Tuinbouwvraag

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door v+d »

Theo, in emmers kweken is ook veel handiger en beter beheersbaar. Je hebt katten genoeg om de muizen weg te houden :)

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat is ook mijn idee, Jan. Ik heb begrepen dat je drie weken nadat je de pennen in een emmer hebt gezet, witlof hebt. Om de drie weken zes of acht stronkjes witlof is net mooi. Maar gebruik je twee emmers, dan kan om de veertien dagen natuurlijk ook. Ik ben echt benieuwd hoe dit gaat worden.
Dit witlofzaad is Zoom F1. Dat wordt overal op het internet aangeraden voor deze manier van kweken.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

  • Afbeelding
Ik was bang dat mijn ambitieuze witlofproject volledig zou mislukken en daarom werd het tijd voor drastische maatregelen.
Gisteren, maandag, was het volle maan en vanmorgen om 00.34 uur bereikte de zon zijn hoogste noordelijke declinatie. Die twee evenementen bij elkaar waren het perfecte moment voor een rituele witlofdans en die heb ik vannacht dan ook uitgevoerd. Nu is ook dat niet voldoende: het werkt alleen als men altijd een kuis en godvrezend leven heeft geleid. Dat heb ik klaarblijkelijk - en wie had ook anders verwacht, alle potjesschippers leven immers kuis en godvrezend - want kijk eens aan: het werkte. Niet zo'n grote oogst, maar wel een mooie. Tien blanke stronkjes. Even gewogen: 790 gram. Goed voor twee keer witlof eten.
De volgende volle maan is op 20 juli en dat is dan tevens het begin van de hondsdagen, dus ook dat is een perfect moment voor een lofdansje.

Dus, vrienden: leeft allen kuis en deugdzaam! Ga u niet te buiten aan bedwelmende dranken, sla geen liederlijke taal uit en kijk vooral niet stiekem naar mooie meiden. Es lohnt sich! 8)

Laudat laudem capiet eam. :roll:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Es lohnt sich!
Nou niet dat ik vervelend wil doen " Master of the Midnight Witlof Dance" :lol: ...maar ik zou nou toch wel graag wat echte "snolletjes aan peentjes en net uit het zaaaand" plaatjes willen sien! :mrgreen: ........want in de bagger zeggen we dan:
" Gien saaand gien vreeet'n".........dit gaat mij nou net FF TE gladjes! :roll:
Volgens mij ben jij in Athena bij de groenteboer geweest........OF je hebt ze laten over sturen uut Hollaaaand :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door jdbvos »

kijk vooral niet stiekem naar mooie meiden
Fraai is dat....
kan ik potdomme een witlofkweekje wel op m'n buik schrijven....
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door v+d »

Hoewel ik net als onze Surveyor vind dat de witlof er verdacht Lidl-achtig uitziet, wil ik je toch feliciteren met je eerste oogst. lang niet gek voor een beginneling in de duistere techniek van het witlof kweken. Nu op naar het volgende project; Maatjesharing en zure kool :-D
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door rspeur »

Heren verdachtmakers, kijk even naar de stronkjes rechts boven en linksonder. Die zijn te proppig, komen niet door de ballotage. Hobbykweek dus.
Theo, laat ze lullen, mooie oogst. Mijn opa (al lang RIP, ooit tuinder) zou trots op je zijn.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door gerard tenerife »

voor mij zien ze er mooi uit Theo, gefeliciteerd, nu even een plakje ham er om heen, wat kaas er over raspen en dan in de oven. Het water loopt me in de mond.groeten Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

----------------------------------------------Afbeelding

-------------------------------------------------------In nauwe samenwerking met ...

----------------------------------------------------Afbeelding

Nou ja, goed, ik moet toegeven ... ik heb enige hulp gehad van de firma Vassilopoulos te Thessaloniki. Die hebben als slogan "... en ook vogeltjesmelk", dus voor die lieden is witlof een fluitje van een cent. Voor 3,98 de kilo weet je alles. Ik betaalde voor deze oogst 3 euro met 14 centen. Daar kun je toch geen armoe voor lijden? Daar kun je je als godvruchtig schipper toch niet belachelijk voor laten maken? Kijk, gezagvoerders die vroeger geraniums in het stuurhuis hadden staan en petunia's in de salon, die zouden misschien met succes ook witlof kunnen kweken, maar ja ...
Wij moesten in Thessaloniki bij IKEA zijn en daar zit Vassilopoulos vlak naast. Zodoende eten wij witlof.

Mijn witlof is gewoon mislukt, zo mogen we dat nu rustig stellen. Twee armetierige plantjes vechten voor een ellendig leven, dat is alles. Maar wat dconder, ik ben immers ook geen tuinman? Ik heb andere kwaliteiten. Hendrik Jan de Tuinman moet zich ook niet op zee begeven, dat wordt vast ook niks. Mijn vader - God hebbe zijn ziel - zei ook altijd dat "in de grond wroeten" niks voor hem was. En wat kan een mens nou meer doen dan de grond geheel voor volgens de aanwijzingen gereed maken en vervolgens de zaadjes eveneens geheel volgens de aanwijzingen op de millimeter nauwkeurig in die grond brengen? Mijn vrouws groenten groeien en bloeien dat het een lieve lust is, terwijl als zij naar een geranium kijkt, die onmiddellijk verdort.

Maar ik geef nog niet op. Ik heb nog plenty zaad, en daar ga ik wat van in een bak zaaien en als die plantjes dan opkomen ga ik die opnieuw in de grond zetten. Niet nu, later! Dus vraag volgende week niet hoe het met de witlof is, want op dergelijke vragen ga ik niet meer in. Ik heb genoeg geleden. Ook voor deze witlofoogst. Het was 39,5 graad Celcius - de 40 hebben we nét niet gehaald - en mijn airco pikte het af. Van de auto, bedoel ik.
En Vassilopoulos is niet meer wat het geweest is. Dat was altijd een begrip in Griekenland. Er was geen betere, geen luxere supermarkt dan Vassilopoulos. Dat wist ik dertig jaar geleden al, toen wij in Athene woonden, in Kifissia, wat de van oudsher sjieke buurt van Athene is. Waar kon ik ook anders wonen, nietwaar? :roll: Die werden enige jaren geleden overgenomen door Delhaize, die mooi, ook zo goede Belgische supermarkt. Daar werd Vassilopoulos alleen nog maar beter van. Maar nu ... na het samengaan met Albert Heijn, is het naar de kloten. Het is niet meer dan een slechte discounter. Zo gaat de hele wereld naar de bliksem, dus wat maak ik me nou toch druk over een paar stnnkjes witlof?

Op naar het volgende project!

Fabam intubus et lactuca, et vade in terram Spa Faldera
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door v+d »

Zo zie je maar weer, ouwe machinisten belazer je niet :lol:


Plaats reactie