Doxford Scheepsmotor

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
averheijden

Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

DOXFORD : Zuigerstangwerkbus onderzuiger van een later P-Type
DFFC80F2AA2945C8B1E35748B02DCF1D.png
DFFC80F2AA2945C8B1E35748B02DCF1D.png (154.03 KiB) 873 keer bekeken
1 Zuigerstang onderzuiger
2 Kanalen voor koelvloeistof (bij de P en J types smeerolie)
3 Huis
4 Houder voor olieschrappingen
5 Onderdeksel
6 Sludge aftap naar sludgetank
7 Vulling van messingplaat
8 Boven opsluitdeksel
9 Gietijzeren afdichtings ringen voor de spoellucht (2)
10 Gietijzeren olieschraap ringen (4)
11 Vulling van messingplaat

mvg
Alfons

averheijden

Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

DOXFORD: Bovenzuiger, telescooppijp afdichting J-Type
5B52366D4993451CBDA05B4B04F5E4CF.png
5B52366D4993451CBDA05B4B04F5E4CF.png (682.86 KiB) 872 keer bekeken
D78C6854C6854EECA27CAD0C22626F9B.png
D78C6854C6854EECA27CAD0C22626F9B.png (248.89 KiB) 872 keer bekeken
1 Telescooppijp
2 Pakkinghuis
3 Nek ring
4 Pakkingringen
5 Afstandsstuk voor opvang lekwater
6 Veerschotel
7 Aandrukveer
8 Bovenste veer schotel
9 Drukstuk veer
10 Aftap lekwater
De telescooppijp is getoond op het moment dat de bovenzuiger in top staat.

Mvg
Alfons
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Hallo Alphons :-D :-D Wederom bewdankt voor de interressante info..
Die telescooppijpen, die gaan "in en uit"; dan moet dat koelwater enorm pulseren; krijg je dan niet een hoop gecaviteer in de zuiger tijdens de ingaande slag? Ik zie hier, dat de geleiding van de bovenzuiger geintegreerd is , dus de zuiger zelf IS de geleiding? Ik heb es een foto van CO Rechsteiner gezien, waarbij die geleidingen wel aanwezig zijn.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Luchthellumpie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Antonio :wink:

Let nou maar goed op in de Doxfprd klas hoe Alphons aan jou uit gaat leggen dat er "ergens in het systeem een "vat" met een luchthellumpie zit, net als een hydrofoor drukvaatje of als een hydrauliek accumulator, dat MOET anders barst de zaak uit elkaar, JIJ als " Stoomknakkertje" :wink: zou DAT moeten weeeet,n!!! :wink:
Ik mot het kort houwuh want ik zit op het dak te schilderuh in de zon en "kwam net FF voorbij" :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: Niet an gedacht Harry!!
Ik heb een redelijk excuus... het is al laat en veeeel thee gedronken; dan gaan je hersenen drijven :roll: :shock: :-D
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Bericht door Co »

Prima opgemerkt hoor Ton, slijm slijm 8)

Maar de lucht verdwijnt ook weer op den duur!
Vandaar dat er op de MAN KSZ bijvoorbeeld een luchtcompressortje
aan de zijkant van de kar,dienst deed om al draaiende het luchtkussen weer bij te pompen.
Volgens mij heette dat ding : "Posaunen pumpe"?

GRoeten van Co.
averheijden

Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

DOXFORD J-Type (Het J-Type is het laatste type door DOXFORD op de markt gebracht)

Koeling van de Onderzuiger met gewone lagersmeerolie.

Note: Met deze uitvoering heb ik zelf niet gevaren en heb hiermede dan ook geen praktische ervaring.
EB65714B5C324F74811C7518C6F04ED8.png
EB65714B5C324F74811C7518C6F04ED8.png (221.59 KiB) 871 keer bekeken
Zuiger werden gekoeld d.m.v. telescooppijpen (dus geen lekkende slingerstangen meer in het carter).
Bij de onderzuiger zijn de telescooppijpen bevestigd d.m.v. een stoel aan het midden kruishoofd, en bewegen in vaste pijpen die gelast zijn aan de onderzijde van het bovenstuk van het motorframe.

De pakkingbussen zijn instelbaar en eventuele lekolie valt terug in het carter.

De inlaat temperatuur is 43°C en de hoeveelheid koelolie wordt zo geregeld dat de uitlaat temperatuur beneden de 55° blijft bij vol vermogen en onder tropische omstandigheden.
Als de koelolie temperatuur maar onder de 63°C gehouden wordt is er geen gevaar voor aanslag aan de binnenzijde van de zuigerkroon.
De koelolie wordt geleverd door onafhankelijk van de hoofdmotor gedreven smeeroliepompen.
Bij een motor met een cilinderdiameter van 760 mm is de koelolie circulatie hoeveelheid 20 Ton/uur.
Ongeveer 2½ % van de brandstofwarmte wordt door de koelolie afgevoerd.

Mvg
Alfons
H.C. Hogeboom (RIP)

Bericht door H.C. Hogeboom (RIP) »

Hallo Ton,
het is al laat en veeeel thee gedronken; dan gaan je hersenen drijven
Had m'n ouwe buurman toch gelijk: "Water doet de palen rotten, zij die het drinken zijn zotten".
Pas maar op Ton.

Groeten,
Harry
averheijden

Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

Ton van der Sluijs schreef:Hallo Alphons :-D :-D Wederom bewdankt voor de interressante info..
Die telescooppijpen, die gaan "in en uit"; dan moet dat koelwater enorm pulseren; krijg je dan niet een hoop gecaviteer in de zuiger tijdens de ingaande slag? Ik zie hier, dat de geleiding van de bovenzuiger geintegreerd is , dus de zuiger zelf IS de geleiding? Ik heb es een foto van CO Rechsteiner gezien, waarbij die geleidingen wel aanwezig zijn.
DOXFORD: BOVENZUIGERKOELING J-TYPE
FA966F8C3B8D49A2B7A33EFD542A71DD.png
FA966F8C3B8D49A2B7A33EFD542A71DD.png (200.41 KiB) 786 keer bekeken
De bovenzuigers bij dit laatste DOXFORD Type werden evenals vorige uitvoeringen met water
gekoeld.
Dit vond plaats via telescooppijpen.
De telescooppijpen bewegen in pakkingbussen die als een geheel bevestigd zijn op cilinderbalk.

De overtollige warmte wordt afgevoerd met water dat een inlaattemperatuur had van ongeveer 75°C.
Met water koeling is er geen gevaar dat de binnenkant van de zuigerkroon zal aangekoekt worden met koolstof deeltjes zoals dit bij koelolie zou kunnen gebeuren bij deze hoge temperatuur.
Aan het koelwater werd "potassium bichromaat" of soms "Dromus B" toegevoegd om corrosie tegen te gaan bij deze toch wel hoge koelwater temperaturen.

Om de vloeistofstoten (waterslag) te voorkomen werd op de inlaat een luchtkussen onderhouden via een luchtreduceer met een druk van ± 2 bar, die lucht toeliet op een klein luchtvat aan de voorzijde van de motor waarop een aftap aangebracht was om vocht af te tappen.

De afvoer telescooppijp loosde het water rechtstreeks in de controle afvoerbak.

De rubber tussenstukken (12) waren gewapend met staal, merk: “Aeroquip” en ondanks de bewapening barsten deze wel eens bij eventuele waterslag door het volledig verdwijnen van het luchtkussen.

Mvg
Alfons

PS: Ik heb eerst informatie moeten inwinnen hoe het luchtkussen bij DOXFORD onderhouden werd.
De mini luchtcompressor aan de voorzijde bij de MAN motor was mij ook bekend van de Holendrecht en de Meerdrecht.
Nadien heb ik nooit meer met motoren met telescooppijpen gevaren.
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Alphons; bedankt voor de wederom interressante info :-D :-D .tja, dat met die luchthelm, niet aan gedacht :oops: Toch maar weer mijn schaamte in thee :roll: verdrinken ( sorry Harry C) :-D


Plaats reactie