Van sparks tot internationaal chauffeur

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
louis holleman

Re: Van sparks tot internationaal chauffeur

Bericht door louis holleman »

Y-382sm.jpg
Y-382sm.jpg (169.42 KiB) 9118 keer bekeken
In de zandbak van Irak. Het openbaar vervoer houdt even pauze... en ikke ook weer. Heb nu 10 dagen achter de rug :mrgreen:

paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Van sparks tot internationaal chauffeur

Bericht door paul »

hallo Louis.
Ik heb de laatste weken niet veel op het forum geweest ,omdat mijn vrouw al weer 5 weken in Dijkzicht ligt.
Maar nu zat ik dit gisteren even vlug te lezen.
En ik vraag me af.
Als ik zeg: Dirk de Pater,Schenkeveld transport,Hakkebill,Rooie Kees Holstijn.
Dan moet er ook na 30 jaar toch wel een belletje gaan rinkelen.
gr Paul :wink:
koop een boot en heb plezier tot je dood
louis holleman

Re: Van sparks tot internationaal chauffeur

Bericht door louis holleman »

Nou Paul, het kan natuurlijk zijn dat ik dement aan het worden ben, maar zo 1-2-3 doen die namen me nu ff niks :(
Moet ik dit in verband brengen met Middle East trucking of juist Scandinavie?
paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Van sparks tot internationaal chauffeur

Bericht door paul »

Het maakt verder niet uit Louis,het had heel goed mogelijk geweest.
Deze knarren reden op beide gebieden.
Maar er zijn zo veel chaufffeurs in Nederland,hoewel dat nu wel hard minder word.
Hier in het Westland ,werd volgens mij iedere jongen chauffeur.
Ik vond het altijd wel een passend beroep voor ex zeelieden,geen gezever aan je hoofd en alleen de pad op en zorgen dat het goed aankomt,en op tijd.
gr Paul.
koop een boot en heb plezier tot je dood
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Van sparks tot internationaal chauffeur

Bericht door leo-shof »

Ik vond het altijd wel een passend beroep voor ex zeelieden,geen gezever aan je hoofd en alleen de pad op

Nou Paul dat is ook wel verleden tijd hoor
tegenwoordig ben je van alle "gemaken"voorzien hoor in je auto
boordcomputer verplicht inloggen als je begint,anders heb je kans dat er uren worden geschrapt
waar mee men je ook kan volgen op het scherm
en ook de telefoon,ze bellen om de haverklap op, de plannig (meest oud chauffeurs) weten precies de tijden die je nodig hebt
alles is strak gepland
dus zo vrij is het nou ook weer niet
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
louis holleman

Re: Van sparks tot internationaal chauffeur

Bericht door louis holleman »

Ik denk dat het vroegah vrijer was. Ik kon nog volstaan met rijbewijs C-D-E, chauffeursdiploma's werden toen al verplicht maar vanwege mijn leeftijd hoefde ik het niet te hebben. Het is natuurlijk best prima dat je tegenwoordig ook met een combi de weg op gaat voor je rijlessen; toen werd je in een Blitzje examen afgenomen en vervolgens mocht je (bij Den Haan) met uitschuiftrailers, 3 of 3.5m of nog bredere lading of wat je maar verzinnen kon goed bij de klant zien aan te komen. Alle regeltjes m.b.t. diesel in- en uitvoer, papieren en noem maar op leerde je al doende wel. Ook kon je toen nog een beetje vrijelijk rondfietsen, stond je in het buut'nlaan een weekeindje over, dan tufte je gewoon wat rond om ergens iets leuks te kunnen doen.
Ik zou vandaag de dag voor geen goud geld meer bij Vos willen rijden: ze weten precies waar je zit, of je fout rijdt, ze kunnen je bij wijze van spreken op tijd waarschuwen voor een te laag viadukt... Maar de echte lol is weg. In principe is de chauffeur van nu een vakman geworden met behoorlijke opleiding. Ach, en Jan de Hollander kon toch over de hele wereld wel met handen en voeten duidelijk maken wat ie wilde?
10 portemonneetjes met vreemd geld bij je, belgische, franse, zwitserse franken, lires, marken, finmarken, deense zweedse en noorse kronen en ga zo maar door. En dan vergat je weer eens een keer je schijf te wisselen en stond er 36 uur i.p.v. 24 op...
Hoe zit het tegenwoordig aan de grenzen binnen Europa? Het lijkt me dat dat ook allemaal veel makkelijker is geworden en niet zoveel tijd meer vreet. Vandaar natuurlijk ook die planners die tot op de minuut kunnen zeggen "zo laat kan je daar zijn". Nee, ik ben blij nog in de leuke tijd te hebben gereden en niet meer nu. Met minder dan 400 pk doe je tegenwoordig ook niks meer, vaak nog automaten met weet ik veel wat voor automatische regeling. Ja, je zal nog steeds moeten kunnen sturen 8)
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Van sparks tot internationaal chauffeur

Bericht door leo-shof »

Louis

Met de grenzen binnen Europa ?
Heb je eigenlijk alleen met Zwitserland nog in de rondte te maken
´s-ochtends om 5 uur gaat het hek open en om 22 uur gaat het weer dicht voor vrachtverkeer
tenzij je een nacht vergunning hebt,en die krijg je niet zomaar!
voor de rest gewoon door rijden,douane papierwerk gaat allemaal via de computer
een T document heb je geloof ik nog wel,maar meest is het een MR document,komt gewoon uit de printer aan de zaak rollen

en over al die pk´s tegenwoordig,ja wat zal ik zeggen, hij gaat met de begrenzer toch niet harder als 89 km/h
alleen met klimmen van een bult doet hij het wat makkelijker,maar hoeveel tijd win je daar nou mee ?
de aanschaf prijs van zulk speelgoed is alleen maar duurder
en de huidge transportbedrijven kijken tegenwoordig naar het verbruik,daar kunnen ze wat mee verdienen
en niet met het aantal pk´s
ik persoonlijk vind al dat ge blabla langetafelpraat in een wegrestaurant
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Van sparks tot internationaal chauffeur

Bericht door paul »

Ik bedoelde dus ook de tijd ,toen geluk nog heel gewoon was,(nou ja geluk)
Maar voor de jongeren die gek zijn van alles wat met computers te maken heeft ,is deze tijd wellicht weer mooier.
En wat die grote vermogens betreft,wat is er mooier als je bv de eikeltjes berg op gaat,en je raam stukje open ,en je hoort dat er onder je zo n motor aan het werk is die er moeite voor moet doen,en gewoon schakelen,toch.
Ook ik heb in een blitz mijn rijbewijs gehaald,te gek natuurlijk,je had in een keer alles.gewoon ff in mijn verlof.
Na mijn vaartijd kon ik in de gistfabriek gaan werken in Delft,kon langskomen voor een gesprek naar aanleiding van een advertentie.
Nou wonen wij niet zo heel ver van Delft ,en je kon die stoomfluit dan ook goed horen,bij ons in de polder.
Ik ben dus niet gegaan,en loswerkman geworden(heet tegenwoordig zzper).
Nog nooit zonder werk gezeten ,van alles gedaan ,en in de winter bij een bedrijf in Spijkenisse als chauffeur,niet zo ver hoor ,zuid duitsland tot schotland.
Maar vond het iedere winter weer vakantie werk..
Of het nu nog mooi is,ik durf het niet te zeggen.
In 1966 ging ik varen,toen hoorde je dat de lol er af was,vroeger was het mooi.
Wel ik heb het prima naar mijn zin gehad,en ben er eigenlijk altijd nog mee bezig ,ik vond het een prachttijd.
En zo zal het iedere generatie wel zijn ,,,,vroeger toen geluk nog heel gewoon was,,,,,(sorry verkeerde topic)
gr Paul
koop een boot en heb plezier tot je dood
louis holleman

Re: Van sparks tot internationaal chauffeur

Bericht door louis holleman »

leo-shof schreef:Heb je eigenlijk alleen met Zwitserland nog in de rondte te maken
´s-ochtends om 5 uur gaat het hek open en om 22 uur gaat het weer dicht voor vrachtverkeer
Net als vroegah dus... alleen bij de St. Bernard mocht je na 10 uur nog naar beneden doorrijden tot onderaan bij die chauffeurstent plus parking. Het zal ook nog wel steeds maximaal 28 ton zijn daar...
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Van sparks tot internationaal chauffeur

Bericht door leo-shof »

[/quote] Het zal ook nog wel steeds maximaal 28 ton zijn daar...[/quote]

Nee Louis
Dat is een aantal jaren geleden veranderd,naar 40 ton
je moet er nu ook per km betalen,en dat verdiend beter als af en toe een bekeuring innen
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO


Plaats reactie