Reisverslag vanaf de Amstelgracht
Jaco vanuit Kaskinen.
Een vraagje over aan boord, Zeemanschap.
Waarom wordt een Tros altijd in "acht slagen" op een bolder gezet.
(de tros beschrijft een 8 als die om een bolder ligt)
Hoor graag het antwoord........
Wij weten het al..........
Groeten Jaco
Je kunt op dit hoofdstuk antwoorden, ik stuur het door naar Jaco.
All the best
Jos
Een vraagje over aan boord, Zeemanschap.
Waarom wordt een Tros altijd in "acht slagen" op een bolder gezet.
(de tros beschrijft een 8 als die om een bolder ligt)
Hoor graag het antwoord........
Wij weten het al..........
Groeten Jaco
Je kunt op dit hoofdstuk antwoorden, ik stuur het door naar Jaco.
All the best
Jos
Beleggen
Hallo Jos,
hier in de binnenvaart doen we het inderdaad allemaal op 1 bolder.
het was voor mij ook behoorlijk wennen op een zeeschip om alles om 2 bolders heen te slaan en dan ook nog eens in zo'n acht vorm...
waarom ze dat in de zeevaart nou op 2 bolders doen, ik heb wel een idee maar ik weet niet of het goed is...
Volgens mij doen ze dat om de krachten van de tros meer op het schip te laten werken dan alleen op 1 bolder??? dus om de krachten te verdelen op 2 bolders???
en als je die tros er met zo'n 8 slag omheen doet kan ie volgens mij ook veel meer krachten aan...
ik heb echt geen flauw benul waarom ze het doen, maar niet geschoten is altijd mis! :D
ik ben wel erg benieuwd naar het goede antwoord...
de mazzl Kabeljauw!
hier in de binnenvaart doen we het inderdaad allemaal op 1 bolder.
het was voor mij ook behoorlijk wennen op een zeeschip om alles om 2 bolders heen te slaan en dan ook nog eens in zo'n acht vorm...
waarom ze dat in de zeevaart nou op 2 bolders doen, ik heb wel een idee maar ik weet niet of het goed is...
Volgens mij doen ze dat om de krachten van de tros meer op het schip te laten werken dan alleen op 1 bolder??? dus om de krachten te verdelen op 2 bolders???
en als je die tros er met zo'n 8 slag omheen doet kan ie volgens mij ook veel meer krachten aan...
ik heb echt geen flauw benul waarom ze het doen, maar niet geschoten is altijd mis! :D
ik ben wel erg benieuwd naar het goede antwoord...
de mazzl Kabeljauw!
Stamt volgens mij nog uit de tijd van langsgeslagen staaldraden. Als je deze op één bolder belegt (vooral met afstoppen) dan wordt het na verloop van tijd een kurkertrekker omdat je hem steeds dezelfde kant op (rechtsom meestal) om de bolder knijpt.
In achtjes dan zit hij beurtelings rechts- en linksom dus blijft de oorspronkelijk vorm (recht) het meest benaderd.
Maar ik denk dat het beleggen op twee bolders óók als voordeel heeft dat de krachten vanuit de tros over een groter gelast (dek)oppervlak verdeeld worden.
Zag trouwens op "Achtergracht" dat ze eventueel het anker met de kraan zouden moeten binnenhalen.
Als ze dat doen door een draad een aantal tornen om de verhaalkop te leggen en door te hieuwen krijg je hetzelfde effect. Draad is daarna "redelijk onbruikbaar"
Trouwens; wel even via een voetblok op dek want lagerschalen van een ankerlier zijn niet berekend op naar boven gerichte krachten; 't is maar een weet .....
Daarom een tros ook nooit "onderlangs" op een verhaalkop; geeft na verloop van tijd problemen !!
Groetjes,
Bert de Boer
In achtjes dan zit hij beurtelings rechts- en linksom dus blijft de oorspronkelijk vorm (recht) het meest benaderd.
Maar ik denk dat het beleggen op twee bolders óók als voordeel heeft dat de krachten vanuit de tros over een groter gelast (dek)oppervlak verdeeld worden.
Zag trouwens op "Achtergracht" dat ze eventueel het anker met de kraan zouden moeten binnenhalen.
Als ze dat doen door een draad een aantal tornen om de verhaalkop te leggen en door te hieuwen krijg je hetzelfde effect. Draad is daarna "redelijk onbruikbaar"
Trouwens; wel even via een voetblok op dek want lagerschalen van een ankerlier zijn niet berekend op naar boven gerichte krachten; 't is maar een weet .....
Daarom een tros ook nooit "onderlangs" op een verhaalkop; geeft na verloop van tijd problemen !!
Groetjes,
Bert de Boer
Lijkt me simpel, met twee bolders in achtjes houd de tros beter.
Als je ze om één bolder wikkelt, kan de tros er vanaf draaien.
Zelfs met achtjes heb je dat wel eens, terwijl dan toch de bedoeling is dat de tros gaat "knijpen".
En als je er een halve steek oplegt, heb je de kans dat je de tros later niet eens meer los krijgt.
Met de kraan de ankerlier bedienen: Lijkt me handiger om er een tros tussen te zetten, en dan gewoon vanaf de kop via de rollers die al aanwezig zijn, naar de kraanhaak. Met blokken loop je een groter risico dat er eentje de geest geeft, want moderne koopvaardijschepen hebben geen blokken die die krachten aankunnen. ( je hebt ze nergens meer voor nodig)
Ook met gebruik van de rollers bestaat het risico dat de boel je om de oren vliegt, dus zodra er kracht op komt, iedereen in dekking.
Heb het ook wel eens meegemaakt dat de winch aan gruzels was.
En we hadden een kraan aan boord.
Maar die deed ook niets, dat was zo'n RSL van W&B.
In 5 maanden tijd 7 hijsjes kunnen doen met dat kreng.
Gelukkig staan ze nu wortel te schieten in Delfzijl.
Groeten,
Eric
Als je ze om één bolder wikkelt, kan de tros er vanaf draaien.
Zelfs met achtjes heb je dat wel eens, terwijl dan toch de bedoeling is dat de tros gaat "knijpen".
En als je er een halve steek oplegt, heb je de kans dat je de tros later niet eens meer los krijgt.
Met de kraan de ankerlier bedienen: Lijkt me handiger om er een tros tussen te zetten, en dan gewoon vanaf de kop via de rollers die al aanwezig zijn, naar de kraanhaak. Met blokken loop je een groter risico dat er eentje de geest geeft, want moderne koopvaardijschepen hebben geen blokken die die krachten aankunnen. ( je hebt ze nergens meer voor nodig)
Ook met gebruik van de rollers bestaat het risico dat de boel je om de oren vliegt, dus zodra er kracht op komt, iedereen in dekking.
Heb het ook wel eens meegemaakt dat de winch aan gruzels was.
En we hadden een kraan aan boord.
Maar die deed ook niets, dat was zo'n RSL van W&B.
In 5 maanden tijd 7 hijsjes kunnen doen met dat kreng.
Gelukkig staan ze nu wortel te schieten in Delfzijl.
Groeten,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Maar Roest Rust niet.
Zo ging het er vroeger op een Caltextanker aan toe.
En dan moest je goed opletten of de tros links of rechtsom geslagen was.
rechtsom geslagen moest je linksom beleggen.
Kan ook net andersom geweest zijn... en kinken die handel!!
En waarom in "Achten"?
Omdat de bolder twee koppen heeft?
Ik kan me herinneren dat er nylontrossen ook op grote vaartschepen gewoon op een kop belegd werden, maar die begonnen als er veel porrie opkwam te roken en te stinken en vast te plakken.
All the best
Jos
En dan moest je goed opletten of de tros links of rechtsom geslagen was.
rechtsom geslagen moest je linksom beleggen.
Kan ook net andersom geweest zijn... en kinken die handel!!
En waarom in "Achten"?
Omdat de bolder twee koppen heeft?
Ik kan me herinneren dat er nylontrossen ook op grote vaartschepen gewoon op een kop belegd werden, maar die begonnen als er veel porrie opkwam te roken en te stinken en vast te plakken.
All the best
Jos
Ja het is al gezegt, hoe meer slagen om de bolder des te beter de krachten verdeeld zijn. Bij 8 slagen is dat wel voldoende. En waarom het een 8tje is, ja dat spreekt voor zich, probeer het maar eens met 1 bolder dat is allemaal minder.
En het anker hieuwen met de kraan, heb eens van een kapitien gehoord dat ze dat gedaan hadden. Steeds die ketting aan de haak, aanboord trekken en vastzetten aan dek, en ga zo maar door.
mvg John
En het anker hieuwen met de kraan, heb eens van een kapitien gehoord dat ze dat gedaan hadden. Steeds die ketting aan de haak, aanboord trekken en vastzetten aan dek, en ga zo maar door.
mvg John
- Henk van der Moolen
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
- Locatie: Amsterdam
De Amstelgracht lekker met het windje in het kontje onderweg naar Gandia.
Mooie foto van het sjorren van de deklast en het antwoord op DE vraag.
All the best
Jos
Shipping forecast
http://www.met-office.gov.uk/datafiles/offshore.html
Mooie foto van het sjorren van de deklast en het antwoord op DE vraag.
All the best
Jos
Shipping forecast
http://www.met-office.gov.uk/datafiles/offshore.html