Autobussen
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: Holland Amerika Lijn
Hallo Evert.
Bedankt voor de toelichting ik dacht eerst een rondreisje,
met de bus met als slot een bezichtiging van de Nieuw Amsterdam
Groetjes Bob.V.
Bedankt voor de toelichting ik dacht eerst een rondreisje,
met de bus met als slot een bezichtiging van de Nieuw Amsterdam
Groetjes Bob.V.
-
- Berichten: 3142
- Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
- Locatie: Langedijk
Re: Holland Amerika Lijn
Was de M niet van Gelderland? En welke busmy was het?
Mvg
Bob
Mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Holland Amerika Lijn
Bob, de M was inderdaad van Gelderland, maar volgens het bijschrift bij de foto is het een Italiaanse bus.
groeten
Evert Sikkema
groeten
Evert Sikkema
-
- Berichten: 3142
- Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
- Locatie: Langedijk
Re: Holland Amerika Lijn
Ik zie boven de grill een V staan, Verheul?
We dwalen af, beter is dit over te hevelen naar het autobussen topic
Mvg
Bob
We dwalen af, beter is dit over te hevelen naar het autobussen topic
Mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Re: Holland Amerika Lijn
Ja, daar kunnen we ons weer afvragen of het een Kromhout - Verheul dan wel een Leyland - Verheul bus is.
m.v.g., Roy
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
-
- Berichten: 3142
- Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
- Locatie: Langedijk
Re: Autobussen
Kwamen de Leylands niet veel later?
Mvg
Bob
Mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Re: Autobussen
Wie herkent het niet? Het karakteristieke geluid van toen van de Beckson kaartjesautomaat. Ik heb er nog een thuis, met betaaltafel en met een mooie Wilson pneumatisch schakelmechanisme voor de halfautomatische versnellingsbakken, zoals bij ons (de Friese busmaatschappij "FRAM") laatstelijk toegepast in 1983 in de 9300-serie (incl. busnummer 9400) Den Oudsten - Daf MB 200DKLD564.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Becksonapparaat
@ Bob:
De oudste Leyland bus die ik bewust als passagier heb meegemaakt kwam uit 1968 (Leyland-Verheul met busnummer 1125). Daarna kwamen de Leyland-Den Oudsten's. Eerdere series dan 1968 zullen er vast wel zijn, maar "voor mijn tijd".
De laatste Leylands bij de FRAM betrof de serie 1600 uit ca. 1981.
In 1981 kwamen de (overigens heerlijke) DAF's serie 8700. Waarvan er veel al in 1990/1990 naar Marokko (Casablanca) verkocht zijn. De FRAM stapte toen grootschalig over op Mercedes'en en kon de nog betrekkelijk nieuwe 8700-serie verkopen om plaats te maken. Of er nog 8700'en in Marokko rijden weet ik niet, maar verwacht ik ook niet. Op Google kan ik ze niet vinden. Mogelijk zijn ze oostelijk verhuisd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Becksonapparaat
@ Bob:
De oudste Leyland bus die ik bewust als passagier heb meegemaakt kwam uit 1968 (Leyland-Verheul met busnummer 1125). Daarna kwamen de Leyland-Den Oudsten's. Eerdere series dan 1968 zullen er vast wel zijn, maar "voor mijn tijd".
De laatste Leylands bij de FRAM betrof de serie 1600 uit ca. 1981.
In 1981 kwamen de (overigens heerlijke) DAF's serie 8700. Waarvan er veel al in 1990/1990 naar Marokko (Casablanca) verkocht zijn. De FRAM stapte toen grootschalig over op Mercedes'en en kon de nog betrekkelijk nieuwe 8700-serie verkopen om plaats te maken. Of er nog 8700'en in Marokko rijden weet ik niet, maar verwacht ik ook niet. Op Google kan ik ze niet vinden. Mogelijk zijn ze oostelijk verhuisd.
Re: Autobussen
NV Damster Auto Maatschappij
Dodge
De DAM busstation aan het Damsterdiep Groningen
Dat gebouw was wachtruimte en kon je een koppie koffie drinken.
Het gebouw met de vlaggenstok daar zat Wagenborg zijn kantoor in Groningen.
Dodge
De DAM busstation aan het Damsterdiep Groningen
Dat gebouw was wachtruimte en kon je een koppie koffie drinken.
Het gebouw met de vlaggenstok daar zat Wagenborg zijn kantoor in Groningen.
-
- Berichten: 3142
- Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
- Locatie: Langedijk
Re: Autobussen
Wat betreft de introductie van het Beckson apparaat ben ik het met de geschiedschrijvers niet eens.
Mijn vader was procuratiehouder bij de NACO en was toen nauw betrokken bij de introductie van dit apparaat. We hadden enige tijd een Engelsman (met een in mijn jonge ogen een schitterende roodharige vrouw) thuis om de fijne kneepjes te leren. Mijn vader was vooral geinteresseerd in het voorkomen van fraude met dit apparaat. Avonden lang probeerde mijn vader of hij de zaak kan belazeren. Daar slaagde hij niet in, dus het was een goed apparaat. Na de introductie duurde het niet lang of een chauffeur belazerde de kluit met het Beckson-apparaat.
De vraag is natuurlijk wat deed die Engelsman bij ons en wat had hij met Beckson. Ik heb deze man later nog kort gesproken door de telefoon toen ik met een boot in Londen was.
mvg
Bob
Mijn vader was procuratiehouder bij de NACO en was toen nauw betrokken bij de introductie van dit apparaat. We hadden enige tijd een Engelsman (met een in mijn jonge ogen een schitterende roodharige vrouw) thuis om de fijne kneepjes te leren. Mijn vader was vooral geinteresseerd in het voorkomen van fraude met dit apparaat. Avonden lang probeerde mijn vader of hij de zaak kan belazeren. Daar slaagde hij niet in, dus het was een goed apparaat. Na de introductie duurde het niet lang of een chauffeur belazerde de kluit met het Beckson-apparaat.
De vraag is natuurlijk wat deed die Engelsman bij ons en wat had hij met Beckson. Ik heb deze man later nog kort gesproken door de telefoon toen ik met een boot in Londen was.
mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Re: Autobussen
Tja Bob, dat blijft natuurlijk in je geheugen: de kwestie Beckson en de schitterende roodharige vrouw.
Mijn Beckson heb ik destijds tijdelijk ontdaan van omkasting. Heb niet speciaal gekeken of er te frauderen is geweest met de machine. Die van mij is nog fabrieksnieuw zonder gebruikssporen. Voor zover ik me herinner verkocht de FRAM deze eind 80'er jaren aan het personeel.
Bij de NS had de conducteur destijds de variant van AEG. Met de DE2 heb ik vanuit stationscode 232 vele ritten gemaakt. Wanneer een maandkaart de moeite niet was, kocht ik een kaartje in de trein (zo'n AEG=papiertje) of op station Harlingen (een kartonnetje).
Mijn Beckson heb ik destijds tijdelijk ontdaan van omkasting. Heb niet speciaal gekeken of er te frauderen is geweest met de machine. Die van mij is nog fabrieksnieuw zonder gebruikssporen. Voor zover ik me herinner verkocht de FRAM deze eind 80'er jaren aan het personeel.
Bij de NS had de conducteur destijds de variant van AEG. Met de DE2 heb ik vanuit stationscode 232 vele ritten gemaakt. Wanneer een maandkaart de moeite niet was, kocht ik een kaartje in de trein (zo'n AEG=papiertje) of op station Harlingen (een kartonnetje).