Wie wil mee varen met onervaren nieuwe booteigenaar

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe booteigenaar

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Dat komt omdat wij veel dichter bij de natuur staan en dan borrelen er des morgens
Die donders doen niet anders sinds hun aanstelling als dusdanig..
DAT komt Jan omdat die sterren schieters veel dichter bij de natuur staan "als het 's ochtends borrelt"...... :lol: :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Jos Komen (R.I.P)

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe booteigenaar

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Bij Nedgulf Tankers zat de hwtk 's ochtends ook al te borrelen. :wink:

Ik maak mijn eerste reis als 4e stuurman op de Gulf Italian. We bevinden ons in de Rode Zee, tussen Abu Ail en Perim eiland, onderweg naar onze thuishaven Minah al Ahmadi.
12.15 uur, het middagbestek is gemaakt en ik haast me met het noonbrieffie over de kippeloop om het aan de hwtk te overhandigen.
- Klop klop.
- Wat mot je, joh?
- Noonbriefie, mijnheer.
- Je weet toch dat ik geen mijnheer ben, zeg maar Ome Rinus. Ga zitten en pak een kouwe klets van Ome Rinus.
Wat hebben we vandaag gelopen? Niet dat dit me ene moer uitmaakt, het zal mijn tijd wel duren.
- 17,8 knopen gemiddeld mijnheer…. ik bedoel Ome Rinus.
Ome Rinus pakt nog een fikse borrel en begint me het een en ander uit te leggen over het leven in het algemeen en het leven van een hwtk op een Gulftanker die aan zijn pensioen toe is in het bijzonder.
- Of we nou 17,8 mijl lopen of 13,6 het zal mij worst wezen, zit nu 3 maanden aan boord en moet pas na 6 maanden met verlof en dan begint dat gezeik van die wijffe weer; ik heb namelijk ook 2 dochters.
Dus laat mij maar lekker varen, als ik thuis om 11 uur een pot bier pak beginnen ze me al uit te maken voor ouwe zuipschuit. Hier zit ik op rozen, hoef alleen maar aanwezig te zijn, die second regelt het allemaal wel beneden.
Ampat, trouw dus nooit en ga maar lekker op pakkiesbootjes varen, want de tankvaart is niks voor een vrijgezelle jongen.
- Bedankt voor het potje bier Ome Rinus, maar ik moet aan tafel.
- Jij liever dan ik, aan tafel zitten ze ook te zeiken, ik pak nog maar een slaapmutsie.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe booteigenaar

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Even een zigzagje over met de religieuze vlet dwars over de IJssel. Dat mag immers?

Dat moet vroeger toch wel een erg leeg bestaan zijn geweest om als kapitein van een doodgewone tanker of een doodgewoon vrachtschip - passagiersschepen dus duidelijk uitgezonderd - geen wacht mee te lopen en in feite hele dagen niks te doen. Druk hebben met de "administratie" was gelul. Als iedere kapitein daar werkelijk één heel uur per dag zijn volle aandacht aan zou hebben gegeven, dan zou een ieders administratie prima op orde zijn geweest. Hoe dat met hoofdmachinisten gesteld was, daar durf ik me geen oordeel over aan te matigen, maar ik heb een vermoeden dat dat niet veel anders zal zijn geweest. Misschien anderhalf uur per dag echt iets te doen? Vooruit, twee uur dan. Blijven er nog steeds tweeëntwintig uur van de dag over.

Zelf heb ik als kapitein nooit op een schip met drie stuurlieden gevaren. Op die paar tankers die ik zelf naar Taiwan heb gebracht, had ik dat wel kunnen doen, maar ook toen vond ik dat helemaal niet nodig. Onze vaste kapitein, Tony Goldsmith, lieten we daar ook helemaal vrij in. Hij stelde zijn eigen bemanning samen en als hij dan drie stuurlieden wilde nemen, was dat wat ons betrof prima, maar vaak deed hij dat ook niet en vond ook hij twee genoeg. Tony was ook de jongste niet meer en als hij een tikkie vermoeid was en liever een derde stuurman meenam, moest hij dat helemaal zelf weten.
Zelf liep ik ook altijd graag een wacht mee. De 8-12 werd immers niet voor niets de "herenwacht" genoemd? Kon je 's morgens met kantoor bellen of je telegrammen versturen, 's middags wat mediteren en 's nachts gewoon lekker snurken. In de delivery, met een oceaanoversteek, liep ik bij voorkeur de 4-8 omdat ik nu eenmaal graag de sterbestekken maakte. Maar veel deliveryreizen waren met kleine bootjes en dus maar één stuurman en zes op zes af lopen. Ik heb dat zo veel jaren gedaan, dat dat niks bijzonders was, maar vier op acht af is natuurlijk stukken beter. Vandaar dat die ene reis met die kruiplijner zo mooi was: met vier man aan boord en tóch twee stuurlui en vier op acht af lopen. Dat was pas kaassie. :-D

Maar hoe zat dat eigenlijk met hoofdmachinisten? Die Ome Rinus van Jos leek me een geschikte peer, maar er waren vast ook anderen. Nu we hier, door mijn gelul, met onze christelijke vlet weer eens met de kop tussen de koeien zitten, kunnen we het daar mooi eens over hebben.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe booteigenaar

Bericht door jacko »

Liever een paar man extra, je moest toch ook af en toe klaverjassen. :-D

Groetjes
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe booteigenaar

Bericht door v+d »

Ik heb een aardig pikheetje dagdienst gelopen op schepen met een moeilijke Hotlo, je was dan extra Ampat en deed alleen moeilijke en gevaarlijke klussies zoals kooilampies verwisselen, aircocompressoren repareren en meer van dat gesnor, o ja en natuurlijk verstuivers en uitlaatkleppen opknappen :wink: Ik vond het altijd maar eenzame mensen die kapitein en de hoofdmachinist op een enkele uitzondering na, maar dat waren meestal jonge kerels die snel promotie gemaakt hadden. Sommigen kwamen om twaalf uur aan de bar en deden even lekker mee, dat hielp om de samenhorigheid wat op te peppen. Anderen zag je nooit, behalve bij vertrek en aankomst.
Ik kan er verder weinig over vertellen, de Kaap Hoorn en Koningswaard deden wilde tankvaart en hadden meestal wel een geschikte Hwtk en Gezagvoerder aan boord, dat moest ook wel. Lange reizen en een voor pakjesbotenheren toch een wat speciale toestanden.
Ik heb wel bij de SMN gevaren maar niet in een echte lijndienst, bijna altijd op vercharterde schepen en daar zochten ze altijd wel een geschikte bemanning voor. Met een tanker ploegje kwamen we bijna in zijn geheel op de Karakorum terecht en het feest ging gewoon door.

Ach we waren jong en de tweede gaf de richting aan daar had je het mee te doen, de Hwtk was vast wel druk met zijn dagelijkse beslommeringen.
Hij viel mij er nooit mee lastig (voor zover ik mij kan herinneren)
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe booteigenaar

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Even een zigzagje over met de religieuze vlet dwars over de IJssel.
Niks mis met een zig zagje Theodorus........maaaar met hoog water op de IJssel moet je dan wel link uitkijken dat je niet op de kop van een krib vast komt te zitten OF erger :lol: Dus eventjes goed op die paalbakens blijven letten schipper en niet AL te veel ouwehoeren met de stuurman. Nou hoor ik dat het water zakkende is, maar vastlopen met vallend water is ook ongezond.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe booteigenaar

Bericht door Drentenier »

Ik maak mijn eerste reis als 4e stuurman op de Gulf Italian.
We blijven zigzaggen :wink:
Jos,
Op de voorpagina van De Oud Rotterdammer van vandaag stond, toeval of niet, een foto van de Gulf Italian!
Zie: https://www.deoudrotterdammer.nl/
Groet,
Hans
Jos Komen (R.I.P)

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe booteigenaar

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik neem aan dat het over DEZE verhalen gaat, Hans.
De jongens van Vinke slaagden er vaak in om op iedere reis zo'n apart figuur aan te monsteren. :)
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe booteigenaar

Bericht door Drentenier »

Klopt helemaal, Jos.
Het verhaal van Ed Jensen gaat ditmaal inderdaad over "de Professor".
Groet,
Hans
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe booteigenaar

Bericht door Coco E »

Jammer dat die meneer die over dit onderwerp is begonnen alweer is vertrokken, want als hij niet was afgehaakt dan was hij nu in elke geval aan de weet gekomen dat zijn boot geen Jozefvlet is maar een Limburgia kruiser. De Limburgia is een knikspant van 7,3 meter lang waarvan een groot aantal werd gebouwd bij Scheepswerf en Houtindustrie Sint Jozef in Maasbracht, het tegenwoordige Linssen Yachts.
Jozef was een bijzondere timmerman uit het jaar nul, en omdat het timmerwerk vanouds het sterke punt was van deze scheepswerf, kreeg het bedrijf deze naam.
Het interieur van de boot was dan ook keurig afgetimmerd. De motor, van het Noorse fabricaat Sabb was ook zeer degelijk. Startte altijd en kon eventueel ook gemakkelijk worden aangeslingerd.
De boot heeft ook een inspectiekoker boven de schroef. In de jaren zeventig bekommerde men zich niet om milieuvervuiling en menige plastic zak kwam in het water terecht, vooral de kunstmestzakken van de boeren waren berucht. Als de motor plotseling blokkeerde dan wist je al hoe laat het was en wat je te doen stond: motor uit z’n werk, deksel van de koker, plaat verwijderen en met een stevig mes de rotzooi rond de schroef verwijderen.
Stroomopwaarts de hele IJssel opvaren met deze boot moet je niet willen, dat wordt tobben zoals v+d opmerkte.
De Nederrijn is nog wel om te doen.
Onze eerste boot was ook een Limburgia, die ligt op onderstaande foto in Maasbommel in het jaar 1971

Groeten,

Koos van der Elst
Jachthaven van Maasbommel.jpg
Jachthaven van Maasbommel.jpg (194.53 KiB) 5668 keer bekeken


Plaats reactie