Woudsend, tussen de meren.
Woudsend, tussen de meren.
Omdat we ons bootje al jaren in Woudsend stallen, een prachtig plaatsje tussen de meren, hierbij wat plaatjes van de sleepbootdagen.
Er was van alles te zien, slepers, opduwers, een emmerbaggermolen, motoren, vletten en wat rijdend antiek(hoewel er ook wat antiek los rond liep ).
Voor wie het leuk vindt, ik heb ongeveer veertig foto's en als het vervelend wordt dan hoor ik het wel.
Woudsend heeft een mooie kade langs de Ee in het centrum waar je bij de brug, op een terras, rustig van een pilsje of een maaltijd kunt genieten.
Je wordt dan tevens vermaakt met de soms wel zeer bijzondere manoeuvres die watersporters uithalen als ze moeten wachten voor een brugopening.
De brughoogte is 2 meter 45 centimeter, dus veel schepen vragen een opening. Ons vletje past er precies onderdoor, hoewel de terraszitters daar wel eens over twijfelen.
We zagen er als eens een valkje de complete tuigage verliezen en een Duits echtpaar zodanig verwikkeld in hun strijd om de gezag voering, dat ze niet tijdig merkten dat de brug weer sloot.
Het remmingswerk en tenslotte de kade, eindigden de vaart van het schip, waarna de brugwachter ze uitgemeten kreeg.
Kortom in Woudsend, bij de brug, is het altijd gezellig!
Er was van alles te zien, slepers, opduwers, een emmerbaggermolen, motoren, vletten en wat rijdend antiek(hoewel er ook wat antiek los rond liep ).
Voor wie het leuk vindt, ik heb ongeveer veertig foto's en als het vervelend wordt dan hoor ik het wel.
Woudsend heeft een mooie kade langs de Ee in het centrum waar je bij de brug, op een terras, rustig van een pilsje of een maaltijd kunt genieten.
Je wordt dan tevens vermaakt met de soms wel zeer bijzondere manoeuvres die watersporters uithalen als ze moeten wachten voor een brugopening.
De brughoogte is 2 meter 45 centimeter, dus veel schepen vragen een opening. Ons vletje past er precies onderdoor, hoewel de terraszitters daar wel eens over twijfelen.
We zagen er als eens een valkje de complete tuigage verliezen en een Duits echtpaar zodanig verwikkeld in hun strijd om de gezag voering, dat ze niet tijdig merkten dat de brug weer sloot.
Het remmingswerk en tenslotte de kade, eindigden de vaart van het schip, waarna de brugwachter ze uitgemeten kreeg.
Kortom in Woudsend, bij de brug, is het altijd gezellig!
-
- Berichten: 3142
- Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
- Locatie: Langedijk
Re: Woudsend, tussen de meren.
Doorgaan met het plaatsen van de foto's.
Ook van je eigen bootje.
mvg
Bob
Ook van je eigen bootje.
mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Re: Woudsend, tussen de meren.
Prachtig!
Ik heb er geen bal verstand van, maar dat is van geen enkel belang.
Doorgaan, Jan.
René
Ik heb er geen bal verstand van, maar dat is van geen enkel belang.
Doorgaan, Jan.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Re: Woudsend, tussen de meren.
Hier wat gegevens van die witte wagen
Kentekengegevens AR-75-27
FORD T SPEEDSTER
SIGNALEMENT
Merk FORD
Model T SPEEDSTER
Kleur wit
Brandstof benzine
Classificatie personenauto
Carrosserie cabriolet
Aantal wielen 4
BPM € 0
REGISTRATIE
Datum eerste toelating 30 juni 1912
Datum eerste tenaamstelling 8 mei 2014
Datum laatste tenaamstelling 8 mei 2014
Soort eigenaar PARTICULIER
Volgnummer eigenaar 1
Wijze invoer Individuele import
APK
APK vervaldatum
MOTOR
Motorcode 170156
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 2900 cc
Vermogen 14 kW (19 pk)
MILIEU
Roetuitstoot 0 mg/km
Energielabel -
Roetfilter nee
GEWICHTEN
Massa leeg 650 kg
Wielbasis 2,53 m
Kentekengegevens AR-75-27
FORD T SPEEDSTER
SIGNALEMENT
Merk FORD
Model T SPEEDSTER
Kleur wit
Brandstof benzine
Classificatie personenauto
Carrosserie cabriolet
Aantal wielen 4
BPM € 0
REGISTRATIE
Datum eerste toelating 30 juni 1912
Datum eerste tenaamstelling 8 mei 2014
Datum laatste tenaamstelling 8 mei 2014
Soort eigenaar PARTICULIER
Volgnummer eigenaar 1
Wijze invoer Individuele import
APK
APK vervaldatum
MOTOR
Motorcode 170156
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 2900 cc
Vermogen 14 kW (19 pk)
MILIEU
Roetuitstoot 0 mg/km
Energielabel -
Roetfilter nee
GEWICHTEN
Massa leeg 650 kg
Wielbasis 2,53 m
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
Re: Woudsend, tussen de meren.
Leo, bedankt. Het Fordje is wel bijzonder en in een zeer goede conditie. Zelf heb ik een A-Ford, in een dwaze bui, geruild in Santiago de Chile voor een door ons gebouwde Extruder.
Een Extruder is een ding, dat een mengsel van meel en toevoegingen kookt onder hoge druk en vormt tot hapklare brokken voor uw huisdieren, dit ter zijde.
In de A-ford zit ook een drie liter motor maar ik schat dat het ding 850 kg weegt en dus geen partij is voor deze "snelle" T-Ford
Een Extruder is een ding, dat een mengsel van meel en toevoegingen kookt onder hoge druk en vormt tot hapklare brokken voor uw huisdieren, dit ter zijde.
In de A-ford zit ook een drie liter motor maar ik schat dat het ding 850 kg weegt en dus geen partij is voor deze "snelle" T-Ford
- gerard tenerife
- Berichten: 6491
- Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
- Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje
Re: Woudsend, tussen de meren.
Het lijkt haast wel zomer daar Jan en maar even door gaan met die plaatjes ik geniet er van.
MVG Gerard.
MVG Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Re: Woudsend, tussen de meren.
Het lukt vandaag om de een of andere reden niet om foto's op het kombuis te zetten, telkens als ik een foto klaar heb staan dondert het kombuis om, zeker slecht weer
Ik probeer het vandaag later nog wel eens.
Ik probeer het vandaag later nog wel eens.
Re: Woudsend, tussen de meren.
Na wat gemartel en hier en daar een tik tegen het kastje lijkt de handel het weer te doen
Zondag was het inderdaad een prachtige zomerdag Gerard, helaas vandaag komt het water weer met bakken uit de lucht!
Aan de kade in Woudsend lagen de meeste sleepboten met de boeg naar de kade, neuzen kijken dus.
Meerdere boten hebben een versterkte boeg voor varen in ijs, dat viel mij wel op. Wie bij de sleepboten wat op te merken heeft of weet, ga gerust je gang het is toch mooi weer om achter de p.c. te zitten.
Enige sleepboten hadden een schildje met gegevens over boot en aandrijving, terwijl er ook wel iets over de geschiedenis vermeld werd.
Het scheepvaartverkeer op de Ee ging gewoon door, dus er was veel te zien. We beginnen maar met de neuzen.
Ik heb mij altijd laten vertellen dat een goudkleurige ster op de boeg betekent dat je je schip in eigendom en de hypotheek afbetaald hebt.
Op diverse boegen prijkt een zilverkleurige ster, wie weet wat dat betekent?
Zondag was het inderdaad een prachtige zomerdag Gerard, helaas vandaag komt het water weer met bakken uit de lucht!
Aan de kade in Woudsend lagen de meeste sleepboten met de boeg naar de kade, neuzen kijken dus.
Meerdere boten hebben een versterkte boeg voor varen in ijs, dat viel mij wel op. Wie bij de sleepboten wat op te merken heeft of weet, ga gerust je gang het is toch mooi weer om achter de p.c. te zitten.
Enige sleepboten hadden een schildje met gegevens over boot en aandrijving, terwijl er ook wel iets over de geschiedenis vermeld werd.
Het scheepvaartverkeer op de Ee ging gewoon door, dus er was veel te zien. We beginnen maar met de neuzen.
Ik heb mij altijd laten vertellen dat een goudkleurige ster op de boeg betekent dat je je schip in eigendom en de hypotheek afbetaald hebt.
Op diverse boegen prijkt een zilverkleurige ster, wie weet wat dat betekent?
Re: Woudsend, tussen de meren.
gouden ster: schip is vrijgevaren (van hypotheek/lening)
zilveren ster: meer dan 50% afgelost
gele, of witte ster: meer dan 25% afgelost (mij is verteld dat witte ster gevoerd werd bij sleepkasten)
rode ster : nét begonnen met aflossen
althans: zo is het mij verteld.
Gold voor alle destijds gangbare (binnen-)schepen, maar meedoen was geen verplichting: een gouden ster was dus een trotse uiting.
Voor de KHV en bKHV gold dit ook, maar dan werd dit meestal aangegeven mbv de topkloot. Vooral de bKHV (en/of Wad&Sont-vaart...dit was doorgaans hetzelfde) gebruikte de ster op/onder het kamstuk.
Voor zover mij bekend, deed de (gemechaniseerde) GHV hier nooit aan mee; het schijnt op de GHV-zeilvaart wél gangbaar geweest te zijn.....
Ik zie nóg een breedlachende pa aan boord stappen, met in z'n hand zo'n kwartliter-potje goudverf (ik meen van Vettewinkel) en de topkloot hoogstpersoonlijk in de goudverf tjetten....
De volgende dag werd de mast nogmaals gestreken, en werd de topkloot nog eens in de blanke lak gezet : ".....dan glimt dat nog mooier...."
zilveren ster: meer dan 50% afgelost
gele, of witte ster: meer dan 25% afgelost (mij is verteld dat witte ster gevoerd werd bij sleepkasten)
rode ster : nét begonnen met aflossen
althans: zo is het mij verteld.
Gold voor alle destijds gangbare (binnen-)schepen, maar meedoen was geen verplichting: een gouden ster was dus een trotse uiting.
Voor de KHV en bKHV gold dit ook, maar dan werd dit meestal aangegeven mbv de topkloot. Vooral de bKHV (en/of Wad&Sont-vaart...dit was doorgaans hetzelfde) gebruikte de ster op/onder het kamstuk.
Voor zover mij bekend, deed de (gemechaniseerde) GHV hier nooit aan mee; het schijnt op de GHV-zeilvaart wél gangbaar geweest te zijn.....
Ik zie nóg een breedlachende pa aan boord stappen, met in z'n hand zo'n kwartliter-potje goudverf (ik meen van Vettewinkel) en de topkloot hoogstpersoonlijk in de goudverf tjetten....
De volgende dag werd de mast nogmaals gestreken, en werd de topkloot nog eens in de blanke lak gezet : ".....dan glimt dat nog mooier...."
Oost, west...ook best
Re: Woudsend, tussen de meren.
Bedankt Jan, duidelijk!