Jeroen weer varen
Jeroen weer varen
Ha allemaal,
Woensdag ga ik een proef reisje maken van 2 weken in de binnenvaart en wel bij Veerhaven. Ben gisteren mn dienstenboekje wezen halen in Rotterdam.
Ik ga beginnen op de Veerhaven II Narwal. En het is dan de bedoeling dat ik over een aantal schepen ga rouleren deze 2 weken om alvast zo veel mogelijk schepen te leren kennen.
Mocht dit nou bevallen dan is de kans redelijk dat ik "vast" ga doen, maar dan wel afgewisseld met de zeevaart, bij voorkeur ergens waar ze het zelfde vaar- verlof schema hebben 2 wk op 2 wk af.
Geen idee of ik tijd en gelegenheid heb om de komende 2 weken te laten horen hoe het bevalt en anders horen jullie het wel als ik weer thuis ben.
Enige gegevens over de Narwal
Veerhaven II - Narwal
Registratienummer 2316303
Brandm 16303 B Rott 1981
LxBxD 39,96 x 14,98 x 1,87 m.
Vermogen 3 x 1800 pk MaK
Bouwjaar 1981
Werf Scheepswerf "De Biesbosch - Dordrecht" B.V.
Is onder bouwnummer 729 gebouwd.
Woensdag ga ik een proef reisje maken van 2 weken in de binnenvaart en wel bij Veerhaven. Ben gisteren mn dienstenboekje wezen halen in Rotterdam.
Ik ga beginnen op de Veerhaven II Narwal. En het is dan de bedoeling dat ik over een aantal schepen ga rouleren deze 2 weken om alvast zo veel mogelijk schepen te leren kennen.
Mocht dit nou bevallen dan is de kans redelijk dat ik "vast" ga doen, maar dan wel afgewisseld met de zeevaart, bij voorkeur ergens waar ze het zelfde vaar- verlof schema hebben 2 wk op 2 wk af.
Geen idee of ik tijd en gelegenheid heb om de komende 2 weken te laten horen hoe het bevalt en anders horen jullie het wel als ik weer thuis ben.
Enige gegevens over de Narwal
Veerhaven II - Narwal
Registratienummer 2316303
Brandm 16303 B Rott 1981
LxBxD 39,96 x 14,98 x 1,87 m.
Vermogen 3 x 1800 pk MaK
Bouwjaar 1981
Werf Scheepswerf "De Biesbosch - Dordrecht" B.V.
Is onder bouwnummer 729 gebouwd.
Groeten Jeroen
Hoi Jeroen,
Veerhaven heeft de Veerhaven II overgehouden aan de erfenis van de EWT, toen heette ze nog EWT 107 - Abel Tasman. Ik ken het schip maar al te goed, want mijn broer voer erop toen ik nog op school zat en ik was er dus vaste klant Hij is later ook met de overname naar Veerhaven gegaan. Inmiddels zit 'ie op de nieuwe Veerhaven X.
Ik geloof dat er nu een Duitse bemanning op die rammelbak zit.
Nog als EWT 107
Hier als Veerhaven II met de Baloe d'r voor, ze hadden een duwbak lek gevaren tegen de Spijkenissebrug.
Veerhaven heeft de Veerhaven II overgehouden aan de erfenis van de EWT, toen heette ze nog EWT 107 - Abel Tasman. Ik ken het schip maar al te goed, want mijn broer voer erop toen ik nog op school zat en ik was er dus vaste klant Hij is later ook met de overname naar Veerhaven gegaan. Inmiddels zit 'ie op de nieuwe Veerhaven X.
Ik geloof dat er nu een Duitse bemanning op die rammelbak zit.
Nog als EWT 107
Hier als Veerhaven II met de Baloe d'r voor, ze hadden een duwbak lek gevaren tegen de Spijkenissebrug.
Een goede dag allen,
Inmiddels heb ik na een paar dagen op de Veerhaven II, ook een paar dagen op de Veerhaven VII meegelopen en zit ik sinds dinsdag avond op de Veerhaven X, zal rond het weekend wel weer overstappen naar de Veerhaven VIII of IX, zodat ik van alle type's / zusters, een scheepje gehad heb. Echt een moeilijk bedrijf is het niet. De VIII, IX en X zijn uitgerust met keer koppelingen, de andere schepen met direct omkeerbare motoren.
Het enige echte nieuwe voor mij is dat al deze schepen zijn uitgerust met een spoelwater systeem voor de smering en afdichting van de schroef assen.
Verder is het prima vertoeven op de binnenwateren.
Inmiddels heb ik na een paar dagen op de Veerhaven II, ook een paar dagen op de Veerhaven VII meegelopen en zit ik sinds dinsdag avond op de Veerhaven X, zal rond het weekend wel weer overstappen naar de Veerhaven VIII of IX, zodat ik van alle type's / zusters, een scheepje gehad heb. Echt een moeilijk bedrijf is het niet. De VIII, IX en X zijn uitgerust met keer koppelingen, de andere schepen met direct omkeerbare motoren.
Het enige echte nieuwe voor mij is dat al deze schepen zijn uitgerust met een spoelwater systeem voor de smering en afdichting van de schroef assen.
Verder is het prima vertoeven op de binnenwateren.
Groeten Jeroen
Ha Mennojan, die naam zegt me niets, kan zijn dat die persoon woensdag van boord is gegaan.
Bevalt uitstekend hier bij Veerhaven, moet wel wennen aan een hoop dingen, andere tijden voor koffie en eten voornamelijk, en moet maar eens een cursus Duits gaan doen.
Op de VH II(VH = Veerhaven) zaten we met 3 NL, 2 Tjechen en 2 Duitsers, op de VH VII zaten we met 5 NL en 3 Duitsers en hier op de VH X nu met 8 NL.
Bevalt uitstekend hier bij Veerhaven, moet wel wennen aan een hoop dingen, andere tijden voor koffie en eten voornamelijk, en moet maar eens een cursus Duits gaan doen.
Op de VH II(VH = Veerhaven) zaten we met 3 NL, 2 Tjechen en 2 Duitsers, op de VH VII zaten we met 5 NL en 3 Duitsers en hier op de VH X nu met 8 NL.
Groeten Jeroen
Klopt de II is natuurlijk al van 1982, en de X is nog geen jaar oud. maar moet zeggen de II heeft wel meer sfeer.... Met zn allen nog gebruik maken van schijthuis plein, terwijl op de X iedereen zn eigen douche en toilet heeft.
MK zijn qua indeling grof weg gelijk, alleen hebben we hier 2 extra hulpmotoren die de II niet heeft, de II heeft geen boegschroeven waar we er hier 2 van hebben. Hier lopen alle leidingen onder de plaat terwijl op de II alles erboven loopt, op de II nagenoeg geen automatsering er hier wordt je er mee dood gegooid...
Foto's komen als ik weer thuis ben... volgende week woensdag dus ergens in de loop van de dag.
MK zijn qua indeling grof weg gelijk, alleen hebben we hier 2 extra hulpmotoren die de II niet heeft, de II heeft geen boegschroeven waar we er hier 2 van hebben. Hier lopen alle leidingen onder de plaat terwijl op de II alles erboven loopt, op de II nagenoeg geen automatsering er hier wordt je er mee dood gegooid...
Foto's komen als ik weer thuis ben... volgende week woensdag dus ergens in de loop van de dag.
Groeten Jeroen
Hallo, hier wat foto's van de machinekamer Veerhaven II - Narwal,dit is de ex EWT 107 Abel Tasman.
Hoofdmotor BB
Hoofdmotor SB
Bedienings paneel pompen voor de hoofdmotoren
Manometers van de hoofdmotoren en aangehangen systemen
BB Hulpmotor Scania
SB Hulpmotor Scania
Pompen voor de hoofdmotoren, van links naar rechts, LT, smeerolie en HT
Midden hoofdmotor voor aanzicht
Startluchtflessen en compressoren
Midden schroefas en smeerolie voorraad tankjes
Flanking roeren, dit zijn 2 kleine roeren die voor de schroeven zijn geplaats voor het beter manoeuvreren achteruit.
Hoofd roeren, niet afhankelijk te bedienen
Pompen voor de stuurmachines
Hoofdmotor BB
Hoofdmotor SB
Bedienings paneel pompen voor de hoofdmotoren
Manometers van de hoofdmotoren en aangehangen systemen
BB Hulpmotor Scania
SB Hulpmotor Scania
Pompen voor de hoofdmotoren, van links naar rechts, LT, smeerolie en HT
Midden hoofdmotor voor aanzicht
Startluchtflessen en compressoren
Midden schroefas en smeerolie voorraad tankjes
Flanking roeren, dit zijn 2 kleine roeren die voor de schroeven zijn geplaats voor het beter manoeuvreren achteruit.
Hoofd roeren, niet afhankelijk te bedienen
Pompen voor de stuurmachines
Groeten Jeroen
Hier wat foto's van de Veerhaven X - Orka in 2007 gebouwd door de firma Kooijman te Zwijndrecht.
De Controlekamer met hoofdschakelbord en bureau voor de machinist.
Het beveilings paneel van een van de hoofdmotoren.
Bakboord's hoofdmotor van boven gezien.
Midden hoofdmotor van BB gezien.
Midden hoofdmotor van SB gezien.
Westfalia Smeerolie separator
Westfalia Gasolie separator
1 van de 4 Hulpmotoren
2 van de 4 hulpmotoren
De 2 algemene dienst pompen
De havengenerator
De schroefas rem van BB-schroefas
Bakboord's stuurmachine
Aan stuurboord in de stuurmachinekamer de pompen unit voor de 3 stuurmachine's
Een van de 3 startlucht compressoren
De 3 startluchtflessen.
Een van de tussen lagers van een van de schroefassen.
En tot slot nog 2 foto;s van de Messroom
De Controlekamer met hoofdschakelbord en bureau voor de machinist.
Het beveilings paneel van een van de hoofdmotoren.
Bakboord's hoofdmotor van boven gezien.
Midden hoofdmotor van BB gezien.
Midden hoofdmotor van SB gezien.
Westfalia Smeerolie separator
Westfalia Gasolie separator
1 van de 4 Hulpmotoren
2 van de 4 hulpmotoren
De 2 algemene dienst pompen
De havengenerator
De schroefas rem van BB-schroefas
Bakboord's stuurmachine
Aan stuurboord in de stuurmachinekamer de pompen unit voor de 3 stuurmachine's
Een van de 3 startlucht compressoren
De 3 startluchtflessen.
Een van de tussen lagers van een van de schroefassen.
En tot slot nog 2 foto;s van de Messroom
Groeten Jeroen