Rederij Amsterdam
Van Jaap Lammerse
All the best
Jos
Hallo,
deze jongen heeft zowel op de amstelstad als de park gezeten. Op de Stad van
sept 62, vertrek naar
nordenham vanaf paal 26 Rotterdam tot feb 64 Hamburg. Op de Park vanaf de
werf ook zo'n 1,5 jaar.
De foto hier getoond is voor de afbouw er zijn toen een aantal korte reizen
gemaakt, na het plaatsen van de kranen gong het de grote reis op!
Met vriendelijke groet,
Jaap Lammerse
All the best
Jos
Hallo,
deze jongen heeft zowel op de amstelstad als de park gezeten. Op de Stad van
sept 62, vertrek naar
nordenham vanaf paal 26 Rotterdam tot feb 64 Hamburg. Op de Park vanaf de
werf ook zo'n 1,5 jaar.
De foto hier getoond is voor de afbouw er zijn toen een aantal korte reizen
gemaakt, na het plaatsen van de kranen gong het de grote reis op!
Met vriendelijke groet,
Jaap Lammerse
De story van Ferry heb ik al eens eerder gelezen. Je zou inderdaad doodziek van zo´n mentaliteit worden !.
Aan de ene kant bevreemd het me een beetje, daar de Rederij Amsterdam toch wel een reputatie had een vrijgevochten bende te zijn. Aan de andere kant zou Ferry het natuurlijk ook "getroffen" kunnen hebben met een Ouwetje gevaren te hebben die rechtstreeks bij de moeder maatschappij de S.M.N. vandaan kwam.......................
En als er EEN herenmaatschappij in Holland geweest is, dan is dat toch wel de S.M.N. !!!.
Zo ging het geintje de ronde dat een loods in het Suezkanaal eens zei: "Gentleman use to sail in the Netherland Company".
Ge-smile en opgezette borsten op de brug alom. Het talent was dus internationaal erkend..............
Hierop liet de loods volgen: "And the Seaman use to sail in The Rotterdam Lloyd"..................
Of het waar is weet ik natuurlijk niet. Ik heb het ook maar "gehoord".
Maar het illustreerd de verhoudingen wel enigszinds................
m.v.g. Roy
Aan de ene kant bevreemd het me een beetje, daar de Rederij Amsterdam toch wel een reputatie had een vrijgevochten bende te zijn. Aan de andere kant zou Ferry het natuurlijk ook "getroffen" kunnen hebben met een Ouwetje gevaren te hebben die rechtstreeks bij de moeder maatschappij de S.M.N. vandaan kwam.......................
En als er EEN herenmaatschappij in Holland geweest is, dan is dat toch wel de S.M.N. !!!.
Zo ging het geintje de ronde dat een loods in het Suezkanaal eens zei: "Gentleman use to sail in the Netherland Company".
Ge-smile en opgezette borsten op de brug alom. Het talent was dus internationaal erkend..............
Hierop liet de loods volgen: "And the Seaman use to sail in The Rotterdam Lloyd"..................
Of het waar is weet ik natuurlijk niet. Ik heb het ook maar "gehoord".
Maar het illustreerd de verhoudingen wel enigszinds................
m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
- Locatie: Krimpen a/d IJssel
- Contacteer:
Amstelpark
Wat ik toen hoorde was dat de Rederij Amsterdam een soort strafkamp was voor de Mij. Nederland officieren. Een bakkie en je werd overgeplaatst. Dat houdt de discipline er wel in. Ik weet niet of het echt waar was maar te zien aan die gast waarmee ik toen gevaren heb zou je wel zeggen.
Ik heb in 1967 nog de proeftocht van de Amstelpark meegemaakt. Op mijn web site heb ik een aantal pagina's staan van de schepen waarop ik ooit proefgevaren heb. De pagina van dit schip bestaat nog niet omdat ik tot nu toe geen behoorlijke foto van de Amstelpark heb kunnen vinden. Wie kan mij aan een foto helpen?
Ferry
Ik heb in 1967 nog de proeftocht van de Amstelpark meegemaakt. Op mijn web site heb ik een aantal pagina's staan van de schepen waarop ik ooit proefgevaren heb. De pagina van dit schip bestaat nog niet omdat ik tot nu toe geen behoorlijke foto van de Amstelpark heb kunnen vinden. Wie kan mij aan een foto helpen?
Ferry
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
- Locatie: Krimpen a/d IJssel
- Contacteer:
Amstelpark
Hallo Jos en Arie,
Hartelijk dank voor de snelle service! Die zwartwit foto bracht mij weer in herinnering dat ik op de Waterweg naar zee varend met de wind in de kont zowat vergast werd daar boven in de radarmast. Je moest altijd met vrij zicht de radarmast in om de heading line switch correct in te stellen. Voor de afbouwkade liggend was dat niet te doen. Het was een microswitch die je een paar graden heen en weer kon bewegen. Het handigst was om dat varend op de Nieuwe Waterweg te doen. Op zee was het al bij een beetje slecht weer bijna niet te doen om die lange mast in te klauteren. Je kent dat wel, op het zeetje omhoog, telkens een paar meter en dan weer een tijdje hangen.
De bedoeling wat dat de heading line op het scherm uiteraard recht vooruit wees en het betrof dus een belangrijke instelling. Je keek dan eerst op de radardisplay in het stuurhuis wat de fout van de heading line was en dan moest je min of meer op gevoel de microswitch in de scanner bijstellen. Ik was er toen al gauw klaar mee gezien die rookellende, maar beneden bleek dat'ie in één keer goed stond. Sommige radars hadden een stukje gradenboog bij de microswitch staan. Wel zo makkelijk. Was het niet goed dan moest je weer naar boven. Het betrof dacht ik een Raytheon radarinstallatie.
Als dit schip een normale midscheeps gehad had, zoals dat eigenlijk hoort, dan had ik daar boven niet staan te vergassen uiteraard.
Ferry
Hartelijk dank voor de snelle service! Die zwartwit foto bracht mij weer in herinnering dat ik op de Waterweg naar zee varend met de wind in de kont zowat vergast werd daar boven in de radarmast. Je moest altijd met vrij zicht de radarmast in om de heading line switch correct in te stellen. Voor de afbouwkade liggend was dat niet te doen. Het was een microswitch die je een paar graden heen en weer kon bewegen. Het handigst was om dat varend op de Nieuwe Waterweg te doen. Op zee was het al bij een beetje slecht weer bijna niet te doen om die lange mast in te klauteren. Je kent dat wel, op het zeetje omhoog, telkens een paar meter en dan weer een tijdje hangen.
De bedoeling wat dat de heading line op het scherm uiteraard recht vooruit wees en het betrof dus een belangrijke instelling. Je keek dan eerst op de radardisplay in het stuurhuis wat de fout van de heading line was en dan moest je min of meer op gevoel de microswitch in de scanner bijstellen. Ik was er toen al gauw klaar mee gezien die rookellende, maar beneden bleek dat'ie in één keer goed stond. Sommige radars hadden een stukje gradenboog bij de microswitch staan. Wel zo makkelijk. Was het niet goed dan moest je weer naar boven. Het betrof dacht ik een Raytheon radarinstallatie.
Als dit schip een normale midscheeps gehad had, zoals dat eigenlijk hoort, dan had ik daar boven niet staan te vergassen uiteraard.
Ferry
Hallo Jos,
Ik denk dat de "Amstelpark" met de Nedlloyd schoorsteen en containers aan dek toen voor de OGEM naar de P.G. voer. De OGEM was een bouwbedrijf die daar een grote klus had. Vraag me niet meer waar precies, maar het was de P.G. Hier heeft de Nedlloyd de nodige bulkcarriers voor ingezet.
Als ik het me wel herinner is de OGEM ook aan dit project naar La Klota gegaan....................
De Nedlloyd schijnt hier wel aardig de kost mee verdiend te hebben. We hebben het nu over midden jaren 70.
De "Amstelpark" kan ik me nog goed herinneren toen ze voor de afbouwkade bij Verolme-IJselmonde lag. Ik was toen net bij Boele begonnen.
Ach ja, wat was het leven toen nog overzichtelijk....................
m.v.g. Roy
Ik denk dat de "Amstelpark" met de Nedlloyd schoorsteen en containers aan dek toen voor de OGEM naar de P.G. voer. De OGEM was een bouwbedrijf die daar een grote klus had. Vraag me niet meer waar precies, maar het was de P.G. Hier heeft de Nedlloyd de nodige bulkcarriers voor ingezet.
Als ik het me wel herinner is de OGEM ook aan dit project naar La Klota gegaan....................
De Nedlloyd schijnt hier wel aardig de kost mee verdiend te hebben. We hebben het nu over midden jaren 70.
De "Amstelpark" kan ik me nog goed herinneren toen ze voor de afbouwkade bij Verolme-IJselmonde lag. Ik was toen net bij Boele begonnen.
Ach ja, wat was het leven toen nog overzichtelijk....................
m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................