwoord op.

Groet
Piet
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Autobussen

Bericht door Bob R.I.P. »

Bij mijn weten is het de V van Verheul. Hoe de combinatie in elkaar stak weet ik niet.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Autobussen

Bericht door leo-shof »

Verheul Was duidelijk een carrosserie bouwer op elk type onderstel (Daf Volvo Scania Leyland)

Zie hier Wikipedia

Verheul (constructeur)

Leyland/Verheul voorstadsbus 73 uit 1960, Maarse & Kroon, Aalsmeer.
Maarse & Kroon 7 3 TB-98-61.JPG
Maarse & Kroon 7 3 TB-98-61.JPG (82.57 KiB) 7990 keer bekeken
Geschiedenis[bewerken]
De geschiedenis van Verheul, voortgekomen uit een wagenmakerij te Waddinxveen, komt overeen met die van vele andere carrosseriefabrieken. Dirk Verheul, sinds 1900 de eigenaar, begon na de Eerste Wereldoorlog met de bouw van koetswerken. In de jaren dertig was de fabriek uitgegroeid tot een van de grootste op dit gebied in Nederland. Op vele chassismerken werden bussen en vrachtauto´s geproduceerd. In het bijzonder werd samengewerkt met het Nederlandse Kromhout.

In 1948 presenteerden Verheul en Kromhout op de RAI-tentoonstelling de zelfdragende VB48-buscarrosserie. In deze eerste jaren na de bevrijding nam Verheul ook actief deel aan de wederopbouw van het Nederlandse openbaar vervoer. Het aantal benodigde bussen was groter dan men aankon en daarom besteedde Verheul de carrosseriebouw van grote series Crossley- en Scania-Vabis-bussen uit aan de vliegtuigbouwers Fokker en Aviolanda en de scheepswerf De Schelde.

Vanaf 1958 nam Verheul de bouw van complete Kromhout-bussen ter hand, waarbij Kromhout alleen nog de motoren leverde. Aan dit verbond kwam in 1963 alweer een einde, want na de overname van Verheuls andere partner AEC door Leyland ontstond een nauwe samenwerking tussen Verheul en Leyland-Holland in Aalsmeer. Men ging verder onder de naam Leyland Motor Corporation NV.

De Verheul-fabriek werd op 9 december 1970 door brand verwoest. Op deze plek verrees vervolgens de Nederlandse vestiging van British Leyland. De naam Verheul werd niet meer gebruikt en carrosserieën werden niet meer gebouwd. De bouw van standaard streekbussen werd voortgezet door Den Oudsten te Woerden.
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Autobussen

Bericht door v+d »

Prachtige bussen van M&k, daar zat een beetje een Amerikaans tintje aan.
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Autobussen

Bericht door leo-shof »

En hij is er nog steeds

TB-9861
LEYLAND ROYAL TIGER WORLDMASTER
Bouwjaar1960
Kleuronbekend
Brandstofdiesel
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Autobussen

Bericht door v+d »

Ja Leo, ik had al bedacht dat ze nog rond reed, zie het moderne blik op de achtergrond :wink:


Plaats reactie