Terug van weg geweest
Re: Terug van weg geweest
klopt Jan
Re: Terug van weg geweest
Tja, wat versta je precies onder "tegenwoordig"?En sleepboten kunnen tegenwoordig net zo snel achteruit als vooruit varen
In 1981 haalde ik twee nieuwe havenslepers uit Singapore voor Aramco in Ras Tanurah. Dat waren de Marjan 7 en de Marjan 6, in die volgorde. De Marjan 7 voer ik zelf naar Saudi. We moesten Colomba aanlopen om extra smeerolie aan boord te nemen. Dat moest vanuit Singapore ingevlogen worden en om dat oponthoud weer goed te maken, gingen we daarna op kosten van Aramco volle kracht tegen de ZW-moesson in zoals ik al eerder meldde. Voor de tweede, de Marjan 6, ging ik alleen maar naar Singapore om hem snel naar zee te krijgen na eerst te hebben proefgevaren.
Die boten waren bestemd om in Ras Tanurah grote tankers te behandelen en daar kon je werkelijk alles mee doen. Er stond dik 6000 pk in, dus dat wilde wel. Hij kreeg er pas echt zin in als je recht tegen een brok zee in voer. Die boten waren ontworpen door een bekend scheepsbouwkundig bureau in Seattle waarvan de naam in die dik dertig jaar in de nevelen van mijn geheugen verloren is gegaan. Maar die konden ook toen al net zo hard achteruit als vooruit. Ze hadden meerdere roeren en speciale roeren voor achteruit. Als ik me goed herinner vier voor vooruit en drie voor achteruit. Speels als ik toen nog was, ben ik twee keer een klein bootje opgelopen om dan verderop te stoppen, hem weer te laten passeren om hem vervolgens achteruit varend voor de tweede keer op te lopen. Beetje flauw, maar ach, je wilt wel eens wat, nietwaar? Dat vermeldde ik dan in het journaal als een proef.
Ik zie dat die Marjan 6 in 1992 naar Bahrein verkocht is en nu GHAWAR heet.
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
- Locatie: Krimpen a/d IJssel
- Contacteer:
Re: Terug van weg geweest
Een stoer scheepje, dat is wel te zien. Straalt kracht uit.
Re: Terug van weg geweest
Het waren mooie boten om te zien. Van dichtbij beschouwd zag je toch duidelijk het verschil tussen wat wij in Holland in die tijd konden bouwen, bij Bodewes, bijvoorbeeld, en wat ze daar in Singapore deden. Ze waren wel zwaar. Gebouwd onder ABS, maar dan alles 10 procent boven die normen. En dan die twee Detroit Diesels erin van dik 6000 pk. Als je daar het gas op de plank trapte, gebeurde er ook iets. Berekend op buitentemperaturen van 50 graden Celcius en een zeewatertemperatuur van weet ik hoeveel. Een centrale airco installatie die maar één stand had: volaan. Daar in Singapore moest je die roosters voor de helft dichtstoppen en dan had je 's nachts nog twee dekens nodig. We hadden een stel Indonesiche matrozen. Die sliepen aanvankelijk aan dek omdat het binnen te koud was.
Maar sterke boten. We hadden twaalf nationaliteiten aan boord. Ik was de enige Hollander. De stuurman was een Koreaan die nauwelijks Engels sprak. Zijn prevelement in het Engels toen ik hem aannam, had hij van buiten geleerd. Maar een prima vent. We verstonden elkaar toch wel. Vandaar: wat kletsen ze vandaag de dag toch over al die buitenlanders aan boord?
Maar kom, we zigzaggen weer te veel, vrees ik.
Maar sterke boten. We hadden twaalf nationaliteiten aan boord. Ik was de enige Hollander. De stuurman was een Koreaan die nauwelijks Engels sprak. Zijn prevelement in het Engels toen ik hem aannam, had hij van buiten geleerd. Maar een prima vent. We verstonden elkaar toch wel. Vandaar: wat kletsen ze vandaag de dag toch over al die buitenlanders aan boord?
Maar kom, we zigzaggen weer te veel, vrees ik.
Re: Terug van weg geweest
Ik poets extra mijn bril schoon, kom joh
Vrgr.Geep
Vrgr.Geep