Klussen en klooien

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Klussen en klooien

Bericht door Bob R.I.P. »

Klussen op zondag? Ik woon in Broek op Langedijk. Meneer van de Heerik is het er al niet mee eens als ik op zondag de auto neem, tenzij ik op zaterdag getankt heb. De grootste bouwmarkt van Karwei staat in Broek maar is op zondag dicht. Drie keer raden wie de eigenaar van het gebouw is.
Gamma en Praxis (naast elkaar) op zichtafstand in Heerhugowaard.
Maar ik hoef nog maar heel weinig te klussen. De voordelen van een appartement.


mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 201
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Klussen en klooien

Bericht door pe7eb »

'Tis nog erger met mijnheer vd H Bob, Karwei had destijds de Het Huis Anubis actie, alleen niet in de vestiging BOL, die hekserij mocht niet in zijn pand ;-)

Wat ik dan wel weer grapzig vind om te zien is het pandje van X-Toys op hetzelfde bedrijventerrein ;-)
73 es gud dx de pe7eb eric k
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Klussen en klooien

Bericht door Bob R.I.P. »

Ik denk dat het pandje X-toys niet van hem is. Laten we hier maar over ophouden. Voor politiek en godsdienst is elders een betere plaats.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Klussen en klooien

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding--Afbeelding

Mijn zending uit Hong Kong zat vanmorgen - aangetekend - bij de post. Ik begin maandagmorgen aan een spoedcursrus Chinees om de bijgesloten aanwijzingen te kunnen lezen... :-D
Het ziet er allemaal keurig uit en ook vrij simpel. Niet vodderig, maar goed stevig en gemakkelijk in te bouwen. En dat voor 10 euro en gratis verzending...

Afbeelding--Afbeelding

Alleen... waar vind ik die kleine k(n)utstekkertjes voor de power en de speakers? Hebben die een naam of een code?
De twee-polige zijn krap 5x3mm inwendig, die drie-polige voor de power is 7x3mm. Waarom drie voor de power? Hij moet 3,7 volt hebben. Dat zijn allemaal speciale batterijen, voor zover ik dat kan zien. Kan dat niet met gewone AAA of AA batterijen? Twee is te weinig, drie is te veel.
Ik kan er hier wel mee naar een elektronicus gaan, maar als ik die kleine rotstekkertjes heb, wil ik me er zelf mee zien te redden. Als ik er eentje verknoei, is dat ook niet erg, dat is een tientje leergeld, maar het lijkt me niet nodig.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Klussen en klooien

Bericht door Bob R.I.P. »

3 stekkertjes voor de voeding: Ik vermoed +, -, en een afscherming.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Klussen en klooien

Bericht door jdbvos »

...en voor de batterijen: een "normale" alkaline batterij heeft idd 1,5V=, dus dan is 2 te weinig en 3 teveel...
Doe je "oplaadbare" batterijen, die geven 1,2V= , en dan is 3 st precies goed !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 201
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Klussen en klooien

Bericht door pe7eb »

Wat voor stekkertjes zouden dat moet zijn Theo?
Als ik het zo op het plaatje zie zou ik zeggen dat het met print headers kan.
Die zien er zo ...
Afbeelding
uit, en hebben een onderlinge steek van 0,1 inch
73 es gud dx de pe7eb eric k
Jolly Sailor

Re: Klussen en klooien

Bericht door Jolly Sailor »

Aan boord tapte ik altijd van uit de accu kist.
Dus als de accu nieuw waren was dat ongeveer 6,6 volt en later nam dat af naarmate de accu’s ouder werden.
Maar mijn radio met cassette van 9 volt speelde daar prima op.
Dus met 2 batterijen zal die het ook wel doen.

O,ja we hadden 110 volt boordspanning aan boord.
Visserman

Re: Klussen en klooien

Bericht door Visserman »

theo zei--- Er lag al een poosje een wat oudere Bosch klopboormachine in een hoek

Beste kerel, dat ding heeft nooit geklopt.... :( het is een rechtoe rechtaan eentoer boorkabafje.... zonder klop.... (ik heb nog de ouwe ambachtschool gehad en daar leer je die dinge....)
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Klussen en klooien

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Leuk kennis te maken, naamloze Visserman en bedankt voor je gewaardeerde bijdrage. :wink:
Toen jij op de ouwe ambachtschool zat, waren er voor de hobbyist nog helemaal geen klopboormachines en dus heb je daar niks over geleerd. Dat geeft niks, want ook zonder die kennis kun je een rijk en gezegend leven hebben, maar deze Bosch klopt toch echt, hoor en nu zelfs beter dan hij ooit heeft gedaan.

Afbeelding--Afbeelding--Afbeelding

Dat hele klopmnechanisme bestaat uit een stukkie plastic, dat aan de buitenkant de omschakeling is tussen kloppen en niet-kloppen, een niervormig metalen plaatje en een stalen kogeltje. Dat hele spul - plasticje, plaatje, kogeltje - komt in de ruimte die ik op de meest linkse foto met die enkele witte pijl heb aangegeven. Dat kogeltje hamert uiteindelijk op de booras. Nou ja, hameren... Die booras krijgt de ruimte om heen en weer te springen, meer is het niet. Het duurde even voordat ik de werking uitgevogeld had, maar het lukte toch, wat niet slecht is als je alleen maar een soort middenstandsdiploma hebt.

Overigens hoeft die Bosch nu nooit meer te kloppen, maar mag zijn oude dag slijten als kolomboor, in zo'n eigenlijk waardeloos geval waar je elke willekeurige boormachine in kunt klemmen. Maar ja, voor een echte kolomboor heb ik niet echt werk en dus doe ik het er maar mee. Tot ik op een dag een mooie, niet al te grote kolomboor tegenkom en die dan toch maar koop, want zo duur zijn die nou ook weer niet.
En van die toeren - een "eentoer boorkabafje" noem jij het - dat klopt óók al niet! :-D
Hij is keurig te regelen, traploos van heel, heel langzaam tot razendsnel. Ik ben een groot voorstander van heel langzaam boren, want samen met de onvolprezen Lenox Protool spaart dat heel wat boren. Ik koop altijd de beste kwaliteit boren, want dat is een stuk goedkoper dan goedkope boren kopen, als u me nog volgt. :?

Maar goed, die boormachine, dat is alweer verleden tijd. We zitten nu in de Chinese elektronica en die kleine stekkertjes, een vakgebied dat mij volkomen vreemd is. Mijn laatste serieuze verrichtingen op dat gebied, dateren van ongeveer 1947, toen ik kans zag om werkende radio-ontvangtoestellen te bouwen waarop men moeiteloos naar Hilversum kon luisteren en na het invallen van de duisternis soms Duitsche stations kon horen of zelfs den Engelsen zender te Droitwich! Een kristalontvanger in een lucifersdoosje, wat dacht u daar wel van? Verder dan een eenlamper met een A415 en een Philips Plaatstroomapparaat ben ik echter nooit gekomen. Voor zo'n A415 moesten we van Overschie helemaal naar de markt op het Noordplein lopen en daar betaalden we dan een gulden voor zo'n buis - gebruikt, wel te verstaan. Ik bedoel maar: aan die kennis heb ik nu niet zo erg veel meer. Mijn vrienden uit die tijd, die ook zwaar in de radiotechniek zaten, gingen wel op die weg door en bouwden op den duur in mijn ogen gigantische superheterodyne ontvangers. Ik ging in 1951 naar zee en verloor alle interesse in dat soort zaken.

Ik zal eens een goeie foto van die kleine k.. stekkertjes maken, maar dan moet ik mijn échte camera even inscheren, want met de kleine Nikon Coolpix kan ik niet dicht genoeg bij komen. Het heeft allemaal ook geen haast. Dat Chinese geval is voor een project waar ik pas na Nieuwjaar aan ga beginnen. Maar het zijn leuke dingen, die radio-mp3 spelers wekkers van een tientje uit Hong Kong.
Ik ga mijn camera optuigen.


Plaats reactie