Oude duikverhalen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
eefh
Berichten: 142
Lid geworden op: 28 okt 2004 20:33
Locatie: maassluis

Bericht door eefh »

Duidelijk iets mis gegaan,komt nog wel de pictures.
gr.Eef
luctor et abortus (ik worstel en drijf af)

Gebruikersavatar
eefh
Berichten: 142
Lid geworden op: 28 okt 2004 20:33
Locatie: maassluis

duikverhalen eef en piet

Bericht door eefh »

hier een stukje over de de drijvende bok Condor van Tak,s berging nu Smit,die ook aanwezig was met de berging van de cessnock.

Afbeelding
Gebruikersavatar
eefh
Berichten: 142
Lid geworden op: 28 okt 2004 20:33
Locatie: maassluis

duikverhalen eef en piet

Bericht door eefh »

en speciaal voor de kenners de Bever
die ook de gehele klus er bij was
Afbeelding
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Eef!! Eindelijk!! :-D :-D DE verhalen waar we op zitten te wachten; ga door :-D :wink:
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Eef,

Die story met de "Zeepaard" & "Tonijn" zijn opzich al kostelijk !.
Gevoelsmatig duik je de loopgraven al in bij de gedachte dat het ring- en steeksleutels regend..................

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
eefh
Berichten: 142
Lid geworden op: 28 okt 2004 20:33
Locatie: maassluis

standaardpak

Bericht door eefh »

Hallo.
In het verhaal van de berging van de Cessnock komt de kreet Standaard pak op eens te voorschijn ,voor degene die het niet weten is het standaard pak het duikpak met de koperen helm en borst en ruglood + zware schoenen de hele handel weegt zo een 80 kilo (zelfs onderwater is het een hele vracht) hier bij een oud kiekje van mij dat ik wordt aangekleed met het standaard pak 12 bouts siebe gormann ,kan je al zien aan de kraag/corselet, links van mij staat Hans van t' Wout en rechts Jan Klijn en achtermij staat Ik dacht Rob Wemmers ,is maar kort bij ons geweest.
[/color

Afbeelding
Gebruikersavatar
eefh
Berichten: 142
Lid geworden op: 28 okt 2004 20:33
Locatie: maassluis

duikverhalen eef en piet

Bericht door eefh »

Hallo,
Even dit foto,tje er bij gezocht,zit ruim 40 jaar verschil tussen met de vorige foto maar het blijft rommelen om de duiker aan te kleden,dit kiekje komt van een oud collega Emil Peters van Smit-tak die nu daar bezig is om de resten van de orkaan catarina op te ruimen waaronder op diepwater delen van booreilanden en produktie platforms
groeten
Eef

Afbeelding
Gebruikersavatar
eefh
Berichten: 142
Lid geworden op: 28 okt 2004 20:33
Locatie: maassluis

duikverhalen eef en piet

Bericht door eefh »

Goedenmorgen allen,
Zo als ik het nu bekijk zijn Piet en ik de enige (ex) beroepsduikers,wat ik dan weet, op dit forum,het zou misschien aardig zijn als er onverhoopt nog wat (ex) beroepsduikers op dit forum zitten en dan ook wat bijdragen aan de verhalen,hebben ook wel leuke en of spannende dingen meegemaakt denk ik dan maar, ik hoor en ik zie het wel.
Nog eventjes voor de ochtend door te komen.nog een stukje Cessnock



Zonder antwoord af te wachten liep hij naar het ruim toe en riep naar Eef, die beneden stond, "Zeg is tegen die leerlingen dat ze eerst een zinkslang aan de helm vastmaken en dan een drijfslang". De uitvoerder liet nog een protest horen van "Ik ben ook 20 jaar duiker geweest en ik zal het ook wel weten", maar zag van verdere discussie af en klom naar de brug. Hij was deze ochtend al zeer vroeg moe, aan zijn trapbestijging te beoordelen.
Toen de Bever vertuid lag op 4 ankers boven het wrak, begon Eef zich gereed te maken voor het duiken in het standaardpak. Omdat Jos niet was komen opdagen van de wal had hij de eerste duik. Secuur deed hij het wollen onderpak aan, 2 paar dikke kniekousen en een wollen mutsje. "Wat voor pak moet je een eentje of een nulletje", vroeg een van de leerlingen, "geef maar een nul, kan ik nog een beetje meer lucht in m'n pak houden, lekker warm, want het water zal nog wel aardig fris zijn, het is nog maar begin maart, dacht je ook niet en geef maar meteen een canvas morsbroek voor over het pak heen voor de scherpte". De telefoon werd nog een keer gecontroleerd toen Eef op de ladder stond, het ronde voorglas werd er in gedraaid, een klap op de koperen helm ten teken dat alles aan dek in orde was en Eef liep de ladder af, bleef nog even aan de oppervlakte om zich te trimmen en verdween toen onder water.

Langzaam daalde Eef af naar het wrak, constateerde dat er nog een beetje vloed stond, controleerde of z'n luchtslang niet om de signaallijn was gegaan en belandde toen op de zijkant van de baggermolen dwars van de ankerlier. De telefoon kraakte in de helm, van boven werd er gevraagd "gaat het een beetje, hoe staat het met het zicht?". Eef moest even slikken om de oren te klaren, toen hij antwoord gaf, " ja, het houd niet over, ik schat het zicht op een halve meter, ik zit nu bij de ankerkluis en ik ga nu via dek naar achteren. Hou mijn slang en lijn bovenstrooms wat er staat nog een beetje vloed. Oke", piepte de telefoon in de helm. De duiker gooide de slang en de lijn over zijn schouder heen en begon langzaam naar achteren te klouteren, soms kruipend, soms half strompelend en af en toe een mededeling doorgevend naar boven. Bij de emmers aangekomen liet hij zich zakken tot de bodem. De baggermolen had een tamelijk breed bun, hij schatte de inhoud op een kuub, en alles was nog in redelijke staat, wat alleen maar de bergingsoperatie vergemakkelijkte.

Dit was het weer voor even
groeten
Eef
luctor et abortus (ik worstel en drijf af)
Gebruikersavatar
eefh
Berichten: 142
Lid geworden op: 28 okt 2004 20:33
Locatie: maassluis

duikverhalen eef en piet

Bericht door eefh »

hallo mannen en vrouwen,
Dit is het laatste stukje van de berging van de baggermolen Cessnock,op de Tyne in Schotland,hopelijk vonden jullie het aardig we hebben nog zat verhalen op de harde schijf staan,dus we horen het wel ,hopelijk komen er nog een paar duikers bij die ook nog wat kwijt willen op het forum,
Mannen ,zei Napoleon, zijn zeldzaam,
tot de volgende keer
Eef
Nu verder met de Cessnock

Hij klom weer een eind naar boven, liet de slang en de lijn doorhalen en ging via de bakboord kant verder naar achteren, controleerde het draaipunt (zeskant) van de emmers en klauterde toen door naar de machinekamer en inspecteerde de grondslag. De uitvoerder riep via de telefoon "He ouwe, je zit er al ruim anderhalf uur in, kom maar terug naar je afdaallijn, dan kan je omkleden met Jos, die is net van de dot afgerold. Oke, haal de spullen maar door, ik kom via het hekwerk naar voren" kraakte de telefoon aan dek. De jongens aan dek trokken de duiker langzaam naar zich toe op aanwijzingen van Piet, "Stop, Stop" `schreeuwde de duiker. De uitvoerder griste de telefoon van het haakje af, "Ja wat is ter", Eef ademde zwaar, deels door de inspanning van de laatste anderhalf uur maar ook omdat hij met zijn standaardschoenen ergens tegen aan had geschopt wat ietewat meegaf. "verdomme, ik geloof dat ik de machinist te pakken heb, wacht even ik ga even kijken". Ieder stond met inspanning te luisteren, even later kwam het antwoord, "Ja hoor, ik heb weer mazzel, maar hij zit wel knijp tussen het hekwerk en de oudste, is al flink opgezet, dus de brander zal er wel aan te pas moeten komen. Ik zet hier wel een afdaallijn neer, dan kom ik effe naar boven". Na een seintje te hebben gekregen, begon Eef de signaalllijn door te halen waar de afdaallijn aan was bevestigd, maakte hem vast op het hekwerk en gaf de order slang en lijn door te halen, "Ik kom eruit".
De duiker knipperde tegen het licht toen hij naast de ladder boven kwam en klom de ladder op. Het voorglas werd losgedraaid, hij werd verlost van zijn voor en achter lood en stapte binnenboord. De schoenen werden losgemaakt, de helm afgeschroeft en het corcelet uit de kraag gehaald. Eef klom de decompressieketel in, waar Piet al stand-by stond om hem op de vereiste druk te brengen. Hij zei tegen Eef, " die kerel losmaken doen we de volgende duik wel, het weerbericht is slecht, 6 tot 8 zuid-west. Dus ik heb geadviseerd om op te breken, kijke wat de uitvoerder zegt en op de eerste stop zorg ik voor een bakkie".
De jongens aan dek wachte nog even met Jos aan te kleden en keken steeds naar de brug, waar tussen Arie en de uitvoerder ruggespraak werd gehouden, opbreken of niet opbreken. De pilot-station werd gebeld, Arie speelde op zeker, "Yes sir, gale eight immenent, thank you sir, over and out. Laten we de ankers maar binnen halen en naar binnen gaan, kijken wat de dag van morgen ons brengt". De lieren werden bijgezet en op aanwijzingen van de uitvoerder werden de vier ankers in gehaald.

De scheepsagent McIvor stond aan de wal toen de Bever afmeerde. Hij liep regelrecht naar de brug waar de schipper en de uitvoerder waren, "good morning" en na de gebruikelijke beleefdheden zei hij, " jullie baas komt vandaag hierheen met de plane van half twee, er is al een kamer besteld in de Invercarsh hotel. Verder heb ik nog een verzoek aan jullie, als er iemand niet aan boord kan komen omdat het schip niet meer voor de kant ligt, bel me dan niet uit m'n bed om half zes om vervoer te organiseren. Ten eerste is dat haast onmogelijk en ten tweede ontzettend duur, als ik het al kan versieren". Arie keek de uitvoerder aan, " ik geloof dat Jos nog enkele ponden op moet nemen om hier en daar enig transport te betalen". Ze verzekerde de agent dat het niet meer voor zou komen en nodigde hem uit voor een verfrissing in de messroom.

Na 6 weken hard werken was de baggermolen met behulp van de drijvende bok Arend en polystyreen balletjes opgehaald, afgeleverd in Port Glasgow en werd alles zeeklaar gemaakt voor de terugreis naar Holland. Piet en Eef voeren niet terug, ze vlogen terug om zo gauw mogelijk enige verlofdagen op te nemen en dan weer gereed te zijn voor andere karweien.
luctor et abortus (ik worstel en drijf af)
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Bericht door Albert »

Hallo Eef, :-D

Dit was een mooie story.
Maar nu ik net de smaak te pakken heb, kan je natuurlijk niet stoppen. :roll:
Dus Eef, doorgaan alsjeblieft. :-D

Vr. gr. Albert :-D
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"


Plaats reactie