uniformen en petten

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: uniformen en petten

Bericht door Geep »

Het kan ook anders, jaren geleden heb ik eens een amateurtoneelvereniging geregisseerd.
Gewoon een gezellige uitvoering, leuk blijspel in drie bedrijven. Goed publiek.
Een van de hoofdrollen was een kapitein aan de wal, in ruste. ( in het dagelijks leven was hij planten en bloemenverkoper) Was wel de juste persoon, dat hij zijn -toneel- Zeemans loopbaan goed vertolkte. Zijn belangrijkste attribuut, was een jeneverfles, goed gevuld met drank. Hij leverde goed toneelspel zijn eerste slok was een succes hij trok een vies en verbaasd gezicht, bij open doek kreeg hij ’n stevig applaus! (ik had de fles gevuld met ’n liter water, waarin een pond suiker was opgelost. Om zijn rol te verstevigen, droeg hij mijn SMN pet. Het verhaal speelde zich af in ’n pension. Met veel vergissingen. Als tegenspeler had hij de huisbaas, in de rol van een lange klungel. Na afloop was mijn pet spoorloos. Was nergens meer te vinden.
Voor, aantal spelers 6 personen. Achter; techniek, grimeur, souffleuse en ik als regie.
Na het sluiten van het doek. de pet was zoek en bleef zoek!

Een paar weken geleden, Aug/Sept. een boerendorpje midden in de klei van NH, kwam in het provinciale krantennieuws, wegens de grootste verzameling uniformpetten, van Nederland, eigendom van die lange, huisbaas! Precies in het zelfde dorpje van die toneelvereniging
Jatten is ook verzamelen!
Vrgr. Geep

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: uniformen en petten

Bericht door jdbvos »

Wat een kolerestreek...!
Oost, west...ook best
JaapTermes
Berichten: 874
Lid geworden op: 25 apr 2006 19:47
Locatie: Heemskerk

Re: uniformen en petten

Bericht door JaapTermes »

Hans,

Jaap van Dam heeft geen belangstelling meer.

Dus ga maar naar een toneelvereniging.

Groet
Jaap
ja
Knopenkees
Berichten: 230
Lid geworden op: 13 mei 2010 21:48

Re: uniformen en petten

Bericht door Knopenkees »

Oproep voor epauletten die anders de oude kleding zak ingaan .

Uniformen en petten zijn iedereen bekend, epauletten wat minder en wat moet je er tzt mee.

Na ca. veertig jaar verzamelen van uniformknopen maritiem Nederland kom ik steeds meer verhalen van nabestaanden tegen die de oude uniformen in de kledingzak hebben gedaan. Veel oud gedienden hebben naast uniformen ook epauletten gehad en die zijn ook richting kleding- of afvalbak gegaan.

Ik ben nu begonnen met het verzamelen en bewaren van epauletten om ( wordt een tien jaren plan ) een groot bord te maken met van iedere Nederlandse maatschappij een overzicht van leerling tot kapitein, van 5de tot Hwtk, scheepsartsen, hofmeester, stewards, bedienden, elektriciens etc.

Mochten forum leden nog ergens epauletten hebben waar tzt niets meer mee gedaan wordt dan heb ik zeker belangstelling. De bedoeling is dat het bord tzt naar een scheepvaart museum gaat om als overzicht te dienen van "wat er allemaal geweest is " Het is nu al een vrij onbekende materie, laat staan over tien of vijftien jaar. Tegenwoordig zijn het van die zachte hoesjes zonder knoop van de maatschappij die om een flap van het overhemd worden geschoven.

Reacties graag via een berichtje PM.
epauletten divers.JPG
epauletten divers.JPG (171.18 KiB) 5692 keer bekeken
p.s. Marine epauletten vallen buiten de belangstelling, die zijn er voldoende in het Marine museum in Den Helder.
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: uniformen en petten

Bericht door Otter »

Goed plan!!
Wie onder weg is, vorderd
Knopenkees
Berichten: 230
Lid geworden op: 13 mei 2010 21:48

Re: uniformen en petten

Bericht door Knopenkees »

Het aantal epauletten begint gestaag toe te nemen, als leden hier nog oude dergelijke spullen hebben wat anders de kliko in gaat of via de kringloper een onbekende bestemming krijgt hoor ik het graag. Epaulet is van een leerling van de SMN en het revers embleem nog een uitzoeker, zeevaartschool wellicht.
Leerling SMN en jas embleem machinst lage resolutie.png
Leerling SMN en jas embleem machinst lage resolutie.png (203.67 KiB) 4506 keer bekeken
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: uniformen en petten

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Die flambouw werd onder andere gedragen door leerlingen van de Machinistenschool in Rotterdam, door leerlingen van de AM en BM opleiding in de tweede klas. Leerlingen in de eerste klas hadden alleen de flambouw zonder de tak.

Klaas
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: uniformen en petten

Bericht door v+d »

Kees, je zegt dat het een uitzoeker is maar het staat n.b. onder je foto?
Knopenkees
Berichten: 230
Lid geworden op: 13 mei 2010 21:48

Re: uniformen en petten

Bericht door Knopenkees »

Klopt, het embleem van een fakkel en pijlen is van een machinist maar ik weet nu dankzij Klaas nadere bijzonderheden mbt de zeevaartschool.
Knopenkees
Berichten: 230
Lid geworden op: 13 mei 2010 21:48

Re: uniformen en petten

Bericht door Knopenkees »

Diverse aanvullingen op de verzameling maritiem Nederland of een stukje Maritiem erfgoed in wording. Om te voorkomen dat epauletten in de kliko verdwijnen of bij de kringloper terecht komen is er weer plaatst gereserveerd voor met name de lagere rangen. Nu is nog bekend wie wat in welke periode gedragen heeft. Hoor graag indien er nog epauletten beschikbaar zijn die tzt een goede bestemming gaan krijgen. Met name ook van de civiele dienst en leerlingen van diverse maatschappijen.
Epauletten koopvaardij divers.JPG
Epauletten koopvaardij divers.JPG (71.23 KiB) 3200 keer bekeken


Plaats reactie