Jaartallen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gerardk
Berichten: 383
Lid geworden op: 15 feb 2007 17:36
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Jaartallen

Bericht door gerardk »

Beste mensen,
Op een mooie dag was ik deze week in de mooie oude Hanzestad Hattem. Op de kerk aan het Marktplein zag ik 2 verschillende jaartallen.
Daar is normaal gesproken niets bijzonders aan ware het niet dat op de toegangspoort van het hoofdgebouw in Romeinse tekens het jaartal
MDCCLIII stond, dus 1753. Op de aanbouw ernaast op de dakkapel stond ANNO 16ZI, waarschijnlijk dus ruim een eeuw vroeger.

Dit riep een paar vragen op die ik niet direct kan beantwoorden n.l. wat is 16ZI en waarom zou een dakkapel eventueel vroeger zijn gebouwd dan een toegangspoort. De eerste 1 is anders dan de laatste I.

Hier de foto's waar U misschien een redelijke verklaring bij kunt geven.
DSC04210.JPG
DSC04210.JPG (223.75 KiB) 5846 keer bekeken
DSC04211.JPG
DSC04211.JPG (226.2 KiB) 5846 keer bekeken
Groet
Gerard
l

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Jaartallen

Bericht door leo-shof »

Dat is moeilijk te zien zo , dan zou je een totaal plaatje moeten hebben
Maar wel dat het metselwerk uit andere steen bestaat (maatvoering)

Nou ik heb even gouw gegoogle´d voor je
gelderland-hattem1.jpg
gelderland-hattem1.jpg (40.47 KiB) 5766 keer bekeken
En zoals ik nu zie staat het dakkapel op het gebouw er naast
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Jaartallen

Bericht door Hannes »

Dit riep een paar vragen op die ik niet direct kan beantwoorden n.l. wat is 16ZI en waarom zou een dakkapel eventueel vroeger zijn gebouwd dan een toegangspoort. De eerste 1 is anders dan de laatste I.
Hallo Gerard,

Het getal 16ZI staat met grote waarschijnlijkheid voor 1621.
Op een grafsteen in Osterholz staat het zelfde jaartal.
Inschrift


ANNO 16ZI IST ANNE
PLUMPS AN DIESE WELT
GEBOHREN UND ANNO 1689
DURCH EINEN SEELTOD UON
DIESER WELT IN DAS EWIGE
VERSETZT WORDEN IHR
ALTERS 68 IAHR DER SEELE
GOTT GNADIEG
IST
Daar is ene Anne Plumps in 16ZI geboren en in 1689 op 68 jarige leeftijd overleden.

Hieronder een link naar die site waar een paar foto's op staan.

http://grabsteine.genealogy.net/tomb.ph ... tomb=5&b=J

Het jaartal 1753 slaat blijkbaar op het jaar dat die poort in die toren gebouwd is, de toren op zich is veel ouder.
De toegang tot het torenportaal heeft een uit 1753 daterend poortje met Hattem, Herv. kerk, plattegrond gebeeldhouwd stadswapen.
Hieronder een paar links naar de geschiedenis van de Kerk met de toren en het gebouw links van de toren.

http://ifthenisnow.eu/nl/pointsofintere ... erk-hattem

http://www.google.de/imgres?imgurl=http ... FyCh0FygiN

http://www.bouwhistorienederland.nl/bba ... j_id=17283

Oude kerken uit de Middeleeuwen zijn over het algemeen altijd in een ongeveer oost-west richting gebouwd waarbij de toren aan de westkant van de kerk staat.
Laatst las ik in een boek over de geschiedenis van de Gemeente Uplengen en ook de geschiedenis van de Kerk in Remels (helaas heb ik dat boek kort geleden uitgeleend).
De Kerk in Remels is in het begin van de 13e eeuw gebouwd.
De oorspronkelijke ingang was aan de zuidkant, de uitgang aan de noordkant.
Dit had te maken met het feit dat de Noormannen dit gebied ooit eens een tijdje bezet hadden.
Men kwam de kerk vanuit het zuiden binnen en moest de Kerk via de noordelijke deur verlaten, waarbij de noorddeur veel lager was zodat men moest bukken bij het verlaten van de Kerk zodat men automatisch het noorden respect moest tonen.
De vrouwen zaten aan de noordkant en de mannen gescheiden van de vrouwen op de banken aan de zuidkant van de kerk, een fenomeen dat nog tot in de 1960er jaren in de Kerk in Remels gebruikelijk was.

In latere eeuwen is dat veranderd, toen kwam de in/uitgang via de toren in het westen zodat men naar het licht toe ging, of daar waar de zon op komt bij het betreden van de Kerk.
De Dominee staat tijdens de preek eveneens in het oosten, als men in zo'n oude kerk zit kijkt men daarheen waar de zon (het licht) op komt.

Ik vermoedt dus dat de Kerk in Hattem ooit ook eens een andere ingang gehad heeft en dat men in 1753 de ingang via de toren naar de Kerk verlegd heeft vandaar dat jaartal.
Het huis links is in 1621 gebouwd.

Groeten, Hans.
C.Donner
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 jul 2014 21:26

Re: Jaartallen

Bericht door C.Donner »

16ZI die z is van het duitse zwanzig denk ik (ik doe maar ff een gokje)
Gebruikersavatar
gerardk
Berichten: 383
Lid geworden op: 15 feb 2007 17:36
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Jaartallen

Bericht door gerardk »

Beste Hans et al,
Dank je voor de uitgebreide research naar de genoemde jaartallen. Het is me nu volkomen duidelijk hoe het zit. Eerst de kerk, dan de aanbouw met dakkapel en daarna een nieuwe toegangspoort. Ik geloof dat bij de huidige ver- of aanbouwsels de jaartallen systematiek niet meer wordt gebruikt.
Groeten

Gerard
l


Plaats reactie