Oude duikverhalen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Joop Kieviet (RIP)

duikverhalen van eef en Piet

Bericht door Joop Kieviet (RIP) »

De verhalen over duiken gelezen hebbende, kwam bij mij ineens een ervaring naar boven toen mijn vrouw en ikzelf op vakantie waren bij het weddemeer (groningen). Op een dag liepen we langs het meer en zagen van die korte golven op het water, gelijk riep ik naar mijn vrouw morgen ga we hier vissen want er zitten hier joekels van karpers aan de beweging van het water te zien. Maar na een paar minuten kwamen er een paar sportduikers naar boven :oops: :P je zal je spul bij je hebben en loodje met haak en boile gooien, de reaktie zal niet prettig zijn :evil:
Gr. Joop

Gebruikersavatar
eefh
Berichten: 142
Lid geworden op: 28 okt 2004 20:33
Locatie: maassluis

Bericht door eefh »

Hallo Albert en Joop.
wat betrefd de vraag van Albert om door te gaan met de verhalen, even een time out en dan zien we wel weer,we hebben een flink aantal verhalen op de schijf staan,verder voor Joop was maar goed dat je niet was gaan vissen daar,maar ja die sportduikers doen het voor de lol,en wij ook wel maar er moest ook gewerkt worden ,
groeten en we houden contact met de groninger kustvaart.
groeten
Eef en Piet
luctor et abortus (ik worstel en drijf af)
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Nou Joop :-D Ik heb het wel es aan de hand gehad, dat we met sleepboot Brugge op de zuiwestkruisers lagen en dat er 50 meter voor ons tweeman in een vissersbootje op het wrak lagen te vissen... Toen ik naar beneden ging, zag ik op 25m een vislijn langs onze ankerlijn lopen.... Ik ben naar zijn visloodje gezwommen, heb dat vast gegrepen én de ankerlijn in de andere :wink: Ik heb me daar een schijngevecht met een van de vissers gehouden van 3 minuten en heb het toen laten schieten :roll: :roll: Toen ik later bovenkwam én mijn pak had uitgetrokken, ben ik naar de boeg gelopen en gevraagd "of ie soms goed beet had gehad". Enthousiast vertelde hij dat hij een gul an de lijn moet hebben gehad van wel 30 pond!! Toen ik hem toeschreeuwde dat IK dat was tijdens het duiken werd ie eerst kwaad, maar toen zijn maat hard begon te lachen, lachte hij ook maar :twisted: :-D :-D
Gebruikersavatar
eefh
Berichten: 142
Lid geworden op: 28 okt 2004 20:33
Locatie: maassluis

Bericht door eefh »

Hallo,
In het verhaal van de Cessnock kwam het voor dat de duiker in de ketel moest,van de oude ketels had ik geen foto.s, nooit gemaakt, maar op een dagtripje naar Giethoorn vond ik ons oude keteltje toendertijd gemaakt door onze buurman v/d Bend in Maassluis,nu wat aanschouwend onderwijs,
je ziet dat het keteltje niet zo groot was je kon er alleen maar in zitten of als je een heel lange decompressie moest ondergaan op de vloer liggen opgerold,links zie je van boven naar beneden de mano cq dieptemeter kan de man die aan de knoppen stond de diepte controleren en zonodig aanpassen aan de tabellen ,daar onder zie je het schutsluisje of zo als de engelse het noemde de "medical locker" niks medical locker was voor de koffie en het getuigde van goedvakmanschap van de keteloperator dat hij op de 9mtr stop een geopend flesje bier in het sluisje deed en op de langestop van 3 meter een borreltje met die verstande dat er ook nog een biertje bij moest ,wij kozen toen voor die export buikflesjes om dat die dan beter in het sluisje paste ,alleen met haast een bar overdruk was het wel ietewat "dood" bier op de 3 meter werd het een stuk beter,
voor het ontlastenvan al dat vocht moest je over een sterke blaas beschikken of een passend emmertje inscheren die een paar keer heen en weer ging door het sluisje,recht er van de hogedruk flessen ,deze waren ervoor dat als de duiker toch een soort van duikerziekte had opgelopen dat hij dan binnen een zeer korte tijd op de vereisde diepte kon worden gebracht om zo de schade te beperken, en rechts boven naast de toegangsdeur de veiligheids ventiel zo dat ze je niet meer als op 8,6 bar konden zetten.
straks zal ik wel een vergroting maken van het unieke plaatje van de maker.
hier het keteltje ,of zoals wij hem noemde ketel 1
groeten
Eef

Afbeelding
Gebruikersavatar
eefh
Berichten: 142
Lid geworden op: 28 okt 2004 20:33
Locatie: maassluis

duikverhalen eef en piet

Bericht door eefh »

Hallo,
zo als beloofd een foto,tje van het plaatje van het keteltje.
met daarop de keuringen van het stoomwezen,
slamat tidor
Eef


Afbeelding
Gebruikersavatar
eefh
Berichten: 142
Lid geworden op: 28 okt 2004 20:33
Locatie: maassluis

oude duikverhalen,

Bericht door eefh »

Hallo,we hebben de koptekst veranderd in" oude duikverhalen" ,leek ons beter we hebben nu een verhaal kombuispraat geschikt gemaakt,dit is een verhaal van een gestrande Nigeriaan de Oban Ovenramwen,lag op de Carpenter rots voor Siera Leone,west afrika,we wachten nog even de reactie of jullie dat wel willen,de Oban Ovenramwen was een gewezen hollander ik dacht van de vns weet het niet zeker,als een van de kombuizers het weten,? had ook rond gevaren als oban ovenremani of zo iets,
de groeten
Eef
luctor et abortus (ik worstel en drijf af)
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Bericht door Albert »

Of we wel willen???? :shock:

Kom op met die story!!!! :-D :lol:

Vr. gr. Albert :-D
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Bram

Bericht door Bram »

:-D Hoi EeFh

Zoals aan boord al gezegd werd niet lullen maar poetsen!!!!!!

zet neer die handel!!!!

Groets Bram :-D
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Ja Eef, laat die platen en story maar zien.
Aan het schip is direct te zien of het een ex V.N.S.er is. Het bouwbureau van de K.N.S.M. kon heel mooie schepen op papier zetten en laten bouwen..................
( Jammer dat hun "eigen" schepen zo'n achterlijke accomodatie hadden. Maar goed, dat is weer een heel ander verhaal.....).

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
eefh
Berichten: 142
Lid geworden op: 28 okt 2004 20:33
Locatie: maassluis

oude duikverhalen

Bericht door eefh »

Hier een stukje van de berging in Afrika(niet mijn favoriete werelddeel) maar daar sta ik niet alleen in,jammer genoeg heb ik hier geen foto,s van
we hadden in die tijd zelf geen camera bij ons,misschien kan een forum lid
dit nog nazoeken,

Het verlof duurde niet lang dit keer, nog geen week. Eef was net thuis van een bezoek uit Amsterdam waar zijn ouders woonde, toen de telefoon ging. "Hallo Eef, hier met kantoor, vanavond vliegen naar Freetown, Sierra Leone. Een Nigeriaanse boot is op de rotsen gelopen en moet er af met sleepboot hulp. De Zwarte Zee is al onderweg vanaf de Azoren. Kijk even of al je papieren in orde zijn; pokken, gele koorts, etc. Om 8 uur op Schiphol, Trans-avia vrachtgebouw. Oke, 8 uur Schiphol nou de groetjes en tot ziens, meid, pak de barang maar weer in, de koek is op, Afrika dit keer. Als het meeloopt ben ik wel weer voor de vakantie terug, ik heb nog twee maanden tot augustus". Voor de zekerheid keek hij nog even op de kalender, nog 9 weken de tijd, dus dat viel wel mee..

Toen de deur van het vliegtuig openging was het net of er dat er een natte deken om je heen werd geslagen. Het was nog ochtend maar het was al knap pannas. Eef was net wakker, hij was net voor de landing in slaap gesukkeld en had een lichte kater, een beetje te diep in het glas geloerd onder de reis. Hij keek om zich heen, iedereen zag er een beetje verfromfraaid uit. Achter hem stond Piet in het gangpad, "ook een beetje nadorst ? Het lijkt wel of ik een bokshandschoen heb ingeslikt. Het is te hopen dat we gauw door de douane heen zijn, ik spuug nu al watte van de dorst.
Eenmaal door de douane werd alles in een busje geladen. Het zware bergingsmateriaal kwam later met een vrachtwagen naar de haven en dan werd alles ingescheept op een barge. Het wrak zat op een rots, de Carpenters Rock, een mijl of 3 uit de haven van Freetown, ze lag 2 meter uit haar vlot, achter iets meer dan voor. "Dat wordt lossen jongens", sprak de bergingsinspecteur, "de Oban Ovenramwen zit vol met stukgoed uit Londen en ik wil zo gauw mogelijk een duikonderzoek, dus eerst de hoge druk compressor aan boord dan kunnen de duikflesjes opgevuld worden". Alles werd door de bergers op de barge gesjouwd, pompen, slangen, afdichtmateriaal en als laatste de compressoren, want deze moesten het eerst aan boord van de Nigeriaan. Het afmeren langszij met de barge was een sport apart, er stond nog een aardige deining, eindelijk na 3 uur stond alles aan dek en via de loodsladder konden de bergers aan boord komen. De duikers waren meteen al bezig de setjes op te vullen tot 200 atm. druk en hun kikkerpakken uit de tassen te halen om zo snel mogelijk een onderzoek in te kunnen stellen naar de schade onder water. De gangway werd tot op de waterlijn gevierd om het uit het water komen van de duikers te vergemakkelijken. De duikers stonden al in hun kikkerpak toen de inspecteur van de brug afriep, "D-'r staat water in de stuurmachinekamer en in ruim 4, dus kijk even goed naar de hak en de midscheeps". Eef stak zijn duim op zei tegen Piet, "zalle we dan maar, ik sta hier zachies aan uit te gaan van de hitte". Het water was een verademing, samen zwommen ze naar het achterschip en doken naar het roer, zonder wat te zeggen waren de taken al verdeeld, één naar bakboord en één naar stuurboord. Het achterschip lag vast op de rotsen, er zat geen greintje beweging in, wat van Piet niet gezegd kon worden, deze stoof langs Eef heen wild trappend met zijn flippers en een flinke hekgolf achterlatend waarin iets lang zwart te onderscheiden was. Eef er achteraan, maar Piet was nergens meer te zien en dan zag hij het probleem van Piet, een murene van een meter of 2 kwam langzaam richting achterschip gezwommen. Eef zwom gauw onder de kim kiel en bleef daar net zo lang tot die uit het zicht was verdwenen. Eef begaf zich naar de gangway en klom op het bordes. Piet stond hevig gebaren makend op dek met een groepje bergers om zich heen, zijn flipper in de hoogte stekend en ten bewijze een gat tonend in de punt van 4 cm. Daar had de klerelijer met te pakken, wel 5 meter dat kreng. Een van de bergers trok een vroom gezicht en zei, "voor mij heet je nu Sint Piet, want volgens mij is het nog maar één keer voorgekomen dat er iemand over het water liep en ik heb het nu met eigen ogen gezien, je hebt geen gangway bordes aangeraakt". Piet uitte een krachtterm die niet bij zijn zojuist verkregen status hoorde en keerde zich om naar Eef die net aan dek aangekomen was. "Zo held, waar was je nou, dat ding had me wel kunnen vermoorden, naar het gat inde flipper wijzend. Wat dacht je ervan als je dat vergrootglas is uit je masker haalde, die uit z'n krachten gegroeide puit aal was nog geen 2 meter" zei Eef verzwijgend dat hij zich onderwater onder de kimkiel had verstopt. Piet deed een beetje van de lengte af, "zeker 3½ meter, op z'n minst". Lachend gingen de bergers verder met laadbomen stellen om de lading uit de ruimen te halen. De duikers gingen weer te water verder om de schade te inspecteren, dit keer iets voorzichtiger.
luctor et abortus (ik worstel en drijf af)


Plaats reactie