Merkwaardig bericht!

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
ghijze mitter hacken

Merkwaardig bericht!

Bericht door ghijze mitter hacken »

Aan allen die dit lezen,

onderstaand verhaal trok enige jaren geleden mijn aandacht, ik heb echter mijn twijfels over het gegeven dat het om menselijke resten van gevallenen uit de Russisch-Japanse oorlog (1904-1905) zou gaan, Indien het waar zou zijn vraag ik me af hoe een dergelijke lading dan in Nederland zou zijn gekomen.

De Noord-Brabantse krant schreef in 1905:

“De drukte aan de Vegheler spoorhaven, het verbindingsstation van goederen uit Amerika en Engeland naar Duitschland en verder vasteland Europa, neemt elken dag toe. Men kan zich niet voorstellen welke goederen hier zooal aangevoerd worden.

Deze week bijv. arriveerden alhier een heel schip menschen- en dierenbeenderen, zoals hoofden van gebleven soldaten in den Russisch-Japanschen oorlog, armen, beenen gedeeltelijk nog met rottend vleesch bedekt. Het lossen overdag werd op advies van de gezondheidscomissisie door onzen raad verboden. ‘s Nachts wordt er gelost, elke arbeider verdient plusminus 8 gulden per nacht.

Er wordt heel veel geld verdiend, maar het is eigenlijk geen menschenwerk met rottend vleesch en beenderen om de gaan. Verschillende arbeiders zijn dan ook ziek geworden door den verpestenden walm.”

De bizarre scheepslading was bestemd voor de kunstmestfabriek Coenen & Schoenmakers te Uden om daar tot beendermeel voor superfosfaat verwerkt te worden.

ghijze mitter hacken

Re: Merkwaardig bericht!

Bericht door ghijze mitter hacken »

Aanvulling: ondanks dat ik zelf al enig speurwerk heb verricht ben ik niet veel verder gekomen.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Merkwaardig bericht!

Bericht door v+d »

Kroniek van de geschiedenis van Zijtaart vermeldt dit bericht letterlijk.
Veel bijzonders is er niet aan, beenderen werden gebruikt in die fabriek te Uden, dat is algemeen bekend.
Of er soldatenschedels in de lading zaten is nu toch niet meer vast te stellen denk ik.

In het archief van de fabriek zal als het al waar is daar niets over te vinden zijn, immers men loste een lading beenderen en hoefde toen waarschijnlijk de herkomst niet te controleren.
Je zou moeten zoeken in het archief van de plaatselijke huisartsen die de patiënten behandeld hebben die ziek werden tijdens het lossen.
Wat wil je hier mee aantonen of met welk doel onderzoek je dit?
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Merkwaardig bericht!

Bericht door jdbvos »

Da's zeker een bizar verhaal....
Naar de tegenwoordige normen in grootverdienersland (alles waarmee snel geld verdiend kan worden en pakkans laag is, is toegestaan) zou mij heden-ten-dage zoiets niet eens meer verbazen....
Maar in 1905 ??? :shock:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Merkwaardig bericht!

Bericht door Otter »

Een loos verhaal 110 jaar geleden!!
Wie onder weg is, vorderd
ghijze mitter hacken

Re: Merkwaardig bericht!

Bericht door ghijze mitter hacken »

v+d,

de kroniek van Zijtaart citeert de Noord Brabantsche krant uit 1905 (abussievelijk geplaatst op de tijdlijn van 1904) verder werd het in 1905 in nog enige andere kranten letterlijk overgenomen. Auke van der Woud, Een koninkrijk vol sloppen Achterbuurten en vuil in de negentiende eeuw (enige jaren geleden verschenen) citeert het ook maar dan met bronvermelding Diopter (een pseudoniem van Arie Keppler)

Rotem Kowner, een expert op het gebied van deze oorlog stuurde mij als antwoord op de vraag of het inderdaad restanten van gevallen geweest zouden kunnen zijn deze mail:

Thank you for this message. I have seen this reference also in the internet. It is quite bizarre, I must confess, but I doubt its authenticity.

In other words, I have little doubts that a boat with some human remains arrived in Amsterdam (?) sometime in 1904-5 and the bones were used in the manner described, but I don't think it came from Manchuria (the area of Russo-Japanese battlefields) for several reasons:

1. Morally speaking, the Japanese authorities took much pride in taking care of (and mostly bury) the bodies not only of their own soldiers but also of those of the enemy.

2. Legally speaking, the Japanese authorities controlled the sea lanes to Manchuria, inspected the ships passing for fear of contraband, and would have not let such a ship to leave.

3. Economically speaking, the distance from Manchuria to the Netherlands is great. It would take much time and cost a lot to move such "merchandize". It does not make sense economically.

The question, in my view, is where these remains truly came from. One may have various ideas. I suspect that the Russo-Japanese War served here just as a cover-up ...

I will appreciate your opinion.

Best wishes,

Rotem Kowner
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Merkwaardig bericht!

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding
Afbeelding

"Het Volk" nam het bericht ook over, maar verder is er nergens iets over te vinden.
Toch zal het vast wel gebeurd zijn en als je die Russisch-Japanse oorlog nu even vergeet - veel te ver weg, zoals de expert op dat gebied terecht opmerkt - zou ik me kunnen voorstellen dat er ergens een kerkhof opgeruimd werd en dat iemand die botten voor een zacht prijsje bij de verzamelde botten van de slachthuizen heeft gegooid. Dat stonk dan misschien wel verschrikkelijk, maar geld stinkt niet en dus... :shock:

Het bericht kwam oorspronkelijk uit het Dagblad van Noord Brabant van woensdag 26 april 1905. Dat is later "De Stem" of BN De Stem geworden. Misschien zou in die archieven - niet online, maar bij de krant zelf - nog meer te vinden zijn. De Russich-Japanse oorlog was in die dagen volop in het nieuws dus dat verhaal dat die botten daarvan afkomstig waren, was extra sensationeel nieuws.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Merkwaardig bericht!

Bericht door v+d »

Ghijze,

Veghel lag niet aan zee, dus dat vrachtje moet ergens vanuit een zeeschip overgeladen zijn in een binnenvaarder om in Veghel te komen.
Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat en zeeschip een vracht beenderen aan boord heeft gehad met vleesresten er nog aan( zo'n reis duurt even).
Wellicht was er ergens in Europa een brandhaardje waarvan de gevolgen opgeruimd moesten worden, dat lijkt waarschijnlijker.
Van het idee dat mensen zulke dingen niet doen moeten we maar afstappen, helaas.

Mijn vraag wat de reden is van uw onderzoek bleef helaas onbeantwoord.
ghijze mitter hacken

Re: Merkwaardig bericht!

Bericht door ghijze mitter hacken »

De reden voor mijn onderzoekje is pure nieuwsgierigheid met name vanwege het onwaarschijnlijke verhaal dat er achter steekt. Het bericht verscheen in meerdere kranten en werd zelfs onlangs nog in een boek over sloppen in Nederland aangehaald. Er zullen toch ongetwijfeld kritische lezers zijn geweest die hier vraagtekens bij hadden kunnen plaatsen, maar daar heb ik niets van kunnen achterhalen. Het hoeft niet direct een broodje aap verhaal te zijn, maar als er inderdaad menselijke resten en schedels tussen de dierlijke resten hebben gezeten zullen deze toch ergens vandaan gekomen moeten zijn. De vraag is dan waarvan? Is er ergens misschien een kerkhof illegaal gekeerd en is de inhoud van de graven vermengd met een lading van een destructiebedrijf of van een slachthuis? Het laat vermoeden dat er wel eens een cover up story achter zou kunnen steken.
ghijze mitter hacken

Re: Merkwaardig bericht!

Bericht door ghijze mitter hacken »

Theo,

ik lees je reactie nu pas, maar je verwoordt precies het idee achter dit verhaal dat ik in mijn reactie aan v+d heb gegeven.


Plaats reactie